Test

Dit is een popup

Onewheel Pint review: Laat de step maar thuis

Onewheel Pint header
Voordelen
Leuke uitdaging voor durvers
Vrijheid tijdens het rijden
Aan te passen naar smaak
Nadelen
Duur in aankoop
Belgische wegen niet overal even geschikt
Blijft gevaarlijk
Aanbevolen prijs: €1175
Waar te koop?
Totaalscore 8
De OneWheel Pint is een elektrisch voertuig zoals geen ander, dat is zeker. Het bord heeft enorm veel te bieden en richt zich op avonturiers die hun dagdagelijkse ritten simpelweg leuk willen maken.

De voorbije jaren is de manier waarop we ons door het verkeer bewegen enorm veranderd. Van e-bikes tot steps, ze zijn niet meer weg te denken uit onze moderne, steeds mobielere wereld. Soms wil je gewoon van punt A naar B zonder je in het zweet te werken en als het even kan, dan graag in stijl. Voor die mensen is er de OneWheel Pint. 

Onewheel bestaat als sinds 2014, toen het bedrijf zich via Kickstarter lanceerde. Ondertussen zijn er vier verschillende modellen: Het originele Onewheel, de Onewheel+ en +XR en de Pint. De Pint is de laatste nieuwe toevoeging en meteen het lichtste en meest compacte elektrische bord van het bedrijf. Wij mochten het enkele weken testen dankzij Electric Lifestyle, verdeler van Onewheel (en vele andere e-voertuigen) in de Benelux. 

Onewheel Pint

Voor ons was het na verschillende e-bikes en stevigere steps zoals de Boosted Rev de eerste keer dat we slechts één wiel onder onze voeten kregen. We begonnen dan ook van nul en vertrouwden op de handleiding. Safety first uiteraard en daarom droegen we steeds een helm en polsbeschermers. 

De eerste keer op één wiel

Wat ons meteen al opviel, was de bouwkwaliteit van de Onewheel Pint. Bij elektrische steps wordt er vaak meteen gedacht aan goedkope exemplaren, maar die indruk heb je hier helemaal niet. In tegendeel zelfs, de Pint voelt met zijn 10 kilogram zeer stevig aan. Dat gewicht is verdeeld over het wiel in het midden en het bord. Voor- en achteraan vind je antislip voetborden die wat doen denken aan een skateboard. Over ons wiel zat ook een spatbord, dat je in een hele reeks kleuren los kan aanschaffen voor 85 euro. Met dit herfstweer zeker niet overbodig. Tot slot vinden we aan beide kanten ook een bumper en de nodige verlichting en viel ons ook het Maghandle op. Hiermee kan je de Onewheel makkelijk transporteren, al raden we je wel aan om geen al te lange wandelingen te maken op deze manier, want het begint snel door te wegen. 

Onewheel Pint lifestyle

Tijd om op het bord te kruipen dan, al is dat in het begin wel even met (bijna) vallen en opstaan. De achterzijde van de Onewheel Pint vertrekt in stilstand steeds van op de grond. Dit kan niet anders en het is dan ook meteen de enige manier waarop je het bord kan aanzetten. Druk je immers de aan/uit-knop in terwijl je hem vast hebt, dan zal de LED vooraan geel oplichten en kan je nog eens proberen als hij terug op de grond staat. Diezelfde LED, gepositioneerd vlak voor het wiel, zorgt ook voor cruciale informatie bij de besturing van de Onewheel Pint. Vooraan zitten immers twee sensoren die je moet activeren door je voet er op te plaatsen. Doe je dat, dan kan je vervolgens je gewicht naar voren verplaatsen en beginnen rijden. Verwijder je je voet door van de Pint te springen of hef je simpelweg je hiel op (een meer gevorderde manier om te stoppen), dan stopt het bord meteen. 

