Test

Dit is een popup

Heemskerk wil duidelijke sms-abonnementen

Naar aanleiding van de rechtszaak die de Consumentenbond heeft aangespannen tegen telecomproviders over sms-leed, stelt staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken strengere maatregelen voor om misleidende sms-diensten te voorkomen.

 

Volgens Adformatie wil Heemskerk vooral duidelijkheid over de betalingswijze en over het abonnement. De klant moet weten of het gaat om een eenmalig sms’je of om een batterij aan berichten, hoeveel het kost en hoe hij zich kan uitschrijven. Bij klachten wordt het betwiste bedrag meteen teruggestort. Wanneer een aanbieder zich niet aan de regels houdt, wordt hij geblokkeerd en komt hij op een zwarte lijst te staan. Heemskerk wil de strengere code per 1 maart laten ingaan.

Geen vertrouwen
Of dit een einde aan de inmiddels zeven jaar durende actie tegen misleidende sms-diensten betekent, betwijfelt de Consumentenbond ten zeerste. Uit ervaring weet de organisatie dat de telecomsector zich weinig aantrekt van zulke regels. Daarom betreurt de bond het dat Heemskerk het terugbetalen aan gedupeerden niet wettelijk verplicht maakt.

Ook wil de bond een wettelijke vaststelling dat de telecomaanbieders, zoals T-Mobile en Vodafone, het enige aanspreekpunt zijn. Zij incasseren, dus zij moeten de klachten afhandelen, redeneert de consumentenorganisatie.

Naar aanleiding van de rechtszaak die de Consumentenbond heeft aangespannen tegen telecomproviders over sms-leed, stelt staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken strengere maatregelen voor om misleidende sms-diensten te voorkomen.

 

Volgens Adformatie wil Heemskerk vooral duidelijkheid over de betalingswijze en over het abonnement. De klant moet weten of het gaat om een eenmalig sms’je of om een batterij aan berichten, hoeveel het kost en hoe hij zich kan uitschrijven. Bij klachten wordt het betwiste bedrag meteen teruggestort. Wanneer een aanbieder zich niet aan de regels houdt, wordt hij geblokkeerd en komt hij op een zwarte lijst te staan. Heemskerk wil de strengere code per 1 maart laten ingaan.

Geen vertrouwen
Of dit een einde aan de inmiddels zeven jaar durende actie tegen misleidende sms-diensten betekent, betwijfelt de Consumentenbond ten zeerste. Uit ervaring weet de organisatie dat de telecomsector zich weinig aantrekt van zulke regels. Daarom betreurt de bond het dat Heemskerk het terugbetalen aan gedupeerden niet wettelijk verplicht maakt.

Ook wil de bond een wettelijke vaststelling dat de telecomaanbieders, zoals T-Mobile en Vodafone, het enige aanspreekpunt zijn. Zij incasseren, dus zij moeten de klachten afhandelen, redeneert de consumentenorganisatie.

consumentenbondnieuwssmstelecom

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!