Lost in Random review: Sfeervolle indie-parel
Lost in Random is de nieuwste game gepubliceerd onder het EA Originals label. Dit label streeft ernaar om unieke en memorabele game-ervaringen naar spelers te brengen, afkomstig van de beste onafhankelijke studios, waaronder Zoink!. Wij gingen aan de slag met Lost in Random en ontdekten een prachtige wereld vol dobbelstenen en kaartgevechten die zo uit een Tim Burton movie zouden kunnen komen.
One dice to rule them all
De game speelt zich af in Random, het rijk van de niet nader benoemde Queen. Als de enige resterende dice-wielder rolt zij haar zwarte dobbelsteen om beslissingen te maken voor de zes stadjes die ze regeert. De belangrijkste rol gebeurt wanneer een kind twaalf jaar wordt en er bepaald wordt of zij hun toekomst gaan doorbrengen in het arme Onecroft, het net iets betere Two-Town, Threedom, Fourburg, Fivetropolis, of de realm van The Queen zelf waar iedereen als royalty leeft: Sixtopia. Een kans waar elk kind van droomt. Of toch niet?
Het voelt een beetje aan als een kwaadaardige versie van de sorteerhoed uit Harry Potter en het resultaat is dat Odd en Even, twee zusjes uit Onecroft, uit elkaar gerukt worden wanneer Odd een zes rolt. Even is ontroostbaar en besluit uiteindelijk haar ouders te verlaten op zoek naar haar zus, gewapend met niet meer dan een katapult. Makkelijk is anders, maar gelukkig maakt ze al snel een nieuwe vriend in Dicey, een levende dobbelsteen die we nog het best kunnen omschrijven als een mix tussen Wall-E en Clank (die van Ratchet).
Uniek vechtsysteem
Naast een leuk gevoel voor humor te hebben staat Dicey je bij tijdens gevechten. Hij verzamelt kristallen die vijanden laten vallen als jij ze op de juiste plek raakt met je katapult. Deze dienen als energiebron voor het activeren van speelkaarten uit verschillende categorieën: Damage, Defense, Weapon, Hazard en Cheat. Je kan Dicey met maximaal 15 kaarten uitrusten, maar er zijn er veel meer te verzamelen, bijvoorbeeld door side-quests te voltooien of ze te kopen bij Mannie Dex, een enthousiaste kaartkenner en wandelende winkel.
Het gevechtssysteem is zeker uniek te noemen en is voor elk type speler geschikt. Je kan immers traag maar zeker spelen of eerder gaan voor een strategische aanpak waarbij je meerdere kaarten combineert voor ultieme destructie van je tegenstanders. Het verzamelen van de kristallen gaat in eerste instantie redelijk traag, omdat je je tegenstanders geen schade kan toebrengen. Dit geeft je alle tijd om over je positionering en strategie na te denken. Verzamel je voldoende kaarten, dan rol je Dicey en kan je afhankelijk van de rol X aantal coins inzetten. Sommige kaarten kosten één coin, andere meer.
Tijdens een rol bevriest het speelveld zodat je rustig kan nadenken over je kaarten. Even kan zich bovendien verplaatsen, waardoor je opnieuw een strategisch voordeel hebt. Zo kan je bommen naast je vijanden leggen terwijl jij rustig uit de blast radius wandelt en ze detoneert met je katapult. Vecht je liever van dichtbij, dan kan dat ook en heb je de keuze uit een zwaard, hamer en veel meer. Door vaak nieuwe kaarten aan je deck toe te voegen zijn gevechten steeds anders, ondanks dat de tegenstanders vaak hetzelfde zijn.
Andere gevechten worden dan weer interessant gemaakt door extra elementen, zoals kanonnen die je moet activeren om eindbazen te verslaan of pionnen die je moet verplaatsen op een spelbord door Dicey te rollen. Echt moeilijk vonden we de gevechten nooit, want zowat alle aanvallen zijn de vermijden door te dodgen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je enkel kan kiezen tussen Easy en Normal als moeilijkheidsgraad.
Prachtige spelwereld
Tussen de gevechten door verken je de verschillende levels en de gehele spelwereld ziet er absoluut fantastisch uit. De stijl is moeilijk te omschrijven, maar denk aan de gothic sfeer van Nightmare Before Christmas gemixt met Tim Burton’s Alice in Wonderland. Elk van de zes levels heeft een eigen sfeer en allemaal doen ze hun naam eer aan. In Two-Town vind je bijvoorbeeld allemaal personages met een gespleten persoonlijkheid, terwijl in Threedom een drieling centraal staat die hun familieruzie uitvechten met reusachtige robots. Verwacht je dan ook aan enorm veel cijfer-gerelateerde woordgrapjes doorheen Lost in Random.
