Review Volkswagen ID.4: Op weg naar de perfecte EV
De ID.4 is een SUV. Dat betekent dat hij een totaal ander uiterlijk heeft dan zijn kleinere broertje: de ID.3. Om in te spelen op de SUV-trend (die al jaren bezig is) heeft Volkswagen dus eigenlijk een elektrische Tiguan gebouwd. Niet echt met hetzelfde design, maar je begrijpt wat we bedoelen. De ID.4 en Skoda Enyac iV zijn trouwens op hetzelfde platform gebouwd waardoor het praktisch dezelfde wagens zijn. Heb je liever de look en feel van Skoda? Dan moet je voor een Enyac gaan. Voor deze review blijven we bij de Volkswagen ID.4. Een model dat je nog niet zo vaak in het straatbeeld ziet, maar wij zijn ervan overtuigd dat dat heel snel zal veranderen. De elektrische SUV oogt namelijk een stuk aantrekkelijker dan de ID.3 wat hem meteen ook toegankelijker maakt. Toegegeven, deze wagen is een stuk minder ‘futuristisch’ maar laat dat nu zijn waar veel mensen nog over vallen.
Specs van onze testwagen
- Batterij: 82 kWh (77 netto)
- Rijbereik: 520 kilometer
- Topsnelheid: 160 km/h
- Opladen: 11 of 125 kW
- Prijs: vanaf 47.000 euro
Design
Wat meteen opvalt is dat de ID.4 een eerder strakke SUV is. Elegant zullen we hem niet noemen, maar hij is wel opvallend sportiever dan zijn voorganger. Volkswagen heeft bijvoorbeeld de deurgrepen volledig weggewerkt waardoor de wagen een stuk aerodynamischer is. Dat geldt ook voor de koffer en bumpers. Daardoor is de luchtweerstandscoëfficiënt van de ID.4 0,28. Je zou het daarom eerder een verhoogde hatchback kunnen noemen maar niets is minder waar. Het interieur oogt heel ruim en je hebt dan ook heel wat bewegingsruimte. Ook achteraan krijgen passagiers heel wat ruimte en in de koffer kan je ook alles kwijt. Een frunk ontbreekt wel. Het dak is volledig van glas en kan dichtgemaakt worden met een zonnewering. Wat wij zo leuk vinden aan deze elektrische SUV is zijn stoere uiterlijk. De 1st Edition ID.4 krijgt standaard enorme 21-inch velgen waar vooral Wouter meteen verliefd op werd. Ze stralen een fijne combinatie van klasse en stoerheid uit, net wat een elektrische wagen nodig heeft aangezien hij geen motorgeluid heeft om mee te imponeren.
Wanneer je in de wagen stapt en ermee gaat rijden, merk je meteen dat deze auto gestoeld is op de jarenlange ervaring van Volkswagen. Klassieke principes werden succesvol gemoderniseerd (en geëlektrificeerd). Toch wordt het nooit intimiderend, want het interieur straalt heel wat rust uit en geeft je meteen het gevoel dat je de wagen in een 10-tal minuutjes volledig kan leren kennen.
Infotainment en interieur
In de ID.3 vonden we dat de afwerking op heel wat punten beter kon. Je merkt duidelijk bij de opvolger dat Volkswagen die kennis en tijd gebruikt heeft want de ID.4 scoort een pak beter op vlak van comfort, afwerking en infotainment. Het infotainmentsysteem lijkt al een stukje beter te zijn geworden sinds de ID.3. Toch kan het zeker nog beter, het systeem reageert vaak traag of doet er lang over om op te starten. Zowel soft- als hardwarematig heeft de Duitse autobouwer best nog wat werk aan de winkel. Het display is 12 inch groot met een 20:9 ratio. Het scherm oogt mooi en past perfect bij de rest van het interieur.
