Scholieren krijgen les over geweldgame
Enkele Britse scholen gaan negenjarige leerlingen gewelddadige fragmenten uit het computerspel Grand Theft Auto tonen. De bedoeling is dat de kinderen zo het onderscheid kunnen maken tussen echt en geanimeerd geweld, en leren over de gevolgen ervan.
Volgens de Daily Mail start het Get Real-project in acht scholen in Liverpool. Politie en ouders gaan geweld bespreken in de klassen en tonen daarbij materiaal van Grand Theft Auto, Bugs Bunny en de Itchy en Scratchy Show (de gewelddadige tekenfilm uit The Simpsons).
De bedoeling is dat de leerlingen het verschil leren maken tussen echt en geanimeerd geweld en daarbij inzien dat echt geweld wel degelijk gevolgen heeft voor de dader en het slachtoffer.
Ook zijn er kaarten gemaakt van het spel en de cartoons, samen met afbeeldingen van echte dronkaards, messen, en ruziënde ouders. Telkens moeten de kinderen antwoorden met ‘good real life, ‘bad real life’, ‘not real life’ of ‘not sure’.
Het controversiële project kan op protest rekenen. Zo vinden sommige ouders het schandalig dat de overheid geld steekt in het tonen van gewelddadige games en cartoons, terwijl ze hun kinderen net proberen af te schermen van geweld.
Enkele Britse scholen gaan negenjarige leerlingen gewelddadige fragmenten uit het computerspel Grand Theft Auto tonen. De bedoeling is dat de kinderen zo het onderscheid kunnen maken tussen echt en geanimeerd geweld, en leren over de gevolgen ervan.
Volgens de Daily Mail start het Get Real-project in acht scholen in Liverpool. Politie en ouders gaan geweld bespreken in de klassen en tonen daarbij materiaal van Grand Theft Auto, Bugs Bunny en de Itchy en Scratchy Show (de gewelddadige tekenfilm uit The Simpsons).
De bedoeling is dat de leerlingen het verschil leren maken tussen echt en geanimeerd geweld en daarbij inzien dat echt geweld wel degelijk gevolgen heeft voor de dader en het slachtoffer.
Ook zijn er kaarten gemaakt van het spel en de cartoons, samen met afbeeldingen van echte dronkaards, messen, en ruziënde ouders. Telkens moeten de kinderen antwoorden met ‘good real life, ‘bad real life’, ‘not real life’ of ‘not sure’.
Het controversiële project kan op protest rekenen. Zo vinden sommige ouders het schandalig dat de overheid geld steekt in het tonen van gewelddadige games en cartoons, terwijl ze hun kinderen net proberen af te schermen van geweld.