Een technische keuring voor je website
Heb je een eigen website, dan wil je daar natuurlijk ook bezoeker naartoe trekken. Een van de voornaamste manieren waarmee je dat kan bereiken, is door goed te scoren in de zoekmachines, en dan meer bepaald Google.
Hoe hoog je website scoort in de zoekresultaten, wordt bepaald door een geheim algoritme van Google dat meer dan 200 factoren in rekening neemt om je positie te bepalen. Een magische formule bestaat er niet, maar je kan je website wel zo zoekmachinevriendelijk als mogelijk maken door rekening te houden met enkele aandachtspunten.
[download_file]
Google houdt van unieke content die mensen waardevol vinden, en waar veel links naar worden gegenereerd. Daar bestaan allemaal trucjes voor, maar voor je daar aan begint moet je er eerst voor zorgen dat je website technisch in orde is. Het tooltje Screaming Frog helpt daarbij en is gratis tot maximaal 500 webpagina"s. Wij bieden hier de versie voor Windows aan, maar op de website is ook een versie voor OS X en Linux beschikbaar.
Nadat je de software hebt geïntalleerd en opgestart, geef je bovenaan de url in van je website. Screaming Frog gaat vervolgens alle pagina’s van je website analyseren en presenteert een overzicht van de technische gegevens.
Zo kan je op het tabblad ‘Internal’ in de uiterst rechtse kolom (‘Level’) nagaan hoe vaak een bezoeker moet doorklikken om op een bepaalde pagina van je website terecht te komen. Een zoekmachine zoekt zelden verder dan 3 of 4 levels. Zit op dat niveau nog belangrijke informatie verstopt, dan zal die moeilijk worden gevonden.
Via het tabblad ‘Response Codes’ kan je nagaan of er links op je website staan die niet langer werken. Kies daarvoor bij ‘Filter’ in het dropdownmenu voor ‘Client Error (4xx)’. Onder het tabblad ‘URL’ kan je dan weer filteren op ‘Duplicate’ om te controleren of er dubbele content op je website staat. Daar houdt Google namelijk niet van.
Zo kan je voor elk aspect van je website, van paginatitel tot ingesloten afbeeldingen, nagaan of er nog technische zaken voor verbetering vatbaar zijn. Heb je daar zelf niet genoeg kaas van gegeten, dan kan je het rapport exporteren naar Excel om bijvoorbeeld aan een webdesigner voor te leggen.
Op 20 april organiseren Smart Business Strategies, ZDNet.be en Business Meets IT de training "SEO voor tekstschrijvers". Tijdens deze training leert Rutger Steenbergen je alles over SEO. Meer informatie over de training en de mogelijkheid om je in te schrijven, vind je op de website van Business Meets IT.
Heb je een eigen website, dan wil je daar natuurlijk ook bezoeker naartoe trekken. Een van de voornaamste manieren waarmee je dat kan bereiken, is door goed te scoren in de zoekmachines, en dan meer bepaald Google.
Hoe hoog je website scoort in de zoekresultaten, wordt bepaald door een geheim algoritme van Google dat meer dan 200 factoren in rekening neemt om je positie te bepalen. Een magische formule bestaat er niet, maar je kan je website wel zo zoekmachinevriendelijk als mogelijk maken door rekening te houden met enkele aandachtspunten.
[download_file]
Google houdt van unieke content die mensen waardevol vinden, en waar veel links naar worden gegenereerd. Daar bestaan allemaal trucjes voor, maar voor je daar aan begint moet je er eerst voor zorgen dat je website technisch in orde is. Het tooltje Screaming Frog helpt daarbij en is gratis tot maximaal 500 webpagina"s. Wij bieden hier de versie voor Windows aan, maar op de website is ook een versie voor OS X en Linux beschikbaar.
Nadat je de software hebt geïntalleerd en opgestart, geef je bovenaan de url in van je website. Screaming Frog gaat vervolgens alle pagina’s van je website analyseren en presenteert een overzicht van de technische gegevens.
Zo kan je op het tabblad ‘Internal’ in de uiterst rechtse kolom (‘Level’) nagaan hoe vaak een bezoeker moet doorklikken om op een bepaalde pagina van je website terecht te komen. Een zoekmachine zoekt zelden verder dan 3 of 4 levels. Zit op dat niveau nog belangrijke informatie verstopt, dan zal die moeilijk worden gevonden.
Via het tabblad ‘Response Codes’ kan je nagaan of er links op je website staan die niet langer werken. Kies daarvoor bij ‘Filter’ in het dropdownmenu voor ‘Client Error (4xx)’. Onder het tabblad ‘URL’ kan je dan weer filteren op ‘Duplicate’ om te controleren of er dubbele content op je website staat. Daar houdt Google namelijk niet van.
Zo kan je voor elk aspect van je website, van paginatitel tot ingesloten afbeeldingen, nagaan of er nog technische zaken voor verbetering vatbaar zijn. Heb je daar zelf niet genoeg kaas van gegeten, dan kan je het rapport exporteren naar Excel om bijvoorbeeld aan een webdesigner voor te leggen.
Op 20 april organiseren Smart Business Strategies, ZDNet.be en Business Meets IT de training "SEO voor tekstschrijvers". Tijdens deze training leert Rutger Steenbergen je alles over SEO. Meer informatie over de training en de mogelijkheid om je in te schrijven, vind je op de website van Business Meets IT.