Aiways U5 review: Alle wegen leiden naar China
Wie vandaag met de auto rondrijdt in België heeft een grote kans dat je je eigen model op de baan zal tegenkomen. Er zijn maar weinig merken en modellen waarvan je zal opkijken. Ook Tesla geraakt stilaan ingeburgerd en de meeste mensen hebben wel een idee van hoe zo’n wagen eruit ziet of ze herkennen het logo wel. Dat verhaal geldt niet voor Aiways. Het Chinese automerk is nog maar pas in België en je ziet de U5 dan ook nergens ‘in het wild’. Iets wat bijvoorbeeld ook bij de Polestar 2 een tijdje heeft geduurd. De Aiways U5 is er dus eentje waar je van gaat opkijken. ‘Wat is dat voor iets?’. Een gedachte die ook bij ons naar boven kwam toen we hem voor het eerst zagen.
De autobouwer staat nog in zijn kinderschoenen (sinds 2017) maar de gekende autosupermarkt Cardoen is op de golf van elektrificatie gesprongen. Het is namelijk de enige verdeler van de U5 in België. De autosupermarkt promoot het Chinese model dan ook als dé elektrische familiewagen voor een betaalbare prijs. Wat moet je nu denken van zo’n elektrische auto? Is dat AliExpress-kwaliteit? Nee hoor, we waren enorm positief verrast. Een stuk enthousiaster zelfs dan over onze test van de MG ZS EV vorig jaar.
Uiterlijk van de Aiways U5
De U5 is een wagen waar je dubbele gevoelens bij krijgt. Hij is niet lelijk, maar hij is ook niet van de knapste. Vooraan maken de strakke lijnen van de verlichting heel veel goed. Van links naar rechts heeft Aiways een ledstrip voorzien waardoor je meteen opvalt op de weg. Iets wat ook andere autobouwers steeds vaker voorzien. Verder zie je vooraan nagenoeg geen grille, die zit helemaal aan de onderkant. Opvallend genoeg zit de laadpoort onder de rechterkoplamp, een aparte aanpak die wel echt heel handig bleek te zijn. Je hoeft dus niet meer constant achterstevoren te manoeuvreren op die smalle laadplekken. Bovendien is de laadpoort zo nagenoeg onzichtbaar.
Aan de achterkant heeft Aiways die rode draad doorgetrokken. Strakke koplampen met een enorme koffer. Dat deed ons twijfelen over de verhoudingen in het design. Maar zoals altijd zijn smaken persoonlijk, en hoe dan ook zal je zeker niet in schande komen met het design van de Aiways.
Rust
Vanbinnen schept Aiways een oase van rust. Je stapt in een wagen die enorm ruim is. Het grote panoramisch dak maakt die ervaring nog leuker en draagt bij aan het ruime gevoel. Je hebt bovendien ook echt veel plaats, zelfs de passagiers op de tweede rij hebben enorm veel beenruimte wat de U5 inderdaad tot een perfecte familiewagen maakt. Je zou dan denken dat de koffer daardoor moet inboeten aan volume maar niets is minder waar, je krijgt nog de volle 432 liter aan kofferruimte extra. Meer dan genoeg plaats dus voor het hele gezin. Toch nog extra nodig? Dan klap je de stoelen achteraan gewoon plat. Je dient de zitvlakken van de zetels wel afzonderlijk uit te plooien als je de zetels volledig plat wil kunnen leggen.
Wel opvallend is dat de wagen niet beschikt over een handschoenkastje. In plaats daarvan moet je het stellen met een netje onder de voorste armleuning. Dat kan nogal snel rommelig ogen en neemt weg van de rust die het interieur net hoort uit te stralen.
Aiways U5: Rijcomfort
De rijervaring van de Aiways U5 blaast je niet omver, maar als je dagelijks op de baan gaat met de wagen zal je heel tevreden zijn. Het is een echte elektrische wagen die gebouwd is op een platform dat op maat is gemaakt. Geen platform van een diesel- of benzinewagen dus waardoor de wielen ook verder uit elkaar staan. Dat maakt hem stabiel met een goede weligging. De U5 is duidelijk geen racewagen en heeft bijna 8 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan, maar de 204-sterke elektromotor is voor modaal gebruik meer dan genoeg.