Bij de ID.3 waren we geen fan van de touchknoppen op het stuur, en deze zijn helaas ook bij de ID.4 terug van de partij. We kunnen maar niet wennen aan de knoppen die een kruising zijn tussen drukknoppen, touchknoppen en scrollwielen. Zeker bij het bijstellen van de cruise control snelheid is het vaak even vloeken op de knop, omdat hij de snelheid met 10km/u verhoogt terwijl je er slechts 1 kilometer bij wou doen en vice versa. Geef ons dan maar standaard fysieke knoppen in plaats van deze onnodige gimmick.
De ID.4 maakt onder andere gebruik van draadloze Apple CarPlay, een enorm handige toevoeging vinden we. Je laat je iPhone in je broekzak zitten en het systeem start vanzelf op. Maar daar knelt nu net het schoentje. Door het tragere infotainmentysteem duurt het soms tergend lang vooraleer CarPlay is opgestart. We dachten nogal vaak “met een kabeltje had het al lang in orde geweest”. Toch oogt CarPlay prachtig op het grote display, de software neemt ook bijna het volledige systeem in beslag op de We Connect-balk link na. Maar volgens ons werkt de schil van CarPlay en Android Auto niet altijd efficiënt samen met de We Connect-software van Volkswagen zelf. Het werkt wel, maar qua gebruikersinterface kan het volgens ons echt wel beter.
Naast het 12-inch display in het midden heeft de bestuurder zijn eigen cockpit. Die komt overeen met het systeem uit de ID.3. In het midden wordt de snelheid getoond samen met het verbruik, de regeneratie en de autonomie en links zie je alle info van de ACC. Rechts krijg je – bij gebruik van de interne navigatie – daar je instructies te zien. Dat brengt ons bij de AR-navigatie die via het HUD op de voorruit wordt getoond. Een head-updisplay is niets nieuws, maar Volkswagen introduceert een leuke gimmick in de vorm van ‘Augmented Reality navigatie’. Concreet houdt het in dat er een pijl komt te staan wanneer je moet afslaan. Die pijl positioneert zich centraal op de baan en start vrij klein, maar wanneer je dichter bij de bocht komt, wordt de pijl ook steeds groter. Met wat verbeelding lijkt het dus zo alsof je op de pijl afrijdt. Een futuristisch extraatje dat ook bij Tesla niet zou misstaan. Ook de lichtbalk onder de voorruit (ID. Light) zorgt voor een creatieve manier van communicatie. Wanneer je een bocht naar rechts moet nemen, wordt dit bijvoorbeeld ook aangegeven via een lichtbeweging. Het geeft een extra dimensie aan het rijden.
Ritje naar de Voerstreek
Om onze ID.4 goed te testen gingen we ermee op weekend naar de Voerstreek. We reden op vrijdagavond af naar het prachtige s’Gravenvoeren. Onze slaapplek was immers in Moelingen, een dikke 100 kilometer van de Antwerpse Kempen. Die rit bestaat voor 80 procent uit autostradekilometers en laat dat nu net zijn waar een elektrische wagen het dikwijls moeilijker mee heeft. Het verbruik schiet de hoogte in en je autonomie daalt zienderogen. Een probleem dat we bij de Volkswagen ID.4 totaal niet hadden. We vertrokken met 457 kilometer autonomie op de teller en hadden 117 kilometer voor de boeg. In principe zou je bij aankomst dan ongeveer 340 kilometer kunnen overhouden, maar dat is natuurlijk iets té optimistisch. Dat verbruik behaal je immers ook niet met een diesel- of benzinewagen. Toch kwamen we echt goed in de buurt, bij aankomst stond er 320 kilometer autonomie op onze teller. We reden de hele rit met de adaptieve cruise control (ACC) ingeschakeld in de normale rijmodus met een gemiddelde snelheid van 125 km/u. Het grote voordeel van ACC is dat de prestaties van de wagen perfect worden afgestemd op jouw rit. De ID.4 gaat zelf bepalen wanneer hij kan afremmen, optrekken en regenereren. Dat maakt dat we heel wat kilometers konden besparen. Bijvoorbeeld aan op- en afritten sloegen we er gemakkelijk in om enkele kilometers opnieuw te regenereren. Conclusie? Ook Volkswagen bewijst naast grootmachten zoals Tesla of Hyundai dat een elektrische wagen ook op de snelweg veel kilometers kan maken.
