Review Samsung Gear VR: hallucinante ervaring
Wat is in hemelsnaam een virtuele wereld? Behoorlijk lastig om te vertellen, want je kan het niet echt ervaren zonder dat je zo’n maffe bril hebt opgezet. De technologie staat overduidelijk nog in de kinderschoenen, maar het is Samsung dat de sprong waagt door als allereerste een totaaloplossing aan te bieden.
De Gear VR is het allereerste toestel op de markt dat gebruikmaakt van de technologie van Oculus, één van de grondleggers in virtual reality, en dat aan een scherpe prijs. Tenminste, op het eerste zicht, want voor de bril heb je eigenlijk ook nog een Samsung Galaxy Note 4 nodig. Dat voegt zomaar 700 euro toe aan het prijskaartje. Nieuwe technologieën kosten altijd wat meer geld, en iemand moet de eerste zijn. Maar is het eigenlijk ook echt de moeite waard?
Eenvoudige bril
Wanneer we de Gear VR op zichzelf bekijken, is het voornamelijk een comfortabel stuk plastic met twee lenzen om door te kijken, twee knoppen voor de bediening en een klein touchpad om te navigeren. Er is ook een kleine lichtsensor om te zien of de bril op of af is om de app te pauzeren. In onze ogen had dit ook perfect gelukt voor de helft van de prijs, zeker omdat je ook nog eens een Note 4 nodig hebt, maar van alle VR-testbrillen die we al hebben gedragen, zit deze wel veruit het comfortabelst van allemaal. De hoofdband zorgt ervoor dat het gewicht vooraan op je neus perfect draagbaar blijft tijdens speelsessies van enkele uren.
Vooraan kan je het plastic scherm verwijderen. Daar zit de microUSB-connector waarin je de Note 4 moet klikken. Dankzij een handig kliksysteem zit hij direct op zijn plaats. Na de installatie van de Oculus-app kan je direct aan de slag. Voor een nieuw product zijn er trouwens al behoorlijk wat apps beschikbaar om uit te proberen. Voorlopig is alles nog gratis in de Oculus Store, dus download alles zeker eens voor een optimale beleving.
Hoe kom je eigenlijk tot Virtual Reality (VR) met een Note 4? Simpel: op de Note 4 wordt het beeld in twee gesplitst, met voor elk oog een apart beeld. Op die manier kan je zonder problemen spelen met 3D-effecten, omdat elk oog een apart beeld ontvangt. De lenzen in de Gear VR heb je nodig om het scherm zo dicht tegen je ogen scherp te zien. Of je nu een bril draagt of niet, voor deze bril heb je die niet nodig. Een klein rolletje bovenaan zorgt ervoor dat je het beeld gemakkelijk kan scherpstellen.
De bewegingssensoren in de Note 4 registreren je hoofdbewegingen, zodat de 3D-omgeving in de Gear VR ook perfect je hoofd volgt. Het resultaat is een VR-ervaring waar het lijkt alsof je in de ruimte zelf zit en alles ervaart alsof je erbij bent.
Ervaring
De ervaring is moeilijk onder woorden te brengen, maar neem het van ons aan dat je danig onder de indruk zal zijn. We hebben de Gear VR op meer dan 50 mensen gepast, van 9 tot 87 jaar, en er is niet één iemand die het maar niets vindt. Ze zijn onmiddellijk mee met het concept, maar je moet het wel willen proberen. Vooraf hadden er een paar van onze uitgezochte proefkonijnen geen zin in de test omdat het ding toch te technisch zou zijn en ze er niets van zouden begrijpen. Een minuut later waren ze alles vergeten en verscheen de glimlach al op het gezicht.