Opvallend genoeg duurt het even vooraleer de ‘gaspedaal’ reageert. Wanneer je de pedaal volledig induwt, duur het nog enkele ogenblikken alvorens de wagen naar voren schiet. Enkel wanneer je de wagen in de sportmodus zet lijkt de pedaal responsief te zijn. Je merkt al snel dat de wagen niet gebouwd is voor een sportieve rijstijl. Daarvoor slippen de wielen nogal snel door en bovendien is de vering beenhard. Al bij het verlaten van de parking van Cardoen werden we stevig door elkaar geschud bij het afrijden van de drempel. Meestal zal je echter in de normale modus of ecomodus rijden. En dat brengt ons meteen ook bij de batterijcapaciteit. Want de autonomie bij een EV is nu eenmaal belangrijk.
De U5 heeft een accupakket van 63kWh aan boord waarmee je ongeveer 400 kilometer rijbereik kan halen. Meer dan genoeg en Aiways kijkt ook naar de mogelijkheid om modellen met een kleinere batterij uit te brengen. Wanneer je nooit lange afstanden doet, is het namelijk zonde om te betalen voor een grote batterij.
Specificaties
- Motorkracht: 150 kW / 204 pk
- Autonomie (volgens WLTP): 400 km
- Snelladen: 35 min
- 0-100 km / u: 7,8 seconden
- Batterijcapaciteit: 63 kWh
Infotainment
De AI in Aiways komt voort uit Artificial Intelligence. De Chinezen willen van dit automerk een technologisch hoogstandje maken dat boordevol technische snufjes zit. Zo zit er aan de bestuurderskant een DMS-systeem (camera) die het rijgedrag van de bestuurder waarneemt. Wanneer een bestuurder slaperig gedrag vertoont of bijvoorbeeld geeuwt en niet meer recht voor zich kijkt, zal het systeem een waarschuwing aankondigen. Op basis van gezichtsherkenning kan de camera in samenwerking met het algoritme vaststellen wanneer die waarschuwing goed geplaatst is.
We kunnen uit ervaring zeggen dat het systeem werkt, maar het werkt ook gewoon té goed. Vaak krijg je een waarschuwing wanneer je nog maar even wegkijkt of je ogen naar ergens anders richt. Ook telkens wanneer je gaapt, krijg je een luide melding dat je niet hoort te rijden wanneer je moe bent. Soms is gapen echter eerder een gewoonte dan een teken van vermoeidheid. Pas na een ritje met de Aiways besef je hoe vaak je wel niet gaapt. Bovendien wordt je navigatie en muziek daardoor voortdurend onderbroken, daar ga je je na verloop van tijd echt wel aan storen. Het lijkt wat alsof je op stap bent met Hyacinth Bucket die constant commentaar levert op je rijstijl. Er lijkt geen manier te zijn om deze functionaliteit uit te schakelen of stiller te zetten. Privacygevoelige gebruikers zullen wellicht ook al snel de camera afplakken om zich niet begluurd te voelen.
Die obsessie met veiligheid merk je ook bij de cruise control. Net zoals bij andere moderne wagens met adaptieve cruise control kan je ook hier kiezen hoe dicht je op je voorganger wil rijden. Zelfs op de kortste modus houdt de Aiways echter enorm veel afstand van zijn voorganger, waardoor je – zeker in België – een vlot verkeer verhindert. Veiligheid in het verkeerd is uiteraard het allerbelangrijkste, maar net zoals bij alles mag je niet overdrijven.
Over naar het infotainmentsyteem van de Aiways U5. Achter het stuur vinden we drie aparte displays. In het midden zit de voornaamste rij-info, rechts zit alle entertainment en links de wagenstatus. Opvallend genoeg zijn deze displays heel scherp en helder. Dat geldt ook voor het infotainment in de middenconsole. Een breed scherm van wel 12,3 inch toont alle informatie die je nodig heeft. De wagen heeft geen ingebouwde navigatie aan boord omdat de autobouwer toch Android Auto of Apple CarPlay heeft voorzien. Al wordt er aan die eerste nog wel gewerkt. In de test maakten we dagelijks gebruik van CarPlay en we kunnen bevestigen dat het systeem daar goed op voorzien is. Alles werkt vlot en naar behoren.
