4 tips voor productbeschrijvingen die écht werken
Productbeschrijvingen: het online equivalent van een verkooppraatje, en net zo ingewikkeld om tot een goed einde te brengen. Je wilt geen glad, commercieel tekstje op je webpagina plakken, noch wil je een droog overzicht van eigenschappen. Wat dan wel? Idealiter zorgt je productbeschrijving ervoor dat je bezoekers:
- weten waar het product om draait;
- overtuigd zijn van de waarde van het product.
Het is niet eenvoudig om dat te doen zonder te vervallen in stereotypes en hyperbolen. Enkele tips voor de ultieme productbeschrijvingen, lees je hieronder. Voor je echter begint te pennen, kan je best even beslissen hoe je productbeschrijving eruit moet zien.
Waarom productbeschrijvingen?
Voor de duidelijkheid: een productbeschrijving is geen wondermiddel. De tekst zelf zal geen bezoekers overtuigen wanneer die geen koopintentie hebben. Veel online retailers laten een erg uitgebreide beschrijving dan ook links liggen, en doen het met minimalistische tekstjes, zoals pakweg Zara. Opgelet, in dat geval moet je steengoede foto’s of filmpjes hebben die het werk van een productbeschrijving overnemen.
Een écht geweldige beschrijving kan echter wel waardevol zijn. Bijvoorbeeld wanneer je precies weet te verwoorden wat je product kan betekenen voor je bezoekers: dat kan helpen om twijfel te doen afnemen. Of je kan productbeschrijvingen gebruiken om de toon te zetten voor je hele webshop. Geef je winkel wat karakter met wat humoristische tekstjes, of straal vertrouwen uit met vakkundige copy.
Welke productbeschrijving in jouw webshop werkt, is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Wil je een totaal nieuw product voorstellen aan je bezoekers? Wil je een doodgewoon item opleuken? Of moet je een hoop belangrijke specificaties in de verf zetten? Voor elk scenario heb je een ander tekstje nodig, met een bijpassende lay-out. Een laptop beschrijf je immers op een andere manier dan een paar sneakers.
Hoe schrijf je een goede productbeschrijving?
Nooit te veel zeggen
Regel nummer één: nooit te veel tekst gebruiken. De vuistregel KISS (‘Keep It Simple, Stupid’) is hier meer dan ooit van toepassing. Een valkuil waar retailers vaak intrappen is die van de ‘overselling’ beschrijving. Je wilt je klant overtuigen door àlle voordelen en features van je product te vermelden, want meer voordelen betekent meer kans om klanten aan te trekken, toch? Jammer genoeg werkt het niet op die manier.
Niemand houdt ervan om door een muur van tekst te ploegen, en al zeker niet als de helft niet relevant is voor je koopbeslissing. Gebruik je kostbare tekstruimte daarom voor echt belangrijke dingen: de beschrijving van een tastbaar en specifiek voordeel of een mogelijk gebruiksscenario. Voor meeste bezoekers zijn de exacte specificaties van een product minder belangrijk dan wat je ermee kan doen.
Kijk naar JBC. De Belgische retailer gebruikt net als veel andere modehandelaars één zin om een product te beschrijven. In plaats van een uitgebreid tekst waarbij de stofsoort, het type knopjes en de snit uit de doeken wordt gedaan, geeft het bijschrift de bezoeker een idee van hoe de blouse aanvoelt (‘luchtig’) en in welk scenario het gedragen kan worden (‘tuinfeestje’).
Gebruik opsommingen en beeldmateriaal
Als je dan toch een product hebt waar je veel specifieke informatie over wilt delen, overweeg dan een opsomming. Bij meeste elektronica is dat de beste optie. Een smartphone koop je bijvoorbeeld niet enkel vanwege de kleur of het model, maar vooral ook voor de 12 MP-camera, de 4 GB RAM of de 3.000 mAh-batterij. Zo’n specificaties doen het echter niet goed in een lange tekst, en smeken om een opsommingsteken. Dat geldt ook voor andere kenmerken die je in een paar woorden kunt omschrijven: afmetingen, materialen, kleuren, en overige details. Een opsomming is supersnel leesbaar, waardoor je bezoeker in één oogopslag ziet wat hij moet weten over het product.
