Test

Dit is een popup

Ontdek (en bepaal zelf) wat Facebook over je deelt met adverteerders

Facebook zit op een berg data die het aan adverteerders ter beschikking stelt om gerichte reclame op je af te vuren. Gelukkig heb je zelf ook nog iets in de pap te brokken.

Facebook zit op een gigantische database aan informatie over zijn gebruikers, en dat is goud waard voor adverteerders. Het sociale netwerk doet er dan ook alles aan om zo relevant mogelijk te worden (en te blijven) in jouw leven en je aan te zetten om zoveel mogelijk zaken met je vrienden en familie te delen.

Op de achtergrond draait een algoritmisch systeem waarmee bedrijven op basis van zeer specifieke parameters een doelpubliek kunnen selecteren om er gerichte reclame op af te vuren. Welke informatie Facebook precies over je deelt met deze adverteerders, kan je zelf tot op zekere hoogte bepalen. We wijzen je de weg.

Transparantie

Facebook is semi-transparant over de mogelijke redenen waarom je een bepaald gesponsord bericht in je tijdlijn te zien krijgt. Klik op het pijltje in de rechterbovenhoek van het bericht en klik vervolgens op ‘Waarom krijg ik dit te zien?’. Er opent vervolgens een pop-up met meer informatie.

In bovenstaand voorbeeld kreeg ik het gesponsord bericht in mijn tijdlijn te zien omdat het bedrijf op zoek was naar een doelgroep die interesse toont in ‘Kunst, entertainment, sport en media’ en omdat ik tussen 23 en 50 jaar oud ben en in Vlaanderen woon (of recent geweest ben). Al die informatie kon Facebook afleiden uit informatie die ik aan mijn profiel heb toegevoegd en welke dingen ik een like geef of op reageer.

Kies zelf

Het wordt pas interessant wanneer je doorklikt op ‘Je advertentievoorkeuren beheren’ of rechtstreeks naar deze pagina surft. Hier krijg je een volledig overzicht van welke zaken invloed hebben op de advertenties die je ziet, en kan je zelf bepalen welke informatie wel of niet gebruikt mag worden.

 

Onder het kopje ‘Je interesses’ krijg je een overzicht van allerlei onderwerpen waarvan Facebook denkt dat je erin geïnteresseerd bent, op basis van je gedrag op het sociale netwerk. De onderwerpen zijn opgedeeld in bredere thema’s als ‘Nieuwe en entertainment’, ‘Reizen plaatsen en evenementen’ en ‘Technologie’. Kan je jezelf niet vinden in bepaalde interesses, of wil je simpelweg dat ze niet gebruikt worden om aangepaste advertenties op te baseren, dan kan je ze eenvoudig uit de lijst verwijderen.

Advertenties kunnen ook gepersonaliseerd worden op basis van je eerdere interactie met een bedrijf. Een bedrijf kan zijn klantenbestand koppelen aan Facebook en op die manier advertenties richten aan zijn klanten. Het kan ook zijn dat je eerder al de website of app van het bedrijf hebt gebruikt, of in het verleden al eens op één van zijn advertenties hebt geklikt. Ook hier kan je opnieuw bedrijven verwijderen waarvan je niet langer advertenties wenst te zien.

Onder ‘Jouw informatie’ zie je de persoonlijke gegevens die Facebook adverteerders aanreikt om hun doelgroepen op te baseren. Dat gaat eerst en vooral over zaken als relatiestatus, werkgever, functietitel en opleiding. Allemaal zaken die je al dan niet aan Facebook hebt toevertrouwd. Met een schakelaar kan je bepalen of bepaalde informatie wel of niet gebruikt mag worden voor gepersonaliseerde reclame.

Daarnaast brengt Facebook je ook onder in verschillende categorieën op basis van de informatie die het over je ter beschikking heeft. In mijn geval is dat bijvoorbeeld onder meer ‘Voorloper in technologie’, ‘Smartphone-eigenaar’, ‘Gmail-gebruiker’ en ‘Consolegamer’. Met een klik op het kruisje verwijder je categorieën waar je liever niet in wil worden ondergebracht.

