Test

Dit is een popup

Review Volkswagen ID.3: De EV van het volk

volkswagen id.3
Voordelen
Hoog comfort
Rijervaring
Ideale stadswagen
Nadelen
Software start traag op
Lane keeping assist
Nog veel ontbrekende functies
Aanbevolen prijs: €40.210
Waar te koop?
Totaalscore 8
Strakke lichten, een opvallende snuit & futuristisch ogende velgen. Er is over nagedacht, dus willen wij hem testen. Dit is de Volkswagen ID.3.

“We hebben geen alternatief.” Dat zijn de woorden van Volkswagen CEO Herbert Diess. De auto-industrie – met Volkswagen op kop – moet overschakelen op alternatieve technieken zonder fossiele brandstoffen. Elektrisch rijden is er daar eentje van, maar tot die tijd is er ook geen alternatief. Al zou waterstof dat nog wel kunnen worden in de toekomst. Even terug naar vandaag. De Duitse autobouwer is de laatste 2 jaar fors gaan investeren in het uitbouwen van een elektrisch gamma.

Tegen 2022 wil de autobouwer al een stuk meer keuze in het assortiment hebben. Als alles volgens plan verloopt kunnen klanten dan kiezen tussen de ID.3, ID.4 en ID.Buzz. Wie weet wat er nog allemaal op komst is…

In ieder geval is het duidelijk, Volkswagen heeft de stap naar elektrisch rijden officieel gezet. Met de ontwikkeling van het MEB-platform waarop alle EV’s van de Volkswagen Group gaan rijden, is er in principe geen stap meer terug.

We hadden de eer en het genoegen om de eerste Volkswagen op dat MEB-platform uit te testen: de ID.3. Waar de e-Golf zijn beperkingen had, gaat de ID.3 een stuk verder. Een week met deze – laten we eerlijk zijn – niet heel aantrekkelijke wagen heeft ons wel doen beseffen dat er inderdaad nog geen alternatief is. Is deze wagen de eerste EV van het volk? Wij zochten het uit.

Strakke lijnen

We lieten het al kort even vallen: het uiterlijk van de Volkswagen ID.3 is een moeilijk punt. Hij geeft je gemixte gevoelens, een deel ziet er echt heel goed en sportief uit met strakke lijnen (vooral de lichten voor en achter). Aan de andere kant is hij ook plomb en zijn er details die Volkswagen gerust had mogen weglaten gewoon omdat ze op negatieve manier in het oog springen. Denk dan bijvoorbeeld aan de nogal kitscherige stickers achteraan op de wagen. Ook de korte snuit van de ID.3 geeft meteen een incomplete indruk. Hij lijkt niet af of niet in verhouding.

Maar is dat uiterlijk dan wel zo belangrijk? Ja en nee. Als je een auto koopt is het uiterlijk nog altijd een belangrijk punt. Je brengt misschien meer uren door in het interieur, maar je wil toch een knappe wagen op je oprit hebben staan? Akkoord, tot je de specificaties van deze elektrische wagen gezien hebt. Mogelijk kunnen we je dan wel nog overtuigen. Wij waren in ieder geval fan van de lichten. Onze uitvoering had IQ LED-matrix-lampen. Aan de achterkant vind je de herkenbare nieuwe lichten die in alle Volkswagenmodellen zitten en aan de voorkant een strakke LED-strook die de twee koplampen met elkaar verbindt. Natuurlijk vooral indrukwekkend wanneer het donker is. Nog een punt waarmee de ID.3 meteen opvalt op straat.

volkswagen id.3
De korte snoet geeft een vriendelijke indruk, maar zal niet iedereen aanspreken.

Onder de motorkap

De autobouwer wilde duidelijk een einde maken aan de wirwar van uitrustingen, motoren en pakketten. Bij de ID.3 is het duidelijk. Er zijn twee motortypes: een 58 kWh-batterijpakket en een 77 kWh-batterijpakket. Die laatste is op het moment van schrijven nog niet beschikbaar, maar komt eraan vanaf 2021. Binnen het 58 kWh-gamma heb je vier opties: Pro, Pro Life, Pro Business & Pro Tech. Het verschil? De uitrusting, kleuren en andere opties. Simpel toch?

