Test

Dit is een popup

25 schrijftips voor een hogere plaats in Google (3)

Een goede online tekst slaat niet alleen aan bij je lezers, maar ook bij zoekmachines. We geven enkele tips.

seo

SEO-schrijven is de kunst van het schrijven van teksten die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines. We hebben in totaal 25 SEO-schrijftips voor je klaar, waamee je hoger komt in Google én meer rendement uit je website haalt.

Onze eerdere tips lees je in deel 1 en deel 2, deel 3 volgt hieronder.

11. Verwerk altijd zoekwoorden in je titels

Zoekmachines zien titels als krantenkoppen, waaruit ze direct opmaken waar een pagina over gaat. Verwerk er daarom altijd je belangrijkste zoekwoorden in en zet ze bij voorkeur vooraan de titel.

Vind je dat niet mooi voor bezoekers? Kijk dan of je CMS speciale SEO-titels ondersteunt. In dat geval kun je verschillende titels opgeven voor bezoekers en zoekmachines. Zorg er wel voor dat ze niet te veel verschillen, anders wordt het mogelijk aangemerkt als ‘valsspelen’.

12. Schrijf pakkende meta-descriptions

De meta-description is de omschrijving van een webpagina die je ziet bij de zoekresultaten van Google. Normaal gesproken geef je die zelf op in je CMS en in 9 van de 10 gevallen neemt Google hem netjes over.

Op basis van de meta-omschrijving en de titel bepalen mensen of ze doorklikken op jouw zoekresultaat. Schrijf dus geen lusteloos samenvattinkje, maar maak er een wervende tekst van waarin je bijvoorbeeld een prikkelende vraag stelt, of je je unique selling points opsomt.

De meta-description mag 156 tekens lang zijn. Via deze ontzettende handige Snippet Optimizer Tool kun je experimenteren met vorm en lengte.

13. Besteed aandacht aan je CTR

Je kunt bij bepaalde zoekwoorden hoog staan in Google, maar als mensen niet doorklikken schiet je er weinig mee op.

Kijk daarom in Google Webmaster Tools goed naar de rij ‘CTR’ en ‘Gemiddelde Positie’. Sta je gemiddeld hoog bij een zoekterm en klikt een laag percentage mensen door? Probeer dit aantal dan te verhogen met een betere titel of meta-omschrijving.

14. Deel een tekst op met Headings en subkoppen

Waar je in de tekstverwerker Word koppen kunt opmaken als Kop 1, Kop 2 en Kop 3 kan dat in HTML met Headings 1 t/m 5. Zo geef je aan wat de tussenkoppen zijn. Verwerk je hier bovendien zoekwoorden in, dan krijgen ze meer waarde. Hoeveel is de grote vraag en de meningen van de experts zijn verdeeld, maar baat het niet, dan schaadt het ook zeker niet.

15. Schrijf je belangrijkste zoekwoord in de inleiding

Zoekmachines lezen van boven naar beneden. De woorden die ze als eerste tegenkomen zijn belangrijker dan de woorden onderaan de pagina. Verwerk daarom het belangrijkste zoekwoord van je SEO-tekst hoog in de pagina, bij voorkeur in een inleidende zin. Zo maak je zoekmachines meteen duidelijk waar de pagina over gaat.

Morgen volgt een nieuwe lading tips. Wilt u alles te weten komen over zoekmachineoptimalisatie, dan kan u deelnemen aan onze training SEO voor tekstschrijvers op 27 november 2015. Meer informatie vindt u op www.businessmeetsit.be.

seo

SEO-schrijven is de kunst van het schrijven van teksten die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines. We hebben in totaal 25 SEO-schrijftips voor je klaar, waamee je hoger komt in Google én meer rendement uit je website haalt.

Onze eerdere tips lees je in deel 1 en deel 2, deel 3 volgt hieronder.

11. Verwerk altijd zoekwoorden in je titels

Zoekmachines zien titels als krantenkoppen, waaruit ze direct opmaken waar een pagina over gaat. Verwerk er daarom altijd je belangrijkste zoekwoorden in en zet ze bij voorkeur vooraan de titel.

Vind je dat niet mooi voor bezoekers? Kijk dan of je CMS speciale SEO-titels ondersteunt. In dat geval kun je verschillende titels opgeven voor bezoekers en zoekmachines. Zorg er wel voor dat ze niet te veel verschillen, anders wordt het mogelijk aangemerkt als ‘valsspelen’.

12. Schrijf pakkende meta-descriptions

De meta-description is de omschrijving van een webpagina die je ziet bij de zoekresultaten van Google. Normaal gesproken geef je die zelf op in je CMS en in 9 van de 10 gevallen neemt Google hem netjes over.

Op basis van de meta-omschrijving en de titel bepalen mensen of ze doorklikken op jouw zoekresultaat. Schrijf dus geen lusteloos samenvattinkje, maar maak er een wervende tekst van waarin je bijvoorbeeld een prikkelende vraag stelt, of je je unique selling points opsomt.

De meta-description mag 156 tekens lang zijn. Via deze ontzettende handige Snippet Optimizer Tool kun je experimenteren met vorm en lengte.

13. Besteed aandacht aan je CTR

Je kunt bij bepaalde zoekwoorden hoog staan in Google, maar als mensen niet doorklikken schiet je er weinig mee op.

Kijk daarom in Google Webmaster Tools goed naar de rij ‘CTR’ en ‘Gemiddelde Positie’. Sta je gemiddeld hoog bij een zoekterm en klikt een laag percentage mensen door? Probeer dit aantal dan te verhogen met een betere titel of meta-omschrijving.

14. Deel een tekst op met Headings en subkoppen

Waar je in de tekstverwerker Word koppen kunt opmaken als Kop 1, Kop 2 en Kop 3 kan dat in HTML met Headings 1 t/m 5. Zo geef je aan wat de tussenkoppen zijn. Verwerk je hier bovendien zoekwoorden in, dan krijgen ze meer waarde. Hoeveel is de grote vraag en de meningen van de experts zijn verdeeld, maar baat het niet, dan schaadt het ook zeker niet.

15. Schrijf je belangrijkste zoekwoord in de inleiding

Zoekmachines lezen van boven naar beneden. De woorden die ze als eerste tegenkomen zijn belangrijker dan de woorden onderaan de pagina. Verwerk daarom het belangrijkste zoekwoord van je SEO-tekst hoog in de pagina, bij voorkeur in een inleidende zin. Zo maak je zoekmachines meteen duidelijk waar de pagina over gaat.

Morgen volgt een nieuwe lading tips. Wilt u alles te weten komen over zoekmachineoptimalisatie, dan kan u deelnemen aan onze training SEO voor tekstschrijvers op 27 november 2015. Meer informatie vindt u op www.businessmeetsit.be.

bloggenSEOtipzoekmachine

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!