Test

Dit is een popup

Review Hyundai Kona EV: Traditionele kilometervreter

hyundai Kona EV
Voordelen
Groot rijbereik
Zetelverfrissing (optioneel)
Ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay
Nadelen
Kleine koffer
Tractie bij nat weer
Teleurstellende afwerking
Aanbevolen prijs: €37.999,00 (vanafprijs)
Waar te koop?
Totaalscore 7
Rijden op elektriciteit; het blijft voor veel mensen iets futuristisch of onbetrouwbaar. Wij reden een week met de Hyundai Kona EV en testten hem tot op het bot.

Elk jaar komen er meer en meer volledig elektrische wagens op de markt. En dat is een positieve tendens, elektrisch wordt zo goed als zeker de sleutel tot de vergroening van onze wegen. Ook dit jaar kwamen er weer heel wat leuke EV-modellen op onze lokale wegen terecht. Naast toppers als de Hyundai Ioniq, BMW i3 en alle Tesla’s is ook de Kona EV een waardig en groen alternatief op de baan.

Uitstraling

De Kona had het moeilijk om harten te veroveren bij de jongere generaties onder onze kringen. De ietwat oudere generatie kon de Kona over het algemeen al beter smaken. Wij behoren tot de jonge generatie die absoluut niet bekoord konden worden door het design van de Kona. Zo is de fake grille vooraan in onze ogen bijvoorbeeld een absolute no-go en is de neus in het algemeen nogal ongeïnspireerd. Wanneer we de auto binnenstapten, werden we ook wat teleurgesteld door de ondermaatse afwerking van de wagen. Voor deze prijs hadden we wat degelijkere materialen verwacht dan de materialen die we aantroffen. Wanneer we het gaspedaal induwden, werden we er echter aan herinnerd dat een slechte eerste indruk lang niet altijd representatief is voor de daadwerkelijke prestaties.

hyundai kona ev
Met zijn fake grille en ongeïnspireerde neus kon het design van de Kona EV niet meteen overtuigen.

Onder de motorkap

Uitstootvrij rijden, daar wil Hyundai de laatste jaren mee uitpakken. De nieuwe EV-versie van de populaire Kona maakt zijn naam als elektrisch voertuig waar. Een eerste punt waarin de Kona zich onderscheidt van zijn concurrenten is met zijn batterij. Onder de motorkap vinden we een accu van 64 kWh die ons een bereik van 482 km levert met een stevig vermogen van 204 pk. En geloof ons, de explosieve kracht die je voelt in sportmodus is echt overdonderend. Ga je vanuit stilstand vol op de gaspedaal staan, dan blijven je banden gewoon ter plaatse doordraaien. Er is ook een versie beschikbaar met een batterij van 39 kWh, die levert nog steeds een knappe 136 pk en een bereik van 312 km.

Net zoals bij alle volwaardige elektrische wagens zitten er wat verschillen in de manier van opladen. Je kan de wagen ‘normaal opladen’ op je thuisnetwerk via een reguliere aansluiting, maar met laadtijden die oplopen tot 30 uur kies je beter voor een laadpaal. Voor onze 64 kWh-versie liep die laadtijd bij een standaard laadpaal (7.2kW) op tot 10 uur. Bij de 39 kWh-versie ligt dat rond de 6 uur. Heb je thuis een laadpaal die snelladen toestaat, dan kan je met 100 kW op een klein uurtje van 0 naar 80% batterijvermogen gaan.

Laden doe je best aan een laadpaal. Een regulier stopcontact gebruiken zal je behoorlijk wat tijd kosten.

Uitrusting

Onze Kona was uitgerust met het Sky Sensation Pack. Dat is de hoogst mogelijke uitrusting die je kan krijgen, maar het leuke aan de Kona EV is – en dat mag ook wel gezien de vanafprijs – dat je heel wat leuke opties standaard al meekrijgt. De grote verschillen die zich verschuilen in het Sensation Pack, zijn het elektrisch aangedreven open dak, een stoffen dakhemel en tot slot de zetelverfrissing vooraan. Vooral die laatste is fantastisch. We hadden nooit verwacht dat het zo’n leuke toevoeging zou zijn, maar op warme dagen is een koud zitvlak op je stoel werkelijk een aangename ervaring.

De Kona heeft echter wel één groot nadeel. We waren het er vrijwel meteen over eens dat de Kona EV veel te weinig kofferruimte te bieden heeft. Alleen al om je oplaadkabels op te bergen is de koffer al redelijk gevuld. Ook om naar de supermarkt te gaan is dat een enorme tegenvaller. Je koffer geraakt namelijk al snel gevuld met een paar tassen. Vermoedelijk is de Kona voornamelijk ontwikkeld voor de Aziatische markt met een andere levensstijl en vooral kleinere mensen. Dat laatste was redelijk opvallend, een persoon van gemiddelde lengte zat nogal snel met zijn/haar hoofd tegen het plafond van de wagen.

