Vijf tips om beter te schrijven voor het internet
Wat doen bezoekers als ze eenmaal op jouw website zijn? De hoogste tijd voor een cursusje overtuigend schrijven voor internet.
1. Value Proposition
Wie ben je, wat bied je en waarom zouden mensen met je in zee gaan? Dat is in het kort de Value Proposition. Kun je in twee zinnen uitleggen wat de toegevoegde waarde is van je product of dienst, dan wek je de interesse van de lezer en wordt hij mogelijk een klant.
Maak met de Value Proposition bijvoorbeeld duidelijk dat je product een probleem oplost, of dat jij de juiste persoon bent om een bepaald doel te verwezenlijken. Zo luidt mijn proposition: ik help ondernemers bij het beter vindbaar maken van hun website, zodat ze meer klanten krijgen en hun omzet vergroten. Het is kort en krachtig, en lezers weten precies waar ik ze mee kan helpen. Stel bij het formuleren van een Value Proposition altijd de klant centraal: Wat heeft hij eraan?
2. Versterk de Value Proposition
De Value Proposition kun je versterken met aanvullende informatie, om zo de lezer verder te overtuigen. Bekende voorbeelden zijn:
- Testimonials
- Een overzicht van alle sterke punten
- Aanbiedingen om lezers te verleiden
- Aantrekkelijke afbeeldingen, bijvoorbeeld bij vakantiereizen
3. Schrijven voor internet is anders
Ik hou van mooie, goed doordachte teksten, maar op internet hoeven teksten niet mooi te zijn. Ze moeten wel aanspreken en uitnodigen tot actie. Of het nu doorlezen of een product bestellen is.
Dit bereik je met duidelijke en krachtige call to actions, al dan niet gecombineerd met wat urgentie. Een paar voorbeelden:[related_article id=”161387″]
- Bel nu en maak een afspraak
- Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct de Gratis SEO-Handleiding
- Ontvang uw GRATIS proefversie hier
Het maakt niet uit wat het is, zolang je er maar voor zorgt dat je de aandacht van de lezer trekt en vasthoudt. Anders is hij weg.
4. Kort en bondig
Lezers op internet zijn lui. Ze scannen een paar regels en vinden ze niet wat ze zoeken, dan zijn ze weg. Less is daarom bijna altijd more. Dit wil niet zeggen dat je geen lange tekst mag schrijven, maar deel hem op in korte alinea’s, gebruik bullets en opsommingtekens, varieer met kleur en tussenkoppen en versterk zo mogelijk met video. Trek de aandacht en hou die vast, op alle mogelijke manieren.
5. Zoekwoordenonderzoek en social media
Je kunt nog zo’n prachtig artikel schrijven, als Google het niet vindt en jij het niet onder de aandacht brengt via social media-kanalen als Twitter, LinkedIn en Hyves, vindt niemand hem. Besteed daar dus tijd en aandacht aan.
Zoekwoorden in de titel van een artikel zijn een belangrijke voorwaarde voor een hoge positie in Google. Een snelle manier om zoekwoorden te achterhalen is Google Suggest. Voor dit artikel tikte ik in Google: schrijven voor internet a, schrijven voor internet b etc, net zolang tot Google met een suggestie kwam. Dit was: schrijven voor internet t…ips. Blijkbaar wordt hier dusdanig vaak op gezocht dat de zoekmachine het voorstelt, vandaar de titel van dit artikel.
Vervolgens tikte ik in Google: allintitle:schrijven voor internet tips. Er zijn maar 107 sites die deze woorden in hun titel hebben, dus een hoge positie op deze zoekwoorden is met voldoende relevante links naar het artikel prima haalbaar. Met Google Analytics kan ik vervolgens achterhalen hoeveel bezoekers het me oplevert.
Wat doen bezoekers als ze eenmaal op jouw website zijn? De hoogste tijd voor een cursusje overtuigend schrijven voor internet.
1. Value Proposition
Wie ben je, wat bied je en waarom zouden mensen met je in zee gaan? Dat is in het kort de Value Proposition. Kun je in twee zinnen uitleggen wat de toegevoegde waarde is van je product of dienst, dan wek je de interesse van de lezer en wordt hij mogelijk een klant.
Maak met de Value Proposition bijvoorbeeld duidelijk dat je product een probleem oplost, of dat jij de juiste persoon bent om een bepaald doel te verwezenlijken. Zo luidt mijn proposition: ik help ondernemers bij het beter vindbaar maken van hun website, zodat ze meer klanten krijgen en hun omzet vergroten. Het is kort en krachtig, en lezers weten precies waar ik ze mee kan helpen. Stel bij het formuleren van een Value Proposition altijd de klant centraal: Wat heeft hij eraan?
2. Versterk de Value Proposition
De Value Proposition kun je versterken met aanvullende informatie, om zo de lezer verder te overtuigen. Bekende voorbeelden zijn:
- Testimonials
- Een overzicht van alle sterke punten
- Aanbiedingen om lezers te verleiden
- Aantrekkelijke afbeeldingen, bijvoorbeeld bij vakantiereizen
3. Schrijven voor internet is anders
Ik hou van mooie, goed doordachte teksten, maar op internet hoeven teksten niet mooi te zijn. Ze moeten wel aanspreken en uitnodigen tot actie. Of het nu doorlezen of een product bestellen is.
Dit bereik je met duidelijke en krachtige call to actions, al dan niet gecombineerd met wat urgentie. Een paar voorbeelden:[related_article id=”161387″]
- Bel nu en maak een afspraak
- Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en ontvang direct de Gratis SEO-Handleiding
- Ontvang uw GRATIS proefversie hier
Het maakt niet uit wat het is, zolang je er maar voor zorgt dat je de aandacht van de lezer trekt en vasthoudt. Anders is hij weg.
4. Kort en bondig
Lezers op internet zijn lui. Ze scannen een paar regels en vinden ze niet wat ze zoeken, dan zijn ze weg. Less is daarom bijna altijd more. Dit wil niet zeggen dat je geen lange tekst mag schrijven, maar deel hem op in korte alinea’s, gebruik bullets en opsommingtekens, varieer met kleur en tussenkoppen en versterk zo mogelijk met video. Trek de aandacht en hou die vast, op alle mogelijke manieren.
5. Zoekwoordenonderzoek en social media
Je kunt nog zo’n prachtig artikel schrijven, als Google het niet vindt en jij het niet onder de aandacht brengt via social media-kanalen als Twitter, LinkedIn en Hyves, vindt niemand hem. Besteed daar dus tijd en aandacht aan.
Zoekwoorden in de titel van een artikel zijn een belangrijke voorwaarde voor een hoge positie in Google. Een snelle manier om zoekwoorden te achterhalen is Google Suggest. Voor dit artikel tikte ik in Google: schrijven voor internet a, schrijven voor internet b etc, net zolang tot Google met een suggestie kwam. Dit was: schrijven voor internet t…ips. Blijkbaar wordt hier dusdanig vaak op gezocht dat de zoekmachine het voorstelt, vandaar de titel van dit artikel.
Vervolgens tikte ik in Google: allintitle:schrijven voor internet tips. Er zijn maar 107 sites die deze woorden in hun titel hebben, dus een hoge positie op deze zoekwoorden is met voldoende relevante links naar het artikel prima haalbaar. Met Google Analytics kan ik vervolgens achterhalen hoeveel bezoekers het me oplevert.