Chinese tablet
Dat valt niet altijd te zeggen van de middenconsole die soms wat te veel voelt als een goedkope Chinese tablet. Via die console bedien je net zoals bij Tesla heel wat aspecten van de wagen (zoals de zonnewering en het panoramadak), maar in tegenstelling tot Tesla kan de software en hardware nog een stuk beter. Aiways heeft een T-box voorzien met een 4G-connectie. Via dit mobiele netwerk kunnen softwareupdates ‘over the air’ worden uitgevoerd en bovendien kan je via de road assistance toets ook verbinding maken met Touring. De touring operator kan dankzij de draadloze verbinding ook foutcodes uitlezen vanop afstand om je zo beter te kunnen helpen.
Valse noot
Dat brengt ons bij het volgende; het audiosysteem van de Aiways U5. Volgens ons een van de grotere minpunten aan deze elektrische familiewagen. De speakers presteren echt ondermaats, en dat kan je letterlijk nemen. Aiways heeft ervoor gekozen de hoofdspeakers onderaan te steken. Aan de bestuurders- en passagiersduur zit wel één kleine speaker voor de hogere tonen maar dat is volgens ons veel te weinig. Je kan het audiosysteem wel helemaal opengooien maar de kwaliteit slaat tegen. Zeker als je van plan bent om er vaak met de kinderen op uit te trekken is het al eens aangenaam om je wat te verliezen in de muziek, dus het is teleurstellend als de kwaliteit dan tegenslaat. Na talloze keren de EQ van het systeem te hebben aangepast kunnen we concluderen dat Aiways hier een mooie kans heeft laten liggen.
Kopen?
Onbekend is onbemind. Aiways is nog volledig in opkomst, maar we verwachten dat het merk zich wel zal laten gelden in Europa. Wij Europeanen zijn namelijk gevoelig in onze portefeuille en voor een EV van dit formaat is een kleine 40.000 euro absoluut geen overdreven bedrag. In China starten de prijzen zelfs vanaf 21.000 euro. Het uiterlijk zal niet bij iedereen in de smaak vallen en er zijn wat gekke of ronduit vervelende details, maar wanneer je op zoek bent naar een comfortabele elektrische wagen die ook nog eens over een ruime accu beschikt, zal je wellicht geen spijt hebben van je aankoop. Zoek je vooral een wagen die bij jouw sportieve rijstijl past, dan kijk je beter naar andere varianten. Verder is de Aiways U5 ideaal voor grotere families.
Wie vandaag met de auto rondrijdt in België heeft een grote kans dat je je eigen model op de baan zal tegenkomen. Er zijn maar weinig merken en modellen waarvan je zal opkijken. Ook Tesla geraakt stilaan ingeburgerd en de meeste mensen hebben wel een idee van hoe zo’n wagen eruit ziet of ze herkennen het logo wel. Dat verhaal geldt niet voor Aiways. Het Chinese automerk is nog maar pas in België en je ziet de U5 dan ook nergens ‘in het wild’. Iets wat bijvoorbeeld ook bij de Polestar 2 een tijdje heeft geduurd. De Aiways U5 is er dus eentje waar je van gaat opkijken. ‘Wat is dat voor iets?’. Een gedachte die ook bij ons naar boven kwam toen we hem voor het eerst zagen.
De autobouwer staat nog in zijn kinderschoenen (sinds 2017) maar de gekende autosupermarkt Cardoen is op de golf van elektrificatie gesprongen. Het is namelijk de enige verdeler van de U5 in België. De autosupermarkt promoot het Chinese model dan ook als dé elektrische familiewagen voor een betaalbare prijs. Wat moet je nu denken van zo’n elektrische auto? Is dat AliExpress-kwaliteit? Nee hoor, we waren enorm positief verrast. Een stuk enthousiaster zelfs dan over onze test van de MG ZS EV vorig jaar.
Uiterlijk van de Aiways U5
De U5 is een wagen waar je dubbele gevoelens bij krijgt. Hij is niet lelijk, maar hij is ook niet van de knapste. Vooraan maken de strakke lijnen van de verlichting heel veel goed. Van links naar rechts heeft Aiways een ledstrip voorzien waardoor je meteen opvalt op de weg. Iets wat ook andere autobouwers steeds vaker voorzien. Verder zie je vooraan nagenoeg geen grille, die zit helemaal aan de onderkant. Opvallend genoeg zit de laadpoort onder de rechterkoplamp, een aparte aanpak die wel echt heel handig bleek te zijn. Je hoeft dus niet meer constant achterstevoren te manoeuvreren op die smalle laadplekken. Bovendien is de laadpoort zo nagenoeg onzichtbaar.
