Review Polestar 2: vijf sterren
Nadat de Chinezen zich inkochten in Volvo, kreeg het merk de voorbije jaren een enorme boost. Kleine SUV’s verkopen als zoete broodjes en de iconische break waarmee Volvo zichzelf grootmaakte doet onder. Toch zijn coupés en breakmodellen nog niet helemaal verdwenen. Dat bewijst premium dochtermerk Polestar. Het merk was al jaren beschikbaar op bestaande Volvomodellen voor een extra prijs, maar in 2017 kondigde het bedrijf aan dat ze hun focus voortaan op elektrische wagens gingen leggen. Datzelfde jaar nog kwam de Polestar 1 op de markt. Een hybride supercar met 600pk en alle mogelijke performance onderdelen.
De Polestar 1 was natuurlijk nog maar het begin want niet veel later – in 2019 – werd de Polestar 2 aan de wereld getoond. Een soort SUV coupé model dat volledig elektrisch is aangedreven. Vanaf dag 1 was de interesse in deze elektrische wagen enorm groot. “Eindelijk een ware concurrent voor Tesla”, schreven we toen. Allebei keken we al reikhalzend uit naar het moment dat we deze knappe wagen in het echt konden bewonderen en zelfs testen. De status van Tesla-killer moet je namelijk verdienen. Vorig jaar haalde de wagen wel een Best Car Award binnen die uitgereikt werd door AutoGids.
Design
De Polestar 2 geeft een heel geblokte doch speelse eerste indruk. Achteraan heeft het merk voor verlichting gekozen die de volledige breedte van de wagen dekt. Een stijl die sowieso meteen opvalt in het verkeer. Je herkent een Polestar 2 dus direct aan de achterkant. Opvallend genoeg is het merklogo bijna niet aanwezig. De iconische poolster is vooraan zichtbaar maar heeft dezelfde kleur gekregen als die van de carrosserie. Een leuk subtiel detail is dat er vanbinnen een Polestar-logo wordt gereflecteerd in het panoramadak. Ook op de futuristische versnellingsschakelaar heeft het logo een mooie plaats gekregen.
Toch herken je de indrukwekkende verschijning van de wagen overal. Leg je de Polestar 2 naast de Tesla Model 3, dan is het duidelijk dat veel mensen het design van de Polestar verkiezen. En terecht, de wagens van Tesla spelen een stuk meer op ‘veilig’ en zijn vrij klassiek in vergelijking met de speelse doch strakke en stijlvolle uitstraling van de Polestar. De grote kofferopening maakt het heel makkelijk om grote objecten te laden en lossen en dankzij de frunk (een kofferruimte onder de motorkap) heb je steeds een plaats voor je laadkabels. Toegegeven, de omvang van de frunk is erg beperkt en veel meer dan je laadkabels kan je er niet kwijt, maar in veel gevallen is dat ook genoeg. Zo voorkom je dat je steeds je hele koffer moet leeghalen om de oplaadkabels op te graven die ergens onderaan liggen.
In lijn met de achterlichten is het minimalisme dat de Zweden aan de buitenkant van de wagen hebben voorzien. Niet te veel toeters en bellen, geen rare bochten, hoeken of lijnen die bijvoorbeeld Peugeot of DS heel vaak gebruiken. Het is bijna een auto zoals een kind hem zou tekenen. Vooraan heeft Polestar dezelfde Thor-lampen (een speelse verwijzing naar de vorm van de hamer van Thor) voorzien die we ook bij Volvo terugvinden. Die lichten vooraan zijn dan ook een van de grootste herkenningspunten van een Volvo of Polestar. Wat we vooral knap vonden is dat de lijnen van de Thorlampen doorlopen met de zwarte grille vooraan. Dat geeft de P2 een zeer stoere look.