Humor staat sowieso centraal in het spel. Voor een dobbelsteen die niet kan spreken is Dicey bijvoorbeeld enorm grappig en Even spreekt als kind van nog geen twaalf jaar oud vloeiend sarcasme. Het past allemaal binnen de sfeer van Lost in Random en maakt de game een echt plezier om te verkennen. Het geheel wordt bovendien aan elkaar gepraat door een verteller die het niet erg vind om af en toe de derde muur te doorbreken.
Terwijl je de wereld verkent krijg je ook de kans om zijmissies te voltooien. De beloningen zijn niet altijd de moeite (meestal een kaart of wat extra munten), maar vaak was het voor ons al voldoende om een nieuw personage te leren kennen. Omdat de map niet altijd even duidelijk is, was het soms ook wat zoeken naar doelstellingen en dat vertraagde de game nodeloos. Hetzelfde met de objecten die je moet breken om muntjes te verzamelen voor nieuwe kaarten. Er staan er best wat in de spelwereld en eigenlijk wil je ze gewoon negeren, maar uit angst om niet genoeg te hebben voor een leuke kaart in de toekomst, blijf je toch steeds opnieuw vijf seconden stilstaan om te mikken en ze kapot te schieten. Dit zijn meteen ook de enige echte opmerkingen die we hebben bij Lost in Random.
Langer dan verwacht
Je bent al snel vijftien uur zoet met de game en dat is eigenlijk veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten. Zelfs al negeer je de zijmissies en andere collectibles krijg je nog steeds heel wat gameplay voor de amper 29,99 euro die het spel kost. Het zou niet de eerste keer zijn dat we 60 euro betalen voor een AAA-titel met de helft van die speelduur. We moeten Zoink! daarvoor bedanken, want het maakt de game toegankelijk voor iedereen.
“Lost in Random is een must-play”
Eindoordeel Lost in Random
Vanaf de eerste trailer waren we enorm enthousiast over Lost in Random en onze verwachtingen zijn helemaal ingelost. De unieke sfeer maakt de game visueel enorm aantrekkelijk en de leuke personages en doordachte spelwereld zorgen voor de nodige invulling. Het gevechtssysteem is origineel en kan zeer variabel zijn indien gewenst. Het totaalplaatje klopt gewoon bij Lost in Random en met een prijskaartje van 30 euro is er geen enkele twijfel: deze game moet je gewoon gespeeld hebben.
Lost in Random is de nieuwste game gepubliceerd onder het EA Originals label. Dit label streeft ernaar om unieke en memorabele game-ervaringen naar spelers te brengen, afkomstig van de beste onafhankelijke studios, waaronder Zoink!. Wij gingen aan de slag met Lost in Random en ontdekten een prachtige wereld vol dobbelstenen en kaartgevechten die zo uit een Tim Burton movie zouden kunnen komen.
One dice to rule them all
De game speelt zich af in Random, het rijk van de niet nader benoemde Queen. Als de enige resterende dice-wielder rolt zij haar zwarte dobbelsteen om beslissingen te maken voor de zes stadjes die ze regeert. De belangrijkste rol gebeurt wanneer een kind twaalf jaar wordt en er bepaald wordt of zij hun toekomst gaan doorbrengen in het arme Onecroft, het net iets betere Two-Town, Threedom, Fourburg, Fivetropolis, of de realm van The Queen zelf waar iedereen als royalty leeft: Sixtopia. Een kans waar elk kind van droomt. Of toch niet?
Het voelt een beetje aan als een kwaadaardige versie van de sorteerhoed uit Harry Potter en het resultaat is dat Odd en Even, twee zusjes uit Onecroft, uit elkaar gerukt worden wanneer Odd een zes rolt. Even is ontroostbaar en besluit uiteindelijk haar ouders te verlaten op zoek naar haar zus, gewapend met niet meer dan een katapult. Makkelijk is anders, maar gelukkig maakt ze al snel een nieuwe vriend in Dicey, een levende dobbelsteen die we nog het best kunnen omschrijven als een mix tussen Wall-E en Clank (die van Ratchet).
Uniek vechtsysteem
Naast een leuk gevoel voor humor te hebben staat Dicey je bij tijdens gevechten. Hij verzamelt kristallen die vijanden laten vallen als jij ze op de juiste plek raakt met je katapult. Deze dienen als energiebron voor het activeren van speelkaarten uit verschillende categorieën: Damage, Defense, Weapon, Hazard en Cheat. Je kan Dicey met maximaal 15 kaarten uitrusten, maar er zijn er veel meer te verzamelen, bijvoorbeeld door side-quests te voltooien of ze te kopen bij Mannie Dex, een enthousiaste kaartkenner en wandelende winkel.