VR is dus een absolute ervaring, maar is het ook wel een 199 euro-ervaring (+ Note 4)? Dat is een andere zaak, want na meer dan tien uur testen merk je dat het ‘nieuwe’ er snel af is. Het wauw-gevoel dat je krijgt wanneer het nieuw is, maakt al snel plaats voor gewoonte, en dan pas valt de voorlopige beperking van de Gear VR op: apps. Er zijn behoorlijk wat ‘ervaring-apps’, maar als je die een handvol keer hebt gezien ben je er ook mee klaar. Elke keer je een 360°-video vindt op het internet kan je opnieuw kort genieten, maar die duren amper langer dan vier minuten. Korte ervaringen, maar niets dat echt lang blijft duren.
Gelukkig zijn er de spelletjes die je kan spelen met de Gear VR, maar dan zou je eigenlijk de versie in huis moeten halen met een controller voor 50 euro extra. Er zijn een dertigtal games beschikbaar, die je sowieso allemaal een keer moet proberen om te beleven. Helaas zit er nog niets tussen waar je je tanden voor ettelijke uren in kan zetten, maar dat kan in de toekomst nog veranderen.
VR-apps
Welke ervaringen kan je eigenlijk al beleven op de Gear VR? De basisapps die wel voor zicht spreken: “360 Photos”, “360 Videos”, “VR Gallery” en “Oculus Cinema”. Die laatste is wel grappig: hier kan je filmtrailers bekijken terwijl je in een cinemazaal thuis of op de maan zit. Helaas verklein je zo het kijkveld naar de film, met een veel slechtere resolutie als gevolg. Leuk om te zien, maar zeker geen vervanger voor een filmzaal.
Onder het tabblad ‘Experiences’ heb je een 10-tal ervaringen die je het potentieel tonen van VR. Vooral de simulatie waar je tussen de vissen zwemt, geeft je snel een gedesoriënteerd gevoel. “Titans of Space” begeleidt jou dan weer doorheen het universum in een ruimtetuig, terwijl je informatie krijgt over alle planeten. De meest interessante voor 360°-video’s? Cirque du Soleil’s “Zarkana”. Hier beleef je een deel van de show op de allereerste rij, wat verbazingwekkend goed werkt. Diverse acteurs zitten naast jou, en maken regelmatig opmerkingen over de show. Dit opent de deur naar documentaires, shows en in de toekomst live sportwedstrijden. Het potentieel is immens.
Het grootste aanbod vind je onder het tabblad “Games”. Daar zitten op dit ogenblik meer dan 24 apps, waarvan je er waarschijnlijk maar eentje echt kent: “Temple Run VR”. Hier kan je vanuit eerste persoonsperspectief “Temple Run” spelen, maar dat lukte niet voor iedereen. Gemiddeld 30% van ons testpanel werd misselijk na 2 minuten. Dit is ook wel de meest intensieve demo van allemaal. Je hoofd krijgt impulsen dat je snel naar voor rent, maar je zit gewoon (passief) in je stoel. De misselijkheidsgraad mindert wel door meermaals te proberen.
Minder extreem zijn de meeste andere VR-spellen. Hier is de beweging niet zo extreem, wat het draagbaar maakt. Het vraagt nog wel wat gewenning, maar het merendeel kunnen we handig een uur volhouden. Als het spel natuurlijk zo lang is, want in de Oculus Store zitten voorlopig meer veredelde demo’s en ervaringen dan echte afgewerkte spellen. “Herobound” en “James’s Legacy” zijn absoluut de moeite waard. In beide games kijk je vanuit vogelperspectief op de wereld, wat extra indrukwekkend oogt met de Gear VR. Tussendoor zijn er nog een hele hoop andere games, maar bekijk het meer als demo’s om kort te proberen. De echte, mogelijk betalende VR-ervaringen zijn voorlopig nog niet beschikbaar.
Quad HD-scherm
Technisch gezien is de Gear VR geen wondertoestel. Het is simpelweg een plastic houder met lenzen, precies wat Google vorig jaar al liet zien aan de massa. De Google Cardboard kan je online kopen voor gemiddeld 20 euro voor dezelfde belevenis, maar het is het draagcomfort en optimale lichtdichtheid van de Gear VR die de beleving veel aangenamer en beter maken. Helaas heeft Samsung de Gear VR enkel compatibel gemaakt met de Note 4, alle andere toestellen vallen uit de boot.