Op de weg
Maar hoe voelt die ID.4 nu juist aan achter het stuur? We moeten meteen zeggen dat deze elektrische SUV een batterij van 82 kWh moet meesleuren, dat maakt dat de ID.4 niet van de snelste is. Maar is dat wel nodig? Zolang je genoeg kracht hebt om af en toe een inhaalmanoeuvre te doen zal de brute kracht van de ID.4 voor de meeste gebruikers volstaan. Snel uit de startblokken schieten kan natuurlijk, maar dat doe je dan in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De manier van schakelen is trouwens exact dezelfde zoals in de ID.3, namelijk met een schakelblok aan de cockpit rechts naast het stuur.
De adaptieve cruisecontrol is overigens heel handig maar heeft ook enkele nadelige en zelfs gevaarlijke features. Zo reden we aan een snelheid van 120 km/u op een rustige snelweg. We reden op het rechter rijvak toen de ID.4 plots het snelheidsbord van 90 km/u van een afrit overnam en alles dichtgooide om te vertragen naar die snelheid. We moesten die afrit echter helemaal niet op en maakten daar ook helemaal geen aanstalten toe (met bijvoorbeeld richtingaanwijzers). Een bizarre beweging die heel erg gevaarlijke situaties in het verkeer kan brengen.
Is de ID.4 iets voor jou?
We zeggen het niet zo vaak, maar de Volkswagen ID.4 is een elektrische wagen die we zelf absoluut zouden kopen. Het verhaal erachter kunnen we wat vergelijken met de Aiways U5: ruimte, toegankelijkheid, een aantrekkelijk infotainment en dat allemaal in combinatie met een laag verbruik en dus hoge autonomie. Volkswagen is dus goed bezig het recept voor de ideale elektrische gezinswagen te verfijnen. Als ze nu nog wat kwalitatievere bouwmaterialen toevoegen als ingrediënt wordt de Volkswagen ID.4 helemaal onweerstaanbaar.
De ID.4 is een SUV. Dat betekent dat hij een totaal ander uiterlijk heeft dan zijn kleinere broertje: de ID.3. Om in te spelen op de SUV-trend (die al jaren bezig is) heeft Volkswagen dus eigenlijk een elektrische Tiguan gebouwd. Niet echt met hetzelfde design, maar je begrijpt wat we bedoelen. De ID.4 en Skoda Enyac iV zijn trouwens op hetzelfde platform gebouwd waardoor het praktisch dezelfde wagens zijn. Heb je liever de look en feel van Skoda? Dan moet je voor een Enyac gaan. Voor deze review blijven we bij de Volkswagen ID.4. Een model dat je nog niet zo vaak in het straatbeeld ziet, maar wij zijn ervan overtuigd dat dat heel snel zal veranderen. De elektrische SUV oogt namelijk een stuk aantrekkelijker dan de ID.3 wat hem meteen ook toegankelijker maakt. Toegegeven, deze wagen is een stuk minder ‘futuristisch’ maar laat dat nu zijn waar veel mensen nog over vallen.
Specs van onze testwagen
- Batterij: 82 kWh (77 netto)
- Rijbereik: 520 kilometer
- Topsnelheid: 160 km/h
- Opladen: 11 of 125 kW
- Prijs: vanaf 47.000 euro
Design
Wat meteen opvalt is dat de ID.4 een eerder strakke SUV is. Elegant zullen we hem niet noemen, maar hij is wel opvallend sportiever dan zijn voorganger. Volkswagen heeft bijvoorbeeld de deurgrepen volledig weggewerkt waardoor de wagen een stuk aerodynamischer is. Dat geldt ook voor de koffer en bumpers. Daardoor is de luchtweerstandscoëfficiënt van de ID.4 0,28. Je zou het daarom eerder een verhoogde hatchback kunnen noemen maar niets is minder waar. Het interieur oogt heel ruim en je hebt dan ook heel wat bewegingsruimte. Ook achteraan krijgen passagiers heel wat ruimte en in de koffer kan je ook alles kwijt. Een frunk ontbreekt wel. Het dak is volledig van glas en kan dichtgemaakt worden met een zonnewering. Wat wij zo leuk vinden aan deze elektrische SUV is zijn stoere uiterlijk. De 1st Edition ID.4 krijgt standaard enorme 21-inch velgen waar vooral Wouter meteen verliefd op werd. Ze stralen een fijne combinatie van klasse en stoerheid uit, net wat een elektrische wagen nodig heeft aangezien hij geen motorgeluid heeft om mee te imponeren.
