Brussels Airport meet passagiersgedrag met bluetooth
Brussels Airport wil zijn passagiersstroom in kaart brengen. Daarvoor gaat het bedrijf het aantal bluetoothapparaten binnen de gebouwen meten.
De luchthaven van Zaventem heeft antennes geplaatst binnen zijn gebouwen. Die meten wanneer een bluetoothtoestel (meestal een gsm) in de buurt is. Zo krijgt de luchthaven een overzicht van het bewegingsgedrag en hoe lang iemand onderweg is.
De gegevens kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Zo kan er worden onderzocht wanneer en waar er meer personeel moet worden ingezet. Naar de passagiers toe kunnen de data gebruikt worden om in de luchthaven of op de website de wachttijden van de securitycontrole weer te geven.
Anoniem
In een mededeling benadrukt Brussels Airport dat de statistieken anoniem zijn. Het unieke identiteitsnummer van een bluetoothtoestel wordt wel geregistreerd om het bij elke antenne te kunnen herkennen. Maar die nummers worden niet gelinkt aan personen, aangezien de meting van het signaal spontaan gebeurt.
Staat bluetooth aan?
De meeste mobiele telefoons hebben bluetooth, maar het draadloze signaal laten aanstaan vraagt wel meer van je batterij. Daarom staat dit bij de meeste gebruikers standaard uit. Toch verwacht Brussels Airport bij zo’n vijftien procent van de passagiers metingen te kunnen doen. Dat is volgens de luchthaven voldoende voor precieze resultaten.
Brussels Airport wil zijn passagiersstroom in kaart brengen. Daarvoor gaat het bedrijf het aantal bluetoothapparaten binnen de gebouwen meten.
De luchthaven van Zaventem heeft antennes geplaatst binnen zijn gebouwen. Die meten wanneer een bluetoothtoestel (meestal een gsm) in de buurt is. Zo krijgt de luchthaven een overzicht van het bewegingsgedrag en hoe lang iemand onderweg is.
De gegevens kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Zo kan er worden onderzocht wanneer en waar er meer personeel moet worden ingezet. Naar de passagiers toe kunnen de data gebruikt worden om in de luchthaven of op de website de wachttijden van de securitycontrole weer te geven.
Anoniem
In een mededeling benadrukt Brussels Airport dat de statistieken anoniem zijn. Het unieke identiteitsnummer van een bluetoothtoestel wordt wel geregistreerd om het bij elke antenne te kunnen herkennen. Maar die nummers worden niet gelinkt aan personen, aangezien de meting van het signaal spontaan gebeurt.
Staat bluetooth aan?
De meeste mobiele telefoons hebben bluetooth, maar het draadloze signaal laten aanstaan vraagt wel meer van je batterij. Daarom staat dit bij de meeste gebruikers standaard uit. Toch verwacht Brussels Airport bij zo’n vijftien procent van de passagiers metingen te kunnen doen. Dat is volgens de luchthaven voldoende voor precieze resultaten.