New Pokémon Snap review
Nintendo heeft de laatste jaren met succes oude games nieuw leven ingeblazen, denk bijvoorbeeld maar aan Super Mario 3D World en Pokémon Mystery Dungeon DX. Pokémon Snap, dat in 1999 verscheen voor de Nintendo 64 leek op papier dan ook een goede keuze om om te vormen naar New Pokémon Snap, want de fans van toen zijn nu in een positie om de nostalgie van toen opnieuw te beleven met hun kinderen.
Nostalgie is enorm krachtig, dat zagen we ook bij Super Mario 3D All-Stars. De game moet echter leuk blijven lang nadat de vrolijke gevoelens naar lang vervlogen tijden verdwijnen en daar slaagt New Pokémon Snap helaas minder in. De game wordt nogal snel monotoon door een gebrek aan variatie en hier en daar een leuk moment is niet genoeg om dat te compenseren. Heb je jonge Pokémon-fans in huis dan zullen zij zich zeker amuseren met de game, maar als volwassene heb je het vrij snel gezien.
Smile, Pikachu!
Nadat je gekozen hebt tussen een selectie van voorgemaakte personages, maak je kennis met de twee hoofdpersonages van het spel, Rita en Professor Mirror. Zij hebben je hulp nodig met het fotograferen van de 200 Pokémon in de Lental regio, een gebied dat bestaat uit verschillende eilanden. Je moet dus opnieuw een Pokédex vullen, maar deze keer zonder dat er gevechten aan te pas komen. Het uiteindelijke doel tijdens de verschillende missies is meer te weten te komen over het Illumina-fenomeen, dat Pokémon kan doen gloeien in bepaalde omstandigheden. Je camera gebruik je om die kennis vast te leggen.
Gewoon wat plaatjes schieten is echter niet voldoende (vraag dat maar aan onze collega’s van Shoot magazine). Hoe de Pokémon op de foto staan is immers van cruciaal belang. Hoe ze poseren, wie of wat er zich op de achtergrond bevindt, hoe goed je onderwerp zichtbaar is,… het is allemaal belangrijk in Snap.
Tijdens je bezoek aan de verschillende gebieden volg je steeds een vast traject aan een vast tempo. Aan jou om zo goed mogelijk gebruik te maken van je tijd en je filmrolletje. Elke keer je een level voltooit verzamel je punten om je research level te doen stijgen. Geleidelijk aan verdien je zo upgrades en krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid om fruit naar Pokémon te gooien of een liedje te spelen voor een leukere foto met unieke reacties. Die zijn nodig, want een foto wordt door de professor beoordeeld met een sterscore van 1 tot 4. Je kan zelf de beste foto’s selecteren voor beoordeling, maar we wisselden al snel naar de automatische functie. De game zal zeker niet altijd de beste foto kiezen, maar het spaart je heel wat manueel werk. Bovendien moet je voor elke foto de puntenverdeling bekijken en dat neemt op zich al genoeg tijd in.
Snel eentonig
Naarmate je verder komt in de game zal je dezelfde routes meermaals afleggen om je level te verhogen. Elk level zorgt voor wat nieuwe Pokémon of andere interacties, maar na enkele ritjes door de jungle of de woestijn heb je het met de meeste levels wel gehad. Een Pikachu in het wild zien rondlopen is natuurlijk tof, maar na de derde keer dezelfde animatie te zien blijft het daar ook bij. De keuze om tijdens de dag of nacht naar een regio te trekken zorgt eveneens niet voor voldoende variatie.
Naar onze mening houdt New Pokémon Snap teveel vast aan het origineel en had Nintendo er goed aan gedaan het spel opnieuw uit te vinden. Waarom kan de NEO-ONE bijvoorbeeld niet gestopt worden tijdens de rit? Of waarom kan je de lens van je camera niet aanpassen om zo extra in te zoomen (een standaard zoom is aanwezig) of ultra-wide te fotograferen?
De bediening is ook ver van ideaal en in handheld mode spelen zonder motion control is vaak een hele uitdaging, omdat je al snel zaken aan het scannen bent terwijl je ook wil fotograferen en je camera in de juiste positie moet houden. Ook het feit dat er slechts vier controller layouts zijn en geen enkele daarvan je toelaat om met ZR te fotograferen, deed me versteld staan. Waarom zou ik een trigger niet willen gebruiken om plaatjes te schieten?
Eindoordeel New Pokémon Snap
New Pokémon Snap is leuk voor even, maar verveelt al snel. Bekijk de game als een bezoek aan de zoo. Enkele keren per jaar gaan is enorm leuk en zelfs elke maand langsgaan kan nog aangenaam zijn, maar ga je elke dag opnieuw dan zal je het al snel voor bekeken houden. Ons advies is dan ook om een keer naar de Antwerpse Zoo te gaan en daar Pokémon Go te spelen, in plaats van 60 euro neer te leggen voor New Pokémon Snap. Tenzij je een diehard Pokémon-fan bent die houdt van nostalgie natuurlijk.
