Test

Dit is een popup

Gebotste auto belt 112

Nieuwe Europese auto’s krijgen vanaf september een bijzonder veiligheidssysteem. Ecall, een project van de EU, belt na een ongeval zelf de hulpdiensten.

Stel je voor dat je in het midden van de nacht op een verlaten weg indommelt achter het stuur, tegen een boom botst en bewusteloos raakt. Niemand kan de hulpdiensten bellen, behalve je auto zelf. Het lijkt misschien een gadget uit een futuristische film, maar heel binnenkort wordt het realiteit in Europa.

“Vanaf september zullen Europese, maar ook Japanse en Koreaanse autobouwers het systeem als optie aanbieden in hun nieuwe wagens”, zei de woordvoerder van Europees commissaris Neelie Kroes gisteren.

Vrijwillig
De Europese Commissie zit al enkele jaren achter de veren van de lidstaten om het mechanisme, dat de naam eCall meekreeg, snel te kunnen invoeren. Dat liep niet overal even vlot. Toch is de technologie beschikbaar en zijn de auto- en de telecomindustrie al aan boord.

Een handvol lidstaten stapt voorlopig nog niet mee in het verhaal, zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar dreigde de Commissie al dat ze eCall verplicht zou maken als de lidstaten niet volgden, maar voorlopig blijft het een vrijwillige stap.

112
De voordelen zijn enorm. Bij een zwaar ongeval belt de wagen automatisch naar het Europees noodnummer 112. Daarmee wordt de dichtstbijzijnde hulpdienst gebeld, die je wagen ook heel precies kan lokaliseren. En dat overal in Europa. Gevolg: de ambulance is veel sneller ter plaatse.

“Dit systeem kan jaarlijks 2.500 levens redden”, aldus de Europese Commissie. Jaarlijks komen meer dan dertigduizend Europeanen om het leven bij een verkeersongeval. Bijna twee miljoen bestuurders of inzittenden raken daarbij gewond. De Commissie schat bovendien dat zo’n systeem niet meer dan 100 euro per wagen kost.

Nieuwe Europese auto’s krijgen vanaf september een bijzonder veiligheidssysteem. Ecall, een project van de EU, belt na een ongeval zelf de hulpdiensten.

Stel je voor dat je in het midden van de nacht op een verlaten weg indommelt achter het stuur, tegen een boom botst en bewusteloos raakt. Niemand kan de hulpdiensten bellen, behalve je auto zelf. Het lijkt misschien een gadget uit een futuristische film, maar heel binnenkort wordt het realiteit in Europa.

“Vanaf september zullen Europese, maar ook Japanse en Koreaanse autobouwers het systeem als optie aanbieden in hun nieuwe wagens”, zei de woordvoerder van Europees commissaris Neelie Kroes gisteren.

Vrijwillig
De Europese Commissie zit al enkele jaren achter de veren van de lidstaten om het mechanisme, dat de naam eCall meekreeg, snel te kunnen invoeren. Dat liep niet overal even vlot. Toch is de technologie beschikbaar en zijn de auto- en de telecomindustrie al aan boord.

Een handvol lidstaten stapt voorlopig nog niet mee in het verhaal, zoals Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar dreigde de Commissie al dat ze eCall verplicht zou maken als de lidstaten niet volgden, maar voorlopig blijft het een vrijwillige stap.

112
De voordelen zijn enorm. Bij een zwaar ongeval belt de wagen automatisch naar het Europees noodnummer 112. Daarmee wordt de dichtstbijzijnde hulpdienst gebeld, die je wagen ook heel precies kan lokaliseren. En dat overal in Europa. Gevolg: de ambulance is veel sneller ter plaatse.

“Dit systeem kan jaarlijks 2.500 levens redden”, aldus de Europese Commissie. Jaarlijks komen meer dan dertigduizend Europeanen om het leven bij een verkeersongeval. Bijna twee miljoen bestuurders of inzittenden raken daarbij gewond. De Commissie schat bovendien dat zo’n systeem niet meer dan 100 euro per wagen kost.

beveiligingecalleukroesnieuwsNot Connected Caroverheid

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!