Het gevechtssysteem is zeker uniek te noemen en is voor elk type speler geschikt. Je kan immers traag maar zeker spelen of eerder gaan voor een strategische aanpak waarbij je meerdere kaarten combineert voor ultieme destructie van je tegenstanders. Het verzamelen van de kristallen gaat in eerste instantie redelijk traag, omdat je je tegenstanders geen schade kan toebrengen. Dit geeft je alle tijd om over je positionering en strategie na te denken. Verzamel je voldoende kaarten, dan rol je Dicey en kan je afhankelijk van de rol X aantal coins inzetten. Sommige kaarten kosten één coin, andere meer.
Tijdens een rol bevriest het speelveld zodat je rustig kan nadenken over je kaarten. Even kan zich bovendien verplaatsen, waardoor je opnieuw een strategisch voordeel hebt. Zo kan je bommen naast je vijanden leggen terwijl jij rustig uit de blast radius wandelt en ze detoneert met je katapult. Vecht je liever van dichtbij, dan kan dat ook en heb je de keuze uit een zwaard, hamer en veel meer. Door vaak nieuwe kaarten aan je deck toe te voegen zijn gevechten steeds anders, ondanks dat de tegenstanders vaak hetzelfde zijn.
Andere gevechten worden dan weer interessant gemaakt door extra elementen, zoals kanonnen die je moet activeren om eindbazen te verslaan of pionnen die je moet verplaatsen op een spelbord door Dicey te rollen. Echt moeilijk vonden we de gevechten nooit, want zowat alle aanvallen zijn de vermijden door te dodgen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je enkel kan kiezen tussen Easy en Normal als moeilijkheidsgraad.
Prachtige spelwereld
Tussen de gevechten door verken je de verschillende levels en de gehele spelwereld ziet er absoluut fantastisch uit. De stijl is moeilijk te omschrijven, maar denk aan de gothic sfeer van Nightmare Before Christmas gemixt met Tim Burton’s Alice in Wonderland. Elk van de zes levels heeft een eigen sfeer en allemaal doen ze hun naam eer aan. In Two-Town vind je bijvoorbeeld allemaal personages met een gespleten persoonlijkheid, terwijl in Threedom een drieling centraal staat die hun familieruzie uitvechten met reusachtige robots. Verwacht je dan ook aan enorm veel cijfer-gerelateerde woordgrapjes doorheen Lost in Random.
Humor staat sowieso centraal in het spel. Voor een dobbelsteen die niet kan spreken is Dicey bijvoorbeeld enorm grappig en Even spreekt als kind van nog geen twaalf jaar oud vloeiend sarcasme. Het past allemaal binnen de sfeer van Lost in Random en maakt de game een echt plezier om te verkennen. Het geheel wordt bovendien aan elkaar gepraat door een verteller die het niet erg vind om af en toe de derde muur te doorbreken.
Terwijl je de wereld verkent krijg je ook de kans om zijmissies te voltooien. De beloningen zijn niet altijd de moeite (meestal een kaart of wat extra munten), maar vaak was het voor ons al voldoende om een nieuw personage te leren kennen. Omdat de map niet altijd even duidelijk is, was het soms ook wat zoeken naar doelstellingen en dat vertraagde de game nodeloos. Hetzelfde met de objecten die je moet breken om muntjes te verzamelen voor nieuwe kaarten. Er staan er best wat in de spelwereld en eigenlijk wil je ze gewoon negeren, maar uit angst om niet genoeg te hebben voor een leuke kaart in de toekomst, blijf je toch steeds opnieuw vijf seconden stilstaan om te mikken en ze kapot te schieten. Dit zijn meteen ook de enige echte opmerkingen die we hebben bij Lost in Random.
Langer dan verwacht
Je bent al snel vijftien uur zoet met de game en dat is eigenlijk veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten. Zelfs al negeer je de zijmissies en andere collectibles krijg je nog steeds heel wat gameplay voor de amper 29,99 euro die het spel kost. Het zou niet de eerste keer zijn dat we 60 euro betalen voor een AAA-titel met de helft van die speelduur. We moeten Zoink! daarvoor bedanken, want het maakt de game toegankelijk voor iedereen.
“Lost in Random is een must-play”
Eindoordeel Lost in Random
Vanaf de eerste trailer waren we enorm enthousiast over Lost in Random en onze verwachtingen zijn helemaal ingelost. De unieke sfeer maakt de game visueel enorm aantrekkelijk en de leuke personages en doordachte spelwereld zorgen voor de nodige invulling. Het gevechtssysteem is origineel en kan zeer variabel zijn indien gewenst. Het totaalplaatje klopt gewoon bij Lost in Random en met een prijskaartje van 30 euro is er geen enkele twijfel: deze game moet je gewoon gespeeld hebben.