Review Mercedes EQC: Mercedes zet een stap vooruit
Thibault en ikzelf zijn ervan overtuigd dat een elektrische wagen iets futuristisch moet uitstralen. Een epische vorm, speciale lichten, overdadig minimalisme (zie Tesla) of gewoon functies die geen enkele andere autobouwer kan aanbieden. Je zou kunnen stellen dat de Duitse autobouwer alle onderdelen voor een verbrandingsmotor uit de GLC heeft gehaald en een batterij in de plaats heeft gestoken. Klaar is Kees. Maar die stelling is niet helemaal waar. De GLC en EQC verschillen op heel veel verschillende vlakken, ook los van de EV-functies.
De EQC is Mercedes’ eerste volwaardig elektrische wagen. Hij is – zoals vermeld – gebaseerd op de bestaande Mercedes GLC en daarmee een soort tussenmodel SUV Coupé. De EQC is iets kleiner dan de Audi e-Tron maar nog steeds groot genoeg. Wij reden een week met deze stille scheurmobiel en waren toch wel aangenaam verrast.
Prestaties
De uitvoering waar wij mee reden was de EQC 400 Matic in Diamant helder wit. De basisprijs exclusief btw voor deze wagen bedraagt 85.414 euro en is daarmee iets goedkoper dan de Audi e-Tron, maar wel de volle 5000 euro duurder dan de I-Pace van Jaguar. Op papier verbruikt de EQC ongeveer 22,2 kWh/100 km volgens WLTP normen. Uit onze tests bleek dat Mercedes er inderdaad niet ver naast zit. Toegegeven, de autonomie van een Tesla kan je niet verslaan, maar de premium autobouwer komt steeds meer in de buurt.
Onder de motorkap vinden we een accu van 80 kWh en twee elektromotoren die samen voor 408 pk en 760 Nm aan trekkracht leveren. Je kan je afvragen waarom een elektrische wagen zoveel pk’s nodig heeft, maar om het lege gewicht van 2425 kilogram op te trekken komt de krachtige motor best goed van pas. De EQC is ook opvallend stiller dan zijn concurrenten. Je hoort de elektromotoren nauwelijks, wat je dagelijkse autoritten een stuk comfortabeler maken.
Looks
De EQC ziet er best absoluut gelikt uit. ’s Avonds in het donker wil de wagen ook echt opvallen tussen alle andere wagens. Met een LED-streep achteraan die helemaal van links naar rechts loopt maakt Mercedes duidelijk dat de EQC geen mainstream wagen is. Opvallen zal hij doen! Net zoals bij de meeste elektrische wagens bevindt de laadpoort zich achteraan rechts. Vooraan krijg je, net zoals achteraan, een LED-streep die van links naar rechts gaat en helemaal doorloopt. Slecht zien is geen ding bij de EQC. Wanneer je de wagen start gaan de lichten geleidelijk aan omhoog en passen ze zich aan aan de hoeveelheid daglicht. Ons model was in een helder Diamant wit waardoor de EQC zeker opviel. Het wit kon ons niet echt bekoren, want volgens ons komt de wagen het beste tot zijn recht in een donkere kleur.
Ook vanbinnen is de EQC tot in de puntjes uitgewerkt. Elk knopje is gemaakt van een degelijk materiaal waardoor de wagen van links naar rechts en van boven tot onder helemaal premium aanvoelt. Toegegeven, dat mag wel voor die prijs, maar we hebben al anders geweten. Een pluspuntje dat we hier toch wel willen aanhalen, is de aanwezigheid van een ruitenwisser op de achterruit. Bij veel elektrische wagens was dat echt een gemis en stoorde het ons mateloos. De EQC heeft er eentje en we waren er blij mee!
Mogelijkheden
Eén van de puntjes die we wel jammer vinden, is het ontbreken van een frunk. Om de één of andere reden heeft Mercedes heel veel ruimte nodig om zijn elektronica, batterij en andere technieken kwijt te geraken in de EQC. Daardoor vind je onder de motorkap enkel een enorme elektromotor die de gehele ruimte in beslag neemt zodat er dus geen plaats overblijft voor de zogenaamde frunk. Een frunk is vooral handig om je laadkabels in te verbergen. Zo hoef je niet altijd je koffer te openen of plaats te verliezen in de koffer zelf. Aan de andere kant ben je wel voorzien van een enorme achterbak. Je krijgt de volle 500 liter kofferruimte mee. Daarmee is het de kleinste van de drie geteste elektrische SUV’s, maar ruim voldoende voor alle dagdagelijkse activiteiten.