De uitstraling tovert gegarandeerd een glimlach op je gezicht en die verdwijnt niet wanneer je plaatsneemt in de wagen. De oranjegele gordels schreeuwen “dit is niet je saaie standaardwagen” en dat is volledig in lijn met de algehele ervaring. In vergelijking met de Tesla Model 3 vind je een stuk meer knopjes in de wagen, maar dat is absoluut geen nadeel. Tesla overdrijft namelijk wat in hun lust naar minimalisme. Veel Tesla-gebruikers ergeren zich dan ook aan het feit dat je de mistlichten of ruitenwissers niet kan instellen via een handige knop aan het stuur, maar dat dit allemaal via het touchscreen moet. Onhandig én onveilig. De Polestar geeft je op dat vlak dus een stuk meer controle.
Software
Centraal vind je het infotainmentsysteem. De meeste autofabrikanten ontwikkelen hun eigen software, maar Polestar deed beroep op de knappe koppen van Google. Zij weten als de beste hoe je handige en kwalitatieve software kan bouwen en dat werpt zijn vruchten af. In een mum van tijd ben je vertrouwd met het hele systeem en heb je het gevoel dat je de wagen volledig kent. Voor navigatie kan je beroep doen op Google Maps en geef toe, Tesla’s navigatie kan nooit tippen aan Google Maps. Je route wordt niet alleen netjes gevisualiseerd via het centrale scherm, maar ook op het scherm achter je stuur. Opnieuw een stuk handiger dan bij de Tesla Model 3, waar je steeds opzij moet kijken naar het centrale display (zelfs voor je snelheidsindicatie).
De wagen is (uiteraard) volledig gekoppeld aan het mobiele netwerk waardoor je geen telefoon nodig hebt om alle softwarematige vernuftigheden te gebruiken. De eerste drie jaar na je aankoop hoef je niet te betalen voor de mobiele data. Daarna zal je wel moeten betalen voor de data die je gebruikt bij navigatie en het streamen van muziek en video (bijvoorbeeld via Netflix of YouTube). Typerend aan Google is uiteraard ook hun uitstekende Assistant. Ook die virtuele hulp vind je terug in de auto, waardoor je de wagen grotendeels kan bedienen via stembesturing. In de praktijk blijkt de digitale assistent nogal kieskeurig te zijn, dus je moet wel even de juiste commando’s leren. Ook iets om enthousiast van te worden, is dat Android Automative een open platform is. Iedereen kan dus een applicatie ontwikkelen voor de wagen. Bij Tesla ben je volledig afhankelijk van de autofabrikant, maar dankzij het open karakter van Android kan je dus ook aan de slag met applicaties van een steeds groeiend aantal (onafhankelijke) ontwikkelaars.
Winterse wegligging
Deze wagen controleert de weg en niet omgekeerd. Jij bestuurt de Polestar 2 en hij op zijn beurt de weg. Dat voel je meteen. De wegligging is fantastisch en door het feit dat het een dualmotor is met twee elektromotoren op de assen heb je altijd grip op de weg, ook bij sneeuwval of ijzel.
De P2 heeft aan de buitenkant een stoere look, maar ook binnenin heb je meteen het gevoel dat je met een sportieve wagen op pad bent. Je zou hem wat kunnen vergelijken met het rijgedrag van de Tesla Model S maar met het comfort en de afwerking van een Volvo. En ja, dat verschil merk je echt wel heel erg hard. Terug naar de wegligging en rij-ervaring. Samen met de comfortabele zetels is het een waar genot om lange ritten te maken met de wagen.
