Assassin’s Creed Rebellion review: Een aangename tijdverspiller
De woorden “mobiel” en “freemium” zeggen al veel over het type game dat Assassin’s Creed: Rebellion is. Het is dusver nog steeds niet mogelijk om de grafische pracht van een PC-game zoals Odyssey over te zetten naar een draagbaar medium. Ubisoft moest met andere woorden op zoek naar een nieuwe formule, en de inspiratie en meer daarvoor vonden ze bij Fallout Shelter, een game die ze zo tof vonden dat ze de makers ervan, Behaviour Interactive, inhuurden om Rebellion te ontwikkelen. Het resultaat is een sidescrolling strategiegame met een Assassin’s Creed jasje, waarin de personages eruitzien als levende Funko Pops. Een geheel dat verrassend goed samenhangt en er een leuke AC spinoff van maakt. Helaas (ja, toch wel) is de game gratis en vind je daardoor een hele verzameling microtransactie terug in het spel, die soms echt te absurd voor woorden zijn.
Snel onder de knie te krijgen
Assassin’s Creed: Rebellion werkt als volgt: je begint met enkele helden en door bepaalde missies te doen, verzamel je DNA-fragmenten van andere helden. Deze kan je trainen in je hoofdkwartier, zodat ze sterker worden en je betere missies kan doen. Elke missie kost je Intel en heeft specifieke vereisten. Zo moet je party steeds voorzien zijn van drie personages en uit een mix van sluipmoordenaars, DPS’ers (damage per second) en genezers (healers) bestaan. Breng je een missie tot een goed einde, dan krijg je beloningen zoals ervaringspunten, munten en grondstoffen. Hiermee kan je de kamers van je hoofdkwartier upgraden om zo betere wapens en uitrusting te creëren en helden te kunnen toewijzen om op een passieve manier Intel, grondstoffen en munten te verdienen. Omdat de moeilijkheidsgraad van het hoofdverhaal snel omhoog gaat, zal je dus steeds moeten blijven trainen om de nieuwe uitdagingen aan te kunnen.
Hoe free is freemium in Assassin’s Creed: Rebellion?
Voor we in de gameplay zelf duiken, vind ik het belangrijk om uit te leggen wat voor speelervaring je kan verwachten als je besluit om Assassin’s Creed: Rebellion te spelen als een gratis game. Geen al te slechte, zo blijkt, want in het begin voorziet het spel je van al dat je nodig hebt om verder te geraken, van nieuwe helden tot munten en grondstoffen, premium currency en Intel. Dit blijft zo ongeveer duren tot je de tweede van vijf regio’s in het spel bereikt. Je overschotten beginnen op te geraken en je moet je grondstoffen dus verdienen door het toewijzen van helden aan bepaalde kamers, zoals de Treasury (schatkist) en de Intel Room. Op zich geen probleem, maar als deze kamers vol zijn, moet je ze wel steeds leegmaken, waardoor de game je dus verleidt om steeds opnieuw in te loggen. Dat doet ze trouwens ook met de gratis kubussen die je elke paar uur kan krijgen en de beloningen die er zijn voor dagelijks in te loggen, die DNA en andere grondstoffen bevatten.
Je zal met andere woorden lichtjes geïrriteerd worden door het spel om toch maar enkele (en vele) euro’s uit te geven aan een nieuwe held of extra grondstoffen. Soms is dat moeilijk te weerstaan, want je wil natuurlijk meteen doorspelen, en niet enkele uren wachten. Op andere momenten is het dan weer enorm makkelijk om nee te zeggen tegen microtransacties, zoals bij de “aanbieding” om 28 euro neer te tellen voor een enkele held. Nee bedankt, Ubisoft. Verder is het best wel doenbaar om gratis te spelen, al loop je dus hier en daar tegen een zogenaamde paywall aan, waar je veel te zwak bent om verder te komen in het verhaal en dus baat hebt bij het aankopen van grondstoffen en wapens. In dat geval moet je enkele dagen doorbijten en oude missies blijven herhalen om terug op niveau te geraken.