Easy Stop

Voor we echter konden rijden was het zoeken naar de juiste balans tijdens het vertrekken. We plaatsten ons vlakbij een muur en gingen aan de slag. Wat we echter eerst hadden moeten doen, was de Easy Stop functie activeren in de app. Easy Stop zorgt ervoor dat je door te vertragen en even achteruit te bewegen terug in de vertrekpositie terecht komt. Dit is vele keren makkelijk dan zonder Easy Stop, wat je vooruit en achteruit laat rijden met de Pint. Zonder ervaring is dit een hele uitdaging, want stoppen kan dan enkel door van het bord te springen of je hiel op te heffen. 

Onewheel Pint Lifestyle

Met Easy Stop kwam het er gewoon op neer om tien minuten te starten en te stoppen tot je de bewegingen van de Onewheel gewoon bent. Al snel werd onze oprit dan ook te klein om heen en weer te rijden en konden we de baan op. Rijd je op een nieuw aangelegde weg dan is de rijervaring optimaal. Helaas zijn de Belgische wegen dat in veel gevallen niet en zal je al eens met putten te maken krijgen. De Pint kan hier zeer goed met overweg, maar ook hier komt het neer op oefenen. We ondervonden dat het voetpad hier zich goed toe leent, want daar kom je al eens sneller obstakels tegen. 

Onewheel Pint en veiligheid

Voor we het wisten reden we echter tot in de stad om enkele boodschappen te doen. Daar heb je natuurlijk extra veel uitdagingen in de vorm van voetgangers en verschillende andere voertuigen. Onveilig voelde ik me nooit, maar je moet wel steeds je volle aandacht bij het rijden houden. Muziek luisteren zou een zeer slecht idee zijn. Kom je in een situatie terecht waar je aan twijfelt, dan is het aan te raden om gewoon even af te stappen en je rit wat verder op de baan voort te zetten. Waar je als fietser immers al kwetsbaar bent, ben je dat op één wiel nog veel meer en zal je steeds het slachtoffer zijn, of het nu jouw fout is of niet. Defensief rijden is dan ook aangeraden. 

Onewheel Pint Lifestyle

Genieten

Het plezier van de OneWheel Pint zit hem echter in de lange rechte stukken op het fietspad waarbij je je heerlijk vrij voelt. Met zijn maximumsnelheid van 25 kilometer per uur ga je bovendien best snel en het is enorm leuk om fietsers voorbij te steken met je unieke rijwiel. De Pint leent zich bovendien ook prima voor bosweggetjes en is snel meegenomen in de koffer van je wagen. Zo’n ritje door de natuur is heerlijk ontspannend en het zijn die momenten die de aankoop van een Onewheel Pint de moeite maken. Met zijn 13 kilometer kom je ook best ver en op 120 minuten is hij opnieuw opgeladen. 

De Pint is aan te passen naar je eigen smaak.
Beeld via AlbertoMaciel op Reddit.

Een Onewheel kopen kost je 1.175 euro en zoals gezegd komt daar nog 85 euro bij voor een spatbord. Wil je je rijwiel verder naar smaak aanpassen, dan kan je bijvoorbeeld het handvat vervangen (50 euro) of de stofkappen (5 euro). Dat is een aardige investering, maar wie in zijn vrije tijd met een e-bike wil rondrijden kijkt meestal tegen een hoger bedrag aan. Ben jij een sportief type en iemand die bijvoorbeeld al van skaten houdt, dan zal de Pint beter bij je passen. 

Onewheel Pint: Eindoordeel

Wij zijn fan van deze plank met een wiel! Het leren rijden met de Onewheel was een leuke uitdaging en je pikt het starten en stoppen al snel op. Ga je daarna op een rustige baan of ergens op een fietspad rijden, dan leer je het wiel nog beter kennen. Het blijft natuurlijk wel een van de gevaarlijkste elektrische voertuigen en voorzichtigheid is geboden, maar met wat aandacht slaag je er net als wij in om zonder ongevallen een ritje te maken. Een aanrader dus voor zij die avontuurlijk ingesteld zijn! 

