Garmin Edge 1030 review: Fietsen zonder zorgen
Met zijn prijs van 600 euro is de Garmin Edge 1030 absoluut geen goedkoop toestel, maar wie wielrennen serieus neemt als hobby, verdient apparatuur die dat ook doet. Of je jezelf nu beperkt tot België of de Tour de France achternagaat in het buitenland, op de Edge 1030 kan je honderd procent vertrouwen.
Een nieuwe verpakking
De Garmin Edge 1030 is de opvolger van de populaire Edge 1000 en de grotere broer van de Garmin Edge 820 en Garmin Edge Explore. Je hebt met andere woorden best was keuze binnen het gamma van Garmin en welke richting je uitgaat is volledig afhankelijk van je eigen voorkeuren en budget. Wat we kunnen zeggen over de Edge 1030 is dat hij de grootste Garmin-fietscomputer tot nu toe is, met een scherm van 3,5 inch of 8,89 centimeter en dat in verhouding met de 3 inch (7,62 centimeter) van de Edge Explore en de 2,3 inch (5,8 centimeter) van de Edge 820. Wie dus graag veel informatie te zien krijgt op zijn scherm, zit hier alvast goed. De 1030 maakt ook indruk door zijn vernieuwde design. Opvallend aan de Edge 1030 is dat de twee belangrijkste knoppen zich niet meer net onder het scherm bevinden, maar onderaan het toestel. Dat zorgt voor een gestroomlijnder uiterlijk, maar is toch even wennen bij de bediening. Wat ook bijdraagt tot het uiterlijk van de 1030, is de volledige focus op een verticale layout en niet langer op een (optionele) horizontale zoals bij de Edge 1000, waarschijnlijk omdat dit simpelweg geen aantrekkelijke functie was. Je zal de Edge 1030 ook beter kunnen bevestigen op je fiets dan zijn voorgangers dankzij de out-front bevestiging. Deze zorgt ervoor dat het toestel op gelijke hoogte komt te staan met je stuur in plaats van er bovenop bevestigd te worden en verbetert zo de veiligheid tijdens het rijden. Let wel op dat deze apart aan te schaffen is voor zo’n 40 euro of in de 1030-bundel voor 75 euro extra met daarin ook een hartslagmeter, cadanssensor en snelheidssensor.
Deze fietscomputer bezit navigatiekaarten voor alle Europese landen, zodat je ook op vakantie makkelijk je trainingsschema verder kan zetten en toont je tevens bezienswaardigheden in de buurt kan vinden. De afslag-voor-afslag aanwijzingen en navigatiewaarschuwingen (bijvoorbeeld voor scherpe bochten) zullen er trouwens voor zorgen dat je ook veilig bent op onbekend terrein. Uniek is het Trendline Popularity-systeem, dat je een route voorstelt op basis van de ritgegevens van duizenden andere gebruikers die Garmin verzamelde via de Garmin Connect app. Zo rijd je steeds op de beste wegen. Meer dan het kiezen van je vertreklocatie- en richting en het aantal kilometers dat je wil rijden moet je niet instellen.
Garmin’s Edge 1030 maakt het je makkelijk
Wie zijn ritten opnieuw wil bekijken kan dat doen op de Edge 1030 zelf, maar omdat kaarten er nu eenmaal beter uitzien op je smartphone, is de app hiervoor een aanrader. Wie gebruikt maakt van Strava Premium zal ook tevreden zijn met de Strava Live Segments-ondersteuning, waarmee je je huidige tijd kan vergelijken met je persoonlijke toptijd of die van vrienden. Wie graag een trainingsschema opstelt, kan dat doen via de ondersteuning voor TrainingPeaks en ook Best Bike Split wordt ondersteund. De Garmin Edge 1030 past zich met andere woorden volledig aan op jouw stijl van sporten. Per gebruiker kan een gebruikersprofiel ingesteld worden dat je leeftijd, geslacht en gewicht bevat, maar je kan tevens activiteitsprofielen instellen, bijvoorbeeld wegwielrennen en mountainbiken en zo apart informatie verzamelen. Het navigeren tussen profielen gaat heel eenvoudig vanop het thuisscherm, dat zeer eenvoudig en duidelijk is opgebouwd. Het heldere beeldscherm van de Garmin 1030 draagt eveneens toe aan de gebruiksvriendelijkheid en kan naar keuze ingesteld worden op de door jou gekozen helderheid (of je kan kiezen voor de automatische instelling). Navigeren door de menu’s gaat over het algemeen vlot, al zal je af en toe een tweede keer moeten drukken omdat je het scherm niet helemaal goed raakte. Dit had naar mijn mening best nog vlotter gemogen, net zoals het navigeren op kaartjes waarbij je plus- en mintekentjes moet gebruiken om te zoomen in plaats van je duim en wijsvinger.