De Mercedes EQC is een SUV-model, maar eigenlijk gaat het hier eerder om een SUV-coupé zonder echte 4×4 mogelijkheden. Het model is helemaal niet voorzien om als een 4×4 benut te worden en biedt dus ook geen specifieke drive mode hiervoor. De aandrijving op zichzelf is wel 4×4, maar daar stopt het dan ook voor Mercedes. Maar misschien is dat niet helemaal wat de koper van de EQC wil bekomen. Ter compensatie heeft Mercedes er wel voor gezorgd dat de EQC de volle 1800 kilogram kan trekken. Een stevige aanhangwagen achter je elektrische wagen hangen kan dus geen probleem zijn.
Rijervaring
Zoals eerder vermeld vinden we dat de 2 elektromotoren van de EQC een stuk minder lawaai maken dan bij concurrenten Jaguar en Audi. Je zoemt als het ware over de weg en kan een speld horen vallen. Dat maakt dus dat je rijervaring ongelofelijk comfortabel is, ook voor passagiers. Uit onze test met vrienden en familie kwam de opmerking over de opvallende stilte bijna altijd als eerste naar voren. Als je stilte tijdens je autoritten belangrijk vindt, dan zou de EQC wel eens jouw droomwagen kunnen zijn.
Qua wegligging en stabiliteit scoort de EQC voor ons goed. In vergelijking met de e-Tron ligt de EQC een stuk beter op de weg. Ook in bochten doet de EQC het echt goed, je voelt dat je de wagen in handen hebt en dat hij doet wat je vraagt. Dat voordeel ondervonden we nogal redelijk snel en is toch wel een pluspuntje.
Infotainment
De Mercedes EQC is voorzien van het geavanceerde MBUX infotainment systeem waar Mercedes al zijn nieuwe modellen van voorziet. Het is mooi, krachtig en betrouwbaar. In de meeste auto’s vandaag zijn de navigatiesystemen niet goed. Ze reageren traag, zijn niet up-to-date en moeten elk jaar langs de garage om bijgewerkt te worden. Bij de EQC werkt het anders. Kaarten worden live up-to-date gehouden en dat geldt ook voor de navigatie. Die werkt goed, stabiel en op een gebruiksvriendelijke manier. Je kan er bij de configuratie ook voor kiezen om Apple Carplay of Android Auto te voorzien, maar dat hebben we in principe niet echt gemist.
Verder is de EQC voorzien van een premium Duits audiomerk: Burmester. Je herkent het misschien wel aan zijn atypische logo en lettertype. De Burmester is standaard meegeleverd in je EQC en levert steengoede audiokwaliteit. Het audiosysteem biedt een surround-modus waardoor je helemaal wordt opgezogen in je favoriete muziek. Zet Spotify op de hoogste kwaliteit en je zal gegarandeerd genieten.
Vergelijking met Audi & Jaguar
In oktober en november namen we ook de Audi E-tron en Jaguar I-Pace onder de loep. Aangezien het – samen met de Mercedes EQC – om drie SUV-modellen gaat, kan een vergelijking tussen de drie modellen niet ontbreken. We hebben de wagens op 7 punten vergeleken en hebben er de beste keuze uitgehaald.
Specificatie | Mercedes EQC | Jaguar I-Pace | Audi E-tron |
Autonomie (WLTP) | 417 km | 470 km | 417 km |
Batterij | 85 kWh | 90 kWh | 95 kWh |
Opladen | Tot 150 kW | Tot 100 kW | Tot 150 kW |
Connected opties | AR-navigatie, smart ACC | geen | Smart ACC |
Acceleratie | 5,1 sec naar 100 km/h | 4,8 sec naar 100 km/h | 5,7 sec naar 100 km/h |
Vermogen | 300/408 pk | 294 pk | 300 pk |
Kofferruimte | 500 liter | 656 liter | 660 liter |
Kostprijs | 85.414,00 euro | 80.800,00 euro | 86.090,00 euro |
Hierboven zie je dus de 7 belangrijkste punten die we eruit hebben gehaald om de drie elektrische SUV’s te vergelijken met elkaar. Over het algemeen lijken de wagens niet echt hard van elkaar te verschillen. Toch zijn er een aantal bespreekbare punten die kunnen bepalen voor welke van de drie je zou kiezen. De autonomie volgens WLTP-normen ligt bij alle drie de wagens rond de 400 kilometer. Op papier zou de Jaguar I-Pace zo’n 470 kilometer moeten behalen maar uit onze tests is het totaal tegenovergestelde gebleken. Ook de Audi e-Tron heeft op zich een enorme batterij waarmee je lang zou kunnen doen, maar door het enorme gewicht van de wagen verlies je al heel snel autonomie, onder andere op de autosnelweg. Dat enorme gewicht bij de Audi uit zich ook in de acceleratiesnelheid van de wagen. Met 5,7 seconden is de e-Tron veruit de traagste van het trio.
