Duurtest Volkswagen e-Golf: Klein maar pittig
Na zowat de hele topklasse te hebben doorspit, werd het tijd om eens wat goedkopere elektrische wagens te testen. Ons oog viel als eerste op de Volkswagen e-Golf. Die blijkt heel wat in petto te hebben voor zijn prijs. We reden er een week mee rond en waren ronduit enthousiast.
De Volkswagen e-Golf rijdt al sinds 2017 rond op onze wegen. Sindsdien heeft de Duitse autobouwer het model wel een aantal kleinere updates gegeven. In oktober 2019 lanceerde Volkswagen de Golf E-DITION met meer autonomie en een lagere basisprijs. Die prijsverlaging is ook deels te wijten aan het feit dat Volkswagen tegen de zomer van dit jaar zijn nieuwe ID.3 op onze wegen wil. De ID.3 geldt als de officiële opvolger van de e-Golf.
Uiterlijk (exterieur en interieur)
Qua uiterlijk is de e-Golf niet meer dan de traditionele Golf met verbrandingsmotor. De e-Golf is gelijkwaardig aan de 7e generatie Golf met hier en daar wat kleine details die werden aangepast. Zowel in het interieur als in de deuren vinden we bijvoorbeeld een blauw lijntje terug dat refereert naar de elektronische versie. Verder heeft de e-Golf een andere reeks velgen in de aanbieding die meer efficiëntie en aerodynamica bezorgen waardoor je minder snel actieradius verliest. Die basisvelgen (zie foto) zijn niet van de mooiste soort, maar bij een elektrische wagen telt ook de actieradius natuurlijk. Aan jou de keuze. Ook op andere vlakken (zoals bij de bumper) werden er wat subtiele wijzigingen doorgevoerd om de weerstand te verlagen.
Infotainment
Ook qua infotainment heeft Volkswagen de lijn van de Golf 7 doorgetrokken. In het infotainmentsysteem vinden we Android Auto en Apple Carplay terug. Twee handige systemen die vandaag de dag volgens ons niet meer mogen ontbreken. Beide werken ook heel vlot in combinatie met het Volkswagensysteem. Het display is van een goede kwaliteit en ook de touch reageert heel vlot op de vinger- en handbewegingen. Niets op aan te merken dus. Maar als we dan toch een klein minpuntje mogen opnoemen; het viel ons op dat de camera bij het achteruitrijden van een beperkte beeldkwaliteit was.
Audio
Elk zichzelf respecterend automerk zorgt vandaag dat er een degelijk audiosysteem in zijn wagens zit. Dat is bij de e-Golf niet anders; een degelijk audiosysteem met de gebruikelijke equalizer aan boord. Meer hoeft dat zeker niet te zijn. Genoeg bass en warme hoge tonen zorgen voor het nodige comfort tijdens het rijden. De stereo is niet hoogstaand of premium, maar dat is ook zeker niet wat je eist van een wagen in deze prijsklasse.
Rijervaring
De e-Golf is een pittig en vinnig bakje. “Typisch Golf “ wordt wel eens gezegd. Ietwat harde veringen, maar ook dat is typisch Volkswagen. Je voelt gewoon dat je met een VW rondrijdt en de elektrische versie maakt daar weinig verschil in. De e-Golf accelereert van 0 naar 10 km/h in 9,6 seconden. De perfecte snelheid om toch vlot mee te kunnen in het verkeer en niet te veel actieradius te verliezen bij het optrekken. Bovendien blijft het optrekken zo ook comfortabel voor jezelf en je passagiers, terwijl je bij pakweg een Tesla toch wel snel je passagiers ziek kan maken.
Het viel ons wel op dat de e-Golf bij nat weer nogal gemakkelijk doorslipt. We deden een rondvraag bij verschillende Golfrijders en zij bevestigden ons verhaal. Door de automatische transmissie en het feit dat de koppel maar aan één kant zit (in tegenstelling tot vierwielsaandrijving) kan de wagen wel eens doorslippen bij natter weer. Maar eens je dat onder de knie hebt, hoeft dat helemaal geen nadeel meer te zijn.
Concreet rijdt de e-Golf dus zoals een Golf en dat is absoluut een compliment. Bovendien geniet je van alle voordelen van elektrisch rijden, zoals vlot optrekken en het gebrek van een motorgeluid.
Elektrische ervaring
Net zoals de meeste elektrische wagens is ook de e-Golf een stille auto. Toch heeft Volkswagen een handige ‘e-soundknop’ voorzien waarmee je meer geluid maakt voor omstaanders. Vooral in de stad kan dat handig zijn voor voetgangers. Echter merkten we zelf niet altijd het verschil waardoor we ons afvragen of de optie nu echt een meerwaarde is. Je kan er echter voor kiezen om het e-sound volledig uit te schakelen, al wordt het dan wel gevaarlijker voor omstaanders.
