Review: MX vs ATV Reflex
[related_article id=”160734″] Met beide duimen
Om te beginnen, bevat MX vs ATV Reflex veel meer dan je op het eerste gezicht verwacht. Naast de verplichte crossmotoren en quads zijn er ook UTV’s (Utility Terrain Vehicles), buggy’s en sporttrucks in de game aanwezig. Allemaal hebben ze een totaal andere manier van bediening, wat ideaal is voor de herspeelbaarheid. Het spreekt voor zich dat de meeste races focussen op de MX- en ATV-reeksen. Maar daarbij is het erg belangrijk dat er voldoende vernieuwing aanwezig is in de game, die bovendien moet zorgen voor een beter spel.
De grootste vernieuwing mogen we gerust het Dual Stick Control-systeem noemen. Je stuurt met je analoge linkerstick, terwijl de rechterstick dient voor evenwicht in de lucht en eventuele tricks. Diezelfde stick wordt meteen ook gebruikt voor het corrigeren van iets te scheve landingen die normaal een val tot gevolg hebben. Op dat ogenblik verschijnt er een pijl op het scherm die in een bepaalde richting wijst, waarna je de stick in die richting moet drukken. Doe je dat goed, dan help je je rijder recht op zijn motor te zitten en kun je ondanks snelheidsverlies toch verder. Het mag heel raar lijken in het begin dat je continu de twee analoge sticks bedient, maar na een tijdje ervaar je het als normaal en voegt het veel meer realisme toe aan de gameplay.
Spoorvorming
De grote tweede vernieuwing is de dynamische grondvervorming die steeds een ander gevoel geeft tijdens elke ronde. Grafisch wordt dit mooi in beeld gebracht, maar in het rijgedrag op de verschillende voertuigen merk je er toch net iets te weinig van. Zeker wanneer je met de trucks of buggy’s rondrijdt, voel je amper een verschil tussen de vele sporen die in het zand en de modder worden getrokken. Online kunnen spelers terecht in verschillende modi, waarvan ‘tikkertje’ en een Tron-achtige modus veruit de leukste zijn om met vrienden te spelen.
Helaas valt al dit goeds een beetje in het water door een gebrekkig physics-systeem dat meermaals gekke beslissingen neemt. Soms kun je geweldig fout landen en amper verder tollen, of soms kan een heel klein putje in het circuit je motor of auto helemaal laten spinnen. Het probleem is dat dit zo vaak voorkomt dat de races na verloop van tijd pure frustratie worden. Dit is heel jammer, want verder bevat MX vs ATV Reflex een perfecte mix tussen realisme en arcade, maar wordt dit allemaal toch een beetje tenietgedaan. Grafisch kan de serie ook een deftige update gebruiken, aangezien er alles nog bijna hetzelfde uitziet als drie jaar geleden. Sommige texturen zijn ronduit lelijk te noemen en vooral de PS3-versie ondervindt nogal wat problemen met een kwakkelende frameratio.
[related_article id=”160734″] Met beide duimen
Om te beginnen, bevat MX vs ATV Reflex veel meer dan je op het eerste gezicht verwacht. Naast de verplichte crossmotoren en quads zijn er ook UTV’s (Utility Terrain Vehicles), buggy’s en sporttrucks in de game aanwezig. Allemaal hebben ze een totaal andere manier van bediening, wat ideaal is voor de herspeelbaarheid. Het spreekt voor zich dat de meeste races focussen op de MX- en ATV-reeksen. Maar daarbij is het erg belangrijk dat er voldoende vernieuwing aanwezig is in de game, die bovendien moet zorgen voor een beter spel.
De grootste vernieuwing mogen we gerust het Dual Stick Control-systeem noemen. Je stuurt met je analoge linkerstick, terwijl de rechterstick dient voor evenwicht in de lucht en eventuele tricks. Diezelfde stick wordt meteen ook gebruikt voor het corrigeren van iets te scheve landingen die normaal een val tot gevolg hebben. Op dat ogenblik verschijnt er een pijl op het scherm die in een bepaalde richting wijst, waarna je de stick in die richting moet drukken. Doe je dat goed, dan help je je rijder recht op zijn motor te zitten en kun je ondanks snelheidsverlies toch verder. Het mag heel raar lijken in het begin dat je continu de twee analoge sticks bedient, maar na een tijdje ervaar je het als normaal en voegt het veel meer realisme toe aan de gameplay.
Spoorvorming
De grote tweede vernieuwing is de dynamische grondvervorming die steeds een ander gevoel geeft tijdens elke ronde. Grafisch wordt dit mooi in beeld gebracht, maar in het rijgedrag op de verschillende voertuigen merk je er toch net iets te weinig van. Zeker wanneer je met de trucks of buggy’s rondrijdt, voel je amper een verschil tussen de vele sporen die in het zand en de modder worden getrokken. Online kunnen spelers terecht in verschillende modi, waarvan ‘tikkertje’ en een Tron-achtige modus veruit de leukste zijn om met vrienden te spelen.
Helaas valt al dit goeds een beetje in het water door een gebrekkig physics-systeem dat meermaals gekke beslissingen neemt. Soms kun je geweldig fout landen en amper verder tollen, of soms kan een heel klein putje in het circuit je motor of auto helemaal laten spinnen. Het probleem is dat dit zo vaak voorkomt dat de races na verloop van tijd pure frustratie worden. Dit is heel jammer, want verder bevat MX vs ATV Reflex een perfecte mix tussen realisme en arcade, maar wordt dit allemaal toch een beetje tenietgedaan. Grafisch kan de serie ook een deftige update gebruiken, aangezien er alles nog bijna hetzelfde uitziet als drie jaar geleden. Sommige texturen zijn ronduit lelijk te noemen en vooral de PS3-versie ondervindt nogal wat problemen met een kwakkelende frameratio.