De batterijduur van de Edge 1030 ligt volgens Garmin op 20 uur, wat meer dan voldoende is voor de gemiddelde wielertoerist. Wil je toch nog meer, dan is er een externe batterij beschikbaar die je 20 uur extra energie geeft. Leuk om te vermelden is de rider-to-rider berichtendienst. Deze hebben we niet kunnen testen, maar het gaat hier om een aantal korte berichten die je naar andere (gekende) Garmin-gebruikers kan sturen tijdens het rijden. Berichten beperken zich tot korte boodschappen zoals “Ik ben er bijna”. Je vrienden verschijnen dan ook op je kaart, handig als je graag in groep rijdt. Wie dan weer liever alleen rijdt, kan een voordeel hebben aan de ingebouwde ongevaldetectie die automatisch een bericht verstuurd naar een contactpersoon voor noodgevallen.
Garmin Edge 1030: het verdict
De Garmin Edge 1030 is een indrukwekkende fietscomputer die voorzien is van zowel Bluetooth als ANT+ ondersteuning, waardoor je de meeste sensoren vlot kan gebruiken in combinatie hiermee. Tijdens het rijden wordt exact de informatie weergegeven die je zelf wil. De prijs is het grootste obstakel, maar daar krijg je wel heel wat voor in de plaats. Als het toch teveel blijft en je niet alle laatste nieuwe snufjes nodig hebt, dan zijn de Edge Explore en 820 sterke alternatieven.
Met zijn prijs van 600 euro is de Garmin Edge 1030 absoluut geen goedkoop toestel, maar wie wielrennen serieus neemt als hobby, verdient apparatuur die dat ook doet. Of je jezelf nu beperkt tot België of de Tour de France achternagaat in het buitenland, op de Edge 1030 kan je honderd procent vertrouwen.
Een nieuwe verpakking
De Garmin Edge 1030 is de opvolger van de populaire Edge 1000 en de grotere broer van de Garmin Edge 820 en Garmin Edge Explore. Je hebt met andere woorden best was keuze binnen het gamma van Garmin en welke richting je uitgaat is volledig afhankelijk van je eigen voorkeuren en budget. Wat we kunnen zeggen over de Edge 1030 is dat hij de grootste Garmin-fietscomputer tot nu toe is, met een scherm van 3,5 inch of 8,89 centimeter en dat in verhouding met de 3 inch (7,62 centimeter) van de Edge Explore en de 2,3 inch (5,8 centimeter) van de Edge 820. Wie dus graag veel informatie te zien krijgt op zijn scherm, zit hier alvast goed. De 1030 maakt ook indruk door zijn vernieuwde design. Opvallend aan de Edge 1030 is dat de twee belangrijkste knoppen zich niet meer net onder het scherm bevinden, maar onderaan het toestel. Dat zorgt voor een gestroomlijnder uiterlijk, maar is toch even wennen bij de bediening. Wat ook bijdraagt tot het uiterlijk van de 1030, is de volledige focus op een verticale layout en niet langer op een (optionele) horizontale zoals bij de Edge 1000, waarschijnlijk omdat dit simpelweg geen aantrekkelijke functie was. Je zal de Edge 1030 ook beter kunnen bevestigen op je fiets dan zijn voorgangers dankzij de out-front bevestiging. Deze zorgt ervoor dat het toestel op gelijke hoogte komt te staan met je stuur in plaats van er bovenop bevestigd te worden en verbetert zo de veiligheid tijdens het rijden. Let wel op dat deze apart aan te schaffen is voor zo’n 40 euro of in de 1030-bundel voor 75 euro extra met daarin ook een hartslagmeter, cadanssensor en snelheidssensor.
