Test

Dit is een popup

Nieuws

Child Focus waarschuwt voor kettingmails

Child Focus vraagt om kritisch te zijn bij het doorsturen van e-mails over verdwijningen van kinderen. De organisatie wil daarmee voorkomen dat verouderde of valse berichten jarenlang blijven circuleren.

De berichten zijn goedbedoeld, maar zorgen in praktijk voor verwarring. Zo wordt een mail vaak jaren aan een stuk doorgestuurd terwijl de verdwijning al lang werd opgehelderd, of zelfs vals was.

Woordvoerder Dirk Depover vraagt niet dat de overheid actie neemt tegenover dit soort berichten. Wel moeten internetters zelf hun verantwoordelijkheid nemen en twee keer nadenken wanneer de informatie uit een bericht oud lijkt, of niet meteen te controleren valt.

“We willen vermijden dat er ongecontroleerde informatie wordt rondgestuurd”, zegt Depover in een gesprek met onze redactie. Naar eigen zeggen krijgt Child Focus ongeveer eens per maand een melding over een foutief bericht.

In praktijk doet Child Focus een groot deel van zijn signaleringsacties zeer lokaal en slechts zelden via een nationale campagne. “In veel gevallen gaan we zelfs niet publiek communiceren, bijvoorbeeld bij kinderen die zijn weggelopen.”

Wie mails ontvangt over vermiste kinderen kan best steeds de informatie checken op de website van de federale politie of Child Focus. Alleen op die twee sites staat actuele en correcte informatie over lopende zaken.

Child Focus vraagt om kritisch te zijn bij het doorsturen van e-mails over verdwijningen van kinderen. De organisatie wil daarmee voorkomen dat verouderde of valse berichten jarenlang blijven circuleren.

De berichten zijn goedbedoeld, maar zorgen in praktijk voor verwarring. Zo wordt een mail vaak jaren aan een stuk doorgestuurd terwijl de verdwijning al lang werd opgehelderd, of zelfs vals was.

Woordvoerder Dirk Depover vraagt niet dat de overheid actie neemt tegenover dit soort berichten. Wel moeten internetters zelf hun verantwoordelijkheid nemen en twee keer nadenken wanneer de informatie uit een bericht oud lijkt, of niet meteen te controleren valt.

“We willen vermijden dat er ongecontroleerde informatie wordt rondgestuurd”, zegt Depover in een gesprek met onze redactie. Naar eigen zeggen krijgt Child Focus ongeveer eens per maand een melding over een foutief bericht.

In praktijk doet Child Focus een groot deel van zijn signaleringsacties zeer lokaal en slechts zelden via een nationale campagne. “In veel gevallen gaan we zelfs niet publiek communiceren, bijvoorbeeld bij kinderen die zijn weggelopen.”

Wie mails ontvangt over vermiste kinderen kan best steeds de informatie checken op de website van de federale politie of Child Focus. Alleen op die twee sites staat actuele en correcte informatie over lopende zaken.

beleidchildfocuse-mailmaatschappijnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!