Als we naar de connected opties kijken, springt de Mercedes EQC er zeker tussenuit. In het navigatiesysteem heeft de autobouwer AR-technologie geïmplementeerd die je een heleboel extra’s levert. We hebben het AR-systeem zelf niet kunnen testen, maar concreet krijg je live videobeelden van de weg waarop rijstroken, rijrichtingen en huisnummers worden aangegeven zodanig je probleemloos de weg vindt. Daarnaast biedt de EQC standaard een smart adaptive cruise control aan die de weg voor jou in het oog houdt. Wanneer je op de snelweg rijdt en je richtingaanwijzer activeert met de ACC aan, zal hij voor jou van rijvak veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld in een dorpskern rondrijdt en je knippert, zal hij automatisch kijken in de navigatie welke weg je vermoedelijk zal inslaan, op dat punt zal de EQC ook voldoende vertragen zodat je de afslag kan nemen. Als we puur naar koffer- en beenruimte kijken, dan wint de Audi e-Tron. 660 liter en toch nog genoeg ruimte voor je passagiers, dat kan alleen maar een enorme wagen zijn. En dat is de e-Tron ook. Groot en redelijk log. Toch kan de e-Tron een degelijke optie zijn als je echt op zoek bent naar veel ruimte. In principe moeten de I-Pace en EQC niet onderdoen op vlak van ruimte, maar we kunnen het maar meegeven.
Conclusie
De EQC heeft ons overtuigd. Je zal het waarschijnlijk doorheen deze review al doorgehad hebben, maar we waren best enthousiast over deze elektrische SUV. De coupé ligt goed op de weg, accelereert meer dan goed, heeft een krachtpatser van een infotainment en audiosysteem aan boord en maakt zijn premium imago helemaal waar. De wagen dient ook perfect voor tal van activiteiten. Hij is voorzien om tot 1800 kg te trekken en in de koffer van 500 liter krijg je genoeg kwijt om een leuke autoreis met de kinderen te maken.
Thibault en ikzelf zijn ervan overtuigd dat een elektrische wagen iets futuristisch moet uitstralen. Een epische vorm, speciale lichten, overdadig minimalisme (zie Tesla) of gewoon functies die geen enkele andere autobouwer kan aanbieden. Je zou kunnen stellen dat de Duitse autobouwer alle onderdelen voor een verbrandingsmotor uit de GLC heeft gehaald en een batterij in de plaats heeft gestoken. Klaar is Kees. Maar die stelling is niet helemaal waar. De GLC en EQC verschillen op heel veel verschillende vlakken, ook los van de EV-functies.
De EQC is Mercedes’ eerste volwaardig elektrische wagen. Hij is – zoals vermeld – gebaseerd op de bestaande Mercedes GLC en daarmee een soort tussenmodel SUV Coupé. De EQC is iets kleiner dan de Audi e-Tron maar nog steeds groot genoeg. Wij reden een week met deze stille scheurmobiel en waren toch wel aangenaam verrast.
Prestaties
De uitvoering waar wij mee reden was de EQC 400 Matic in Diamant helder wit. De basisprijs exclusief btw voor deze wagen bedraagt 85.414 euro en is daarmee iets goedkoper dan de Audi e-Tron, maar wel de volle 5000 euro duurder dan de I-Pace van Jaguar. Op papier verbruikt de EQC ongeveer 22,2 kWh/100 km volgens WLTP normen. Uit onze tests bleek dat Mercedes er inderdaad niet ver naast zit. Toegegeven, de autonomie van een Tesla kan je niet verslaan, maar de premium autobouwer komt steeds meer in de buurt.
Onder de motorkap vinden we een accu van 80 kWh en twee elektromotoren die samen voor 408 pk en 760 Nm aan trekkracht leveren. Je kan je afvragen waarom een elektrische wagen zoveel pk’s nodig heeft, maar om het lege gewicht van 2425 kilogram op te trekken komt de krachtige motor best goed van pas. De EQC is ook opvallend stiller dan zijn concurrenten. Je hoort de elektromotoren nauwelijks, wat je dagelijkse autoritten een stuk comfortabeler maken.
