Test

Dit is een popup

Review Hyundai Ioniq (2020) – Ionisch rijden

hyundai ioniq
Voordelen
Fantastisch rijcomfort
Grote actieradius
Hoogwaardige kwaliteit
Nadelen
Spoiler belemmert zicht
Weinig hoofdruimte op achterbank
Design kan nog strakker
Aanbevolen prijs: €39.849
Waar te koop?
Totaalscore 8
Met de Hyundai Ioniq bewijst de autobouwer dat het perfect snapt wat mensen zoeken in een elektrische wagen. Wat maakt de wagen zo goed?

Na de elektrische Hyundai Kona in september wilden we ook eens in de nieuwe Ioniq stappen. Deze elektrische sedan scoort al jaren goed bij heel wat autobladen. Dus moet ook TechPulse ‘m getest hebben. De Hyundai Ioniq zag in 2016 het levenslicht, maar wij gingen aan de slag met de meest recente versie van het model. Ioniq is een samenvoeging van ion en unique. En dat de Ioniq uniek is, dat kan je wel zeggen. Meer nog, we waren meteen super enthousiast over deze elektrische kilomtervreter.  

De looks

Zoals vermeld waren we beiden meteen heel enthousiast over de Hyundai Ioniq. En ook de looks spraken ons wel aan. Vooral vooraan heeft hij heel veel weg van de Kona EV. Je merkt ook dat de wagen gebouwd is met het oog op efficiëntie, maar dat de ingenieurs het oog ook wat willen gunnen. En daar is Hyundai wel degelijk in geslaagd. Deze Sedan heeft moderne looks en past perfect in het straatbeeld van vandaag. Vooral zijn snuit maakt een duidelijk statement op de baan. Van zijn achterkant zijn we iets minder fan, maar dat maakt niet uit. De strakke lichtblokken maken heel wat goed! Althans, tot je in de wagen stapt. Al snel merk je dat de achterruit eigenlijk door de spoiler verdeeld wordt in twee verschillende ruiten, waardoor je zicht belemmerd wordt. Het feit dat je geen doorlopend zicht hebt in je achterruit, werd door ons beiden als heel vervelend ervaren.  

Hyundai Ioniq
De achterruit wordt verdeeld in twee delen, enorm vervelend voor de zichtbaarheid.

Vooraan heeft de Ioniq nu ook full led-koplampen gekregen, met ook dagrijlichten die daarbij aansluiten. Veilig én modern. Aan de zijkant heeft deze sedan onderaan de deuren een taillelijn gekregen waarvan je op het eerste zicht misschien niet meteen fan bent, maar wat wel degelijk een toegevoegde waarde is aan het design van deze sedan. 

Wat heeft hij in petto?

Onder de motorkap zit een elektromotor die je 136 pk geeft met een topsnelheid van 165 km/h. Die 136 pk lijkt misschien voor sommigen niet veel, maar met de enorme acceleratie van deze elektrische motor kan je nog snel die vrachtwagen of tractor inhalen. In 9,7 seconden ga je van 0 naar 100 km/u. Vooral in SPORT-modus is de Ioniq echt een leuke (en vinnige) wagen om mee rond te rijden. Ondanks die kracht, rijdt de wagen enorm zuinig. De batterij van 38,3 kWh is een stuk groter dan de 28 kWh die je in de oude versie van de wagen vond. In de praktijk zou de wagen je vrij moeiteloos zo’n 300 kilometer ver moeten kunnen brengen. En moet je dan toch laden, dan laad je de wagen bij een snellader van 0 naar 80 procent in iets minder dan een uurtje.  