Vingervlugge gevechten
Op het vlak van gameplay speelt Assassin’s Creed: Rebellion best wel aangenaam. Elk personage heeft bepaalde vaardigheden die ze kunnen gebruiken om een missie tot een goed einde te brengen. Sluipmoordenaars schakelen een vijand bijvoorbeeld meteen uit, hoewel dit ook kan falen op basis van je eigen krachtniveau en dat van de vijand waar je tegen strijdt Een percentage geeft echter steeds aan wat je kansen zijn voor je aan een gevecht begint, zodat je strategische beslissingen kan nemen. Het doel is om een missie te beëindigen zonder dat iemand in je party dood gaat, dan verdien je drie van de drie sterren en speel je de Rush-modus vrij. Deze modus laat je toe om drie helden met 100 procent leven te gebruiken om een missie onmiddellijk succesvol af te ronden. Zo spaar je tijd uit. Je kan ook tijd besparen door de missie te spelen, maar de AI zelf te laten kiezen hoe hij aanvalt, zo werk je op hetzelfde moment aan vooruitgang voor de in-game achievements. Echt slim is de AI niet, dus ik raad aan om hem enkel te gebruiken bij eenvoudige missies en geen healers te gebruiken, deze worden immers net iets te vaak op een zelfmoordmissie gestuurd tegen veel te sterke vijanden. Zelf de missies spelen blijft toch wel het leukste, wat voor een groot deel komt door de bevredigende gevechtsanimaties en het hoge tempo ervan.
Het verhaal zelf gaat wat verloren in het eindeloos herhalen van missies, maar zij die er aandacht aan besteden kunnen genieten van een leuke toevoeging. Verder vinden er ook regelmatig nieuwe evenementen plaats met gratis kubussen en andere prijzen. Zo heeft het huidige evenement bijvoorbeeld een Odyssey thema, tof voor de AC fans van het eerste (of in dit geval, laatste) uur.
Conclusie
Assassin’s Creed: Rebellion is verslavend leuk en een aangename game voor onderweg. Heb je elke dag een halfuur de tijd, dan geeft dat je voldoende opportuniteit om alle missies en dagelijkse objectieven tot een goed einde te brengen, en hoef je dan geen investering te doen via microtransacties. Voor de AC-fan zit deze game vol met herkenbare personages en voor nieuwe spelers is het zeer eenvoudig om te beginnen met spelen. Voor iedereen iets dus.
De woorden “mobiel” en “freemium” zeggen al veel over het type game dat Assassin’s Creed: Rebellion is. Het is dusver nog steeds niet mogelijk om de grafische pracht van een PC-game zoals Odyssey over te zetten naar een draagbaar medium. Ubisoft moest met andere woorden op zoek naar een nieuwe formule, en de inspiratie en meer daarvoor vonden ze bij Fallout Shelter, een game die ze zo tof vonden dat ze de makers ervan, Behaviour Interactive, inhuurden om Rebellion te ontwikkelen. Het resultaat is een sidescrolling strategiegame met een Assassin’s Creed jasje, waarin de personages eruitzien als levende Funko Pops. Een geheel dat verrassend goed samenhangt en er een leuke AC spinoff van maakt. Helaas (ja, toch wel) is de game gratis en vind je daardoor een hele verzameling microtransactie terug in het spel, die soms echt te absurd voor woorden zijn.
Snel onder de knie te krijgen
Assassin’s Creed: Rebellion werkt als volgt: je begint met enkele helden en door bepaalde missies te doen, verzamel je DNA-fragmenten van andere helden. Deze kan je trainen in je hoofdkwartier, zodat ze sterker worden en je betere missies kan doen. Elke missie kost je Intel en heeft specifieke vereisten. Zo moet je party steeds voorzien zijn van drie personages en uit een mix van sluipmoordenaars, DPS’ers (damage per second) en genezers (healers) bestaan. Breng je een missie tot een goed einde, dan krijg je beloningen zoals ervaringspunten, munten en grondstoffen. Hiermee kan je de kamers van je hoofdkwartier upgraden om zo betere wapens en uitrusting te creëren en helden te kunnen toewijzen om op een passieve manier Intel, grondstoffen en munten te verdienen. Omdat de moeilijkheidsgraad van het hoofdverhaal snel omhoog gaat, zal je dus steeds moeten blijven trainen om de nieuwe uitdagingen aan te kunnen.
Hoe free is freemium in Assassin’s Creed: Rebellion?