Looks
De EQC ziet er best absoluut gelikt uit. ’s Avonds in het donker wil de wagen ook echt opvallen tussen alle andere wagens. Met een LED-streep achteraan die helemaal van links naar rechts loopt maakt Mercedes duidelijk dat de EQC geen mainstream wagen is. Opvallen zal hij doen! Net zoals bij de meeste elektrische wagens bevindt de laadpoort zich achteraan rechts. Vooraan krijg je, net zoals achteraan, een LED-streep die van links naar rechts gaat en helemaal doorloopt. Slecht zien is geen ding bij de EQC. Wanneer je de wagen start gaan de lichten geleidelijk aan omhoog en passen ze zich aan aan de hoeveelheid daglicht. Ons model was in een helder Diamant wit waardoor de EQC zeker opviel. Het wit kon ons niet echt bekoren, want volgens ons komt de wagen het beste tot zijn recht in een donkere kleur.
Ook vanbinnen is de EQC tot in de puntjes uitgewerkt. Elk knopje is gemaakt van een degelijk materiaal waardoor de wagen van links naar rechts en van boven tot onder helemaal premium aanvoelt. Toegegeven, dat mag wel voor die prijs, maar we hebben al anders geweten. Een pluspuntje dat we hier toch wel willen aanhalen, is de aanwezigheid van een ruitenwisser op de achterruit. Bij veel elektrische wagens was dat echt een gemis en stoorde het ons mateloos. De EQC heeft er eentje en we waren er blij mee!
Mogelijkheden
Eén van de puntjes die we wel jammer vinden, is het ontbreken van een frunk. Om de één of andere reden heeft Mercedes heel veel ruimte nodig om zijn elektronica, batterij en andere technieken kwijt te geraken in de EQC. Daardoor vind je onder de motorkap enkel een enorme elektromotor die de gehele ruimte in beslag neemt zodat er dus geen plaats overblijft voor de zogenaamde frunk. Een frunk is vooral handig om je laadkabels in te verbergen. Zo hoef je niet altijd je koffer te openen of plaats te verliezen in de koffer zelf. Aan de andere kant ben je wel voorzien van een enorme achterbak. Je krijgt de volle 500 liter kofferruimte mee. Daarmee is het de kleinste van de drie geteste elektrische SUV’s, maar ruim voldoende voor alle dagdagelijkse activiteiten.
De Mercedes EQC is een SUV-model, maar eigenlijk gaat het hier eerder om een SUV-coupé zonder echte 4×4 mogelijkheden. Het model is helemaal niet voorzien om als een 4×4 benut te worden en biedt dus ook geen specifieke drive mode hiervoor. De aandrijving op zichzelf is wel 4×4, maar daar stopt het dan ook voor Mercedes. Maar misschien is dat niet helemaal wat de koper van de EQC wil bekomen. Ter compensatie heeft Mercedes er wel voor gezorgd dat de EQC de volle 1800 kilogram kan trekken. Een stevige aanhangwagen achter je elektrische wagen hangen kan dus geen probleem zijn.
Rijervaring
Zoals eerder vermeld vinden we dat de 2 elektromotoren van de EQC een stuk minder lawaai maken dan bij concurrenten Jaguar en Audi. Je zoemt als het ware over de weg en kan een speld horen vallen. Dat maakt dus dat je rijervaring ongelofelijk comfortabel is, ook voor passagiers. Uit onze test met vrienden en familie kwam de opmerking over de opvallende stilte bijna altijd als eerste naar voren. Als je stilte tijdens je autoritten belangrijk vindt, dan zou de EQC wel eens jouw droomwagen kunnen zijn.
Qua wegligging en stabiliteit scoort de EQC voor ons goed. In vergelijking met de e-Tron ligt de EQC een stuk beter op de weg. Ook in bochten doet de EQC het echt goed, je voelt dat je de wagen in handen hebt en dat hij doet wat je vraagt. Dat voordeel ondervonden we nogal redelijk snel en is toch wel een pluspuntje.
Infotainment
De Mercedes EQC is voorzien van het geavanceerde MBUX infotainment systeem waar Mercedes al zijn nieuwe modellen van voorziet. Het is mooi, krachtig en betrouwbaar. In de meeste auto’s vandaag zijn de navigatiesystemen niet goed. Ze reageren traag, zijn niet up-to-date en moeten elk jaar langs de garage om bijgewerkt te worden. Bij de EQC werkt het anders. Kaarten worden live up-to-date gehouden en dat geldt ook voor de navigatie. Die werkt goed, stabiel en op een gebruiksvriendelijke manier. Je kan er bij de configuratie ook voor kiezen om Apple Carplay of Android Auto te voorzien, maar dat hebben we in principe niet echt gemist.