Onder de motorkap zit momenteel dus een 150kw-sterke elektromotor die 204 pk geeft. De ID.3 heeft achterwielaandrijving, en daar zitten ook de elektromotoren.

volkswagen id.3 uitrustingen

Interieur

Zoals het een elektrische wagen betaamt, stap je binnen in een minimalistisch interieur. Achter het stuur vind je een overzichtelijk scherm waarop je bijvoorbeeld je snelheid ziet, al kan je die gegevens ook raadplegen via het head-up display. Naast dat scherm vind je een draaiknop waarmee je kan schakelen. Zo schakel je makkelijk van neutraal of reverse naar drive. In de speciale B-modus (die je bij heel wat elektrische wagens vindt) remt de auto (vrij stevig) af op een dynamo wanneer je de gaspedaal loslaat, zodat je de rempedaal niet moet induwen en terug wat energie recupereert. Centraal vind je het infotainmentsysteem waarmee je de hele wagen beheert. Het duurt even om op te starten, maar verder werkt het systeem soepel en intuïtief. Minder overtuigd waren we van de touch-knoppen met haptische feedback die je niet alleen op het stuur vindt, maar ook onder het centrale scherm. Vooral om pakweg de cruise control te configureren, was het steeds een geworstel met de speciale knoppen op het stuur. Je kan de touch-functionaliteit gebruiken om via een scroll-beweging het volume aan te passen of de cruise control snelheid aan te passen, maar je kan de knoppen ook induwen. Het zorgde voor heel wat frustrerende situaties aangezien je op die manier heel wat nauwkeurigheid mist.

Verder is er weinig opvallends aan het interieur van de wagen. De wagen is comfortabel en is absoluut uitnodigend voor langere ritten.  Zo vind je bijvoorbeeld armleuningen vooraan. Opvallend is dat je in de wagen enkel USB-C aansluitingen vindt. Uiteraard is dat een positief punt aangezien de wagen zo toekomstbestendig is, maar wanneer je een oudere smartphone of een iPhone hebt, zal je een dongle nodig hebben. Gelukkig kan je je telefoon ook draadloos laden. Nog een leuke vernuftigheid aan de wagen, is de LED-strook die je onder de voorruit vindt. Wanneer je de ingebouwde navigatie van de wagen gebruikt, wordt deze LED-strook ook gebruikt om de richting van je volgende afslag aan te geven. Wanneer je links moet afslaan, zal het licht van rechts naar links bewegen. Via de software kan je trouwens de kleuren van de interne verlichting aanpassen.

volkswagen id.3 dashboard

Augmented Reality vs huidige realiteit

Bij aanvang beloofde Volkswagen ons een hoogtechnologische elektrische wagen die kon tippen aan bijvoorbeeld Tesla. Teleurgesteld waren we toen we bij onze test te horen kregen dat een heleboel van die technologische snufjes helemaal nog niet beschikbaar zijn. En het hoeft ook niet zo geavanceerd te zijn, een eenvoudige AppConnect voor Apple CarPlay of Android Auto zat er bijvoorbeeld nog niet in.

Ook de beloofde AR navigatiefunctie was nog niet verkrijgbaar maar zou er “binnenkort” moeten zijn. Jammer maar helaas, we hebben het niet kunnen testen. Met de nieuwe AR-technologie wil Volkswagen het mogelijk maken om in 3D via augmented reality navigatie-aanwijzingen op de weg gaan tonen. Dat werkt via een speciale HUD waardoor het lijkt dat de pijlen echt op de weg worden getoond. Zo mis je nooit meer je afslag.

Los daarvan konden we de software van de ID.3 wel aan de tand voelen. Opvallend was dat het best veel tijd nodig had om op te starten, maar eens je daardoor was, bleef de software stabiel. Bij de opstart van je wagen kon je bijvoorbeeld niet meteen naar het menu met clima-opties. Je moest dus echt wachten tot de “computer” opgestart was alvorens je de verwarming of iets dergelijk kon activeren, redelijk vervelend.