Je kan echter wel een aantal toestellen met een 5,3 tot 5,7 inchscherm in de houder klikken door de microUSB-stekker naar boven te duwen, maar we hebben niet het gevoel dat de Gear VR daarvoor gemaakt is. Zo konden we ook genieten van de talrijke VR-apps die in de Google Play Store staan. Van zodra je de microUSB-stekker in de Note 4 steekt, word je automatisch naar de Oculus Store gebracht in de bril. De navigatie doorheen de appwinkel doe je met je hoofd, selecteren met het touchpad.
Waarom de Note 4 als basistoestel voor VR? Omwille van zijn hoge Quad HD-resolutie. De Note 4 zit namelijk zo dicht bij je ogen, dat zelfs zijn hoge pixeldensiteit nog niet genoeg is voor een scherp beeld. Je ziet de pixels duidelijk, net als de RGB-kleuren bij wit licht. Een hogere resolutie zou wenselijk zijn, denk bijvoorbeeld aan 4K, maar daar zullen we nog wel een paar jaren op moeten wachten. Waarom? Wanneer je zoveel pixels moet aansturen voor bijvoorbeeld een 3D-game, heb je een bijzonder krachtige grafische chip nodig. We merkten tijdens onze test nu al dat het toestel na zo’n drie kwartier “Herobound” spelen wel extreem warm werd.
Quad HD is prettig, maar de meest vloeiende ervaring hadden we met de Note 3 door zijn Full HD-resolutie. De pixels verschijnen wel iets groter in beeld, maar nog net binnen de perken. Helaas vind je op de Note 3 geen Oculus Store, zodat je enkel de Google Play Store VR-apps kan bekijken. De Oculus Store sideloaden door het APK-bestand op de Note 3 te installeren, lukt ons ook niet. De Gear VR kan blijkbaar het verschil tussen een Note 4 en een ander toestel herkennen van zodra je de microUSB-stekker insteekt.
Toekomst
De Gear VR doet exact hetzelfde als de Google Cardboard deed vorig jaar, maar verpakt het in een mooi en comfortabel geheel met een eigen Oculus Store, dankzij de samenwerking met Oculus. Het resultaat mag er zijn, maar voorlopig gaat het vooral om ervaringen en missen we de killer app waarvoor je uren de Gear VR op je neus zou willen zetten. Die zal er ongetwijfeld wel komen omdat de technologie nog maar in de kinderschoenen staat en de ontwikkelaars nog volop bezig zijn met frisse nieuwe ideeën uit te werken.
Bovendien vragen we ons af hoe Samsung dit aan de mensen gaat verkopen. Wie het niet gezien heeft, kan je onmogelijk overtuigen om er eentje te kopen. Een korte demo van twee minuten zou al genoeg zijn, maar zonder kan je niemand warm maken voor VR. Voorlopig is de Gear VR enkel verkrijgbaar in de Samsung Store in Nederland. In België is er geen, geïnteresseerden zullen de grens over moeten om er eentje in huis te halen.
Heb je een Galaxy Note 4 in gebruik, dan kunnen we de Gear VR van harte aanraden. Voor 200 euro haal je een straffe ervaring in huis waar je ettelijke uren van zal genieten. Het app-aanbod van de Oculus Store zal in de nabije toekomst wel aandikken, zodat je niet snel zonder apps zal zitten. Voor wie geen Note 4 heeft en de hele set moet kopen, is de Gear VR niet interessant. De prijs ligt te hoog voor de ervaring die we op de redactie hebben gevoeld. Wanneer de Note 4 met de Gear VR wordt gebundeld in een interessant pakket kunnen we onze mening herzien. Een ding staat wel vast: virtual reality gaat de komende jaren definitief doorbreken. Aan jou om te kiezen hoe vroeg jij op de VR-wagen wil springen.