hyundai ioniq

Rijdend salon

Instappen in de Hyundai Ioniq doet ons wat denken aan Tesla. Inderdaad, het is eruit, de Ioniq is voor ons een betaalbare Tesla Model S of 3. Toegegeven, er zijn nog 3 keer meer knopjes aanwezig in de Ioniq, maar het gevoel is nog steeds heel belangrijk. Je stapt eigenlijk in een vrij futuristisch rijdend salon, deze ionische sedan heeft alles aan boord dat je maar nodig hebt. Een hoge kwaliteit en een premium-gevoel, dat maakt onze vergelijking met Tesla. Al zijn er natuurlijk tientallen punten die het verschil blootleggen. De cockpit heeft heel veel weg van de Kona en dat is zeker een pluspunt. In het midden zit een 10,25-inch touchscreen van waaruit je een groot deel van de wagen kan aansturen. Het display is er een van hoge resolutie en het infotainmentsysteem werkt enorm soepel. Daaraan gekoppeld zit een fantastisch Infinity audiosysteem waarbij zelfs de slechtste radiohits plots goed gaan klinken. Dankzij de uitstekende geluidsdemping kan je trouwens helemaal van die muziek genieten, want je hoort amper iets van rijgeluiden.  

Het infotainmentsysteem van Hyundai is responsief en snel, een genot om mee te werken.

Voor het stuur zit een instrumentenbord dat volledig digitaal is. Hiermee kan je instellen of je in ECO+, ECO, COMFORT of SPORT wil rijden. En wees gerust, zelfs in SPORT-modus blijft de actieradius redelijk stabiel. Je hoeft dus zeker niet op rijplezier in te boeten om de efficiëntie van je batterij zo hoog mogelijk te houden. Achterop het stuur vind je – net zoals bij de Kona – de schakelpeddals waarmee je de intensiteit van het regeneratief remmen kan instellen. De wagen beschikt ook over een slim remsysteem. Hyundai zelf spreek over intelligente regeneratie, daarbij beslist de wagen zelf of het het geschikte moment is om op de motor te remmen en op te laden. Op papier klinkt die optie heel leuk, maar in de praktijk schrikt ze vooral af. We hebben de automatisch regeneratie vaak handmatig moeten uitschakelen omdat de wagen op momenten afremt dat het niet nodig is. Dat systeem kan zeker nog geoptimaliseerd worden. 

Over het algemeen is de wagen heel comfortabel (ook voor langere ritten), maar dat verandert al snel wanneer je als grote persoon plaats moet nemen op de achterbank. Door het aflopende dak, kon Thibault met zijn 1m94 niet zitten op de achterbank zonder onderuit te moeten zakken. Uiteraard begin je dat na een tijdje te voelen in je rug, dus grote mensen zullen het absoluut niet lang uithouden op de achterbank van je Ioniq. De kofferruimte is niet de grootste die we al gezien hebben, maar voor een sedan is er ruim voldoende plaats voor je boodschappen.  

hyundai ioniq
Van de achterkant van de wagen waren we minder een fan.

Connectiviteit en veiligheid

Net zoals veel nieuwe auto’s heeft ook onze Ioniq voldoende veiligheidssystemen aan boord. Met SmartSense gebruikt de wagen geavanceerde rijhulpsystemen waarbij de wagen constant voor- en achterliggers in de gaten houdt. Steekt er iemand over, komt er iemand in je blinde hoek of moet de voorligger plots remmen? De Ioniq heeft het allemaal gezien! Van Lane Keeping Assist over Forward Collision-Avoidance Assist tot Smart Cruise Control. Allemaal dure woorden die je rit van A naar B een stuk veiliger maken. 

Net zoals bij de Kona EV kan je de Ioniq ook bedienen via de BlueLink-applicatie. Dankzij BlueLink kan je als bestuurder je wagen nog altijd controleren, ook al ben je niet in de buurt. Zo is het mogelijk om je auto vanop afstand te ontgrendelen en/of lokaliseren. Je kan ook je airco of verwarming aanzetten van op afstand en ga zo maar door. Net zoals bij veel andere EV’s heeft de Ioniq dus ook voldoende connectivitetismogelijkheden. 

hyundai ioniq

Ionisch rijden: iets voor jou?

Wij zeggen volmondig JA. Als je op zoek bent naar een elektrische wagen die je genoeg comfort en actieradius biedt voor een mooie prijs, dan is de Ioniq echt wel jouw ding. Deze elektrische sedan biedt ruimte voor 5 volwassenen en een kofferbak met 350 liter. Genoeg om leuke roadtrips mee te maken. Bovendien kan je snelladen en is wachten aan de laadpaal dus meteen ook verleden tijd. Hyundai snapt duidelijk wat een elektrische wagen goed maakt, en verwerkt al deze kennis in de Ioniq. Een nieuwe versie met een nog wat strakker uiterlijk en een achterruit zonder spoiler die het zicht belemmert, zou de wagen helemaal onweerstaanbaar maken.  