Een andere tekortkoming, is de lane keeping assist. Wanneer je autonoom wil rijden, is het belangrijk dat je over een betrouwbare lane keeping assist beschikt die de wagen netjes centraal in het rijvak houdt. Helaas is dit bij de ID.3 totaal niet het geval, want de wagen gooit je van de ene lijn naar de andere, alsof de wagen pingpong met je speelt. We hielden dan ook steeds ons hart vast bij het gebruiken van de lane keeping assist, en we zagen aan onze tegenliggers dat ze er ook weinig vertrouwen in hadden. Kortom: met deze wagen ga je niet zorgeloos autonoom rijden.

Conclusie

Wat ons meteen opviel bij de eerste ritten was het ongelofelijke rijcomfort van deze wagen. Door de fantastische wegliggeng, het zachte geluid en de enorme draaicirkel van het stuur waren we meteen verkocht. De boordcomputer neemt duidelijk zijn tijd om op te starten, maar eens hij dat proces heeft doorlopen verloopt alles vlot. De wagen is eenvoudig in gebruik en doet daarmee zijn functie als “wagen van het volk” alle eer aan. Helaas zijn er ook nog wat tekortkomingen. De touchknoppen met haptische feedback op het stuur en onder het centrale infotainmentsysteem zorgen voor heel wat frustratie en zullen ongetwijfeld ook niet in dank worden afgenomen door het modale gezin. Ook de lane keeping assist liet te wensen over, want hij slaagt er niet in om netjes centraal in het rijvak te blijven rijden. Als elektrische wagen scoort de ID.3 heel goed, maar we vragen ons toch af waarom je meer zou betalen voor al die high-tech snufjes wanneer ze zo vaak te wensen overlaten of simpelweg nog niet beschikbaar zijn.

Specificaties

Prijs excl. BTW: 37.990 euro
Levertermijn: 6 maanden
Batterijcapaciteit: 58 of 77 kWh
Rijbereik: tussen 418 – 541 kilometer (afhankelijk van batterijpakket)
0-100 km/u: 7,3 seconden
Vermogen: 150 of 204 pk
Topsnelheid: 160 km/u

“We hebben geen alternatief.” Dat zijn de woorden van Volkswagen CEO Herbert Diess. De auto-industrie – met Volkswagen op kop – moet overschakelen op alternatieve technieken zonder fossiele brandstoffen. Elektrisch rijden is er daar eentje van, maar tot die tijd is er ook geen alternatief. Al zou waterstof dat nog wel kunnen worden in de toekomst. Even terug naar vandaag. De Duitse autobouwer is de laatste 2 jaar fors gaan investeren in het uitbouwen van een elektrisch gamma.

Tegen 2022 wil de autobouwer al een stuk meer keuze in het assortiment hebben. Als alles volgens plan verloopt kunnen klanten dan kiezen tussen de ID.3, ID.4 en ID.Buzz. Wie weet wat er nog allemaal op komst is…

In ieder geval is het duidelijk, Volkswagen heeft de stap naar elektrisch rijden officieel gezet. Met de ontwikkeling van het MEB-platform waarop alle EV’s van de Volkswagen Group gaan rijden, is er in principe geen stap meer terug.

We hadden de eer en het genoegen om de eerste Volkswagen op dat MEB-platform uit te testen: de ID.3. Waar de e-Golf zijn beperkingen had, gaat de ID.3 een stuk verder. Een week met deze – laten we eerlijk zijn – niet heel aantrekkelijke wagen heeft ons wel doen beseffen dat er inderdaad nog geen alternatief is. Is deze wagen de eerste EV van het volk? Wij zochten het uit.