Wat is in hemelsnaam een virtuele wereld? Behoorlijk lastig om te vertellen, want je kan het niet echt ervaren zonder dat je zo’n maffe bril hebt opgezet. De technologie staat overduidelijk nog in de kinderschoenen, maar het is Samsung dat de sprong waagt door als allereerste een totaaloplossing aan te bieden.
De Gear VR is het allereerste toestel op de markt dat gebruikmaakt van de technologie van Oculus, één van de grondleggers in virtual reality, en dat aan een scherpe prijs. Tenminste, op het eerste zicht, want voor de bril heb je eigenlijk ook nog een Samsung Galaxy Note 4 nodig. Dat voegt zomaar 700 euro toe aan het prijskaartje. Nieuwe technologieën kosten altijd wat meer geld, en iemand moet de eerste zijn. Maar is het eigenlijk ook echt de moeite waard?
Eenvoudige bril
Wanneer we de Gear VR op zichzelf bekijken, is het voornamelijk een comfortabel stuk plastic met twee lenzen om door te kijken, twee knoppen voor de bediening en een klein touchpad om te navigeren. Er is ook een kleine lichtsensor om te zien of de bril op of af is om de app te pauzeren. In onze ogen had dit ook perfect gelukt voor de helft van de prijs, zeker omdat je ook nog eens een Note 4 nodig hebt, maar van alle VR-testbrillen die we al hebben gedragen, zit deze wel veruit het comfortabelst van allemaal. De hoofdband zorgt ervoor dat het gewicht vooraan op je neus perfect draagbaar blijft tijdens speelsessies van enkele uren.
Vooraan kan je het plastic scherm verwijderen. Daar zit de microUSB-connector waarin je de Note 4 moet klikken. Dankzij een handig kliksysteem zit hij direct op zijn plaats. Na de installatie van de Oculus-app kan je direct aan de slag. Voor een nieuw product zijn er trouwens al behoorlijk wat apps beschikbaar om uit te proberen. Voorlopig is alles nog gratis in de Oculus Store, dus download alles zeker eens voor een optimale beleving.
Hoe kom je eigenlijk tot Virtual Reality (VR) met een Note 4? Simpel: op de Note 4 wordt het beeld in twee gesplitst, met voor elk oog een apart beeld. Op die manier kan je zonder problemen spelen met 3D-effecten, omdat elk oog een apart beeld ontvangt. De lenzen in de Gear VR heb je nodig om het scherm zo dicht tegen je ogen scherp te zien. Of je nu een bril draagt of niet, voor deze bril heb je die niet nodig. Een klein rolletje bovenaan zorgt ervoor dat je het beeld gemakkelijk kan scherpstellen.
De bewegingssensoren in de Note 4 registreren je hoofdbewegingen, zodat de 3D-omgeving in de Gear VR ook perfect je hoofd volgt. Het resultaat is een VR-ervaring waar het lijkt alsof je in de ruimte zelf zit en alles ervaart alsof je erbij bent.
Ervaring
De ervaring is moeilijk onder woorden te brengen, maar neem het van ons aan dat je danig onder de indruk zal zijn. We hebben de Gear VR op meer dan 50 mensen gepast, van 9 tot 87 jaar, en er is niet één iemand die het maar niets vindt. Ze zijn onmiddellijk mee met het concept, maar je moet het wel willen proberen. Vooraf hadden er een paar van onze uitgezochte proefkonijnen geen zin in de test omdat het ding toch te technisch zou zijn en ze er niets van zouden begrijpen. Een minuut later waren ze alles vergeten en verscheen de glimlach al op het gezicht.