Na de elektrische Hyundai Kona in september wilden we ook eens in de nieuwe Ioniq stappen. Deze elektrische sedan scoort al jaren goed bij heel wat autobladen. Dus moet ook TechPulse ‘m getest hebben. De Hyundai Ioniq zag in 2016 het levenslicht, maar wij gingen aan de slag met de meest recente versie van het model. Ioniq is een samenvoeging van ion en unique. En dat de Ioniq uniek is, dat kan je wel zeggen. Meer nog, we waren meteen super enthousiast over deze elektrische kilomtervreter.  

De looks

Zoals vermeld waren we beiden meteen heel enthousiast over de Hyundai Ioniq. En ook de looks spraken ons wel aan. Vooral vooraan heeft hij heel veel weg van de Kona EV. Je merkt ook dat de wagen gebouwd is met het oog op efficiëntie, maar dat de ingenieurs het oog ook wat willen gunnen. En daar is Hyundai wel degelijk in geslaagd. Deze Sedan heeft moderne looks en past perfect in het straatbeeld van vandaag. Vooral zijn snuit maakt een duidelijk statement op de baan. Van zijn achterkant zijn we iets minder fan, maar dat maakt niet uit. De strakke lichtblokken maken heel wat goed! Althans, tot je in de wagen stapt. Al snel merk je dat de achterruit eigenlijk door de spoiler verdeeld wordt in twee verschillende ruiten, waardoor je zicht belemmerd wordt. Het feit dat je geen doorlopend zicht hebt in je achterruit, werd door ons beiden als heel vervelend ervaren.  

Hyundai Ioniq
De achterruit wordt verdeeld in twee delen, enorm vervelend voor de zichtbaarheid.

Vooraan heeft de Ioniq nu ook full led-koplampen gekregen, met ook dagrijlichten die daarbij aansluiten. Veilig én modern. Aan de zijkant heeft deze sedan onderaan de deuren een taillelijn gekregen waarvan je op het eerste zicht misschien niet meteen fan bent, maar wat wel degelijk een toegevoegde waarde is aan het design van deze sedan. 

Wat heeft hij in petto?

Onder de motorkap zit een elektromotor die je 136 pk geeft met een topsnelheid van 165 km/h. Die 136 pk lijkt misschien voor sommigen niet veel, maar met de enorme acceleratie van deze elektrische motor kan je nog snel die vrachtwagen of tractor inhalen. In 9,7 seconden ga je van 0 naar 100 km/u. Vooral in SPORT-modus is de Ioniq echt een leuke (en vinnige) wagen om mee rond te rijden. Ondanks die kracht, rijdt de wagen enorm zuinig. De batterij van 38,3 kWh is een stuk groter dan de 28 kWh die je in de oude versie van de wagen vond. In de praktijk zou de wagen je vrij moeiteloos zo’n 300 kilometer ver moeten kunnen brengen. En moet je dan toch laden, dan laad je de wagen bij een snellader van 0 naar 80 procent in iets minder dan een uurtje.  

hyundai ioniq

Rijdend salon

Instappen in de Hyundai Ioniq doet ons wat denken aan Tesla. Inderdaad, het is eruit, de Ioniq is voor ons een betaalbare Tesla Model S of 3. Toegegeven, er zijn nog 3 keer meer knopjes aanwezig in de Ioniq, maar het gevoel is nog steeds heel belangrijk. Je stapt eigenlijk in een vrij futuristisch rijdend salon, deze ionische sedan heeft alles aan boord dat je maar nodig hebt. Een hoge kwaliteit en een premium-gevoel, dat maakt onze vergelijking met Tesla. Al zijn er natuurlijk tientallen punten die het verschil blootleggen. De cockpit heeft heel veel weg van de Kona en dat is zeker een pluspunt. In het midden zit een 10,25-inch touchscreen van waaruit je een groot deel van de wagen kan aansturen. Het display is er een van hoge resolutie en het infotainmentsysteem werkt enorm soepel. Daaraan gekoppeld zit een fantastisch Infinity audiosysteem waarbij zelfs de slechtste radiohits plots goed gaan klinken. Dankzij de uitstekende geluidsdemping kan je trouwens helemaal van die muziek genieten, want je hoort amper iets van rijgeluiden.  