Verder is de Kona EV wel goed uitgerust. Al in de basisversie krijg je een heleboel extra’s. In vergelijking met bijvoorbeeld de Tesla Model 3 krijg je bij de Kona EV heel wat knoppen mee. Centraal in de wagen bevindt zich het infotainmentsysteem waarop je naadloos Android Auto of Apple CarPlay kan gebruiken. Daar hebben we veel gebruik van gemaakt aangezien we van mening zijn dat zowel Android Auto als Apple CarPlay een stuk vlotter werken dan het ingebakken systeem van Hyundai.

hyundai kona ev infotainment
Het ingebouwde infotainment systeem kon ons niet meteen overtuigen, maar gelukkig ondersteunt Hyundai ook Android Auto en Apple Carplay.

Het viel ons snel op dat de Kona EV een behoorlijk traditionele auto is. En deels klopt die stelling ook. De Kona bestaat ook in een diesel- en benzine-uitvoering. De focus van Hyundai lag dus niet enkel op het elektrische of het aantal hoogtechnologische snufjes. Als je diezelfde lijn doortrekt merk je dat aan een aantal dingen. We missen bijvoorbeeld echt een bijbehorende applicatie waarmee we de Kona EV op verschillende manieren kunnen bedienen. Al is het maar om het gehele oplaadproces in het oog te houden. Een melding wanneer het opladen is afgerond of, belangrijker, wanneer er een probleem is bij het opladen, zou namelijk een enorme meerwaarde zijn. Nu is het ietwat gokken of/hoeveel je wagen is opgeladen. Zoals eerder vermeld biedt de Kona EV ook zetelverwarming en zetelverfrissing. Door middel van een applicatie zou je dan op voorhand de temperatuur in de wagen kunnen bedienen, iets wat op koude winterdagen of hete zomerdagen een enorme luxe is.

Achter het stuur zat ook een HUD (Heads Up Display) verwerkt in het dashboard. Concreet gaat het om een klein doorzichtig schermpje dat tevoorschijn komt en relevante info zoals navigatie, huidge snelheid en toegelaten snelheid in je gezichtsveld projecteert. Vooral ’s avonds is het een heerlijkheid om de HUD te gebruiken omdat de projectie dan het beste tot zijn recht komt.

Enkel met de laadkabels zit de achterbak al halfvol.

Rijcomfort

De Kona EV biedt 4 verschillende soorten rijmodi. De twee eerste zijn ‘Eco’ en ‘Eco+’. Het grote verschil tussen deze twee is dat je bij Eco+ automatisch een snelheidsbegrenzer van 90 km/u krijgt. De derde stand in rij is ‘comfort’, maar als je tijdens het rijden switcht van Eco naar Comfort gaat dat veel te abrupt. Het voelt alsof de wagen alle remmen dichtgooit en je wordt praktisch tegen de vooruit gegooid. Wat ook wisselt naargelang de rijmodus, is de gradatie van het regeneratief remmen. Bij regeneratief remmen, remt de auto meteen af op een dynamo wanneer je de gaspedaal loslaat. Hierdoor kan je de batterij in feite opladen terwijl je aan het afremmen bent. De intensiteit van dit remmen is in te stellen via de stuurhendels, gaande van rustig uitbollen zoals bij een conventionele wagen tot intens afremmen op de hoogste stand.

Thibault kreeg een uitdaging van de weergoden voorgeschoteld en kwam op de autosnelweg terecht in langdurige stortbuien. Vooral daar viel het op dat de tractie van de Kona niet meteen een veilig gevoel uitstraalt. Dit heeft alles te maken met het feit dat je in een elektrische wagen meteen toegang krijgt tot het volledige vermogen van 204pk. Wanneer je dan vanuit stilstand vertrekt op wegmarkeringen of in aquaplaning terechtkomt, komt het snel voor dat de banden doorslippen. Het loont dus om iets meer na te denken over je bandenkeuze dan bij een conventionele wagen.

