Review Flitsmeister ONE: De terugkeer van de pieper
Iedereen heeft wel eens een boete gepakt die te vermijden was. Flitsmeister helpt daar al jaren bij, want via hun applicatie kan de community de locaties van flitspalen en mobiele controles melden. Zo weet je steeds waar er controles zijn en hoe hard je mag rijden. Om ervoor te zorgen dat je geen enkele snelheidscontrole over het hoofd ziet, lanceert het bedrijf de Flitsmeister ONE, een apparaatje dat je in je auto plakt en dat vervolgens oplicht en piept wanneer er een controle of gevaarlijke situatie is.
Dom bakje
Op zich is de Flitsmeister ONE een heel ‘dom’ bakje, in de zin dat hij op zichzelf niets kan. Om de ONE te gebruiken, moet je hem namelijk eerst in verbinding stellen met je telefoon via bluetooth. Vervolgens communiceert hij met de Flitsmeister app zodat hij je op de hoogte kan brengen van pakweg een flitspaal of een naderende file. Deze signalisatie gebeurt in eerste instantie op basis van geluid (het volume van de pieptoon is aan te passen via de app) en het led-lampje op het toestel. Via de twee knoppen kan je vervolgens doorgeven of deze melding al dan niet terecht is. Op die manier draag je ook bij aan de accuraatheid van de gegevens op Flitsmeister. Dit is meteen het grootste voordeel van de ONE, want aangezien de knoppen binnen handbereik zijn, hoef je niet naar je telefoon te tasten om een melding te beoordelen. Je kan ervoor kiezen om de ONE op te hangen in je auto (via de lijmstroken), maar wij kozen ervoor om het toestelletje gewoon los in onze auto te leggen.
Meerwaarde gezocht
Helaas houdt de meerwaarde daar dan ook bij op. Flitsmeister probeert de ONE vooral te verkopen als “een apparaat dat ervoor zorgt dat Flitsmeister altijd aan staat.” Die redenering klopt, want telkens wanneer jij met je telefoon je wagen binnenstapt, wordt er op de achtergrond een verbinding gemaakt met de ONE zodat Flitsmeister automatisch wordt opgestart. Ook al heb jij je telefoon gewoon nog in je zak zitten, je zal op de hoogte worden gebracht van flitsers en gevaarlijke situaties. Gezien je enkel een ledje en een meldingstoon hebt, is die meerwaarde echter beperkt. Zo weet je bijvoorbeeld wel dat er ergens een flitser staat, maar dan weet je alsnog niet hoe hard je daar precies mag rijden. In dat geval zou een bescheiden schermpje een enorme toevoeging zijn voor de ONE. Doe er dan meteen nog een aantal knoppen bij waarbij je zelf flitsers en gevaarlijke situaties kan melden, en dan is het toestel al helemaal een must-have.
Conclusie
De Flitsmeister ONE is een gadget met goede bedoelingen, maar slaagt er niet in om zijn toegevoegde waarde duidelijk te laten voelen. Het toestel doet wat het belooft, maar het is lastig om een reden te bedenken waarom de ONE nu echt een must-have is. We dromen alvast weg van een opvolger die over een bescheiden scherm beschikt, zodat je je telefoon gewoon in je zak kan laten zitten tijdens het rijden.
Iedereen heeft wel eens een boete gepakt die te vermijden was. Flitsmeister helpt daar al jaren bij, want via hun applicatie kan de community de locaties van flitspalen en mobiele controles melden. Zo weet je steeds waar er controles zijn en hoe hard je mag rijden. Om ervoor te zorgen dat je geen enkele snelheidscontrole over het hoofd ziet, lanceert het bedrijf de Flitsmeister ONE, een apparaatje dat je in je auto plakt en dat vervolgens oplicht en piept wanneer er een controle of gevaarlijke situatie is.
Dom bakje
Op zich is de Flitsmeister ONE een heel ‘dom’ bakje, in de zin dat hij op zichzelf niets kan. Om de ONE te gebruiken, moet je hem namelijk eerst in verbinding stellen met je telefoon via bluetooth. Vervolgens communiceert hij met de Flitsmeister app zodat hij je op de hoogte kan brengen van pakweg een flitspaal of een naderende file. Deze signalisatie gebeurt in eerste instantie op basis van geluid (het volume van de pieptoon is aan te passen via de app) en het led-lampje op het toestel. Via de twee knoppen kan je vervolgens doorgeven of deze melding al dan niet terecht is. Op die manier draag je ook bij aan de accuraatheid van de gegevens op Flitsmeister. Dit is meteen het grootste voordeel van de ONE, want aangezien de knoppen binnen handbereik zijn, hoef je niet naar je telefoon te tasten om een melding te beoordelen. Je kan ervoor kiezen om de ONE op te hangen in je auto (via de lijmstroken), maar wij kozen ervoor om het toestelletje gewoon los in onze auto te leggen.
Meerwaarde gezocht
Helaas houdt de meerwaarde daar dan ook bij op. Flitsmeister probeert de ONE vooral te verkopen als “een apparaat dat ervoor zorgt dat Flitsmeister altijd aan staat.” Die redenering klopt, want telkens wanneer jij met je telefoon je wagen binnenstapt, wordt er op de achtergrond een verbinding gemaakt met de ONE zodat Flitsmeister automatisch wordt opgestart. Ook al heb jij je telefoon gewoon nog in je zak zitten, je zal op de hoogte worden gebracht van flitsers en gevaarlijke situaties. Gezien je enkel een ledje en een meldingstoon hebt, is die meerwaarde echter beperkt. Zo weet je bijvoorbeeld wel dat er ergens een flitser staat, maar dan weet je alsnog niet hoe hard je daar precies mag rijden. In dat geval zou een bescheiden schermpje een enorme toevoeging zijn voor de ONE. Doe er dan meteen nog een aantal knoppen bij waarbij je zelf flitsers en gevaarlijke situaties kan melden, en dan is het toestel al helemaal een must-have.
Conclusie
De Flitsmeister ONE is een gadget met goede bedoelingen, maar slaagt er niet in om zijn toegevoegde waarde duidelijk te laten voelen. Het toestel doet wat het belooft, maar het is lastig om een reden te bedenken waarom de ONE nu echt een must-have is. We dromen alvast weg van een opvolger die over een bescheiden scherm beschikt, zodat je je telefoon gewoon in je zak kan laten zitten tijdens het rijden.