Test

Dit is een popup

Review MG ZS EV: Goedkope comeback

mg zs ev
Voordelen
Ruime koffer
Prijs en beschikbaarheid
Nadelen
Traag infotainmentsysteem
Onhandige laadpoort
Actieradius
Aanbevolen prijs: €30.985
Waar te koop?
Totaalscore 6
Na een turbulent verleden, duikt het iconische merk MG terug op. Maar dan in een Chinees jasje. Voldoet de wagen aan onze huidige kwaliteitsstandaarden? We nodigden de MG ZS EV uit op onze testbank.

Morris Garages (MG) zegt je ofwel niets, ofwel herken je het logo meteen. De sportautobouwer bestaat al sinds 1924 en heeft een zeer rijke geschiedenis. 1924 was meteen ook het jaar waarin MG zijn eerste 4-zitter op de markt bracht, een echte klassebak die je nu alleen nog maar op zondagen kan tegenkomen of op rally’s. Door de jaren heen veranderde de autobouwer, kwamen er nieuwe mensen aan de macht en kwam ook de iconische MG Midget op de markt. Een model dat voor heel veel mensen pure nostalgie is.  

Maar na de ondergang en een faillissement, waarbij ook in de jaren 80 de productie een tijd stillag, kende MG in 2006 een nieuwe start. En wel onder Chinese vleugels. Het werd toen overgenomen door Nanjing Automobile Group dat niet veel later op zijn beurt werd overgenomen door het grote SAIC Motor. In 2011 lanceerde SAIC dan eindelijk onder die merknaam de MG 6. Later bracht SAIC nog verschillende andere modellen uit, maar in Europa kwamen ze nooit echt van de grond. Tot het in 2017 de ZS uitbracht. Crossover SUV’s zijn sowieso heel populair in Europa, dus de komst van een elektrische versie in 2019 moest het merk terug aanzien bezorgen. Wij reden een weekje rond met de ZS EV en dit is onze conclusie. 

mg zs ev

Uiterlijk

Als je doorgaans geen zwak hebt voor SUV’s, dan zal je niet meteen vallen voor het uiterlijk van de MG ZS EV. Hij lijkt zelfs ietwat uit verhouding. Vooral ook het patroon op de velgen geeft de ZS EV een onesthetische uitstraling die duidelijk de Aziatische stijl naar voren brengt. Vooraan heeft de ZS EV een redelijk grote snoet met een enorme fake grille. Daarop zit het iconische 8-hoekige logo van MG en daaronder werd ook (heel onhandig) de laadpoort verwerkt, maar daarover later meer. De koplampen doen soms wat denken aan de nieuwere modellen van Mazda en hebben op zich wel een krachtige uitstraling. Hop naar de achterkant van de ZS EV. Hier waren we het beiden over eens; te veel verschillende vormen, geen rode draad. Jammer, want de MG 6 heeft bijvoorbeeld wel een strak en modern uiterlijk. Maar misschien mogen we hen niet vergelijken. 

mg zs ev

Onder de motorkap van MG

Wij reden met een MG ZS EV Comfort. Van deze elektrische crossover zijn eigenlijk ook maar twee pakketten beschikbaar: comfort en luxury. Al krijg je in beide versies wel hetzelfde 44,5 kWh-batterijpakket die je zo’n 225 kilometer ‘ver’ brengt (al is het voor je dagelijkse pendelrit meer dan genoeg). De comfort-variant kost in België 30.895 euro en de Luxury Edition kost je 32.985 euro. Al krijg je in het Comfort-pack al heel wat leuke opties zoals een groot infotainment display, panoramadak enzovoort.  

De ZS EV bestaat in andere landen ook in diesel- en benzinevorm, maar Alcomotive besliste in België om deze auto’s niet in het gamma aan te bieden. Al zouden er volgens Vroom wel twee nieuwe modellen uitkomen binnenkort, waarvan eentje eind 2020 en een tweede die eind 2021 op de markt gaat komen. Helaas zijn daar momenteel nog geen details over bekend. Een voordeel van deze wagen is dat hij meteen beschikbaar is bij bestelling. De autobouwer heeft een paar duizend modellen klaarstaan in stock, een groot verschil met andere autobouwers waar je soms maanden moet wachten op een wagen. Maar dan moet je allereerst wel een fan zijn van de MG ZS EV. 

mg zs ev
Audi heeft gebeld, ze willen hun luchtroosters terug.

