Aardbeving Haïti misbruikt voor veel spam
In zijn januarirapport maakt beveiligingsfabrikant Symantec bekend dat het aantal spam- en phishingaanvallen binnen een maand verdubbeld is. Dat komt vooral door de aardbeving in Haïti.
Spammers stuurden mails met daarin de vraag om geld te doneren aan goede doelen. Zodra iemand hiertoe overging, verdween het bedrag naar een onbekende rekening.
Hierna volgden phishingberichten waarin de crimineel zich voordoet als een legitieme organisatie zoals Unicef. Ook klikken op een videolink kon gevaarlijk zijn.
Symantec adviseert niet te klikken op verdachte links en geen persoonlijke informatie weg te geven. Een goed doel zou hier niet via een e-mail naar vragen.
De spam- en phishingberichten waren samen goed voor 21 procent van de totale hoeveelheid malware.
Gevaarlijke onderwerpregels
Wat eveneens opvalt is dat de onderwerpregels nog steeds worden gedomineerd door 419-fraude (Nigeriaanse oplichting) en ‘online apotheken’. Maar de analisten merken ook een nieuwe tactiek op met vage onderwerptitels, zoals ‘winkelregels die je moet kennen’ en ‘deze promotie moet u leren kennen’.
In zijn januarirapport maakt beveiligingsfabrikant Symantec bekend dat het aantal spam- en phishingaanvallen binnen een maand verdubbeld is. Dat komt vooral door de aardbeving in Haïti.
Spammers stuurden mails met daarin de vraag om geld te doneren aan goede doelen. Zodra iemand hiertoe overging, verdween het bedrag naar een onbekende rekening.
Hierna volgden phishingberichten waarin de crimineel zich voordoet als een legitieme organisatie zoals Unicef. Ook klikken op een videolink kon gevaarlijk zijn.
Symantec adviseert niet te klikken op verdachte links en geen persoonlijke informatie weg te geven. Een goed doel zou hier niet via een e-mail naar vragen.
De spam- en phishingberichten waren samen goed voor 21 procent van de totale hoeveelheid malware.
Gevaarlijke onderwerpregels
Wat eveneens opvalt is dat de onderwerpregels nog steeds worden gedomineerd door 419-fraude (Nigeriaanse oplichting) en ‘online apotheken’. Maar de analisten merken ook een nieuwe tactiek op met vage onderwerptitels, zoals ‘winkelregels die je moet kennen’ en ‘deze promotie moet u leren kennen’.