VR is dus een absolute ervaring, maar is het ook wel een 199 euro-ervaring (+ Note 4)? Dat is een andere zaak, want na meer dan tien uur testen merk je dat het ‘nieuwe’ er snel af is. Het wauw-gevoel dat je krijgt wanneer het nieuw is, maakt al snel plaats voor gewoonte, en dan pas valt de voorlopige beperking van de Gear VR op: apps. Er zijn behoorlijk wat ‘ervaring-apps’, maar als je die een handvol keer hebt gezien ben je er ook mee klaar. Elke keer je een 360°-video vindt op het internet kan je opnieuw kort genieten, maar die duren amper langer dan vier minuten. Korte ervaringen, maar niets dat echt lang blijft duren.
Gelukkig zijn er de spelletjes die je kan spelen met de Gear VR, maar dan zou je eigenlijk de versie in huis moeten halen met een controller voor 50 euro extra. Er zijn een dertigtal games beschikbaar, die je sowieso allemaal een keer moet proberen om te beleven. Helaas zit er nog niets tussen waar je je tanden voor ettelijke uren in kan zetten, maar dat kan in de toekomst nog veranderen.
VR-apps
Welke ervaringen kan je eigenlijk al beleven op de Gear VR? De basisapps die wel voor zicht spreken: “360 Photos”, “360 Videos”, “VR Gallery” en “Oculus Cinema”. Die laatste is wel grappig: hier kan je filmtrailers bekijken terwijl je in een cinemazaal thuis of op de maan zit. Helaas verklein je zo het kijkveld naar de film, met een veel slechtere resolutie als gevolg. Leuk om te zien, maar zeker geen vervanger voor een filmzaal.
Onder het tabblad ‘Experiences’ heb je een 10-tal ervaringen die je het potentieel tonen van VR. Vooral de simulatie waar je tussen de vissen zwemt, geeft je snel een gedesoriënteerd gevoel. “Titans of Space” begeleidt jou dan weer doorheen het universum in een ruimtetuig, terwijl je informatie krijgt over alle planeten. De meest interessante voor 360°-video’s? Cirque du Soleil’s “Zarkana”. Hier beleef je een deel van de show op de allereerste rij, wat verbazingwekkend goed werkt. Diverse acteurs zitten naast jou, en maken regelmatig opmerkingen over de show. Dit opent de deur naar documentaires, shows en in de toekomst live sportwedstrijden. Het potentieel is immens.
Het grootste aanbod vind je onder het tabblad “Games”. Daar zitten op dit ogenblik meer dan 24 apps, waarvan je er waarschijnlijk maar eentje echt kent: “Temple Run VR”. Hier kan je vanuit eerste persoonsperspectief “Temple Run” spelen, maar dat lukte niet voor iedereen. Gemiddeld 30% van ons testpanel werd misselijk na 2 minuten. Dit is ook wel de meest intensieve demo van allemaal. Je hoofd krijgt impulsen dat je snel naar voor rent, maar je zit gewoon (passief) in je stoel. De misselijkheidsgraad mindert wel door meermaals te proberen.
Minder extreem zijn de meeste andere VR-spellen. Hier is de beweging niet zo extreem, wat het draagbaar maakt. Het vraagt nog wel wat gewenning, maar het merendeel kunnen we handig een uur volhouden. Als het spel natuurlijk zo lang is, want in de Oculus Store zitten voorlopig meer veredelde demo’s en ervaringen dan echte afgewerkte spellen. “Herobound” en “James’s Legacy” zijn absoluut de moeite waard. In beide games kijk je vanuit vogelperspectief op de wereld, wat extra indrukwekkend oogt met de Gear VR. Tussendoor zijn er nog een hele hoop andere games, maar bekijk het meer als demo’s om kort te proberen. De echte, mogelijk betalende VR-ervaringen zijn voorlopig nog niet beschikbaar.
Quad HD-scherm
Technisch gezien is de Gear VR geen wondertoestel. Het is simpelweg een plastic houder met lenzen, precies wat Google vorig jaar al liet zien aan de massa. De Google Cardboard kan je online kopen voor gemiddeld 20 euro voor dezelfde belevenis, maar het is het draagcomfort en optimale lichtdichtheid van de Gear VR die de beleving veel aangenamer en beter maken. Helaas heeft Samsung de Gear VR enkel compatibel gemaakt met de Note 4, alle andere toestellen vallen uit de boot.
