Zeven grote SEO-mythes opgehelderd
Zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO, is over de jaren heen uitgegroeid tot een aparte discipline. SEO-specialisten houden zich bezig met het optimaliseren van de pagina’s op je website om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines, en dan vooral de populairste: Google.
Maar SEO is geen exacte wetenschap. Google hanteert tientallen parameters om de positie van een webpagina in de zoekresultaten te bepalen en velen daarvan zijn niet eens bekend bij het grote publiek. Bovendien worden ze ook nog eens regelmatig herzien door Google om beter aan te sluiten bij de huidige realiteit.
Het is daarom niet te verwonderen dat er heel wat foutieve informatie over zoekmachineoptimalisatie de ronde gaat. We helpen in dit artikel een aantal van de grootste misvattingen rond SEO de wereld uit.
1. “Google AdWords verbetert SEO”
AdWords is Googles betaalde dienst om je website bovenaan de zoekresultaten te laten verschijnen bij specifieke zoektermen. Er wordt wel eens gedacht dat je hiermee ook beter in de organische resultaten zal scoren, maar dat is niet waar. Zoekmachines willen immers in de eerste plaats relevante informatie naar boven doen drijven.
Wel is het zo dat je bij een AdWords-campagne minder zal betalen per klik als de pagina relevant is voor de zoekterm. Plan je een campagne, dan loont het dus wel om de pagina in kwestie te optimaliseren om de advertentiekosten naar omlaag te halen.
2. “Er bestaat een optimale keyword density”
Laten we meteen duidelijk zijn: de optimale keyword density is een mythe. Volgens die mythe zou er een optimale verhouding bestaan tussen het aantal keren dat een zoekwoord op een pagina voorkomt, in vergelijking met de rest van de tekst. Dat klopt niet.
De kwaliteit van een pagina is belangrijker dan het aantal vermeldingen van een zoekwoord. Je moet het zoekwoord waarvoor je de pagina wil optimaliseren natuurlijk wel in de tekst aan bod laten komen, maar zorg ervoor dat dat op een natuurlijke manier gebeurt en gebruik afgeleiden en synoniemen.
3. “Hoe meer links, hoe beter”
Linkbuilding is een belangrijk aspect van SEO. Als je vanaf jouw website naar andere relevante sites linkt, vindt Google dat leuk. Ook wanneer autoritaire websites naar jouw pagina’s linken, heeft dat een positieve invloed op je positie. Je zou dus al snel denken dat hoe meer links er op je pagina te vinden zijn, hoe beter.
Dat klopt maar deels en kan zelfs het tegenovergestelde effect hebben. Een groot aantal links van lage kwaliteit of van verdachte domeinen kunnen je positie in Google schade berokkenen. Als je links toevoegt, zorg dan dat ze een hoge kwaliteit hebben, zodat ook je eigen autoriteit toeneemt.
4. “De meta-omschrijving heeft invloed op je positie”
Een veelgehoorde SEO-tip is dat je de meta-omschrijving van een pagina – de korte inhoud die onder zoekresultaten wordt weergegeven – moet optimaliseren voor een betere positie in Google. Dat was ooit wel zo, maar Google heeft daar komaf mee gemaakt omdat het leidde tot overgeoptimaliseerde teksten die niet langer een accurate beschrijving van de inhoud van de pagina gaven.
De meta-omschrijving moet je dus niet voor Google optimaliseren, maar wel voor je potentiële bezoeker. Die moet immers door de samenvatting worden verleid om naar je pagina door te klikken.
5. “Meer pagina’s maken een website beter vindbaar”
Hoe meer pagina’s je website telt, hoe meer kans je maakt om in Google gevonden te worden. Dat lijkt logisch, maar kunnen we eveneens in het rijtje misvattingen over SEO klasseren.
De zoekmachine van Google gaat per bezoek aan je website maar een aantal pagina’s indexeren. Hoe groter je website, hoe kleiner de kans dat Google bij zo’n bezoek de weg vindt naar je belangrijkste pagina’s. Het aantal bezochte pagina’s neemt wel toe naarmate je Pagerank stijgt, maar pagina’s die niet interessant zijn voor de zoekmachine, kan je toch beter uitsluiten van indexering via de noindex-metatag.
6. “Artikels doorplaatsen op grotere websites is goed voor SEO”
Zoals hierboven reeds aangehaald, is het goed voor je SEO wanneer websites met meer autoriteit linken naar jouw pagina’s. Het lijkt dus een goed idee om content van jouw website door te plaasen naar een grotere site, met een link naar je oorspronkelijke artikel. Dat zorgt echter voor dubbele content, en dat is problematisch.
Zelfs als de grotere website in het doorgeplaatste artikel teruglinkt naar jouw site, zal dat artikel hoger verschijnen in de zoekresultaten dan het origineel. De grote website heeft immers meer autoriteit dan de jouwe. Er bestaat wel een oplossing in de vorm van het canonical-element. Als de grotere website dat canonical-element in de HTML-code toevoegt, laat dat aan Google weten dat de versie op jouw website het origineel is.
7. “Hoe hoger de bounce rate, hoe lager je Google-positie”
Een hoge bounce rate wordt al eens in verband gebracht met een slechtere score in Google. Hoewel je de bounce rate van je website zeker laag wilt houden, is er geen verband met je positie in de zoekresultaten.
De bounce rate verwijst naar het percentage bezoekers dat op een pagina binnenkomt en daarna weer de website verlaat, in plaats van door te klikken naar andere pagina’s. Het klinkt aannemelijk dat Google een pagina met een hoge bounce rate als weinig relevant beschouwt, maar op dit moment wordt deze statistiek nog niet in rekening gebracht door de zoekalgoritmes.