De grootste boosdoener bij de e-Golf is ongetwijfeld de actieradius. Via normaal rijgedrag, haal je ongeveer een kleine 180 kilometer uit de batterij. Rijd je echter op de autosnelweg, dan zie je de actieradius zienderogen dalen. Om toch elke kilometer uit je batterij te persen, zijn er enkele vernuftigheden die je erbij kunnen helpen. Allereerst heb je verschillende rijmodi (Normal / Eco / Eco+, helaas geen sport) en bovendien heb je ook de B-stand op de versnellingspook. Dit zorgt ervoor dat je meer afremt op de motor, zodat je zoveel mogelijk energie kan recupereren. Toch wordt het al snel duidelijk dat de e-Golf zich niet leent voor langere afstanden, zeker omdat snelladen slechts kan met een maximale snelheid van 40 kW. Als stadswagen, is de e-Golf echter enorm comfortabel. Tot slot is onze Golf natuurlijk voorzien van de nodige veiligeheidssystemen. Adaptieve cruise control, lane assist, front assist en een handig BLIS-systeem zijn allemaal aan boord van de e-Golf.
Connectiviteit
Om je e-Golf vanop afstand te bedienen heeft Volkswagen de We Connect-app in het leven geroepen. Wagen vergrendelen, klimaatbediening, laden in- of uitschakelen, voorruitverwarming, claxonneren en knipperen; de We Connect-app kan het allemaal. Bovendien kan je vertrektijden instellen en kan je ook de rijgegevens van je meest recente ritten raadplegen in de applicatie. Echter draait de app niet altijd even vlot. Vaak duurde het te lang om handelingen uit te voeren. Zo vonden we het namelijk prettig om onze wagen voor te verwarmen, maar na het overhalen van de schakelaar via de applicatie, duurde het al makkelijk 30 seconden alvorens je bevestiging kreeg dat de klimatisering geactiveerd werd.
Concurrentie uit eigen stal
Ben je van plan om een elektrische wagen te kopen, dan is het in veel gevallen echter logischer om simpelweg te wachten op Volkswagen hun ID.3. Die wagen moet de opvolger worden van de Golf en – in tegenstelling tot de e-Golf – werd deze wagen volledige gebouwd voor een elektrische rijervaring. Met die wagen in het vooruitzicht brengt Volkswagen hun e-Golf wat in een vreemde positie, want wellicht is het niet zo logisch om meer dan 30.000 neer te tellen voor een wagen die binnenkort vervangen wordt. Tot die tijd is de e-Golf echter een heel aangename elektrische stadswagen waar je met veel plezier mee zal rijden.
Na zowat de hele topklasse te hebben doorspit, werd het tijd om eens wat goedkopere elektrische wagens te testen. Ons oog viel als eerste op de Volkswagen e-Golf. Die blijkt heel wat in petto te hebben voor zijn prijs. We reden er een week mee rond en waren ronduit enthousiast.
De Volkswagen e-Golf rijdt al sinds 2017 rond op onze wegen. Sindsdien heeft de Duitse autobouwer het model wel een aantal kleinere updates gegeven. In oktober 2019 lanceerde Volkswagen de Golf E-DITION met meer autonomie en een lagere basisprijs. Die prijsverlaging is ook deels te wijten aan het feit dat Volkswagen tegen de zomer van dit jaar zijn nieuwe ID.3 op onze wegen wil. De ID.3 geldt als de officiële opvolger van de e-Golf.
Uiterlijk (exterieur en interieur)
Qua uiterlijk is de e-Golf niet meer dan de traditionele Golf met verbrandingsmotor. De e-Golf is gelijkwaardig aan de 7e generatie Golf met hier en daar wat kleine details die werden aangepast. Zowel in het interieur als in de deuren vinden we bijvoorbeeld een blauw lijntje terug dat refereert naar de elektronische versie. Verder heeft de e-Golf een andere reeks velgen in de aanbieding die meer efficiëntie en aerodynamica bezorgen waardoor je minder snel actieradius verliest. Die basisvelgen (zie foto) zijn niet van de mooiste soort, maar bij een elektrische wagen telt ook de actieradius natuurlijk. Aan jou de keuze. Ook op andere vlakken (zoals bij de bumper) werden er wat subtiele wijzigingen doorgevoerd om de weerstand te verlagen.
Infotainment
Ook qua infotainment heeft Volkswagen de lijn van de Golf 7 doorgetrokken. In het infotainmentsysteem vinden we Android Auto en Apple Carplay terug. Twee handige systemen die vandaag de dag volgens ons niet meer mogen ontbreken. Beide werken ook heel vlot in combinatie met het Volkswagensysteem. Het display is van een goede kwaliteit en ook de touch reageert heel vlot op de vinger- en handbewegingen. Niets op aan te merken dus. Maar als we dan toch een klein minpuntje mogen opnoemen; het viel ons op dat de camera bij het achteruitrijden van een beperkte beeldkwaliteit was.