Specificaties
Wie vandaag een Polestar 2 wil bestellen krijgt geen eindeloze lijst met opties en pakketten voor zijn/haar neus geduwd. Net zoals bij Tesla houdt de Zweedse autobouwer het simpel. Voor de basisprijs van 58.900 euro krijg je al heel wat inbegrepen. Van een fantastisch audiosysteem door Harman Kardon tot alle mogelijke veiligheidssystemen en een Android infotainmentsysteem. Bovendien wordt je wagen er alleen maar beter op. Via OTA updates gaat Polestar dit jaar twee nieuwe functies uitrollen: Digital Key en Polestar Connect. Met een applicatie en digitale sleutel zal het mogelijk zijn om de wagen nog meer bedienen van op afstand. De bijkomende kosten zijn afhankelijk van de gewenste (prijzige) extraatjes. Wil je bijvoorbeeld een trekhaak? Dan betaal je 1100 euro extra. De P2 komt standaard in Voidzwart, andere kleuren kosten 1000 euro extra. Wie graag de oranjegele gordels en remblokken wil kan voor het Performancepakket gaan dat 6000 euro extra kost. Wil je de wagen in het echt eens bekijken? Dat kan via de Polestar Spaces.
Enkele specificaties in de spotlights:
- Performance: 2 elektromotoren, goed voor samen 408 pk
- 60 Nm koppel
- Vierwielaandrijving door het 78 kWh accu
- Actieradius: ongeveer 470 kilomter volgens WLTP
- Extra: Infotainmentsysteem volledig voorzien van Google-diensten
- Verbruik/100 km: 19,3 kWh (in de praktijk ongeveer 22 kWh)
- Prijs in België: 58.900 euro
Iets voor jou?
Veel autofabrikanten roepen hun eigen elektrische wagen uit tot “Tesla-killer”, maar enkel de Polestar 2 heeft die titel – op basis van onze ervaringen – werkelijk verdiend. Ben je op zoek naar een supercar-gevoel om sportief mee te rijden dan wint de Tesla Model 3 nog steeds, maar op zoveel vlakken doet de Polestar 2 het beter dan zijn aartsrivaal. Denk dan bijvoorbeeld aan het uiterlijk van de wagen (al is dit natuurlijk subjectief), de krachtige Android software en het feit dat ze praktische bediening nog steeds prioriseren boven minimalisme. Interesse in deze fantastische wagen? Boek een testrit via deze website.
Nadat de Chinezen zich inkochten in Volvo, kreeg het merk de voorbije jaren een enorme boost. Kleine SUV’s verkopen als zoete broodjes en de iconische break waarmee Volvo zichzelf grootmaakte doet onder. Toch zijn coupés en breakmodellen nog niet helemaal verdwenen. Dat bewijst premium dochtermerk Polestar. Het merk was al jaren beschikbaar op bestaande Volvomodellen voor een extra prijs, maar in 2017 kondigde het bedrijf aan dat ze hun focus voortaan op elektrische wagens gingen leggen. Datzelfde jaar nog kwam de Polestar 1 op de markt. Een hybride supercar met 600pk en alle mogelijke performance onderdelen.
De Polestar 1 was natuurlijk nog maar het begin want niet veel later – in 2019 – werd de Polestar 2 aan de wereld getoond. Een soort SUV coupé model dat volledig elektrisch is aangedreven. Vanaf dag 1 was de interesse in deze elektrische wagen enorm groot. “Eindelijk een ware concurrent voor Tesla”, schreven we toen. Allebei keken we al reikhalzend uit naar het moment dat we deze knappe wagen in het echt konden bewonderen en zelfs testen. De status van Tesla-killer moet je namelijk verdienen. Vorig jaar haalde de wagen wel een Best Car Award binnen die uitgereikt werd door AutoGids.
Design
De Polestar 2 geeft een heel geblokte doch speelse eerste indruk. Achteraan heeft het merk voor verlichting gekozen die de volledige breedte van de wagen dekt. Een stijl die sowieso meteen opvalt in het verkeer. Je herkent een Polestar 2 dus direct aan de achterkant. Opvallend genoeg is het merklogo bijna niet aanwezig. De iconische poolster is vooraan zichtbaar maar heeft dezelfde kleur gekregen als die van de carrosserie. Een leuk subtiel detail is dat er vanbinnen een Polestar-logo wordt gereflecteerd in het panoramadak. Ook op de futuristische versnellingsschakelaar heeft het logo een mooie plaats gekregen.