Twijfel je toch nog of het iets voor jou is? Dan kan je de Onewheel Pint of een andere model enkele dagen huren bij Electric Lifestyle. Hun showrooms zijn te vinden in Antwerpen en in het Nederlandse Sittard

De voorbije jaren is de manier waarop we ons door het verkeer bewegen enorm veranderd. Van e-bikes tot steps, ze zijn niet meer weg te denken uit onze moderne, steeds mobielere wereld. Soms wil je gewoon van punt A naar B zonder je in het zweet te werken en als het even kan, dan graag in stijl. Voor die mensen is er de OneWheel Pint. 

Onewheel bestaat als sinds 2014, toen het bedrijf zich via Kickstarter lanceerde. Ondertussen zijn er vier verschillende modellen: Het originele Onewheel, de Onewheel+ en +XR en de Pint. De Pint is de laatste nieuwe toevoeging en meteen het lichtste en meest compacte elektrische bord van het bedrijf. Wij mochten het enkele weken testen dankzij Electric Lifestyle, verdeler van Onewheel (en vele andere e-voertuigen) in de Benelux. 

Onewheel Pint

Voor ons was het na verschillende e-bikes en stevigere steps zoals de Boosted Rev de eerste keer dat we slechts één wiel onder onze voeten kregen. We begonnen dan ook van nul en vertrouwden op de handleiding. Safety first uiteraard en daarom droegen we steeds een helm en polsbeschermers. 

De eerste keer op één wiel

Wat ons meteen al opviel, was de bouwkwaliteit van de Onewheel Pint. Bij elektrische steps wordt er vaak meteen gedacht aan goedkope exemplaren, maar die indruk heb je hier helemaal niet. In tegendeel zelfs, de Pint voelt met zijn 10 kilogram zeer stevig aan. Dat gewicht is verdeeld over het wiel in het midden en het bord. Voor- en achteraan vind je antislip voetborden die wat doen denken aan een skateboard. Over ons wiel zat ook een spatbord, dat je in een hele reeks kleuren los kan aanschaffen voor 85 euro. Met dit herfstweer zeker niet overbodig. Tot slot vinden we aan beide kanten ook een bumper en de nodige verlichting en viel ons ook het Maghandle op. Hiermee kan je de Onewheel makkelijk transporteren, al raden we je wel aan om geen al te lange wandelingen te maken op deze manier, want het begint snel door te wegen. 

Onewheel Pint lifestyle

Tijd om op het bord te kruipen dan, al is dat in het begin wel even met (bijna) vallen en opstaan. De achterzijde van de Onewheel Pint vertrekt in stilstand steeds van op de grond. Dit kan niet anders en het is dan ook meteen de enige manier waarop je het bord kan aanzetten. Druk je immers de aan/uit-knop in terwijl je hem vast hebt, dan zal de LED vooraan geel oplichten en kan je nog eens proberen als hij terug op de grond staat. Diezelfde LED, gepositioneerd vlak voor het wiel, zorgt ook voor cruciale informatie bij de besturing van de Onewheel Pint. Vooraan zitten immers twee sensoren die je moet activeren door je voet er op te plaatsen. Doe je dat, dan kan je vervolgens je gewicht naar voren verplaatsen en beginnen rijden. Verwijder je je voet door van de Pint te springen of hef je simpelweg je hiel op (een meer gevorderde manier om te stoppen), dan stopt het bord meteen. 

Easy Stop

Voor we echter konden rijden was het zoeken naar de juiste balans tijdens het vertrekken. We plaatsten ons vlakbij een muur en gingen aan de slag. Wat we echter eerst hadden moeten doen, was de Easy Stop functie activeren in de app. Easy Stop zorgt ervoor dat je door te vertragen en even achteruit te bewegen terug in de vertrekpositie terecht komt. Dit is vele keren makkelijk dan zonder Easy Stop, wat je vooruit en achteruit laat rijden met de Pint. Zonder ervaring is dit een hele uitdaging, want stoppen kan dan enkel door van het bord te springen of je hiel op te heffen. 