Op Facebook en daarbuiten

Facebook laat ook advertenties zien gebaseerd op je gebruik van websites en apps die technologieën van het sociale netwerk gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de integratie van een inlogmogelijkheid via je Facebook-account. Bezoek je een website over reizen, dan kan je op Facebook reclame voor hotelaanbiedingen te zien krijgen. Vind je dat maar niets, dan kan je dit uitschakelen onder het kopje ‘Advertentie-instellingen’.

Hier kan je ook kiezen of je al dan niet gepersonaliseerde reclame op basis van je Facebook-data te zien wil krijgen buiten het sociale netwerk. Net als Google AdSense, heeft Facebook zijn eigen Audience Network waar bedrijven zich op kunnen aansluiten om advertenties weer te geven in hun apps en op hun websites.

Een laatste element dat je hier kan beheren, is of je sociale acties al dan niet aan advertenties mogen worden gekoppeld. Wat betekent dat juist? Het voorbeeld hierboven maakt één en ander duidelijk. Omdat ik een pagina heb leuk gevonden, krijgen mijn Facebook-vrienden een advertentie voor de betreffende pagina te zien met mijn endorsement daarbij. Deze instelling is van toepassing op je vind-ik-leuks, reacties, deelacties, appgebruik en bijgewoonde evenementen die worden weergegeven met de advertenties die je vrienden zien.

Onderwerpen verbergen

Momenteel test Facebook bij zijn advertentievoorkeuren ook een functie waarmee je bepaalde (gevoelige) advertentieonderwerpen van je tijdlijn kan weren. Een voorbeeld is reclame over alcoholische dranken. Een minderjarige of iemand met alcoholproblemen, kan dit soort advertenties beter niet te zien krijgen. In de advertentievoorkeuren kan je beheren om reclame rond dit onderwerp permanent te verbergen, of gedurende zes maanden of een jaar.

Het aanpassen van je advertentievoorkeuren zal niet voorkomen dat je advertenties te zien krijgt op Facebook en daarbuiten, maar wel in hoeverre ze zijn aangepast op jouw profiel en interesses. Heb je liever niet dat bepaalde informatie gebruikt wordt door adverteerders om gerichte reclame op je af te vuren, dan kan je voortaan het heft in eigen handen nemen.

Facebook zit op een gigantische database aan informatie over zijn gebruikers, en dat is goud waard voor adverteerders. Het sociale netwerk doet er dan ook alles aan om zo relevant mogelijk te worden (en te blijven) in jouw leven en je aan te zetten om zoveel mogelijk zaken met je vrienden en familie te delen.

Op de achtergrond draait een algoritmisch systeem waarmee bedrijven op basis van zeer specifieke parameters een doelpubliek kunnen selecteren om er gerichte reclame op af te vuren. Welke informatie Facebook precies over je deelt met deze adverteerders, kan je zelf tot op zekere hoogte bepalen. We wijzen je de weg.

Transparantie

Facebook is semi-transparant over de mogelijke redenen waarom je een bepaald gesponsord bericht in je tijdlijn te zien krijgt. Klik op het pijltje in de rechterbovenhoek van het bericht en klik vervolgens op ‘Waarom krijg ik dit te zien?’. Er opent vervolgens een pop-up met meer informatie.

In bovenstaand voorbeeld kreeg ik het gesponsord bericht in mijn tijdlijn te zien omdat het bedrijf op zoek was naar een doelgroep die interesse toont in ‘Kunst, entertainment, sport en media’ en omdat ik tussen 23 en 50 jaar oud ben en in Vlaanderen woon (of recent geweest ben). Al die informatie kon Facebook afleiden uit informatie die ik aan mijn profiel heb toegevoegd en welke dingen ik een like geef of op reageer.

Kies zelf

Het wordt pas interessant wanneer je doorklikt op ‘Je advertentievoorkeuren beheren’ of rechtstreeks naar deze pagina surft. Hier krijg je een volledig overzicht van welke zaken invloed hebben op de advertenties die je ziet, en kan je zelf bepalen welke informatie wel of niet gebruikt mag worden.