Het verval van een sporticoon?

Bij het eerste contact werd het meteen al duidelijk: deze wagen is er geen van de hoogste kwaliteit. Dat voelden we al meteen bij het openen van de deuren, maar het werd nog maar eens pijnlijk duidelijk wanneer we vooraan de laadpoort openmaakten. Om die te openen, dien je eerst te duwen op het logo en zo een groot deel van de plastic fake grille naar boven te trekken. Het zou ons niets verbazen als deze laadpoort een van de eerste dingen is die stukgaat. Wat ook ontbreekt op de laadpoort: een lampje. Sta je ‘s avonds bij de lader, dan dien je dus grotendeels op de tast de kabel in je wagen te steken. Bovendien zal je ook moeten bukken, want de laadpoort zit zodanig laag dat je niets ziet zonder te bukken. Het zijn kleine dingen, maar ze bewijzen wel dat er heel wat compromissen zijn gemaakt bij het maken van deze auto.  

Zo is het stuur bijvoorbeeld niet uittrekbaar. Je kan het gerust wat hoger of lager zetten, maar je kan het stuur niet naar je toe trekken. Dit zorgt ervoor dat de wagen niet voor iedereen even comfortabel zal zijn, en er is helaas bitter weinig wat je eraan kan doen. Onze volgende confrontatie was die met het infotainmentsysteem. Meteen viel al op hoe verschrikkelijk traag het hele systeem werkt, alsof je een GPS gebruikt van tien jaar geleden. Ook zijn er een paar vreemde keuzes gemaakt, zo kan je bijvoorbeeld nergens de specifieke temperatuur van de airco instellen. Je hebt enkel een draaiknop waarmee je het warmer of kouder maakt. In de praktijk werkte de automatische airco ook niet goed, een groot gemis tijdens de hittegolf wanneer we met de wagen rondreden. Bovenaan zit er een panoramavenster dat helemaal open kan, maar het panoramavenster had geen ingebouwde zonnewering en het goedkope gordijntje was duidelijk niet opgewassen tegen de krachtige zon. Tijdens het rijden voelden we dan ook steeds de brandende zon op de armen en benen. In de auto is er gelukkig meer dan genoeg ruimte voor alle passagiers, dus in de beste omstandigheden kan je absoluut een comfortabele rit maken. Ook de kofferruimte stelt absoluut niet teleur.  

Net zoals zowat elke elektrische wagen rijdt ook de MG ZS heel aangenaam. Met een topsnelheid van 140 km/u en een tijd van 8,4 seconden om van 0 naar 100 te gaan, is het echter meteen duidelijk dat het niet om een sportwagen gaat. We lieten de kans echter niet liggen om even op de kasseien te gaan rijden, maar we moesten meteen onze snelheid meteen terugschroeven naar 20km/u omdat we ondertussen zowat uit de auto vlogen. Qua schokdemping scoort de wagen dus enorm laag, en ondanks zijn uiterlijk wil je absoluut hobbelige wegen vermijden. Dit is dus niet een wagen waarmee je heel sportief gaat rijden. Er is wel een sportmodus, maar door die te activeren wordt het ‘gas’pedaal wel héél gevoelig waardoor je bij de minste aanraking naar voren schiet.  

Iets voor jou?

Na het testen van de Kia e-Niro en de Hyundai Kona EV, hebben we alvast een referentiekader opgebouwd voor elektrische crossover SUV’s. Op basis van die ervaringen wordt het dan ook pijnlijk duidelijk dat de MG ZS op alle vlakken minder presteert. De kwaliteit van de gebruikte materialen is ondermaats, de software is tergend traag en bij hobbelige wegen wordt de rijervaring onaangenaam. De laatste streep door de rekening is dan de actieradius, die je slechts zo’n 225 kilometer ver brengt. Maar, dat moeten we allemaal in perspectief plaatsen wanneer we naar het prijskaartje kijken. De basisversie haal je reeds in huis voor een kleine 31.000 euro, wat hem meteen een van de goedkopere elektrische wagens maakt. Opnieuw geldt dus het gezegde: je krijgt waar je voor betaalt.