Deze fietscomputer bezit navigatiekaarten voor alle Europese landen, zodat je ook op vakantie makkelijk je trainingsschema verder kan zetten en toont je tevens bezienswaardigheden in de buurt kan vinden. De afslag-voor-afslag aanwijzingen en navigatiewaarschuwingen (bijvoorbeeld voor scherpe bochten) zullen er trouwens voor zorgen dat je ook veilig bent op onbekend terrein. Uniek is het Trendline Popularity-systeem, dat je een route voorstelt op basis van de ritgegevens van duizenden andere gebruikers die Garmin verzamelde via de Garmin Connect app. Zo rijd je steeds op de beste wegen. Meer dan het kiezen van je vertreklocatie- en richting en het aantal kilometers dat je wil rijden moet je niet instellen.
Garmin’s Edge 1030 maakt het je makkelijk
Wie zijn ritten opnieuw wil bekijken kan dat doen op de Edge 1030 zelf, maar omdat kaarten er nu eenmaal beter uitzien op je smartphone, is de app hiervoor een aanrader. Wie gebruikt maakt van Strava Premium zal ook tevreden zijn met de Strava Live Segments-ondersteuning, waarmee je je huidige tijd kan vergelijken met je persoonlijke toptijd of die van vrienden. Wie graag een trainingsschema opstelt, kan dat doen via de ondersteuning voor TrainingPeaks en ook Best Bike Split wordt ondersteund. De Garmin Edge 1030 past zich met andere woorden volledig aan op jouw stijl van sporten. Per gebruiker kan een gebruikersprofiel ingesteld worden dat je leeftijd, geslacht en gewicht bevat, maar je kan tevens activiteitsprofielen instellen, bijvoorbeeld wegwielrennen en mountainbiken en zo apart informatie verzamelen. Het navigeren tussen profielen gaat heel eenvoudig vanop het thuisscherm, dat zeer eenvoudig en duidelijk is opgebouwd. Het heldere beeldscherm van de Garmin 1030 draagt eveneens toe aan de gebruiksvriendelijkheid en kan naar keuze ingesteld worden op de door jou gekozen helderheid (of je kan kiezen voor de automatische instelling). Navigeren door de menu’s gaat over het algemeen vlot, al zal je af en toe een tweede keer moeten drukken omdat je het scherm niet helemaal goed raakte. Dit had naar mijn mening best nog vlotter gemogen, net zoals het navigeren op kaartjes waarbij je plus- en mintekentjes moet gebruiken om te zoomen in plaats van je duim en wijsvinger.
De batterijduur van de Edge 1030 ligt volgens Garmin op 20 uur, wat meer dan voldoende is voor de gemiddelde wielertoerist. Wil je toch nog meer, dan is er een externe batterij beschikbaar die je 20 uur extra energie geeft. Leuk om te vermelden is de rider-to-rider berichtendienst. Deze hebben we niet kunnen testen, maar het gaat hier om een aantal korte berichten die je naar andere (gekende) Garmin-gebruikers kan sturen tijdens het rijden. Berichten beperken zich tot korte boodschappen zoals “Ik ben er bijna”. Je vrienden verschijnen dan ook op je kaart, handig als je graag in groep rijdt. Wie dan weer liever alleen rijdt, kan een voordeel hebben aan de ingebouwde ongevaldetectie die automatisch een bericht verstuurd naar een contactpersoon voor noodgevallen.
Garmin Edge 1030: het verdict
De Garmin Edge 1030 is een indrukwekkende fietscomputer die voorzien is van zowel Bluetooth als ANT+ ondersteuning, waardoor je de meeste sensoren vlot kan gebruiken in combinatie hiermee. Tijdens het rijden wordt exact de informatie weergegeven die je zelf wil. De prijs is het grootste obstakel, maar daar krijg je wel heel wat voor in de plaats. Als het toch teveel blijft en je niet alle laatste nieuwe snufjes nodig hebt, dan zijn de Edge Explore en 820 sterke alternatieven.