Om meer tekstruimte te sparen, kan je veel informatie uitdrukken in foto’s of video’s. Om het met een cliché te zeggen: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Neem foto’s vanuit verschillende hoeken om je product zo accuraat mogelijk vast te leggen, of maak een korte video waarin je het artikel gebruikt. Vergelijk een beschrijving van een laptoptas waarbij gezegd wordt dat de tas over verschillende vakken beschikt, of een filmpje waarin de tas wordt gedemonstreerd en elk vak wordt verkend. Het ene zal een bezoeker informeren; het ander zal hem tonen hoe hij de tas daadwerkelijk kan gebruiken.
Denk aan je branding
Zoals hierboven al vermeld werd, kunnen productbeschrijvingen tot slot een rol spelen in het karakter van je webshop: je branding, zeg maar. Je kan een eigen twist geven aan je tekstjes, waardoor je je onderscheidt van anderen. Makkelijk is dat niet. Vaak gaan retailers in de mist door een uiteenlopende mix van stijlen en lay-outs te combineren, met een verwarrend allegaartje als gevolg. Start daarom met het vastleggen van een paar richtlijnen. Bedenk eerst welke schrijfstijl bij je webshop past, en wat je doelpubliek is. Ga je voor warm en familiair? Hip en minimalistisch? Van daaruit bepaal je de details: of je ‘u’ of ‘jij’ gebruikt, welke specificaties je standaard in een opsomming zet, of je popcultuur-referenties gebruikt, enzovoort. Gebruik die set regels om elk tekstje een uniform register te geven en altijd hetzelfde doelpubliek aan te spreken.
Blijf ook weg van overdreven jargon, tenzij je heel zeker weet dat je klanten die termen kennen en gebruiken. Belangrijker nog dan je branding, is het gebruiken van simpele en begrijpelijke taal. Je wilt duidelijkheid. Branding komt daarna wel.
Blijf testen
Net zoals elk ander aspect op je website zijn ook je productbeschrijvingen niet onfeilbaar. Overweeg om a/b-testen in te plannen waarbij je pagina’s met verschillende beschrijvingen vergelijkt. Eventueel kan je ook versies met en zonder beschrijving testen: in sommige gevallen kan een ondermaatse productbeschrijving slechter werken dan helemaal géén beschrijving.
Productbeschrijvingen: het online equivalent van een verkooppraatje, en net zo ingewikkeld om tot een goed einde te brengen. Je wilt geen glad, commercieel tekstje op je webpagina plakken, noch wil je een droog overzicht van eigenschappen. Wat dan wel? Idealiter zorgt je productbeschrijving ervoor dat je bezoekers:
- weten waar het product om draait;
- overtuigd zijn van de waarde van het product.
Het is niet eenvoudig om dat te doen zonder te vervallen in stereotypes en hyperbolen. Enkele tips voor de ultieme productbeschrijvingen, lees je hieronder. Voor je echter begint te pennen, kan je best even beslissen hoe je productbeschrijving eruit moet zien.
Waarom productbeschrijvingen?
Voor de duidelijkheid: een productbeschrijving is geen wondermiddel. De tekst zelf zal geen bezoekers overtuigen wanneer die geen koopintentie hebben. Veel online retailers laten een erg uitgebreide beschrijving dan ook links liggen, en doen het met minimalistische tekstjes, zoals pakweg Zara. Opgelet, in dat geval moet je steengoede foto’s of filmpjes hebben die het werk van een productbeschrijving overnemen.
Een écht geweldige beschrijving kan echter wel waardevol zijn. Bijvoorbeeld wanneer je precies weet te verwoorden wat je product kan betekenen voor je bezoekers: dat kan helpen om twijfel te doen afnemen. Of je kan productbeschrijvingen gebruiken om de toon te zetten voor je hele webshop. Geef je winkel wat karakter met wat humoristische tekstjes, of straal vertrouwen uit met vakkundige copy.
Welke productbeschrijving in jouw webshop werkt, is afhankelijk van wat je wilt bereiken. Wil je een totaal nieuw product voorstellen aan je bezoekers? Wil je een doodgewoon item opleuken? Of moet je een hoop belangrijke specificaties in de verf zetten? Voor elk scenario heb je een ander tekstje nodig, met een bijpassende lay-out. Een laptop beschrijf je immers op een andere manier dan een paar sneakers.
Hoe schrijf je een goede productbeschrijving?
