Test

Dit is een popup

Test-Aankoop: telecomwet slecht nageleefd

Test-Aankoop is niet te spreken over de prijsverhogingen bij Mobistar, Proximus en Belgacom. Klanten worden vaak te laat verwittigd en de communicatie is onduidelijk of onvolledig.

Als een telecombedrijf zijn tarieven optrekt, dan moet het bedrijf in kwestie zijn klanten op de hoogte brengen. Dat moet volgens Test-Aankoop minstens één maand op voorhand. Ook moet duidelijk worden gecommuniceerd hoeveel de verhoging is voor het abonnement van de klant in kwestie (individueel) en dat hij of zij kosteloos het contract kan opzeggen.

Dat wordt volgens de consumentenorganisatie niet nageleefd. Test-Aankoop verwijst naar drie recente prijsstijgingen. Zo werd er bij de tariefverhoging van Proximus in mei 2009 niet gezegd of het om een verhoging of indexatie ging.

Boete betalen?
Bovendien werd er toen gesproken over een schadevergoeding (aan de operator) voor wie vroegtijdig wil vertrekken. Iets wat verwarrend is voor consumenten, want bij een eenzijdige prijsstijging mag je gratis je contract opzeggen.

In een tweede geval verhoogde Mobistar op 1 juli 2009 zijn tarieven. Ook hier kregen klanten te laat de melding dat de prijzen omhoog gingen. Bovendien werden klanten niet individueel geïnformeerd over hun abonnement en het recht om zonder boete op te stappen.

Als derde voorbeeld verwijst Test-Aankoop naar de prijsverhoging van Belgacom-internet die sinds deze maand van kracht is. Opnieuw werd er te laat en niet individueel gecommuniceerd naar de klant. Ook werd er in dezelfde brief niet vermeld dat klanten hun contract kunnen opzeggen. Dit was wel het geval in de Franstalige versie, al bleef Belgacom hier nog steeds vaag over het feit dat dit gratis is.

Geen bestraffing
In een open brief aan minister Van Quickenborne vraagt de consumentenorganisatie om de telecomwet te laten naleven, vijf jaar na de introductie. Ook de FOD Economie, de Algemene Directie Controle en Bemiddeling en regulator BIPT krijgen dezelfde vraag.

De verschillende operatoren blijven volgens de organisatie in de fout gaan omdat ze niet worden bestraft. Daarom vraagt Test-Aankoop dat de telecomwetgeving consequent wordt nageleefd.

Test-Aankoop is niet te spreken over de prijsverhogingen bij Mobistar, Proximus en Belgacom. Klanten worden vaak te laat verwittigd en de communicatie is onduidelijk of onvolledig.

Als een telecombedrijf zijn tarieven optrekt, dan moet het bedrijf in kwestie zijn klanten op de hoogte brengen. Dat moet volgens Test-Aankoop minstens één maand op voorhand. Ook moet duidelijk worden gecommuniceerd hoeveel de verhoging is voor het abonnement van de klant in kwestie (individueel) en dat hij of zij kosteloos het contract kan opzeggen.

Dat wordt volgens de consumentenorganisatie niet nageleefd. Test-Aankoop verwijst naar drie recente prijsstijgingen. Zo werd er bij de tariefverhoging van Proximus in mei 2009 niet gezegd of het om een verhoging of indexatie ging.

Boete betalen?
Bovendien werd er toen gesproken over een schadevergoeding (aan de operator) voor wie vroegtijdig wil vertrekken. Iets wat verwarrend is voor consumenten, want bij een eenzijdige prijsstijging mag je gratis je contract opzeggen.

In een tweede geval verhoogde Mobistar op 1 juli 2009 zijn tarieven. Ook hier kregen klanten te laat de melding dat de prijzen omhoog gingen. Bovendien werden klanten niet individueel geïnformeerd over hun abonnement en het recht om zonder boete op te stappen.

Als derde voorbeeld verwijst Test-Aankoop naar de prijsverhoging van Belgacom-internet die sinds deze maand van kracht is. Opnieuw werd er te laat en niet individueel gecommuniceerd naar de klant. Ook werd er in dezelfde brief niet vermeld dat klanten hun contract kunnen opzeggen. Dit was wel het geval in de Franstalige versie, al bleef Belgacom hier nog steeds vaag over het feit dat dit gratis is.

Geen bestraffing
In een open brief aan minister Van Quickenborne vraagt de consumentenorganisatie om de telecomwet te laten naleven, vijf jaar na de introductie. Ook de FOD Economie, de Algemene Directie Controle en Bemiddeling en regulator BIPT krijgen dezelfde vraag.

De verschillende operatoren blijven volgens de organisatie in de fout gaan omdat ze niet worden bestraft. Daarom vraagt Test-Aankoop dat de telecomwetgeving consequent wordt nageleefd.

beleidbelgacombiptmobistarnieuwsproximustelecomtest-aankoopvanquickenborne

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!