Morris Garages (MG) zegt je ofwel niets, ofwel herken je het logo meteen. De sportautobouwer bestaat al sinds 1924 en heeft een zeer rijke geschiedenis. 1924 was meteen ook het jaar waarin MG zijn eerste 4-zitter op de markt bracht, een echte klassebak die je nu alleen nog maar op zondagen kan tegenkomen of op rally’s. Door de jaren heen veranderde de autobouwer, kwamen er nieuwe mensen aan de macht en kwam ook de iconische MG Midget op de markt. Een model dat voor heel veel mensen pure nostalgie is.  

Maar na de ondergang en een faillissement, waarbij ook in de jaren 80 de productie een tijd stillag, kende MG in 2006 een nieuwe start. En wel onder Chinese vleugels. Het werd toen overgenomen door Nanjing Automobile Group dat niet veel later op zijn beurt werd overgenomen door het grote SAIC Motor. In 2011 lanceerde SAIC dan eindelijk onder die merknaam de MG 6. Later bracht SAIC nog verschillende andere modellen uit, maar in Europa kwamen ze nooit echt van de grond. Tot het in 2017 de ZS uitbracht. Crossover SUV’s zijn sowieso heel populair in Europa, dus de komst van een elektrische versie in 2019 moest het merk terug aanzien bezorgen. Wij reden een weekje rond met de ZS EV en dit is onze conclusie. 

mg zs ev

Uiterlijk

Als je doorgaans geen zwak hebt voor SUV’s, dan zal je niet meteen vallen voor het uiterlijk van de MG ZS EV. Hij lijkt zelfs ietwat uit verhouding. Vooral ook het patroon op de velgen geeft de ZS EV een onesthetische uitstraling die duidelijk de Aziatische stijl naar voren brengt. Vooraan heeft de ZS EV een redelijk grote snoet met een enorme fake grille. Daarop zit het iconische 8-hoekige logo van MG en daaronder werd ook (heel onhandig) de laadpoort verwerkt, maar daarover later meer. De koplampen doen soms wat denken aan de nieuwere modellen van Mazda en hebben op zich wel een krachtige uitstraling. Hop naar de achterkant van de ZS EV. Hier waren we het beiden over eens; te veel verschillende vormen, geen rode draad. Jammer, want de MG 6 heeft bijvoorbeeld wel een strak en modern uiterlijk. Maar misschien mogen we hen niet vergelijken. 

mg zs ev

Onder de motorkap van MG

Wij reden met een MG ZS EV Comfort. Van deze elektrische crossover zijn eigenlijk ook maar twee pakketten beschikbaar: comfort en luxury. Al krijg je in beide versies wel hetzelfde 44,5 kWh-batterijpakket die je zo’n 225 kilometer ‘ver’ brengt (al is het voor je dagelijkse pendelrit meer dan genoeg). De comfort-variant kost in België 30.895 euro en de Luxury Edition kost je 32.985 euro. Al krijg je in het Comfort-pack al heel wat leuke opties zoals een groot infotainment display, panoramadak enzovoort.  

De ZS EV bestaat in andere landen ook in diesel- en benzinevorm, maar Alcomotive besliste in België om deze auto’s niet in het gamma aan te bieden. Al zouden er volgens Vroom wel twee nieuwe modellen uitkomen binnenkort, waarvan eentje eind 2020 en een tweede die eind 2021 op de markt gaat komen. Helaas zijn daar momenteel nog geen details over bekend. Een voordeel van deze wagen is dat hij meteen beschikbaar is bij bestelling. De autobouwer heeft een paar duizend modellen klaarstaan in stock, een groot verschil met andere autobouwers waar je soms maanden moet wachten op een wagen. Maar dan moet je allereerst wel een fan zijn van de MG ZS EV. 

mg zs ev
Audi heeft gebeld, ze willen hun luchtroosters terug.

Het verval van een sporticoon?