Audio
Elk zichzelf respecterend automerk zorgt vandaag dat er een degelijk audiosysteem in zijn wagens zit. Dat is bij de e-Golf niet anders; een degelijk audiosysteem met de gebruikelijke equalizer aan boord. Meer hoeft dat zeker niet te zijn. Genoeg bass en warme hoge tonen zorgen voor het nodige comfort tijdens het rijden. De stereo is niet hoogstaand of premium, maar dat is ook zeker niet wat je eist van een wagen in deze prijsklasse.
Rijervaring
De e-Golf is een pittig en vinnig bakje. “Typisch Golf “ wordt wel eens gezegd. Ietwat harde veringen, maar ook dat is typisch Volkswagen. Je voelt gewoon dat je met een VW rondrijdt en de elektrische versie maakt daar weinig verschil in. De e-Golf accelereert van 0 naar 10 km/h in 9,6 seconden. De perfecte snelheid om toch vlot mee te kunnen in het verkeer en niet te veel actieradius te verliezen bij het optrekken. Bovendien blijft het optrekken zo ook comfortabel voor jezelf en je passagiers, terwijl je bij pakweg een Tesla toch wel snel je passagiers ziek kan maken.
Het viel ons wel op dat de e-Golf bij nat weer nogal gemakkelijk doorslipt. We deden een rondvraag bij verschillende Golfrijders en zij bevestigden ons verhaal. Door de automatische transmissie en het feit dat de koppel maar aan één kant zit (in tegenstelling tot vierwielsaandrijving) kan de wagen wel eens doorslippen bij natter weer. Maar eens je dat onder de knie hebt, hoeft dat helemaal geen nadeel meer te zijn.
Concreet rijdt de e-Golf dus zoals een Golf en dat is absoluut een compliment. Bovendien geniet je van alle voordelen van elektrisch rijden, zoals vlot optrekken en het gebrek van een motorgeluid.
Elektrische ervaring
Net zoals de meeste elektrische wagens is ook de e-Golf een stille auto. Toch heeft Volkswagen een handige ‘e-soundknop’ voorzien waarmee je meer geluid maakt voor omstaanders. Vooral in de stad kan dat handig zijn voor voetgangers. Echter merkten we zelf niet altijd het verschil waardoor we ons afvragen of de optie nu echt een meerwaarde is. Je kan er echter voor kiezen om het e-sound volledig uit te schakelen, al wordt het dan wel gevaarlijker voor omstaanders.
De grootste boosdoener bij de e-Golf is ongetwijfeld de actieradius. Via normaal rijgedrag, haal je ongeveer een kleine 180 kilometer uit de batterij. Rijd je echter op de autosnelweg, dan zie je de actieradius zienderogen dalen. Om toch elke kilometer uit je batterij te persen, zijn er enkele vernuftigheden die je erbij kunnen helpen. Allereerst heb je verschillende rijmodi (Normal / Eco / Eco+, helaas geen sport) en bovendien heb je ook de B-stand op de versnellingspook. Dit zorgt ervoor dat je meer afremt op de motor, zodat je zoveel mogelijk energie kan recupereren. Toch wordt het al snel duidelijk dat de e-Golf zich niet leent voor langere afstanden, zeker omdat snelladen slechts kan met een maximale snelheid van 40 kW. Als stadswagen, is de e-Golf echter enorm comfortabel. Tot slot is onze Golf natuurlijk voorzien van de nodige veiligeheidssystemen. Adaptieve cruise control, lane assist, front assist en een handig BLIS-systeem zijn allemaal aan boord van de e-Golf.
Connectiviteit
Om je e-Golf vanop afstand te bedienen heeft Volkswagen de We Connect-app in het leven geroepen. Wagen vergrendelen, klimaatbediening, laden in- of uitschakelen, voorruitverwarming, claxonneren en knipperen; de We Connect-app kan het allemaal. Bovendien kan je vertrektijden instellen en kan je ook de rijgegevens van je meest recente ritten raadplegen in de applicatie. Echter draait de app niet altijd even vlot. Vaak duurde het te lang om handelingen uit te voeren. Zo vonden we het namelijk prettig om onze wagen voor te verwarmen, maar na het overhalen van de schakelaar via de applicatie, duurde het al makkelijk 30 seconden alvorens je bevestiging kreeg dat de klimatisering geactiveerd werd.
Concurrentie uit eigen stal
Ben je van plan om een elektrische wagen te kopen, dan is het in veel gevallen echter logischer om simpelweg te wachten op Volkswagen hun ID.3. Die wagen moet de opvolger worden van de Golf en – in tegenstelling tot de e-Golf – werd deze wagen volledige gebouwd voor een elektrische rijervaring. Met die wagen in het vooruitzicht brengt Volkswagen hun e-Golf wat in een vreemde positie, want wellicht is het niet zo logisch om meer dan 30.000 neer te tellen voor een wagen die binnenkort vervangen wordt. Tot die tijd is de e-Golf echter een heel aangename elektrische stadswagen waar je met veel plezier mee zal rijden.