Aan de achterkant heeft Aiways die rode draad doorgetrokken. Strakke koplampen met een enorme koffer. Dat deed ons twijfelen over de verhoudingen in het design. Maar zoals altijd zijn smaken persoonlijk, en hoe dan ook zal je zeker niet in schande komen met het design van de Aiways.
Rust
Vanbinnen schept Aiways een oase van rust. Je stapt in een wagen die enorm ruim is. Het grote panoramisch dak maakt die ervaring nog leuker en draagt bij aan het ruime gevoel. Je hebt bovendien ook echt veel plaats, zelfs de passagiers op de tweede rij hebben enorm veel beenruimte wat de U5 inderdaad tot een perfecte familiewagen maakt. Je zou dan denken dat de koffer daardoor moet inboeten aan volume maar niets is minder waar, je krijgt nog de volle 432 liter aan kofferruimte extra. Meer dan genoeg plaats dus voor het hele gezin. Toch nog extra nodig? Dan klap je de stoelen achteraan gewoon plat. Je dient de zitvlakken van de zetels wel afzonderlijk uit te plooien als je de zetels volledig plat wil kunnen leggen.
Wel opvallend is dat de wagen niet beschikt over een handschoenkastje. In plaats daarvan moet je het stellen met een netje onder de voorste armleuning. Dat kan nogal snel rommelig ogen en neemt weg van de rust die het interieur net hoort uit te stralen.
Aiways U5: Rijcomfort
De rijervaring van de Aiways U5 blaast je niet omver, maar als je dagelijks op de baan gaat met de wagen zal je heel tevreden zijn. Het is een echte elektrische wagen die gebouwd is op een platform dat op maat is gemaakt. Geen platform van een diesel- of benzinewagen dus waardoor de wielen ook verder uit elkaar staan. Dat maakt hem stabiel met een goede weligging. De U5 is duidelijk geen racewagen en heeft bijna 8 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan, maar de 204-sterke elektromotor is voor modaal gebruik meer dan genoeg.
Opvallend genoeg duurt het even vooraleer de ‘gaspedaal’ reageert. Wanneer je de pedaal volledig induwt, duur het nog enkele ogenblikken alvorens de wagen naar voren schiet. Enkel wanneer je de wagen in de sportmodus zet lijkt de pedaal responsief te zijn. Je merkt al snel dat de wagen niet gebouwd is voor een sportieve rijstijl. Daarvoor slippen de wielen nogal snel door en bovendien is de vering beenhard. Al bij het verlaten van de parking van Cardoen werden we stevig door elkaar geschud bij het afrijden van de drempel. Meestal zal je echter in de normale modus of ecomodus rijden. En dat brengt ons meteen ook bij de batterijcapaciteit. Want de autonomie bij een EV is nu eenmaal belangrijk.
De U5 heeft een accupakket van 63kWh aan boord waarmee je ongeveer 400 kilometer rijbereik kan halen. Meer dan genoeg en Aiways kijkt ook naar de mogelijkheid om modellen met een kleinere batterij uit te brengen. Wanneer je nooit lange afstanden doet, is het namelijk zonde om te betalen voor een grote batterij.
Specificaties
- Motorkracht: 150 kW / 204 pk
- Autonomie (volgens WLTP): 400 km
- Snelladen: 35 min
- 0-100 km / u: 7,8 seconden
- Batterijcapaciteit: 63 kWh
Infotainment
De AI in Aiways komt voort uit Artificial Intelligence. De Chinezen willen van dit automerk een technologisch hoogstandje maken dat boordevol technische snufjes zit. Zo zit er aan de bestuurderskant een DMS-systeem (camera) die het rijgedrag van de bestuurder waarneemt. Wanneer een bestuurder slaperig gedrag vertoont of bijvoorbeeld geeuwt en niet meer recht voor zich kijkt, zal het systeem een waarschuwing aankondigen. Op basis van gezichtsherkenning kan de camera in samenwerking met het algoritme vaststellen wanneer die waarschuwing goed geplaatst is.
