Test

Dit is een popup

CES: Is de consument al toe aan 3D-tv?

Nu bijna iedereen naar hogedefinitietelevisie kijkt, is het tijd om een 3D-scherm aan te schaffen. Dat vinden alvast de elektronicafabrikanten op de gadgetbeurs CES.

Samsung, LG Electronics, Panasonic, JVC, Toshiba en Sony pakken op de grootste gadgetbeurs ter wereld uit met 3D-tv-toestellen. Om een 3D-ervaring te creëren, moet de kijker wel een speciale bril dragen, een moderne variant van de rood-groene of rood-blauwe versie. Het signaal van de 3D-tv zorgt ervoor dat het linker- en het rechteroog elk het juiste beeld te zien krijgen.

3D-omzetting van 2D-films
De eerste indrukken? Een leuke gimmick voor enkele minuten, maar we hebben toch zo onze twijfels over het kijkcomfort voor 3D-films van pakweg twee uur. Door het 3D-brilletje kijken blijkt namelijk vrij belastend voor de ogen. De 3D-elementen komen soms zo dichtbij dat je bijna automatisch zo scheel als een otter begint te kijken.

[related_article id=”152275″]

De 3D-bril kan overigens gewoon boven op een normale bril worden gedragen, klinkt het unisono bij de producenten.

Dat het aanbod aan 3D-programma’s of -films voorlopig nog vrij beperkt is, proberen de meeste fabrikanten te counteren door in een 2D-naar-3D-omzetting te voorzien. Daardoor kunnen bestaande tweedimensionale beelden toch in drie dimensies worden vertoond. Op de GD-463D10, een lcd-monitor van JVC, ziet het 3D-resultaat er trouwens indrukwekkend uit.

Van HDTV naar 3D-tv?
Niet alleen het beperkte inhoudelijke aanbod kan het succes van de 3D-tv in de weg staan. Hebben de grootste liefhebbers van een homecinema-ervaring niet net het afgelopen jaar een hogedefinitietelevisie (HD-tv) gekocht? Zij zullen die dure investering wellicht niet meteen vervangen door een andere dure aankoop. En naar de exacte prijs blijft het voorlopig gissen.

LG en Panasonic maakten op CES overigens bekend dat hun HD-tv’s voortaan videoconferencing via Skype zullen ondersteunen. Nog een reden dus om de ‘gewone’ HD-tv niet meteen af te schrijven. Vermoedelijk zal de grote doorbraak van 3D in de huiskamer nog wel even op zich laten wachten.

Nu bijna iedereen naar hogedefinitietelevisie kijkt, is het tijd om een 3D-scherm aan te schaffen. Dat vinden alvast de elektronicafabrikanten op de gadgetbeurs CES.

Samsung, LG Electronics, Panasonic, JVC, Toshiba en Sony pakken op de grootste gadgetbeurs ter wereld uit met 3D-tv-toestellen. Om een 3D-ervaring te creëren, moet de kijker wel een speciale bril dragen, een moderne variant van de rood-groene of rood-blauwe versie. Het signaal van de 3D-tv zorgt ervoor dat het linker- en het rechteroog elk het juiste beeld te zien krijgen.

3D-omzetting van 2D-films
De eerste indrukken? Een leuke gimmick voor enkele minuten, maar we hebben toch zo onze twijfels over het kijkcomfort voor 3D-films van pakweg twee uur. Door het 3D-brilletje kijken blijkt namelijk vrij belastend voor de ogen. De 3D-elementen komen soms zo dichtbij dat je bijna automatisch zo scheel als een otter begint te kijken.

[related_article id=”152275″]

De 3D-bril kan overigens gewoon boven op een normale bril worden gedragen, klinkt het unisono bij de producenten.

Dat het aanbod aan 3D-programma’s of -films voorlopig nog vrij beperkt is, proberen de meeste fabrikanten te counteren door in een 2D-naar-3D-omzetting te voorzien. Daardoor kunnen bestaande tweedimensionale beelden toch in drie dimensies worden vertoond. Op de GD-463D10, een lcd-monitor van JVC, ziet het 3D-resultaat er trouwens indrukwekkend uit.

Van HDTV naar 3D-tv?
Niet alleen het beperkte inhoudelijke aanbod kan het succes van de 3D-tv in de weg staan. Hebben de grootste liefhebbers van een homecinema-ervaring niet net het afgelopen jaar een hogedefinitietelevisie (HD-tv) gekocht? Zij zullen die dure investering wellicht niet meteen vervangen door een andere dure aankoop. En naar de exacte prijs blijft het voorlopig gissen.

LG en Panasonic maakten op CES overigens bekend dat hun HD-tv’s voortaan videoconferencing via Skype zullen ondersteunen. Nog een reden dus om de ‘gewone’ HD-tv niet meteen af te schrijven. Vermoedelijk zal de grote doorbraak van 3D in de huiskamer nog wel even op zich laten wachten.

3dtvcesces2010hardwarenieuwstoekomst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!