Bij het eerste contact werd het meteen al duidelijk: deze wagen is er geen van de hoogste kwaliteit. Dat voelden we al meteen bij het openen van de deuren, maar het werd nog maar eens pijnlijk duidelijk wanneer we vooraan de laadpoort openmaakten. Om die te openen, dien je eerst te duwen op het logo en zo een groot deel van de plastic fake grille naar boven te trekken. Het zou ons niets verbazen als deze laadpoort een van de eerste dingen is die stukgaat. Wat ook ontbreekt op de laadpoort: een lampje. Sta je ‘s avonds bij de lader, dan dien je dus grotendeels op de tast de kabel in je wagen te steken. Bovendien zal je ook moeten bukken, want de laadpoort zit zodanig laag dat je niets ziet zonder te bukken. Het zijn kleine dingen, maar ze bewijzen wel dat er heel wat compromissen zijn gemaakt bij het maken van deze auto.  

Zo is het stuur bijvoorbeeld niet uittrekbaar. Je kan het gerust wat hoger of lager zetten, maar je kan het stuur niet naar je toe trekken. Dit zorgt ervoor dat de wagen niet voor iedereen even comfortabel zal zijn, en er is helaas bitter weinig wat je eraan kan doen. Onze volgende confrontatie was die met het infotainmentsysteem. Meteen viel al op hoe verschrikkelijk traag het hele systeem werkt, alsof je een GPS gebruikt van tien jaar geleden. Ook zijn er een paar vreemde keuzes gemaakt, zo kan je bijvoorbeeld nergens de specifieke temperatuur van de airco instellen. Je hebt enkel een draaiknop waarmee je het warmer of kouder maakt. In de praktijk werkte de automatische airco ook niet goed, een groot gemis tijdens de hittegolf wanneer we met de wagen rondreden. Bovenaan zit er een panoramavenster dat helemaal open kan, maar het panoramavenster had geen ingebouwde zonnewering en het goedkope gordijntje was duidelijk niet opgewassen tegen de krachtige zon. Tijdens het rijden voelden we dan ook steeds de brandende zon op de armen en benen. In de auto is er gelukkig meer dan genoeg ruimte voor alle passagiers, dus in de beste omstandigheden kan je absoluut een comfortabele rit maken. Ook de kofferruimte stelt absoluut niet teleur.  

Net zoals zowat elke elektrische wagen rijdt ook de MG ZS heel aangenaam. Met een topsnelheid van 140 km/u en een tijd van 8,4 seconden om van 0 naar 100 te gaan, is het echter meteen duidelijk dat het niet om een sportwagen gaat. We lieten de kans echter niet liggen om even op de kasseien te gaan rijden, maar we moesten meteen onze snelheid meteen terugschroeven naar 20km/u omdat we ondertussen zowat uit de auto vlogen. Qua schokdemping scoort de wagen dus enorm laag, en ondanks zijn uiterlijk wil je absoluut hobbelige wegen vermijden. Dit is dus niet een wagen waarmee je heel sportief gaat rijden. Er is wel een sportmodus, maar door die te activeren wordt het ‘gas’pedaal wel héél gevoelig waardoor je bij de minste aanraking naar voren schiet.  

Iets voor jou?

Na het testen van de Kia e-Niro en de Hyundai Kona EV, hebben we alvast een referentiekader opgebouwd voor elektrische crossover SUV’s. Op basis van die ervaringen wordt het dan ook pijnlijk duidelijk dat de MG ZS op alle vlakken minder presteert. De kwaliteit van de gebruikte materialen is ondermaats, de software is tergend traag en bij hobbelige wegen wordt de rijervaring onaangenaam. De laatste streep door de rekening is dan de actieradius, die je slechts zo’n 225 kilometer ver brengt. Maar, dat moeten we allemaal in perspectief plaatsen wanneer we naar het prijskaartje kijken. De basisversie haal je reeds in huis voor een kleine 31.000 euro, wat hem meteen een van de goedkopere elektrische wagens maakt. Opnieuw geldt dus het gezegde: je krijgt waar je voor betaalt.

autoConnected Carelektrische wagenevinstanieuwsMGslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!