 

Onder het kopje ‘Je interesses’ krijg je een overzicht van allerlei onderwerpen waarvan Facebook denkt dat je erin geïnteresseerd bent, op basis van je gedrag op het sociale netwerk. De onderwerpen zijn opgedeeld in bredere thema’s als ‘Nieuwe en entertainment’, ‘Reizen plaatsen en evenementen’ en ‘Technologie’. Kan je jezelf niet vinden in bepaalde interesses, of wil je simpelweg dat ze niet gebruikt worden om aangepaste advertenties op te baseren, dan kan je ze eenvoudig uit de lijst verwijderen.

Advertenties kunnen ook gepersonaliseerd worden op basis van je eerdere interactie met een bedrijf. Een bedrijf kan zijn klantenbestand koppelen aan Facebook en op die manier advertenties richten aan zijn klanten. Het kan ook zijn dat je eerder al de website of app van het bedrijf hebt gebruikt, of in het verleden al eens op één van zijn advertenties hebt geklikt. Ook hier kan je opnieuw bedrijven verwijderen waarvan je niet langer advertenties wenst te zien.

Onder ‘Jouw informatie’ zie je de persoonlijke gegevens die Facebook adverteerders aanreikt om hun doelgroepen op te baseren. Dat gaat eerst en vooral over zaken als relatiestatus, werkgever, functietitel en opleiding. Allemaal zaken die je al dan niet aan Facebook hebt toevertrouwd. Met een schakelaar kan je bepalen of bepaalde informatie wel of niet gebruikt mag worden voor gepersonaliseerde reclame.

Daarnaast brengt Facebook je ook onder in verschillende categorieën op basis van de informatie die het over je ter beschikking heeft. In mijn geval is dat bijvoorbeeld onder meer ‘Voorloper in technologie’, ‘Smartphone-eigenaar’, ‘Gmail-gebruiker’ en ‘Consolegamer’. Met een klik op het kruisje verwijder je categorieën waar je liever niet in wil worden ondergebracht.

Op Facebook en daarbuiten

Facebook laat ook advertenties zien gebaseerd op je gebruik van websites en apps die technologieën van het sociale netwerk gebruiken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de integratie van een inlogmogelijkheid via je Facebook-account. Bezoek je een website over reizen, dan kan je op Facebook reclame voor hotelaanbiedingen te zien krijgen. Vind je dat maar niets, dan kan je dit uitschakelen onder het kopje ‘Advertentie-instellingen’.

Hier kan je ook kiezen of je al dan niet gepersonaliseerde reclame op basis van je Facebook-data te zien wil krijgen buiten het sociale netwerk. Net als Google AdSense, heeft Facebook zijn eigen Audience Network waar bedrijven zich op kunnen aansluiten om advertenties weer te geven in hun apps en op hun websites.

Een laatste element dat je hier kan beheren, is of je sociale acties al dan niet aan advertenties mogen worden gekoppeld. Wat betekent dat juist? Het voorbeeld hierboven maakt één en ander duidelijk. Omdat ik een pagina heb leuk gevonden, krijgen mijn Facebook-vrienden een advertentie voor de betreffende pagina te zien met mijn endorsement daarbij. Deze instelling is van toepassing op je vind-ik-leuks, reacties, deelacties, appgebruik en bijgewoonde evenementen die worden weergegeven met de advertenties die je vrienden zien.

Onderwerpen verbergen

Momenteel test Facebook bij zijn advertentievoorkeuren ook een functie waarmee je bepaalde (gevoelige) advertentieonderwerpen van je tijdlijn kan weren. Een voorbeeld is reclame over alcoholische dranken. Een minderjarige of iemand met alcoholproblemen, kan dit soort advertenties beter niet te zien krijgen. In de advertentievoorkeuren kan je beheren om reclame rond dit onderwerp permanent te verbergen, of gedurende zes maanden of een jaar.

Het aanpassen van je advertentievoorkeuren zal niet voorkomen dat je advertenties te zien krijgt op Facebook en daarbuiten, maar wel in hoeverre ze zijn aangepast op jouw profiel en interesses. Heb je liever niet dat bepaalde informatie gebruikt wordt door adverteerders om gerichte reclame op je af te vuren, dan kan je voortaan het heft in eigen handen nemen.

advertentieBeveiligingprivacytip

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!