Een open dak en zetelverfrissing zijn de twee voornaamste voordelen van het Sky Sensation Pack

Door de band is de Kona een behoorlijk traditionele wagen. De slimste vernuftigheden zitten hem in de cruise control. Allereerst heb je de Adaptive Cruise Control waarmee je niet meer zelf hoeft af te remmen voor de wagen voor je. Niets nieuws aan die horizon, die technologie vind je ondertussen op zowat elke nieuwe wagen. De Smart Cruise Control is dan wel weer een welkome vernuftigheid. Ter aanvulling van de reguliere cruise control, zal die namelijk ook zelf bijsturen om je op de rijbaan te houden. In onze ervaringen was het een geschenk uit de hemel tijdens het filerijden, maar bij het rijden aan volle snelheid voelden we ons minder veilig om de controle op te geven. Wegmarkeringen werden soms behoorlijk laat gespot, waardoor het vaak voelde alsof we op een andere auto afstevenden. Bovendien krijg je geen alarmsignaal wanneer de auto niet langer de controle heeft over je stuur (bijvoorbeeld omdat er geen duidelijke wegmarkeringen zijn ) waardoor je steeds goed het lampje in de gaten moest houden voordat je een bocht toevertrouwt aan de technologie.

Veiligheid

Sinds 1 juli 2019 zijn Europese autoproducenten verplicht een alternatief geluid voor reguliere wagens na te bootsen. Onder de naam VESS (Virtual Engine Sound System) heeft Hyundai deze functie al geïmplementeerd in al zijn EV-modellen. VESS is enkel actief tot en met 30 km/u, vanaf dan is het weer pure stilte. Vandaag kan je VESS nog uitschakelen, maar Hyundai wist ons te zeggen dat dat in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn.

Wie geen fan is van een lichte besturing, zal moeilijk kunnen wennen aan de Kona en zijn lichte servo.

Ons verdict

Eens je gewend bent aan het vinnige elektrische karakter van de Kona, voelt de wagen als een behoorlijk traditioneel exemplaar, getuige de overdosis aan knopjes binnenin. Van connectivity is er praktisch geen sprake (zo mist de auto een applicatie om bijvoorbeeld de stand van de accu in de gaten te houden) en ook de ‘smart cruise control’ voelt niet altijd even afgewerkt in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Autopilot in een Tesla. Toch hebben we genoten van elke rit in de Kona en Hyundai verdient alle lof voor dit aardige instapmodel. Het is niet meteen een model om dagelijks veel kilometers mee te doen, maar de wagen leent zich perfect voor woon-werkverkeer en uitstapjes in het weekend. Al moet je er rekening mee houden dat de Kona een kleine SUV is en weinig koffer- en achterbankruimte biedt. Het is een veelzijdige wagen die perfect als brug tussen een conventionele en elektrische wagen kan dienen, maar is helaas nog redelijk duur voor zijn segment.

Elk jaar komen er meer en meer volledig elektrische wagens op de markt. En dat is een positieve tendens, elektrisch wordt zo goed als zeker de sleutel tot de vergroening van onze wegen. Ook dit jaar kwamen er weer heel wat leuke EV-modellen op onze lokale wegen terecht. Naast toppers als de Hyundai Ioniq, BMW i3 en alle Tesla’s is ook de Kona EV een waardig en groen alternatief op de baan.

Uitstraling

De Kona had het moeilijk om harten te veroveren bij de jongere generaties onder onze kringen. De ietwat oudere generatie kon de Kona over het algemeen al beter smaken. Wij behoren tot de jonge generatie die absoluut niet bekoord konden worden door het design van de Kona. Zo is de fake grille vooraan in onze ogen bijvoorbeeld een absolute no-go en is de neus in het algemeen nogal ongeïnspireerd. Wanneer we de auto binnenstapten, werden we ook wat teleurgesteld door de ondermaatse afwerking van de wagen. Voor deze prijs hadden we wat degelijkere materialen verwacht dan de materialen die we aantroffen. Wanneer we het gaspedaal induwden, werden we er echter aan herinnerd dat een slechte eerste indruk lang niet altijd representatief is voor de daadwerkelijke prestaties.

hyundai kona ev
Met zijn fake grille en ongeïnspireerde neus kon het design van de Kona EV niet meteen overtuigen.

Onder de motorkap

Uitstootvrij rijden, daar wil Hyundai de laatste jaren mee uitpakken. De nieuwe EV-versie van de populaire Kona maakt zijn naam als elektrisch voertuig waar. Een eerste punt waarin de Kona zich onderscheidt van zijn concurrenten is met zijn batterij. Onder de motorkap vinden we een accu van 64 kWh die ons een bereik van 482 km levert met een stevig vermogen van 204 pk. En geloof ons, de explosieve kracht die je voelt in sportmodus is echt overdonderend. Ga je vanuit stilstand vol op de gaspedaal staan, dan blijven je banden gewoon ter plaatse doordraaien. Er is ook een versie beschikbaar met een batterij van 39 kWh, die levert nog steeds een knappe 136 pk en een bereik van 312 km.