Strakke lijnen

We lieten het al kort even vallen: het uiterlijk van de Volkswagen ID.3 is een moeilijk punt. Hij geeft je gemixte gevoelens, een deel ziet er echt heel goed en sportief uit met strakke lijnen (vooral de lichten voor en achter). Aan de andere kant is hij ook plomb en zijn er details die Volkswagen gerust had mogen weglaten gewoon omdat ze op negatieve manier in het oog springen. Denk dan bijvoorbeeld aan de nogal kitscherige stickers achteraan op de wagen. Ook de korte snuit van de ID.3 geeft meteen een incomplete indruk. Hij lijkt niet af of niet in verhouding.

Maar is dat uiterlijk dan wel zo belangrijk? Ja en nee. Als je een auto koopt is het uiterlijk nog altijd een belangrijk punt. Je brengt misschien meer uren door in het interieur, maar je wil toch een knappe wagen op je oprit hebben staan? Akkoord, tot je de specificaties van deze elektrische wagen gezien hebt. Mogelijk kunnen we je dan wel nog overtuigen. Wij waren in ieder geval fan van de lichten. Onze uitvoering had IQ LED-matrix-lampen. Aan de achterkant vind je de herkenbare nieuwe lichten die in alle Volkswagenmodellen zitten en aan de voorkant een strakke LED-strook die de twee koplampen met elkaar verbindt. Natuurlijk vooral indrukwekkend wanneer het donker is. Nog een punt waarmee de ID.3 meteen opvalt op straat.

volkswagen id.3
De korte snoet geeft een vriendelijke indruk, maar zal niet iedereen aanspreken.

Onder de motorkap

De autobouwer wilde duidelijk een einde maken aan de wirwar van uitrustingen, motoren en pakketten. Bij de ID.3 is het duidelijk. Er zijn twee motortypes: een 58 kWh-batterijpakket en een 77 kWh-batterijpakket. Die laatste is op het moment van schrijven nog niet beschikbaar, maar komt eraan vanaf 2021. Binnen het 58 kWh-gamma heb je vier opties: Pro, Pro Life, Pro Business & Pro Tech. Het verschil? De uitrusting, kleuren en andere opties. Simpel toch?

Onder de motorkap zit momenteel dus een 150kw-sterke elektromotor die 204 pk geeft. De ID.3 heeft achterwielaandrijving, en daar zitten ook de elektromotoren.

volkswagen id.3 uitrustingen

Interieur

Zoals het een elektrische wagen betaamt, stap je binnen in een minimalistisch interieur. Achter het stuur vind je een overzichtelijk scherm waarop je bijvoorbeeld je snelheid ziet, al kan je die gegevens ook raadplegen via het head-up display. Naast dat scherm vind je een draaiknop waarmee je kan schakelen. Zo schakel je makkelijk van neutraal of reverse naar drive. In de speciale B-modus (die je bij heel wat elektrische wagens vindt) remt de auto (vrij stevig) af op een dynamo wanneer je de gaspedaal loslaat, zodat je de rempedaal niet moet induwen en terug wat energie recupereert. Centraal vind je het infotainmentsysteem waarmee je de hele wagen beheert. Het duurt even om op te starten, maar verder werkt het systeem soepel en intuïtief. Minder overtuigd waren we van de touch-knoppen met haptische feedback die je niet alleen op het stuur vindt, maar ook onder het centrale scherm. Vooral om pakweg de cruise control te configureren, was het steeds een geworstel met de speciale knoppen op het stuur. Je kan de touch-functionaliteit gebruiken om via een scroll-beweging het volume aan te passen of de cruise control snelheid aan te passen, maar je kan de knoppen ook induwen. Het zorgde voor heel wat frustrerende situaties aangezien je op die manier heel wat nauwkeurigheid mist.

