Test

Dit is een popup

Controleer of je website voldoet aan het nieuwe advertentiebeleid van Google

Chrome blokkeert vanaf februari alle irritante advertenties. Blijft jouw website buiten schot?

Het aantal adblockers die je kan downloaden en die mensen gebruiken, neemt exponentieel toe. Google wil daarom de oorzaak van dit fenomeen aanpakken, door zijn advertentiebeleid strikter te maken. Vanaf 15 februari blokkeert Chrome alle advertenties op websites die niet voldoen aan de nieuwe regels. Gelukkig kan je nu al nakijken of de advertenties op jouw website geviseerd zullen worden door Google.

1. Rapport Advertentiefunctionaliteit

Google voegde het ‘Rapport Advertentiefunctionaliteit’ toe aan de Web Tools. Hier kan je afzonderlijk voor je mobiele en desktopwebsites nakijken of ze voldoen aan de nieuwe richtlijnen van Google. Klik op één van de opties om het resultaat te bekijken.

2. Website verifiëren

Indien je al de geverifieerde eigenaar van een website bent, kan je onmiddellijk nakijken of jouw pagina voldoet aan het advertentiebeleid van Google. Is dat niet het geval, dan moet je een website toevoegen. Je kan op verschillende manieren aantonen dat je de eigenaar van je website bent. Enerzijds kan je een verificatiebestand uploaden naar je website. Verder is het mogelijk om een html-tag te gebruiken, je aan te melden bij je domeinnaamprovider, of je Google Analytics-account te gebruiken. Ook kan je aan de administrator van je website vragen om je toegang te geven tot de Web Tools.

3. Resultaten

Eenmaal je succesvol geverifieerd bent als eigenaar van een website kan je nakijken of je voldoet aan de nieuwe regels van Google. Indien je website op ‘Not reviewed’ staat, moet je nog even wachten tot Google je pagina’s onder de loep heeft genomen. Heeft Google je website al wel nagekeken, dan kan je drie verschillende resultaten zien. ‘Passing’ betekent goed nieuws. Chrome blokkeert geen advertenties op je website, aangezien geen enkele als irritant of storend wordt beschouwd.

‘Warning’ en ‘Failing’ zijn daarentegen geen goede resultaten. Google geeft aan waarom je website deze mindere resultaten krijgt. Zo kan het zijn dat er automatisch reclamefilmpjes afspelen, of dat advertenties als pop-ups verschijnen die de inhoud van je website blokkeren. Google straft eveneens websites af die simpelweg te veel advertenties tonen.

4. Revisie

Websites die de status ‘Failing’ meekrijgen, worden binnen de twee maanden na de lanceringsdatum op 15 februari afgestraft. Chrome zal alle reclame op je website blokkeren. Gelukkig geeft Google je de kans om schoon schip te maken. Dankzij de tips die je te zien krijgt in het Rapport Advertentiefunctionaliteit kan je alle problemen aanpakken.

Eenmaal je je website gebruikersvriendelijker hebt gemaakt, kan je een revisie aanvragen. Klik hiervoor onderaan het rapport op ‘I fixed this’. Google stuurt je een e-mail wanneer het je website nogmaals heeft bekeken.


Het aantal adblockers die je kan downloaden en die mensen gebruiken, neemt exponentieel toe. Google wil daarom de oorzaak van dit fenomeen aanpakken, door zijn advertentiebeleid strikter te maken. Vanaf 15 februari blokkeert Chrome alle advertenties op websites die niet voldoen aan de nieuwe regels. Gelukkig kan je nu al nakijken of de advertenties op jouw website geviseerd zullen worden door Google.

1. Rapport Advertentiefunctionaliteit

Google voegde het ‘Rapport Advertentiefunctionaliteit’ toe aan de Web Tools. Hier kan je afzonderlijk voor je mobiele en desktopwebsites nakijken of ze voldoen aan de nieuwe richtlijnen van Google. Klik op één van de opties om het resultaat te bekijken.

2. Website verifiëren

Indien je al de geverifieerde eigenaar van een website bent, kan je onmiddellijk nakijken of jouw pagina voldoet aan het advertentiebeleid van Google. Is dat niet het geval, dan moet je een website toevoegen. Je kan op verschillende manieren aantonen dat je de eigenaar van je website bent. Enerzijds kan je een verificatiebestand uploaden naar je website. Verder is het mogelijk om een html-tag te gebruiken, je aan te melden bij je domeinnaamprovider, of je Google Analytics-account te gebruiken. Ook kan je aan de administrator van je website vragen om je toegang te geven tot de Web Tools.

3. Resultaten

Eenmaal je succesvol geverifieerd bent als eigenaar van een website kan je nakijken of je voldoet aan de nieuwe regels van Google. Indien je website op ‘Not reviewed’ staat, moet je nog even wachten tot Google je pagina’s onder de loep heeft genomen. Heeft Google je website al wel nagekeken, dan kan je drie verschillende resultaten zien. ‘Passing’ betekent goed nieuws. Chrome blokkeert geen advertenties op je website, aangezien geen enkele als irritant of storend wordt beschouwd.

‘Warning’ en ‘Failing’ zijn daarentegen geen goede resultaten. Google geeft aan waarom je website deze mindere resultaten krijgt. Zo kan het zijn dat er automatisch reclamefilmpjes afspelen, of dat advertenties als pop-ups verschijnen die de inhoud van je website blokkeren. Google straft eveneens websites af die simpelweg te veel advertenties tonen.

4. Revisie

Websites die de status ‘Failing’ meekrijgen, worden binnen de twee maanden na de lanceringsdatum op 15 februari afgestraft. Chrome zal alle reclame op je website blokkeren. Gelukkig geeft Google je de kans om schoon schip te maken. Dankzij de tips die je te zien krijgt in het Rapport Advertentiefunctionaliteit kan je alle problemen aanpakken.

Eenmaal je je website gebruikersvriendelijker hebt gemaakt, kan je een revisie aanvragen. Klik hiervoor onderaan het rapport op ‘I fixed this’. Google stuurt je een e-mail wanneer het je website nogmaals heeft bekeken.


achtergrondesahuidmarsnasaruimteWetenschapzwaartekracht

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!