Net zoals bij alle volwaardige elektrische wagens zitten er wat verschillen in de manier van opladen. Je kan de wagen ‘normaal opladen’ op je thuisnetwerk via een reguliere aansluiting, maar met laadtijden die oplopen tot 30 uur kies je beter voor een laadpaal. Voor onze 64 kWh-versie liep die laadtijd bij een standaard laadpaal (7.2kW) op tot 10 uur. Bij de 39 kWh-versie ligt dat rond de 6 uur. Heb je thuis een laadpaal die snelladen toestaat, dan kan je met 100 kW op een klein uurtje van 0 naar 80% batterijvermogen gaan.

Laden doe je best aan een laadpaal. Een regulier stopcontact gebruiken zal je behoorlijk wat tijd kosten.

Uitrusting

Onze Kona was uitgerust met het Sky Sensation Pack. Dat is de hoogst mogelijke uitrusting die je kan krijgen, maar het leuke aan de Kona EV is – en dat mag ook wel gezien de vanafprijs – dat je heel wat leuke opties standaard al meekrijgt. De grote verschillen die zich verschuilen in het Sensation Pack, zijn het elektrisch aangedreven open dak, een stoffen dakhemel en tot slot de zetelverfrissing vooraan. Vooral die laatste is fantastisch. We hadden nooit verwacht dat het zo’n leuke toevoeging zou zijn, maar op warme dagen is een koud zitvlak op je stoel werkelijk een aangename ervaring.

De Kona heeft echter wel één groot nadeel. We waren het er vrijwel meteen over eens dat de Kona EV veel te weinig kofferruimte te bieden heeft. Alleen al om je oplaadkabels op te bergen is de koffer al redelijk gevuld. Ook om naar de supermarkt te gaan is dat een enorme tegenvaller. Je koffer geraakt namelijk al snel gevuld met een paar tassen. Vermoedelijk is de Kona voornamelijk ontwikkeld voor de Aziatische markt met een andere levensstijl en vooral kleinere mensen. Dat laatste was redelijk opvallend, een persoon van gemiddelde lengte zat nogal snel met zijn/haar hoofd tegen het plafond van de wagen.

Verder is de Kona EV wel goed uitgerust. Al in de basisversie krijg je een heleboel extra’s. In vergelijking met bijvoorbeeld de Tesla Model 3 krijg je bij de Kona EV heel wat knoppen mee. Centraal in de wagen bevindt zich het infotainmentsysteem waarop je naadloos Android Auto of Apple CarPlay kan gebruiken. Daar hebben we veel gebruik van gemaakt aangezien we van mening zijn dat zowel Android Auto als Apple CarPlay een stuk vlotter werken dan het ingebakken systeem van Hyundai.

hyundai kona ev infotainment
Het ingebouwde infotainment systeem kon ons niet meteen overtuigen, maar gelukkig ondersteunt Hyundai ook Android Auto en Apple Carplay.

Het viel ons snel op dat de Kona EV een behoorlijk traditionele auto is. En deels klopt die stelling ook. De Kona bestaat ook in een diesel- en benzine-uitvoering. De focus van Hyundai lag dus niet enkel op het elektrische of het aantal hoogtechnologische snufjes. Als je diezelfde lijn doortrekt merk je dat aan een aantal dingen. We missen bijvoorbeeld echt een bijbehorende applicatie waarmee we de Kona EV op verschillende manieren kunnen bedienen. Al is het maar om het gehele oplaadproces in het oog te houden. Een melding wanneer het opladen is afgerond of, belangrijker, wanneer er een probleem is bij het opladen, zou namelijk een enorme meerwaarde zijn. Nu is het ietwat gokken of/hoeveel je wagen is opgeladen. Zoals eerder vermeld biedt de Kona EV ook zetelverwarming en zetelverfrissing. Door middel van een applicatie zou je dan op voorhand de temperatuur in de wagen kunnen bedienen, iets wat op koude winterdagen of hete zomerdagen een enorme luxe is.

Achter het stuur zat ook een HUD (Heads Up Display) verwerkt in het dashboard. Concreet gaat het om een klein doorzichtig schermpje dat tevoorschijn komt en relevante info zoals navigatie, huidge snelheid en toegelaten snelheid in je gezichtsveld projecteert. Vooral ’s avonds is het een heerlijkheid om de HUD te gebruiken omdat de projectie dan het beste tot zijn recht komt.