Toch herken je de indrukwekkende verschijning van de wagen overal. Leg je de Polestar 2 naast de Tesla Model 3, dan is het duidelijk dat veel mensen het design van de Polestar verkiezen. En terecht, de wagens van Tesla spelen een stuk meer op ‘veilig’ en zijn vrij klassiek in vergelijking met de speelse doch strakke en stijlvolle uitstraling van de Polestar. De grote kofferopening maakt het heel makkelijk om grote objecten te laden en lossen en dankzij de frunk (een kofferruimte onder de motorkap) heb je steeds een plaats voor je laadkabels. Toegegeven, de omvang van de frunk is erg beperkt en veel meer dan je laadkabels kan je er niet kwijt, maar in veel gevallen is dat ook genoeg. Zo voorkom je dat je steeds je hele koffer moet leeghalen om de oplaadkabels op te graven die ergens onderaan liggen.
In lijn met de achterlichten is het minimalisme dat de Zweden aan de buitenkant van de wagen hebben voorzien. Niet te veel toeters en bellen, geen rare bochten, hoeken of lijnen die bijvoorbeeld Peugeot of DS heel vaak gebruiken. Het is bijna een auto zoals een kind hem zou tekenen. Vooraan heeft Polestar dezelfde Thor-lampen (een speelse verwijzing naar de vorm van de hamer van Thor) voorzien die we ook bij Volvo terugvinden. Die lichten vooraan zijn dan ook een van de grootste herkenningspunten van een Volvo of Polestar. Wat we vooral knap vonden is dat de lijnen van de Thorlampen doorlopen met de zwarte grille vooraan. Dat geeft de P2 een zeer stoere look.
De uitstraling tovert gegarandeerd een glimlach op je gezicht en die verdwijnt niet wanneer je plaatsneemt in de wagen. De oranjegele gordels schreeuwen “dit is niet je saaie standaardwagen” en dat is volledig in lijn met de algehele ervaring. In vergelijking met de Tesla Model 3 vind je een stuk meer knopjes in de wagen, maar dat is absoluut geen nadeel. Tesla overdrijft namelijk wat in hun lust naar minimalisme. Veel Tesla-gebruikers ergeren zich dan ook aan het feit dat je de mistlichten of ruitenwissers niet kan instellen via een handige knop aan het stuur, maar dat dit allemaal via het touchscreen moet. Onhandig én onveilig. De Polestar geeft je op dat vlak dus een stuk meer controle.
Software
Centraal vind je het infotainmentsysteem. De meeste autofabrikanten ontwikkelen hun eigen software, maar Polestar deed beroep op de knappe koppen van Google. Zij weten als de beste hoe je handige en kwalitatieve software kan bouwen en dat werpt zijn vruchten af. In een mum van tijd ben je vertrouwd met het hele systeem en heb je het gevoel dat je de wagen volledig kent. Voor navigatie kan je beroep doen op Google Maps en geef toe, Tesla’s navigatie kan nooit tippen aan Google Maps. Je route wordt niet alleen netjes gevisualiseerd via het centrale scherm, maar ook op het scherm achter je stuur. Opnieuw een stuk handiger dan bij de Tesla Model 3, waar je steeds opzij moet kijken naar het centrale display (zelfs voor je snelheidsindicatie).