Onewheel Pint Lifestyle

Met Easy Stop kwam het er gewoon op neer om tien minuten te starten en te stoppen tot je de bewegingen van de Onewheel gewoon bent. Al snel werd onze oprit dan ook te klein om heen en weer te rijden en konden we de baan op. Rijd je op een nieuw aangelegde weg dan is de rijervaring optimaal. Helaas zijn de Belgische wegen dat in veel gevallen niet en zal je al eens met putten te maken krijgen. De Pint kan hier zeer goed met overweg, maar ook hier komt het neer op oefenen. We ondervonden dat het voetpad hier zich goed toe leent, want daar kom je al eens sneller obstakels tegen. 

Onewheel Pint en veiligheid

Voor we het wisten reden we echter tot in de stad om enkele boodschappen te doen. Daar heb je natuurlijk extra veel uitdagingen in de vorm van voetgangers en verschillende andere voertuigen. Onveilig voelde ik me nooit, maar je moet wel steeds je volle aandacht bij het rijden houden. Muziek luisteren zou een zeer slecht idee zijn. Kom je in een situatie terecht waar je aan twijfelt, dan is het aan te raden om gewoon even af te stappen en je rit wat verder op de baan voort te zetten. Waar je als fietser immers al kwetsbaar bent, ben je dat op één wiel nog veel meer en zal je steeds het slachtoffer zijn, of het nu jouw fout is of niet. Defensief rijden is dan ook aangeraden. 

Onewheel Pint Lifestyle

Genieten

Het plezier van de OneWheel Pint zit hem echter in de lange rechte stukken op het fietspad waarbij je je heerlijk vrij voelt. Met zijn maximumsnelheid van 25 kilometer per uur ga je bovendien best snel en het is enorm leuk om fietsers voorbij te steken met je unieke rijwiel. De Pint leent zich bovendien ook prima voor bosweggetjes en is snel meegenomen in de koffer van je wagen. Zo’n ritje door de natuur is heerlijk ontspannend en het zijn die momenten die de aankoop van een Onewheel Pint de moeite maken. Met zijn 13 kilometer kom je ook best ver en op 120 minuten is hij opnieuw opgeladen. 

De Pint is aan te passen naar je eigen smaak.
Beeld via AlbertoMaciel op Reddit.

Een Onewheel kopen kost je 1.175 euro en zoals gezegd komt daar nog 85 euro bij voor een spatbord. Wil je je rijwiel verder naar smaak aanpassen, dan kan je bijvoorbeeld het handvat vervangen (50 euro) of de stofkappen (5 euro). Dat is een aardige investering, maar wie in zijn vrije tijd met een e-bike wil rondrijden kijkt meestal tegen een hoger bedrag aan. Ben jij een sportief type en iemand die bijvoorbeeld al van skaten houdt, dan zal de Pint beter bij je passen. 

Onewheel Pint: Eindoordeel

Wij zijn fan van deze plank met een wiel! Het leren rijden met de Onewheel was een leuke uitdaging en je pikt het starten en stoppen al snel op. Ga je daarna op een rustige baan of ergens op een fietspad rijden, dan leer je het wiel nog beter kennen. Het blijft natuurlijk wel een van de gevaarlijkste elektrische voertuigen en voorzichtigheid is geboden, maar met wat aandacht slaag je er net als wij in om zonder ongevallen een ritje te maken. Een aanrader dus voor zij die avontuurlijk ingesteld zijn! 

Twijfel je toch nog of het iets voor jou is? Dan kan je de Onewheel Pint of een andere model enkele dagen huren bij Electric Lifestyle. Hun showrooms zijn te vinden in Antwerpen en in het Nederlandse Sittard

elektrisch rijdenOnewheelslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!