Nintendo heeft de laatste jaren met succes oude games nieuw leven ingeblazen, denk bijvoorbeeld maar aan Super Mario 3D World en Pokémon Mystery Dungeon DX. Pokémon Snap, dat in 1999 verscheen voor de Nintendo 64 leek op papier dan ook een goede keuze om om te vormen naar New Pokémon Snap, want de fans van toen zijn nu in een positie om de nostalgie van toen opnieuw te beleven met hun kinderen.
Nostalgie is enorm krachtig, dat zagen we ook bij Super Mario 3D All-Stars. De game moet echter leuk blijven lang nadat de vrolijke gevoelens naar lang vervlogen tijden verdwijnen en daar slaagt New Pokémon Snap helaas minder in. De game wordt nogal snel monotoon door een gebrek aan variatie en hier en daar een leuk moment is niet genoeg om dat te compenseren. Heb je jonge Pokémon-fans in huis dan zullen zij zich zeker amuseren met de game, maar als volwassene heb je het vrij snel gezien.
Smile, Pikachu!
Nadat je gekozen hebt tussen een selectie van voorgemaakte personages, maak je kennis met de twee hoofdpersonages van het spel, Rita en Professor Mirror. Zij hebben je hulp nodig met het fotograferen van de 200 Pokémon in de Lental regio, een gebied dat bestaat uit verschillende eilanden. Je moet dus opnieuw een Pokédex vullen, maar deze keer zonder dat er gevechten aan te pas komen. Het uiteindelijke doel tijdens de verschillende missies is meer te weten te komen over het Illumina-fenomeen, dat Pokémon kan doen gloeien in bepaalde omstandigheden. Je camera gebruik je om die kennis vast te leggen.
Gewoon wat plaatjes schieten is echter niet voldoende (vraag dat maar aan onze collega’s van Shoot magazine). Hoe de Pokémon op de foto staan is immers van cruciaal belang. Hoe ze poseren, wie of wat er zich op de achtergrond bevindt, hoe goed je onderwerp zichtbaar is,… het is allemaal belangrijk in Snap.
Tijdens je bezoek aan de verschillende gebieden volg je steeds een vast traject aan een vast tempo. Aan jou om zo goed mogelijk gebruik te maken van je tijd en je filmrolletje. Elke keer je een level voltooit verzamel je punten om je research level te doen stijgen. Geleidelijk aan verdien je zo upgrades en krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid om fruit naar Pokémon te gooien of een liedje te spelen voor een leukere foto met unieke reacties. Die zijn nodig, want een foto wordt door de professor beoordeeld met een sterscore van 1 tot 4. Je kan zelf de beste foto’s selecteren voor beoordeling, maar we wisselden al snel naar de automatische functie. De game zal zeker niet altijd de beste foto kiezen, maar het spaart je heel wat manueel werk. Bovendien moet je voor elke foto de puntenverdeling bekijken en dat neemt op zich al genoeg tijd in.
Snel eentonig
Naarmate je verder komt in de game zal je dezelfde routes meermaals afleggen om je level te verhogen. Elk level zorgt voor wat nieuwe Pokémon of andere interacties, maar na enkele ritjes door de jungle of de woestijn heb je het met de meeste levels wel gehad. Een Pikachu in het wild zien rondlopen is natuurlijk tof, maar na de derde keer dezelfde animatie te zien blijft het daar ook bij. De keuze om tijdens de dag of nacht naar een regio te trekken zorgt eveneens niet voor voldoende variatie.
Naar onze mening houdt New Pokémon Snap teveel vast aan het origineel en had Nintendo er goed aan gedaan het spel opnieuw uit te vinden. Waarom kan de NEO-ONE bijvoorbeeld niet gestopt worden tijdens de rit? Of waarom kan je de lens van je camera niet aanpassen om zo extra in te zoomen (een standaard zoom is aanwezig) of ultra-wide te fotograferen?
De bediening is ook ver van ideaal en in handheld mode spelen zonder motion control is vaak een hele uitdaging, omdat je al snel zaken aan het scannen bent terwijl je ook wil fotograferen en je camera in de juiste positie moet houden. Ook het feit dat er slechts vier controller layouts zijn en geen enkele daarvan je toelaat om met ZR te fotograferen, deed me versteld staan. Waarom zou ik een trigger niet willen gebruiken om plaatjes te schieten?
Eindoordeel New Pokémon Snap
New Pokémon Snap is leuk voor even, maar verveelt al snel. Bekijk de game als een bezoek aan de zoo. Enkele keren per jaar gaan is enorm leuk en zelfs elke maand langsgaan kan nog aangenaam zijn, maar ga je elke dag opnieuw dan zal je het al snel voor bekeken houden. Ons advies is dan ook om een keer naar de Antwerpse Zoo te gaan en daar Pokémon Go te spelen, in plaats van 60 euro neer te leggen voor New Pokémon Snap. Tenzij je een diehard Pokémon-fan bent die houdt van nostalgie natuurlijk.