We kunnen uit ervaring zeggen dat het systeem werkt, maar het werkt ook gewoon té goed. Vaak krijg je een waarschuwing wanneer je nog maar even wegkijkt of je ogen naar ergens anders richt. Ook telkens wanneer je gaapt, krijg je een luide melding dat je niet hoort te rijden wanneer je moe bent. Soms is gapen echter eerder een gewoonte dan een teken van vermoeidheid. Pas na een ritje met de Aiways besef je hoe vaak je wel niet gaapt. Bovendien wordt je navigatie en muziek daardoor voortdurend onderbroken, daar ga je je na verloop van tijd echt wel aan storen. Het lijkt wat alsof je op stap bent met Hyacinth Bucket die constant commentaar levert op je rijstijl. Er lijkt geen manier te zijn om deze functionaliteit uit te schakelen of stiller te zetten. Privacygevoelige gebruikers zullen wellicht ook al snel de camera afplakken om zich niet begluurd te voelen.
Die obsessie met veiligheid merk je ook bij de cruise control. Net zoals bij andere moderne wagens met adaptieve cruise control kan je ook hier kiezen hoe dicht je op je voorganger wil rijden. Zelfs op de kortste modus houdt de Aiways echter enorm veel afstand van zijn voorganger, waardoor je – zeker in België – een vlot verkeer verhindert. Veiligheid in het verkeerd is uiteraard het allerbelangrijkste, maar net zoals bij alles mag je niet overdrijven.
Over naar het infotainmentsyteem van de Aiways U5. Achter het stuur vinden we drie aparte displays. In het midden zit de voornaamste rij-info, rechts zit alle entertainment en links de wagenstatus. Opvallend genoeg zijn deze displays heel scherp en helder. Dat geldt ook voor het infotainment in de middenconsole. Een breed scherm van wel 12,3 inch toont alle informatie die je nodig heeft. De wagen heeft geen ingebouwde navigatie aan boord omdat de autobouwer toch Android Auto of Apple CarPlay heeft voorzien. Al wordt er aan die eerste nog wel gewerkt. In de test maakten we dagelijks gebruik van CarPlay en we kunnen bevestigen dat het systeem daar goed op voorzien is. Alles werkt vlot en naar behoren.
Chinese tablet
Dat valt niet altijd te zeggen van de middenconsole die soms wat te veel voelt als een goedkope Chinese tablet. Via die console bedien je net zoals bij Tesla heel wat aspecten van de wagen (zoals de zonnewering en het panoramadak), maar in tegenstelling tot Tesla kan de software en hardware nog een stuk beter. Aiways heeft een T-box voorzien met een 4G-connectie. Via dit mobiele netwerk kunnen softwareupdates ‘over the air’ worden uitgevoerd en bovendien kan je via de road assistance toets ook verbinding maken met Touring. De touring operator kan dankzij de draadloze verbinding ook foutcodes uitlezen vanop afstand om je zo beter te kunnen helpen.
Valse noot
Dat brengt ons bij het volgende; het audiosysteem van de Aiways U5. Volgens ons een van de grotere minpunten aan deze elektrische familiewagen. De speakers presteren echt ondermaats, en dat kan je letterlijk nemen. Aiways heeft ervoor gekozen de hoofdspeakers onderaan te steken. Aan de bestuurders- en passagiersduur zit wel één kleine speaker voor de hogere tonen maar dat is volgens ons veel te weinig. Je kan het audiosysteem wel helemaal opengooien maar de kwaliteit slaat tegen. Zeker als je van plan bent om er vaak met de kinderen op uit te trekken is het al eens aangenaam om je wat te verliezen in de muziek, dus het is teleurstellend als de kwaliteit dan tegenslaat. Na talloze keren de EQ van het systeem te hebben aangepast kunnen we concluderen dat Aiways hier een mooie kans heeft laten liggen.
Kopen?
Onbekend is onbemind. Aiways is nog volledig in opkomst, maar we verwachten dat het merk zich wel zal laten gelden in Europa. Wij Europeanen zijn namelijk gevoelig in onze portefeuille en voor een EV van dit formaat is een kleine 40.000 euro absoluut geen overdreven bedrag. In China starten de prijzen zelfs vanaf 21.000 euro. Het uiterlijk zal niet bij iedereen in de smaak vallen en er zijn wat gekke of ronduit vervelende details, maar wanneer je op zoek bent naar een comfortabele elektrische wagen die ook nog eens over een ruime accu beschikt, zal je wellicht geen spijt hebben van je aankoop. Zoek je vooral een wagen die bij jouw sportieve rijstijl past, dan kijk je beter naar andere varianten. Verder is de Aiways U5 ideaal voor grotere families.