Het infotainmentsysteem van Hyundai is responsief en snel, een genot om mee te werken.

Voor het stuur zit een instrumentenbord dat volledig digitaal is. Hiermee kan je instellen of je in ECO+, ECO, COMFORT of SPORT wil rijden. En wees gerust, zelfs in SPORT-modus blijft de actieradius redelijk stabiel. Je hoeft dus zeker niet op rijplezier in te boeten om de efficiëntie van je batterij zo hoog mogelijk te houden. Achterop het stuur vind je – net zoals bij de Kona – de schakelpeddals waarmee je de intensiteit van het regeneratief remmen kan instellen. De wagen beschikt ook over een slim remsysteem. Hyundai zelf spreek over intelligente regeneratie, daarbij beslist de wagen zelf of het het geschikte moment is om op de motor te remmen en op te laden. Op papier klinkt die optie heel leuk, maar in de praktijk schrikt ze vooral af. We hebben de automatisch regeneratie vaak handmatig moeten uitschakelen omdat de wagen op momenten afremt dat het niet nodig is. Dat systeem kan zeker nog geoptimaliseerd worden. 

Over het algemeen is de wagen heel comfortabel (ook voor langere ritten), maar dat verandert al snel wanneer je als grote persoon plaats moet nemen op de achterbank. Door het aflopende dak, kon Thibault met zijn 1m94 niet zitten op de achterbank zonder onderuit te moeten zakken. Uiteraard begin je dat na een tijdje te voelen in je rug, dus grote mensen zullen het absoluut niet lang uithouden op de achterbank van je Ioniq. De kofferruimte is niet de grootste die we al gezien hebben, maar voor een sedan is er ruim voldoende plaats voor je boodschappen.  

hyundai ioniq
Van de achterkant van de wagen waren we minder een fan.

Connectiviteit en veiligheid

Net zoals veel nieuwe auto’s heeft ook onze Ioniq voldoende veiligheidssystemen aan boord. Met SmartSense gebruikt de wagen geavanceerde rijhulpsystemen waarbij de wagen constant voor- en achterliggers in de gaten houdt. Steekt er iemand over, komt er iemand in je blinde hoek of moet de voorligger plots remmen? De Ioniq heeft het allemaal gezien! Van Lane Keeping Assist over Forward Collision-Avoidance Assist tot Smart Cruise Control. Allemaal dure woorden die je rit van A naar B een stuk veiliger maken. 

Net zoals bij de Kona EV kan je de Ioniq ook bedienen via de BlueLink-applicatie. Dankzij BlueLink kan je als bestuurder je wagen nog altijd controleren, ook al ben je niet in de buurt. Zo is het mogelijk om je auto vanop afstand te ontgrendelen en/of lokaliseren. Je kan ook je airco of verwarming aanzetten van op afstand en ga zo maar door. Net zoals bij veel andere EV’s heeft de Ioniq dus ook voldoende connectivitetismogelijkheden. 

hyundai ioniq

Ionisch rijden: iets voor jou?

Wij zeggen volmondig JA. Als je op zoek bent naar een elektrische wagen die je genoeg comfort en actieradius biedt voor een mooie prijs, dan is de Ioniq echt wel jouw ding. Deze elektrische sedan biedt ruimte voor 5 volwassenen en een kofferbak met 350 liter. Genoeg om leuke roadtrips mee te maken. Bovendien kan je snelladen en is wachten aan de laadpaal dus meteen ook verleden tijd. Hyundai snapt duidelijk wat een elektrische wagen goed maakt, en verwerkt al deze kennis in de Ioniq. Een nieuwe versie met een nog wat strakker uiterlijk en een achterruit zonder spoiler die het zicht belemmert, zou de wagen helemaal onweerstaanbaar maken.  

Connected Carelektrisch rijdenhyundaiioniqslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!