Enkel met de laadkabels zit de achterbak al halfvol.

Rijcomfort

De Kona EV biedt 4 verschillende soorten rijmodi. De twee eerste zijn ‘Eco’ en ‘Eco+’. Het grote verschil tussen deze twee is dat je bij Eco+ automatisch een snelheidsbegrenzer van 90 km/u krijgt. De derde stand in rij is ‘comfort’, maar als je tijdens het rijden switcht van Eco naar Comfort gaat dat veel te abrupt. Het voelt alsof de wagen alle remmen dichtgooit en je wordt praktisch tegen de vooruit gegooid. Wat ook wisselt naargelang de rijmodus, is de gradatie van het regeneratief remmen. Bij regeneratief remmen, remt de auto meteen af op een dynamo wanneer je de gaspedaal loslaat. Hierdoor kan je de batterij in feite opladen terwijl je aan het afremmen bent. De intensiteit van dit remmen is in te stellen via de stuurhendels, gaande van rustig uitbollen zoals bij een conventionele wagen tot intens afremmen op de hoogste stand.

Thibault kreeg een uitdaging van de weergoden voorgeschoteld en kwam op de autosnelweg terecht in langdurige stortbuien. Vooral daar viel het op dat de tractie van de Kona niet meteen een veilig gevoel uitstraalt. Dit heeft alles te maken met het feit dat je in een elektrische wagen meteen toegang krijgt tot het volledige vermogen van 204pk. Wanneer je dan vanuit stilstand vertrekt op wegmarkeringen of in aquaplaning terechtkomt, komt het snel voor dat de banden doorslippen. Het loont dus om iets meer na te denken over je bandenkeuze dan bij een conventionele wagen.

Een open dak en zetelverfrissing zijn de twee voornaamste voordelen van het Sky Sensation Pack

Door de band is de Kona een behoorlijk traditionele wagen. De slimste vernuftigheden zitten hem in de cruise control. Allereerst heb je de Adaptive Cruise Control waarmee je niet meer zelf hoeft af te remmen voor de wagen voor je. Niets nieuws aan die horizon, die technologie vind je ondertussen op zowat elke nieuwe wagen. De Smart Cruise Control is dan wel weer een welkome vernuftigheid. Ter aanvulling van de reguliere cruise control, zal die namelijk ook zelf bijsturen om je op de rijbaan te houden. In onze ervaringen was het een geschenk uit de hemel tijdens het filerijden, maar bij het rijden aan volle snelheid voelden we ons minder veilig om de controle op te geven. Wegmarkeringen werden soms behoorlijk laat gespot, waardoor het vaak voelde alsof we op een andere auto afstevenden. Bovendien krijg je geen alarmsignaal wanneer de auto niet langer de controle heeft over je stuur (bijvoorbeeld omdat er geen duidelijke wegmarkeringen zijn ) waardoor je steeds goed het lampje in de gaten moest houden voordat je een bocht toevertrouwt aan de technologie.

Veiligheid

Sinds 1 juli 2019 zijn Europese autoproducenten verplicht een alternatief geluid voor reguliere wagens na te bootsen. Onder de naam VESS (Virtual Engine Sound System) heeft Hyundai deze functie al geïmplementeerd in al zijn EV-modellen. VESS is enkel actief tot en met 30 km/u, vanaf dan is het weer pure stilte. Vandaag kan je VESS nog uitschakelen, maar Hyundai wist ons te zeggen dat dat in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn.

Wie geen fan is van een lichte besturing, zal moeilijk kunnen wennen aan de Kona en zijn lichte servo.

Ons verdict

Eens je gewend bent aan het vinnige elektrische karakter van de Kona, voelt de wagen als een behoorlijk traditioneel exemplaar, getuige de overdosis aan knopjes binnenin. Van connectivity is er praktisch geen sprake (zo mist de auto een applicatie om bijvoorbeeld de stand van de accu in de gaten te houden) en ook de ‘smart cruise control’ voelt niet altijd even afgewerkt in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Autopilot in een Tesla. Toch hebben we genoten van elke rit in de Kona en Hyundai verdient alle lof voor dit aardige instapmodel. Het is niet meteen een model om dagelijks veel kilometers mee te doen, maar de wagen leent zich perfect voor woon-werkverkeer en uitstapjes in het weekend. Al moet je er rekening mee houden dat de Kona een kleine SUV is en weinig koffer- en achterbankruimte biedt. Het is een veelzijdige wagen die perfect als brug tussen een conventionele en elektrische wagen kan dienen, maar is helaas nog redelijk duur voor zijn segment.

elektrische wagenkona evNot Connected Car

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!