Wanneer je in de wagen stapt en ermee gaat rijden, merk je meteen dat deze auto gestoeld is op de jarenlange ervaring van Volkswagen. Klassieke principes werden succesvol gemoderniseerd (en geëlektrificeerd). Toch wordt het nooit intimiderend, want het interieur straalt heel wat rust uit en geeft je meteen het gevoel dat je de wagen in een 10-tal minuutjes volledig kan leren kennen.
Infotainment en interieur
In de ID.3 vonden we dat de afwerking op heel wat punten beter kon. Je merkt duidelijk bij de opvolger dat Volkswagen die kennis en tijd gebruikt heeft want de ID.4 scoort een pak beter op vlak van comfort, afwerking en infotainment. Het infotainmentsysteem lijkt al een stukje beter te zijn geworden sinds de ID.3. Toch kan het zeker nog beter, het systeem reageert vaak traag of doet er lang over om op te starten. Zowel soft- als hardwarematig heeft de Duitse autobouwer best nog wat werk aan de winkel. Het display is 12 inch groot met een 20:9 ratio. Het scherm oogt mooi en past perfect bij de rest van het interieur.
Bij de ID.3 waren we geen fan van de touchknoppen op het stuur, en deze zijn helaas ook bij de ID.4 terug van de partij. We kunnen maar niet wennen aan de knoppen die een kruising zijn tussen drukknoppen, touchknoppen en scrollwielen. Zeker bij het bijstellen van de cruise control snelheid is het vaak even vloeken op de knop, omdat hij de snelheid met 10km/u verhoogt terwijl je er slechts 1 kilometer bij wou doen en vice versa. Geef ons dan maar standaard fysieke knoppen in plaats van deze onnodige gimmick.
De ID.4 maakt onder andere gebruik van draadloze Apple CarPlay, een enorm handige toevoeging vinden we. Je laat je iPhone in je broekzak zitten en het systeem start vanzelf op. Maar daar knelt nu net het schoentje. Door het tragere infotainmentysteem duurt het soms tergend lang vooraleer CarPlay is opgestart. We dachten nogal vaak “met een kabeltje had het al lang in orde geweest”. Toch oogt CarPlay prachtig op het grote display, de software neemt ook bijna het volledige systeem in beslag op de We Connect-balk link na. Maar volgens ons werkt de schil van CarPlay en Android Auto niet altijd efficiënt samen met de We Connect-software van Volkswagen zelf. Het werkt wel, maar qua gebruikersinterface kan het volgens ons echt wel beter.
Naast het 12-inch display in het midden heeft de bestuurder zijn eigen cockpit. Die komt overeen met het systeem uit de ID.3. In het midden wordt de snelheid getoond samen met het verbruik, de regeneratie en de autonomie en links zie je alle info van de ACC. Rechts krijg je – bij gebruik van de interne navigatie – daar je instructies te zien. Dat brengt ons bij de AR-navigatie die via het HUD op de voorruit wordt getoond. Een head-updisplay is niets nieuws, maar Volkswagen introduceert een leuke gimmick in de vorm van ‘Augmented Reality navigatie’. Concreet houdt het in dat er een pijl komt te staan wanneer je moet afslaan. Die pijl positioneert zich centraal op de baan en start vrij klein, maar wanneer je dichter bij de bocht komt, wordt de pijl ook steeds groter. Met wat verbeelding lijkt het dus zo alsof je op de pijl afrijdt. Een futuristisch extraatje dat ook bij Tesla niet zou misstaan. Ook de lichtbalk onder de voorruit (ID. Light) zorgt voor een creatieve manier van communicatie. Wanneer je een bocht naar rechts moet nemen, wordt dit bijvoorbeeld ook aangegeven via een lichtbeweging. Het geeft een extra dimensie aan het rijden.
