25 schrijftips voor een hogere plaats in Google (5)
SEO-schrijven is de kunst van het schrijven van teksten die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines. We hebben in totaal 25 SEO-schrijftips voor je klaar, waamee je hoger komt in Google én meer rendement uit je website haalt.
Onze eerdere tips lees je in deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4. Het vijfde en laatste deel volgt hieronder.
21. Optimaliseer afbeeldingen
Google kan geen afbeeldingen lezen. De zoekmachine ziet wel wat de bestandsnaam is van een plaatje en ook de alternatieve tekst (ALT-tekst) verschijnt in de broncode. Verwerk daarom hier je zoekwoorden in en geef de zoekmachine een extra houvast.
Deze tip werkt overigens niet alleen voor afbeeldingen, maar ook voor andere bestandstypes als Word– en Excel-documenten, PDF-bestanden, video’s etc. Wil je dat een PDF gevonden wordt? Geef hem dan een betekenisvolle naam, het liefste op basis van zoekwoorden.
22. Verwerk multimedia in je pagina’s
Een pagina waar een bezoeker langer blijft is interessanter dan een pagina waar dit niet gebeurt. Dat klinkt logisch en zo denkt Google er ook over.
Probeer bezoekers daarom vast te houden en verrijk je SEO-teksten met multimedia. Embed bijvoorbeeld een YouTube-video of Slide-sharepresentatie, of voeg een exclusieve grafiek toe.
23. Richt je op long-tail zoekwoorden
Long-tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden. Een voorbeeld is ‘voordelig vakantiehuisje ibiza voorjaar’. Op dit soort termen zoeken niet heel veel mensen, maar de concurrentie is ook veel kleiner en het is wel heel gericht.
Wil je snel scoren met SEO-teksten? Richt je dan in eerste instantie op dit soort long-tail combinaties en richt je pas later op de termen met meer concurrentie.
24. Controleer je spelling
Een simpele SEO-schrijftip die ik zelf helaas niet altijd opvolg: gebruik de spellingcontrole. Het is een kleine moeite en je haalt er vaak wel wat foutjes uit. Zo kom je een stuk geloofwaardiger over als je rept over je ‘excellente dienstverlening’.
25. Maak delen makkelijk
Social media wordt steeds belangrijker voor zoekmachines. Ze kunnen op basis van social media onder andere zien hoe populair je bent en of je website een plek hoog bij de zoekresultaten verdient.
Als je wilt dat je website scoort, publiceer dan regelmatig waardevolle content en maak het delen makkelijk. Voor de populairste CMS’en zijn hier mooie sharing-plugins voor beschikbaar.
Ben je op zoek naar nog meer informatie en tips? Kom alles te weten over zoekmachineoptimalisatie tijdens onze training SEO voor tekstschrijvers op 27 november 2015. Meer informatie vind je op www.businessmeetsit.be.
SEO-schrijven is de kunst van het schrijven van teksten die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines. We hebben in totaal 25 SEO-schrijftips voor je klaar, waamee je hoger komt in Google én meer rendement uit je website haalt.
Onze eerdere tips lees je in deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4. Het vijfde en laatste deel volgt hieronder.
21. Optimaliseer afbeeldingen
Google kan geen afbeeldingen lezen. De zoekmachine ziet wel wat de bestandsnaam is van een plaatje en ook de alternatieve tekst (ALT-tekst) verschijnt in de broncode. Verwerk daarom hier je zoekwoorden in en geef de zoekmachine een extra houvast.
Deze tip werkt overigens niet alleen voor afbeeldingen, maar ook voor andere bestandstypes als Word– en Excel-documenten, PDF-bestanden, video’s etc. Wil je dat een PDF gevonden wordt? Geef hem dan een betekenisvolle naam, het liefste op basis van zoekwoorden.
22. Verwerk multimedia in je pagina’s
Een pagina waar een bezoeker langer blijft is interessanter dan een pagina waar dit niet gebeurt. Dat klinkt logisch en zo denkt Google er ook over.
Probeer bezoekers daarom vast te houden en verrijk je SEO-teksten met multimedia. Embed bijvoorbeeld een YouTube-video of Slide-sharepresentatie, of voeg een exclusieve grafiek toe.
23. Richt je op long-tail zoekwoorden
Long-tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden. Een voorbeeld is ‘voordelig vakantiehuisje ibiza voorjaar’. Op dit soort termen zoeken niet heel veel mensen, maar de concurrentie is ook veel kleiner en het is wel heel gericht.
Wil je snel scoren met SEO-teksten? Richt je dan in eerste instantie op dit soort long-tail combinaties en richt je pas later op de termen met meer concurrentie.
24. Controleer je spelling
Een simpele SEO-schrijftip die ik zelf helaas niet altijd opvolg: gebruik de spellingcontrole. Het is een kleine moeite en je haalt er vaak wel wat foutjes uit. Zo kom je een stuk geloofwaardiger over als je rept over je ‘excellente dienstverlening’.
25. Maak delen makkelijk
Social media wordt steeds belangrijker voor zoekmachines. Ze kunnen op basis van social media onder andere zien hoe populair je bent en of je website een plek hoog bij de zoekresultaten verdient.
Als je wilt dat je website scoort, publiceer dan regelmatig waardevolle content en maak het delen makkelijk. Voor de populairste CMS’en zijn hier mooie sharing-plugins voor beschikbaar.
Ben je op zoek naar nog meer informatie en tips? Kom alles te weten over zoekmachineoptimalisatie tijdens onze training SEO voor tekstschrijvers op 27 november 2015. Meer informatie vind je op www.businessmeetsit.be.