Je kan echter wel een aantal toestellen met een 5,3 tot 5,7 inchscherm in de houder klikken door de microUSB-stekker naar boven te duwen, maar we hebben niet het gevoel dat de Gear VR daarvoor gemaakt is. Zo konden we ook genieten van de talrijke VR-apps die in de Google Play Store staan. Van zodra je de microUSB-stekker in de Note 4 steekt, word je automatisch naar de Oculus Store gebracht in de bril. De navigatie doorheen de appwinkel doe je met je hoofd, selecteren met het touchpad.
Waarom de Note 4 als basistoestel voor VR? Omwille van zijn hoge Quad HD-resolutie. De Note 4 zit namelijk zo dicht bij je ogen, dat zelfs zijn hoge pixeldensiteit nog niet genoeg is voor een scherp beeld. Je ziet de pixels duidelijk, net als de RGB-kleuren bij wit licht. Een hogere resolutie zou wenselijk zijn, denk bijvoorbeeld aan 4K, maar daar zullen we nog wel een paar jaren op moeten wachten. Waarom? Wanneer je zoveel pixels moet aansturen voor bijvoorbeeld een 3D-game, heb je een bijzonder krachtige grafische chip nodig. We merkten tijdens onze test nu al dat het toestel na zo’n drie kwartier “Herobound” spelen wel extreem warm werd.
Quad HD is prettig, maar de meest vloeiende ervaring hadden we met de Note 3 door zijn Full HD-resolutie. De pixels verschijnen wel iets groter in beeld, maar nog net binnen de perken. Helaas vind je op de Note 3 geen Oculus Store, zodat je enkel de Google Play Store VR-apps kan bekijken. De Oculus Store sideloaden door het APK-bestand op de Note 3 te installeren, lukt ons ook niet. De Gear VR kan blijkbaar het verschil tussen een Note 4 en een ander toestel herkennen van zodra je de microUSB-stekker insteekt.
Toekomst
De Gear VR doet exact hetzelfde als de Google Cardboard deed vorig jaar, maar verpakt het in een mooi en comfortabel geheel met een eigen Oculus Store, dankzij de samenwerking met Oculus. Het resultaat mag er zijn, maar voorlopig gaat het vooral om ervaringen en missen we de killer app waarvoor je uren de Gear VR op je neus zou willen zetten. Die zal er ongetwijfeld wel komen omdat de technologie nog maar in de kinderschoenen staat en de ontwikkelaars nog volop bezig zijn met frisse nieuwe ideeën uit te werken.
Bovendien vragen we ons af hoe Samsung dit aan de mensen gaat verkopen. Wie het niet gezien heeft, kan je onmogelijk overtuigen om er eentje te kopen. Een korte demo van twee minuten zou al genoeg zijn, maar zonder kan je niemand warm maken voor VR. Voorlopig is de Gear VR enkel verkrijgbaar in de Samsung Store in Nederland. In België is er geen, geïnteresseerden zullen de grens over moeten om er eentje in huis te halen.
Heb je een Galaxy Note 4 in gebruik, dan kunnen we de Gear VR van harte aanraden. Voor 200 euro haal je een straffe ervaring in huis waar je ettelijke uren van zal genieten. Het app-aanbod van de Oculus Store zal in de nabije toekomst wel aandikken, zodat je niet snel zonder apps zal zitten. Voor wie geen Note 4 heeft en de hele set moet kopen, is de Gear VR niet interessant. De prijs ligt te hoog voor de ervaring die we op de redactie hebben gevoeld. Wanneer de Note 4 met de Gear VR wordt gebundeld in een interessant pakket kunnen we onze mening herzien. Een ding staat wel vast: virtual reality gaat de komende jaren definitief doorbreken. Aan jou om te kiezen hoe vroeg jij op de VR-wagen wil springen.