Zoekmachineoptimalisatie, beter bekend als SEO, is over de jaren heen uitgegroeid tot een aparte discipline. SEO-specialisten houden zich bezig met het optimaliseren van de pagina’s op je website om zo goed mogelijk te scoren in de zoekmachines, en dan vooral de populairste: Google.
Maar SEO is geen exacte wetenschap. Google hanteert tientallen parameters om de positie van een webpagina in de zoekresultaten te bepalen en velen daarvan zijn niet eens bekend bij het grote publiek. Bovendien worden ze ook nog eens regelmatig herzien door Google om beter aan te sluiten bij de huidige realiteit.
Het is daarom niet te verwonderen dat er heel wat foutieve informatie over zoekmachineoptimalisatie de ronde gaat. We helpen in dit artikel een aantal van de grootste misvattingen rond SEO de wereld uit.
1. “Google AdWords verbetert SEO”
AdWords is Googles betaalde dienst om je website bovenaan de zoekresultaten te laten verschijnen bij specifieke zoektermen. Er wordt wel eens gedacht dat je hiermee ook beter in de organische resultaten zal scoren, maar dat is niet waar. Zoekmachines willen immers in de eerste plaats relevante informatie naar boven doen drijven.
Wel is het zo dat je bij een AdWords-campagne minder zal betalen per klik als de pagina relevant is voor de zoekterm. Plan je een campagne, dan loont het dus wel om de pagina in kwestie te optimaliseren om de advertentiekosten naar omlaag te halen.
2. “Er bestaat een optimale keyword density”
Laten we meteen duidelijk zijn: de optimale keyword density is een mythe. Volgens die mythe zou er een optimale verhouding bestaan tussen het aantal keren dat een zoekwoord op een pagina voorkomt, in vergelijking met de rest van de tekst. Dat klopt niet.
De kwaliteit van een pagina is belangrijker dan het aantal vermeldingen van een zoekwoord. Je moet het zoekwoord waarvoor je de pagina wil optimaliseren natuurlijk wel in de tekst aan bod laten komen, maar zorg ervoor dat dat op een natuurlijke manier gebeurt en gebruik afgeleiden en synoniemen.
3. “Hoe meer links, hoe beter”
Linkbuilding is een belangrijk aspect van SEO. Als je vanaf jouw website naar andere relevante sites linkt, vindt Google dat leuk. Ook wanneer autoritaire websites naar jouw pagina’s linken, heeft dat een positieve invloed op je positie. Je zou dus al snel denken dat hoe meer links er op je pagina te vinden zijn, hoe beter.
Dat klopt maar deels en kan zelfs het tegenovergestelde effect hebben. Een groot aantal links van lage kwaliteit of van verdachte domeinen kunnen je positie in Google schade berokkenen. Als je links toevoegt, zorg dan dat ze een hoge kwaliteit hebben, zodat ook je eigen autoriteit toeneemt.
4. “De meta-omschrijving heeft invloed op je positie”
Een veelgehoorde SEO-tip is dat je de meta-omschrijving van een pagina – de korte inhoud die onder zoekresultaten wordt weergegeven – moet optimaliseren voor een betere positie in Google. Dat was ooit wel zo, maar Google heeft daar komaf mee gemaakt omdat het leidde tot overgeoptimaliseerde teksten die niet langer een accurate beschrijving van de inhoud van de pagina gaven.
De meta-omschrijving moet je dus niet voor Google optimaliseren, maar wel voor je potentiële bezoeker. Die moet immers door de samenvatting worden verleid om naar je pagina door te klikken.
5. “Meer pagina’s maken een website beter vindbaar”
Hoe meer pagina’s je website telt, hoe meer kans je maakt om in Google gevonden te worden. Dat lijkt logisch, maar kunnen we eveneens in het rijtje misvattingen over SEO klasseren.
De zoekmachine van Google gaat per bezoek aan je website maar een aantal pagina’s indexeren. Hoe groter je website, hoe kleiner de kans dat Google bij zo’n bezoek de weg vindt naar je belangrijkste pagina’s. Het aantal bezochte pagina’s neemt wel toe naarmate je Pagerank stijgt, maar pagina’s die niet interessant zijn voor de zoekmachine, kan je toch beter uitsluiten van indexering via de noindex-metatag.
6. “Artikels doorplaatsen op grotere websites is goed voor SEO”
Zoals hierboven reeds aangehaald, is het goed voor je SEO wanneer websites met meer autoriteit linken naar jouw pagina’s. Het lijkt dus een goed idee om content van jouw website door te plaasen naar een grotere site, met een link naar je oorspronkelijke artikel. Dat zorgt echter voor dubbele content, en dat is problematisch.
Zelfs als de grotere website in het doorgeplaatste artikel teruglinkt naar jouw site, zal dat artikel hoger verschijnen in de zoekresultaten dan het origineel. De grote website heeft immers meer autoriteit dan de jouwe. Er bestaat wel een oplossing in de vorm van het canonical-element. Als de grotere website dat canonical-element in de HTML-code toevoegt, laat dat aan Google weten dat de versie op jouw website het origineel is.
7. “Hoe hoger de bounce rate, hoe lager je Google-positie”
Een hoge bounce rate wordt al eens in verband gebracht met een slechtere score in Google. Hoewel je de bounce rate van je website zeker laag wilt houden, is er geen verband met je positie in de zoekresultaten.
De bounce rate verwijst naar het percentage bezoekers dat op een pagina binnenkomt en daarna weer de website verlaat, in plaats van door te klikken naar andere pagina’s. Het klinkt aannemelijk dat Google een pagina met een hoge bounce rate als weinig relevant beschouwt, maar op dit moment wordt deze statistiek nog niet in rekening gebracht door de zoekalgoritmes.