De wagen is (uiteraard) volledig gekoppeld aan het mobiele netwerk waardoor je geen telefoon nodig hebt om alle softwarematige vernuftigheden te gebruiken. De eerste drie jaar na je aankoop hoef je niet te betalen voor de mobiele data. Daarna zal je wel moeten betalen voor de data die je gebruikt bij navigatie en het streamen van muziek en video (bijvoorbeeld via Netflix of YouTube). Typerend aan Google is uiteraard ook hun uitstekende Assistant. Ook die virtuele hulp vind je terug in de auto, waardoor je de wagen grotendeels kan bedienen via stembesturing. In de praktijk blijkt de digitale assistent nogal kieskeurig te zijn, dus je moet wel even de juiste commando’s leren. Ook iets om enthousiast van te worden, is dat Android Automative een open platform is. Iedereen kan dus een applicatie ontwikkelen voor de wagen. Bij Tesla ben je volledig afhankelijk van de autofabrikant, maar dankzij het open karakter van Android kan je dus ook aan de slag met applicaties van een steeds groeiend aantal (onafhankelijke) ontwikkelaars.
Winterse wegligging
Deze wagen controleert de weg en niet omgekeerd. Jij bestuurt de Polestar 2 en hij op zijn beurt de weg. Dat voel je meteen. De wegligging is fantastisch en door het feit dat het een dualmotor is met twee elektromotoren op de assen heb je altijd grip op de weg, ook bij sneeuwval of ijzel.
De P2 heeft aan de buitenkant een stoere look, maar ook binnenin heb je meteen het gevoel dat je met een sportieve wagen op pad bent. Je zou hem wat kunnen vergelijken met het rijgedrag van de Tesla Model S maar met het comfort en de afwerking van een Volvo. En ja, dat verschil merk je echt wel heel erg hard. Terug naar de wegligging en rij-ervaring. Samen met de comfortabele zetels is het een waar genot om lange ritten te maken met de wagen.
Specificaties
Wie vandaag een Polestar 2 wil bestellen krijgt geen eindeloze lijst met opties en pakketten voor zijn/haar neus geduwd. Net zoals bij Tesla houdt de Zweedse autobouwer het simpel. Voor de basisprijs van 58.900 euro krijg je al heel wat inbegrepen. Van een fantastisch audiosysteem door Harman Kardon tot alle mogelijke veiligheidssystemen en een Android infotainmentsysteem. Bovendien wordt je wagen er alleen maar beter op. Via OTA updates gaat Polestar dit jaar twee nieuwe functies uitrollen: Digital Key en Polestar Connect. Met een applicatie en digitale sleutel zal het mogelijk zijn om de wagen nog meer bedienen van op afstand. De bijkomende kosten zijn afhankelijk van de gewenste (prijzige) extraatjes. Wil je bijvoorbeeld een trekhaak? Dan betaal je 1100 euro extra. De P2 komt standaard in Voidzwart, andere kleuren kosten 1000 euro extra. Wie graag de oranjegele gordels en remblokken wil kan voor het Performancepakket gaan dat 6000 euro extra kost. Wil je de wagen in het echt eens bekijken? Dat kan via de Polestar Spaces.
Enkele specificaties in de spotlights:
- Performance: 2 elektromotoren, goed voor samen 408 pk
- 60 Nm koppel
- Vierwielaandrijving door het 78 kWh accu
- Actieradius: ongeveer 470 kilomter volgens WLTP
- Extra: Infotainmentsysteem volledig voorzien van Google-diensten
- Verbruik/100 km: 19,3 kWh (in de praktijk ongeveer 22 kWh)
- Prijs in België: 58.900 euro
Iets voor jou?
Veel autofabrikanten roepen hun eigen elektrische wagen uit tot “Tesla-killer”, maar enkel de Polestar 2 heeft die titel – op basis van onze ervaringen – werkelijk verdiend. Ben je op zoek naar een supercar-gevoel om sportief mee te rijden dan wint de Tesla Model 3 nog steeds, maar op zoveel vlakken doet de Polestar 2 het beter dan zijn aartsrivaal. Denk dan bijvoorbeeld aan het uiterlijk van de wagen (al is dit natuurlijk subjectief), de krachtige Android software en het feit dat ze praktische bediening nog steeds prioriseren boven minimalisme. Interesse in deze fantastische wagen? Boek een testrit via deze website.