Test

Dit is een popup

Duitse kranten klagen Google aan

Google krijgt tegenwind van de Duitse media. Kranten- en tijdschriftenuitgevers hebben een klacht ingediend bij het federaal kartelbureau in Duitsland. Ook shoppingsite Ciao en kaartenleverancier Euro-Cities klagen over de zoekgigant.

De klacht uit de media is afkomstig van krantenvereniging VDZ en tijdschriftenvereniging BDZV, aldus Deutsche Welle. Wat deze precies inhoudt is nog niet bekend, maar allebei de organisaties hebben er in het verleden al over geklaagd dat Google profiteert van hun nieuwsberichten zonder eerlijke compensatie. Mogelijk gaat het over de zogenaamde snippets, de stukjes tekst die Google toont bij de zoekresultaten.

Volgens beide verenigingen worden de zoekresultaten bovendien oneerlijk geordend. Zo liet iemand van BDZV al weten meer informatie te willen over waarom sommige nieuwsresultaten hoger staan dan andere.

Advertentiesysteem niet transparant
De klacht van shoppingsite Ciao gaat over het advertentiesysteem AdSense. Ciao had hiervoor een contract met Google, voor het werd overgenomen door Microsoft. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung vindt Ciao dat het contract overdreven beperkend is, terwijl AdSense onvoldoende transparant is.

Kaartenleverancier Euro-Cities klaagt dan weer over het feit dat Google Maps gratis te integreren is op websites. Op die manier vernietigt Google het zakenmodel van Euro-Cities, zo zegt het bedrijf in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Google ontkent
De zoekgigant zelf ontkent intussen dat hij iets fout doet. Het bedrijf is bereid zijn bedrijfspraktijken uit te leggen en aan te tonen dat het wettelijk bezig is. Zo zegt Google wereldwijd 4,2 miljard euro aan uitgevers te hebben betaald.

Google krijgt tegenwind van de Duitse media. Kranten- en tijdschriftenuitgevers hebben een klacht ingediend bij het federaal kartelbureau in Duitsland. Ook shoppingsite Ciao en kaartenleverancier Euro-Cities klagen over de zoekgigant.

De klacht uit de media is afkomstig van krantenvereniging VDZ en tijdschriftenvereniging BDZV, aldus Deutsche Welle. Wat deze precies inhoudt is nog niet bekend, maar allebei de organisaties hebben er in het verleden al over geklaagd dat Google profiteert van hun nieuwsberichten zonder eerlijke compensatie. Mogelijk gaat het over de zogenaamde snippets, de stukjes tekst die Google toont bij de zoekresultaten.

Volgens beide verenigingen worden de zoekresultaten bovendien oneerlijk geordend. Zo liet iemand van BDZV al weten meer informatie te willen over waarom sommige nieuwsresultaten hoger staan dan andere.

Advertentiesysteem niet transparant
De klacht van shoppingsite Ciao gaat over het advertentiesysteem AdSense. Ciao had hiervoor een contract met Google, voor het werd overgenomen door Microsoft. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung vindt Ciao dat het contract overdreven beperkend is, terwijl AdSense onvoldoende transparant is.

Kaartenleverancier Euro-Cities klaagt dan weer over het feit dat Google Maps gratis te integreren is op websites. Op die manier vernietigt Google het zakenmodel van Euro-Cities, zo zegt het bedrijf in de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Google ontkent
De zoekgigant zelf ontkent intussen dat hij iets fout doet. Het bedrijf is bereid zijn bedrijfspraktijken uit te leggen en aan te tonen dat het wettelijk bezig is. Zo zegt Google wereldwijd 4,2 miljard euro aan uitgevers te hebben betaald.

bdzvciaoeuro-citiesinternetjustitiekrantenmedianieuwsvdz

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!