Nooit te veel zeggen
Regel nummer één: nooit te veel tekst gebruiken. De vuistregel KISS (‘Keep It Simple, Stupid’) is hier meer dan ooit van toepassing. Een valkuil waar retailers vaak intrappen is die van de ‘overselling’ beschrijving. Je wilt je klant overtuigen door àlle voordelen en features van je product te vermelden, want meer voordelen betekent meer kans om klanten aan te trekken, toch? Jammer genoeg werkt het niet op die manier.
Niemand houdt ervan om door een muur van tekst te ploegen, en al zeker niet als de helft niet relevant is voor je koopbeslissing. Gebruik je kostbare tekstruimte daarom voor echt belangrijke dingen: de beschrijving van een tastbaar en specifiek voordeel of een mogelijk gebruiksscenario. Voor meeste bezoekers zijn de exacte specificaties van een product minder belangrijk dan wat je ermee kan doen.
Kijk naar JBC. De Belgische retailer gebruikt net als veel andere modehandelaars één zin om een product te beschrijven. In plaats van een uitgebreid tekst waarbij de stofsoort, het type knopjes en de snit uit de doeken wordt gedaan, geeft het bijschrift de bezoeker een idee van hoe de blouse aanvoelt (‘luchtig’) en in welk scenario het gedragen kan worden (‘tuinfeestje’).
Gebruik opsommingen en beeldmateriaal
Als je dan toch een product hebt waar je veel specifieke informatie over wilt delen, overweeg dan een opsomming. Bij meeste elektronica is dat de beste optie. Een smartphone koop je bijvoorbeeld niet enkel vanwege de kleur of het model, maar vooral ook voor de 12 MP-camera, de 4 GB RAM of de 3.000 mAh-batterij. Zo’n specificaties doen het echter niet goed in een lange tekst, en smeken om een opsommingsteken. Dat geldt ook voor andere kenmerken die je in een paar woorden kunt omschrijven: afmetingen, materialen, kleuren, en overige details. Een opsomming is supersnel leesbaar, waardoor je bezoeker in één oogopslag ziet wat hij moet weten over het product.
Om meer tekstruimte te sparen, kan je veel informatie uitdrukken in foto’s of video’s. Om het met een cliché te zeggen: één beeld zegt meer dan duizend woorden. Neem foto’s vanuit verschillende hoeken om je product zo accuraat mogelijk vast te leggen, of maak een korte video waarin je het artikel gebruikt. Vergelijk een beschrijving van een laptoptas waarbij gezegd wordt dat de tas over verschillende vakken beschikt, of een filmpje waarin de tas wordt gedemonstreerd en elk vak wordt verkend. Het ene zal een bezoeker informeren; het ander zal hem tonen hoe hij de tas daadwerkelijk kan gebruiken.
Denk aan je branding
Zoals hierboven al vermeld werd, kunnen productbeschrijvingen tot slot een rol spelen in het karakter van je webshop: je branding, zeg maar. Je kan een eigen twist geven aan je tekstjes, waardoor je je onderscheidt van anderen. Makkelijk is dat niet. Vaak gaan retailers in de mist door een uiteenlopende mix van stijlen en lay-outs te combineren, met een verwarrend allegaartje als gevolg. Start daarom met het vastleggen van een paar richtlijnen. Bedenk eerst welke schrijfstijl bij je webshop past, en wat je doelpubliek is. Ga je voor warm en familiair? Hip en minimalistisch? Van daaruit bepaal je de details: of je ‘u’ of ‘jij’ gebruikt, welke specificaties je standaard in een opsomming zet, of je popcultuur-referenties gebruikt, enzovoort. Gebruik die set regels om elk tekstje een uniform register te geven en altijd hetzelfde doelpubliek aan te spreken.
Blijf ook weg van overdreven jargon, tenzij je heel zeker weet dat je klanten die termen kennen en gebruiken. Belangrijker nog dan je branding, is het gebruiken van simpele en begrijpelijke taal. Je wilt duidelijkheid. Branding komt daarna wel.
Blijf testen
Net zoals elk ander aspect op je website zijn ook je productbeschrijvingen niet onfeilbaar. Overweeg om a/b-testen in te plannen waarbij je pagina’s met verschillende beschrijvingen vergelijkt. Eventueel kan je ook versies met en zonder beschrijving testen: in sommige gevallen kan een ondermaatse productbeschrijving slechter werken dan helemaal géén beschrijving.