Verder is er weinig opvallends aan het interieur van de wagen. De wagen is comfortabel en is absoluut uitnodigend voor langere ritten.  Zo vind je bijvoorbeeld armleuningen vooraan. Opvallend is dat je in de wagen enkel USB-C aansluitingen vindt. Uiteraard is dat een positief punt aangezien de wagen zo toekomstbestendig is, maar wanneer je een oudere smartphone of een iPhone hebt, zal je een dongle nodig hebben. Gelukkig kan je je telefoon ook draadloos laden. Nog een leuke vernuftigheid aan de wagen, is de LED-strook die je onder de voorruit vindt. Wanneer je de ingebouwde navigatie van de wagen gebruikt, wordt deze LED-strook ook gebruikt om de richting van je volgende afslag aan te geven. Wanneer je links moet afslaan, zal het licht van rechts naar links bewegen. Via de software kan je trouwens de kleuren van de interne verlichting aanpassen.

volkswagen id.3 dashboard

Augmented Reality vs huidige realiteit

Bij aanvang beloofde Volkswagen ons een hoogtechnologische elektrische wagen die kon tippen aan bijvoorbeeld Tesla. Teleurgesteld waren we toen we bij onze test te horen kregen dat een heleboel van die technologische snufjes helemaal nog niet beschikbaar zijn. En het hoeft ook niet zo geavanceerd te zijn, een eenvoudige AppConnect voor Apple CarPlay of Android Auto zat er bijvoorbeeld nog niet in.

Ook de beloofde AR navigatiefunctie was nog niet verkrijgbaar maar zou er “binnenkort” moeten zijn. Jammer maar helaas, we hebben het niet kunnen testen. Met de nieuwe AR-technologie wil Volkswagen het mogelijk maken om in 3D via augmented reality navigatie-aanwijzingen op de weg gaan tonen. Dat werkt via een speciale HUD waardoor het lijkt dat de pijlen echt op de weg worden getoond. Zo mis je nooit meer je afslag.

Los daarvan konden we de software van de ID.3 wel aan de tand voelen. Opvallend was dat het best veel tijd nodig had om op te starten, maar eens je daardoor was, bleef de software stabiel. Bij de opstart van je wagen kon je bijvoorbeeld niet meteen naar het menu met clima-opties. Je moest dus echt wachten tot de “computer” opgestart was alvorens je de verwarming of iets dergelijk kon activeren, redelijk vervelend.

Een andere tekortkoming, is de lane keeping assist. Wanneer je autonoom wil rijden, is het belangrijk dat je over een betrouwbare lane keeping assist beschikt die de wagen netjes centraal in het rijvak houdt. Helaas is dit bij de ID.3 totaal niet het geval, want de wagen gooit je van de ene lijn naar de andere, alsof de wagen pingpong met je speelt. We hielden dan ook steeds ons hart vast bij het gebruiken van de lane keeping assist, en we zagen aan onze tegenliggers dat ze er ook weinig vertrouwen in hadden. Kortom: met deze wagen ga je niet zorgeloos autonoom rijden.

Conclusie

Wat ons meteen opviel bij de eerste ritten was het ongelofelijke rijcomfort van deze wagen. Door de fantastische wegliggeng, het zachte geluid en de enorme draaicirkel van het stuur waren we meteen verkocht. De boordcomputer neemt duidelijk zijn tijd om op te starten, maar eens hij dat proces heeft doorlopen verloopt alles vlot. De wagen is eenvoudig in gebruik en doet daarmee zijn functie als “wagen van het volk” alle eer aan. Helaas zijn er ook nog wat tekortkomingen. De touchknoppen met haptische feedback op het stuur en onder het centrale infotainmentsysteem zorgen voor heel wat frustratie en zullen ongetwijfeld ook niet in dank worden afgenomen door het modale gezin. Ook de lane keeping assist liet te wensen over, want hij slaagt er niet in om netjes centraal in het rijvak te blijven rijden. Als elektrische wagen scoort de ID.3 heel goed, maar we vragen ons toch af waarom je meer zou betalen voor al die high-tech snufjes wanneer ze zo vaak te wensen overlaten of simpelweg nog niet beschikbaar zijn.

Specificaties

Prijs excl. BTW: 37.990 euro
Levertermijn: 6 maanden
Batterijcapaciteit: 58 of 77 kWh
Rijbereik: tussen 418 – 541 kilometer (afhankelijk van batterijpakket)
0-100 km/u: 7,3 seconden
Vermogen: 150 of 204 pk
Topsnelheid: 160 km/u

autoConnected Carelektrische wagenID.3slidervolkswagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!