Verder is de EQC voorzien van een premium Duits audiomerk: Burmester. Je herkent het misschien wel aan zijn atypische logo en lettertype. De Burmester is standaard meegeleverd in je EQC en levert steengoede audiokwaliteit. Het audiosysteem biedt een surround-modus waardoor je helemaal wordt opgezogen in je favoriete muziek. Zet Spotify op de hoogste kwaliteit en je zal gegarandeerd genieten.
Vergelijking met Audi & Jaguar
In oktober en november namen we ook de Audi E-tron en Jaguar I-Pace onder de loep. Aangezien het – samen met de Mercedes EQC – om drie SUV-modellen gaat, kan een vergelijking tussen de drie modellen niet ontbreken. We hebben de wagens op 7 punten vergeleken en hebben er de beste keuze uitgehaald.
Specificatie | Mercedes EQC | Jaguar I-Pace | Audi E-tron |
Autonomie (WLTP) | 417 km | 470 km | 417 km |
Batterij | 85 kWh | 90 kWh | 95 kWh |
Opladen | Tot 150 kW | Tot 100 kW | Tot 150 kW |
Connected opties | AR-navigatie, smart ACC | geen | Smart ACC |
Acceleratie | 5,1 sec naar 100 km/h | 4,8 sec naar 100 km/h | 5,7 sec naar 100 km/h |
Vermogen | 300/408 pk | 294 pk | 300 pk |
Kofferruimte | 500 liter | 656 liter | 660 liter |
Kostprijs | 85.414,00 euro | 80.800,00 euro | 86.090,00 euro |
Hierboven zie je dus de 7 belangrijkste punten die we eruit hebben gehaald om de drie elektrische SUV’s te vergelijken met elkaar. Over het algemeen lijken de wagens niet echt hard van elkaar te verschillen. Toch zijn er een aantal bespreekbare punten die kunnen bepalen voor welke van de drie je zou kiezen. De autonomie volgens WLTP-normen ligt bij alle drie de wagens rond de 400 kilometer. Op papier zou de Jaguar I-Pace zo’n 470 kilometer moeten behalen maar uit onze tests is het totaal tegenovergestelde gebleken. Ook de Audi e-Tron heeft op zich een enorme batterij waarmee je lang zou kunnen doen, maar door het enorme gewicht van de wagen verlies je al heel snel autonomie, onder andere op de autosnelweg. Dat enorme gewicht bij de Audi uit zich ook in de acceleratiesnelheid van de wagen. Met 5,7 seconden is de e-Tron veruit de traagste van het trio.
Als we naar de connected opties kijken, springt de Mercedes EQC er zeker tussenuit. In het navigatiesysteem heeft de autobouwer AR-technologie geïmplementeerd die je een heleboel extra’s levert. We hebben het AR-systeem zelf niet kunnen testen, maar concreet krijg je live videobeelden van de weg waarop rijstroken, rijrichtingen en huisnummers worden aangegeven zodanig je probleemloos de weg vindt. Daarnaast biedt de EQC standaard een smart adaptive cruise control aan die de weg voor jou in het oog houdt. Wanneer je op de snelweg rijdt en je richtingaanwijzer activeert met de ACC aan, zal hij voor jou van rijvak veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld in een dorpskern rondrijdt en je knippert, zal hij automatisch kijken in de navigatie welke weg je vermoedelijk zal inslaan, op dat punt zal de EQC ook voldoende vertragen zodat je de afslag kan nemen. Als we puur naar koffer- en beenruimte kijken, dan wint de Audi e-Tron. 660 liter en toch nog genoeg ruimte voor je passagiers, dat kan alleen maar een enorme wagen zijn. En dat is de e-Tron ook. Groot en redelijk log. Toch kan de e-Tron een degelijke optie zijn als je echt op zoek bent naar veel ruimte. In principe moeten de I-Pace en EQC niet onderdoen op vlak van ruimte, maar we kunnen het maar meegeven.
Conclusie
De EQC heeft ons overtuigd. Je zal het waarschijnlijk doorheen deze review al doorgehad hebben, maar we waren best enthousiast over deze elektrische SUV. De coupé ligt goed op de weg, accelereert meer dan goed, heeft een krachtpatser van een infotainment en audiosysteem aan boord en maakt zijn premium imago helemaal waar. De wagen dient ook perfect voor tal van activiteiten. Hij is voorzien om tot 1800 kg te trekken en in de koffer van 500 liter krijg je genoeg kwijt om een leuke autoreis met de kinderen te maken.