Voor we in de gameplay zelf duiken, vind ik het belangrijk om uit te leggen wat voor speelervaring je kan verwachten als je besluit om Assassin’s Creed: Rebellion te spelen als een gratis game. Geen al te slechte, zo blijkt, want in het begin voorziet het spel je van al dat je nodig hebt om verder te geraken, van nieuwe helden tot munten en grondstoffen, premium currency en Intel. Dit blijft zo ongeveer duren tot je de tweede van vijf regio’s in het spel bereikt. Je overschotten beginnen op te geraken en je moet je grondstoffen dus verdienen door het toewijzen van helden aan bepaalde kamers, zoals de Treasury (schatkist) en de Intel Room. Op zich geen probleem, maar als deze kamers vol zijn, moet je ze wel steeds leegmaken, waardoor de game je dus verleidt om steeds opnieuw in te loggen. Dat doet ze trouwens ook met de gratis kubussen die je elke paar uur kan krijgen en de beloningen die er zijn voor dagelijks in te loggen, die DNA en andere grondstoffen bevatten.
Je zal met andere woorden lichtjes geïrriteerd worden door het spel om toch maar enkele (en vele) euro’s uit te geven aan een nieuwe held of extra grondstoffen. Soms is dat moeilijk te weerstaan, want je wil natuurlijk meteen doorspelen, en niet enkele uren wachten. Op andere momenten is het dan weer enorm makkelijk om nee te zeggen tegen microtransacties, zoals bij de “aanbieding” om 28 euro neer te tellen voor een enkele held. Nee bedankt, Ubisoft. Verder is het best wel doenbaar om gratis te spelen, al loop je dus hier en daar tegen een zogenaamde paywall aan, waar je veel te zwak bent om verder te komen in het verhaal en dus baat hebt bij het aankopen van grondstoffen en wapens. In dat geval moet je enkele dagen doorbijten en oude missies blijven herhalen om terug op niveau te geraken.
Vingervlugge gevechten
Op het vlak van gameplay speelt Assassin’s Creed: Rebellion best wel aangenaam. Elk personage heeft bepaalde vaardigheden die ze kunnen gebruiken om een missie tot een goed einde te brengen. Sluipmoordenaars schakelen een vijand bijvoorbeeld meteen uit, hoewel dit ook kan falen op basis van je eigen krachtniveau en dat van de vijand waar je tegen strijdt Een percentage geeft echter steeds aan wat je kansen zijn voor je aan een gevecht begint, zodat je strategische beslissingen kan nemen. Het doel is om een missie te beëindigen zonder dat iemand in je party dood gaat, dan verdien je drie van de drie sterren en speel je de Rush-modus vrij. Deze modus laat je toe om drie helden met 100 procent leven te gebruiken om een missie onmiddellijk succesvol af te ronden. Zo spaar je tijd uit. Je kan ook tijd besparen door de missie te spelen, maar de AI zelf te laten kiezen hoe hij aanvalt, zo werk je op hetzelfde moment aan vooruitgang voor de in-game achievements. Echt slim is de AI niet, dus ik raad aan om hem enkel te gebruiken bij eenvoudige missies en geen healers te gebruiken, deze worden immers net iets te vaak op een zelfmoordmissie gestuurd tegen veel te sterke vijanden. Zelf de missies spelen blijft toch wel het leukste, wat voor een groot deel komt door de bevredigende gevechtsanimaties en het hoge tempo ervan.
Het verhaal zelf gaat wat verloren in het eindeloos herhalen van missies, maar zij die er aandacht aan besteden kunnen genieten van een leuke toevoeging. Verder vinden er ook regelmatig nieuwe evenementen plaats met gratis kubussen en andere prijzen. Zo heeft het huidige evenement bijvoorbeeld een Odyssey thema, tof voor de AC fans van het eerste (of in dit geval, laatste) uur.
Conclusie
Assassin’s Creed: Rebellion is verslavend leuk en een aangename game voor onderweg. Heb je elke dag een halfuur de tijd, dan geeft dat je voldoende opportuniteit om alle missies en dagelijkse objectieven tot een goed einde te brengen, en hoef je dan geen investering te doen via microtransacties. Voor de AC-fan zit deze game vol met herkenbare personages en voor nieuwe spelers is het zeer eenvoudig om te beginnen met spelen. Voor iedereen iets dus.