Partnerinfo, White paper

Big data bestaat eigenlijk niet

[Whitepaper] "Big data bestaat voor mij niet", zegt SAS-consultant Frederik Vandenberghe. Het is een relatief begrip en verschillend van bedrijf tot bedrijf.
[whitepaper title=”Data-integratie evolueert door big data en open source” thumb_url=”https://www.techpulse.be/wp-content/uploads/2015/05/shutterstock_223785412.jpg” download_url=”http://www.pages02.net/minocmediaservices/whitepaper/20150515_sas1″]

“Big data bestaat voor mij niet”, een opvallende uitspraak over het onderwerp van data-integratie en de rol van big data daarin. Maar het is allemaal een kwestie van perspectief, wat nu aan verschuiving onderhevig is.

Data-integratie en big data zijn eigenlijk additionele velden, vertelt SAS-consultant Frederik Vandenberghe. De notie van big data als op zichzelf staand fenomeen, wat een bepaalde ondergrens kan hebben, lijkt hij af te wijzen. Of iets wel of geen “big” data is, zegt volgens hem iets over waar je als organisatie vandaan komt. “Voor een kruidenier om de hoek is “big” iets heel anders dan de datahoeveelheid die een grote onderneming heeft, genereert en analyseert.”

Van zicht naar inzicht

 Of er wel of geen sprake is van big data is dus niet zozeer een kwestie van schaalgrootte, maar wel van schaal. Iedere organisatie heeft zijn eigen ondergrens van wanneer gewone data-analyse omslaat in big data.

De scheidslijn wordt deels bepaald door het huidige gebruik van data-integratie; de koppeling van verschillende reservoirs met bedrijfsdata. Die koppeling dient om zicht te hebben op dat geheel, maar kan ook helpen om nieuwe inzichten te krijgen op basis van dat grotere geheel. Eén plus één kan drie zijn.

In dat laatste geval valt er te spreken van big data, een nu lopende trend die het gevestigde IT-gebied van data integration flink beïnvloedt. Voorheen ging data integration grotendeels uit van bekende, en vooral behapbare, databronnen. Nu willen – of moeten – bedrijven omgaan met veel meer data, waarvan het vooraf nog behoorlijk onbekend is wat er voor waarde uit te halen valt. De gouden bergen die veel experts zien in big data, hoeven er niet per se te zijn. Maar dat valt pas te ontdekken wanneer de goudwinning al loopt.

Niet te hard van stapel lopen

Het is dus zaak om goed voorbereid en efficiënt te beginnen. Een mantra dat altijd van toepassing is, maar wat nu flink wordt geholpen door nieuwe IT-middelen. Consultant Vandenberghe prijst niet slechts nieuwe oplossingen aan die een leverancier als SAS te bieden heeft. Hij spreekt van een technologiewissel die al plaatsvindt bij bedrijven: voor de manier waarop informatie wordt verzameld, gekoppeld en dan geanalyseerd. Met dank aan “de web wereld”, waar de analysehonger van data zijn oorsprong heeft, vertelt hij.

Meer weten over de evolutie van data-integratie?

[/whitepaper]

 

 

BIBig DatabusinesssasWhite Papers

Gerelateerde artikelen