Ritje naar de Voerstreek
Om onze ID.4 goed te testen gingen we ermee op weekend naar de Voerstreek. We reden op vrijdagavond af naar het prachtige s’Gravenvoeren. Onze slaapplek was immers in Moelingen, een dikke 100 kilometer van de Antwerpse Kempen. Die rit bestaat voor 80 procent uit autostradekilometers en laat dat nu net zijn waar een elektrische wagen het dikwijls moeilijker mee heeft. Het verbruik schiet de hoogte in en je autonomie daalt zienderogen. Een probleem dat we bij de Volkswagen ID.4 totaal niet hadden. We vertrokken met 457 kilometer autonomie op de teller en hadden 117 kilometer voor de boeg. In principe zou je bij aankomst dan ongeveer 340 kilometer kunnen overhouden, maar dat is natuurlijk iets té optimistisch. Dat verbruik behaal je immers ook niet met een diesel- of benzinewagen. Toch kwamen we echt goed in de buurt, bij aankomst stond er 320 kilometer autonomie op onze teller. We reden de hele rit met de adaptieve cruise control (ACC) ingeschakeld in de normale rijmodus met een gemiddelde snelheid van 125 km/u. Het grote voordeel van ACC is dat de prestaties van de wagen perfect worden afgestemd op jouw rit. De ID.4 gaat zelf bepalen wanneer hij kan afremmen, optrekken en regenereren. Dat maakt dat we heel wat kilometers konden besparen. Bijvoorbeeld aan op- en afritten sloegen we er gemakkelijk in om enkele kilometers opnieuw te regenereren. Conclusie? Ook Volkswagen bewijst naast grootmachten zoals Tesla of Hyundai dat een elektrische wagen ook op de snelweg veel kilometers kan maken.
Op de weg
Maar hoe voelt die ID.4 nu juist aan achter het stuur? We moeten meteen zeggen dat deze elektrische SUV een batterij van 82 kWh moet meesleuren, dat maakt dat de ID.4 niet van de snelste is. Maar is dat wel nodig? Zolang je genoeg kracht hebt om af en toe een inhaalmanoeuvre te doen zal de brute kracht van de ID.4 voor de meeste gebruikers volstaan. Snel uit de startblokken schieten kan natuurlijk, maar dat doe je dan in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De manier van schakelen is trouwens exact dezelfde zoals in de ID.3, namelijk met een schakelblok aan de cockpit rechts naast het stuur.
De adaptieve cruisecontrol is overigens heel handig maar heeft ook enkele nadelige en zelfs gevaarlijke features. Zo reden we aan een snelheid van 120 km/u op een rustige snelweg. We reden op het rechter rijvak toen de ID.4 plots het snelheidsbord van 90 km/u van een afrit overnam en alles dichtgooide om te vertragen naar die snelheid. We moesten die afrit echter helemaal niet op en maakten daar ook helemaal geen aanstalten toe (met bijvoorbeeld richtingaanwijzers). Een bizarre beweging die heel erg gevaarlijke situaties in het verkeer kan brengen.
Is de ID.4 iets voor jou?
We zeggen het niet zo vaak, maar de Volkswagen ID.4 is een elektrische wagen die we zelf absoluut zouden kopen. Het verhaal erachter kunnen we wat vergelijken met de Aiways U5: ruimte, toegankelijkheid, een aantrekkelijk infotainment en dat allemaal in combinatie met een laag verbruik en dus hoge autonomie. Volkswagen is dus goed bezig het recept voor de ideale elektrische gezinswagen te verfijnen. Als ze nu nog wat kwalitatievere bouwmaterialen toevoegen als ingrediënt wordt de Volkswagen ID.4 helemaal onweerstaanbaar.