Nieuwe MacBook Air: Het is de binnenkant die telt
Apples MacBook Air heeft een upgrade gekregen, en dan hebben we het niet alleen over de aanwezigheid van Intels nieuwste Core-processor van de vierde generatie (Haswell). Ook de grafische prestaties zijn verbeterd en er is ondersteuning voor 802.11ac Wifi.
Maar de meeste aandacht zal toch uitgaan naar Haswell, want deze extreem energiezuinige chipset zorgt voor de begeerde ‘hele dag werken op een laadbeurt’. Dat resulteert in een accuduur van 9 uur voor het 11-inchmodel en 12 uur voor het hier geteste 13-inchmodel (256 GB SSD à 1.329 euro).
Deze verbeteringen komen bovenop het welbekende strakke ontwerp van de MacBook Air, die voor een nieuwe standaard hebben gezorgd in bouwkwaliteit en design in het segment van ultradunne laptops.
Toonaangevend ontwerp
Sinds de komst van de eerste MacBook Air zijn heel wat concurrenten ‘beïnvloed’ door het ontwerp van de MacBook Air, waarvan de Chromebook Pixel van Google een goed voorbeeld is.
Hoewel we de voorkeur geven aan de 1,35 kg wegende Apple-laptop, zijn er een paar dingen die de Google-laptop voor heeft op zijn concurrent: een aanraakvreindelijke hogeresolutiedisplay (2.560 x 1.700 pixels, 239 ppi), waar de MacBook Air toch wat schril bij afsteekt (1.440 x 900 pixels, 128 ppi).
De MacBook Air heeft weliswaar geen aanraakscherm, maar zijn grote glazen touchpad doet veel om dat gemis goed te maken. Met zijn verschillende multitouchgestures kom je een heel eind op de Air en de touchpad is bovendien een van de meest alerte exemplaren die we hebben gebruikt.
Het keyboard met achterverlichting is erg comfortabel om op te typen. Er zijn 12 functietoetsen aanwezig boven de numerieke rij toetsen, die half zo breed zijn als de reguliere toetsen.
De MacBook Air is niet rijkelijk voorzien van poorten en toegangen, maar het heeft wel twee usb 3.0-aansluitingen, een aan weerszijden van het toestel. Aan de rechterzijde vinden we daarnaast een Thunderbolt-poort, waarmee je tot zes accessoires aan elkaar kunt koppelen die deze verbindingsstandaard ondersteunen. Daartoe behoren ook MiniDisplayPort-toestellen (en, met de juiste adapter, VGA,- DVI- en HDMI-monitoren).
Ook voor het aansluiten op een ethernetverbinding zul je een adapter nodig hebben. Apple heeft zowel Thunderbolt- als usb-adapters in de winkel en biedt ook een accessoire voor Thunderbolt naar Firewire aan.
Aan de linkerzijde vind je de uitstekende MagSafe 2-stroomnetaansluiting, die een stuk beter is dan het exemplaar op Microsofts Surface-modellen. Verder is er een dubbele microfoonopstelling, een koptelefoonaansluiting en een SD-kaartlezer, die je niet zult vinden bij het 11-inchmodel.
De 13-inch MacBook Air wordt aangedreven door een dubbelkoppige Intel Core i5-4250u met een kloksnelheid van 1,3GHz (dit kan oplopen tot 2,6 GHz in de Turbo Boost-modus).
De grafische prestaties worden verzorgd door de geïntegreerde HD Graphics 5000. Je vindt 4 GB 1.600 MHz DDR3-werkgeheugen en een PCI Express solidstateschijf van 256 GB.
Opwaarderen pittig aan de prijs
Het is mogelijk om op te waarderen naar een Core i7-4650u (+150 euro), 4 GB RAM-geheugen bij te steken (+99,99 euro) en een grotere SSD-schijf toe te voegen (+300 euro). Dan heb je een renpaard op stel, waar je echter wel 1.879 euro voor moet neertellen.
Een andere noemenswaardige verbetering is de aanwezigheid van ondersteuning voor 802.11ac, de nieuwste generatie Wifi-techologie. De aanwezige Airport Extreme-module van Broadcom heeft ingebouwde ondersteuning voor Bluetooth 4.0. Omdat we ook een 2 TB Airport Time Capsule konden testen (een combinatie van een 802.11ac router en een 2 TB NAS-schijf) konden we een 5 GHz-netwerk opzetten om de 802.11ac in de praktijk te testen.
MacBook Air op de testbank
Om de rekenkracht van de CPU en GPU in ons testmodel op de proef te kunnen stellen, voerden we Maxons Cinebench 11.5-benchmark uit. We vergeleken de resultaten met een andere pas uitgekomen notebook met Haswell aan boord: de Eurocom Racer 3.0, die een 2,7 GHZ Core i7-4.800MQ-processor aan boord, inclusief Nvidia’s GeForce GTX 780M GPU.
Hoewel de MacBook Air niet in de buurt komt van de toepasselijk genaamde Racer is het ook zeker geen slak. Bovendien is de Core i7 van Eurocoms monster gebouwd voor snelheid, terwijl batterijduur de boventoon voert bij de Macbook. Een betere vergelijking is wellicht met Microsofts Surface Pro, die wordt aangedreven door een Core i5-3317U-processor van de derde generatie en Intels HD Graphics 4000 GPU.
De CPU-scores zijn identiek op 2.41 punten en de MacBook Air maakt het verschil pas duidelijk in de grafische test, waar de vernieuwde HD Graphics 5.000 GPU met 23,67 frames per seconde de Surface Pro achter zich laat met 15,63 frames per seconde.
We zetten ook de Xbench-schijftest in om de Wifi-prestaties te meten op 802.11ac, waarbij we de eerder genoemde Airport Time Capsule als ontvanger gebruikten. In een omgeving waar veel draadloze toestellen staan, maten we een gemiddelde doorgave van 200 Mbps bij transfers van 256 KB op een afstand van 25 meter. Toen we de MacBook Air op 50 meter afstand zetten, daalde de doorvoersnelheid naar 20 Mbps.
De ware kracht van Haswell
Deze verbeteringen zijn allemaal fijn, maar het batterijleven is uiteindelijk de reden waarom de nieuwe MacBook Air de winkel uitvliegt. Apple claimt 12 uur draadloos surfen met dit 13-inchmodel en we testten daarom onder verschillende werkomstandigheden via de Voltcraft VC940 Plus wattmeter.
In de verschillende scenario’s keken we hoe lang de MacBook Air het volhoudt, waarbij het woord Idle voor een licht gebruik en ingeschakelde Wifi staat, terwijl Load betekent dat we de GeekBench-benchmark draaiden. De percentages in de linker kolom staan voor de intensiteit van de helderheid van de display.
Aan de hand van deze benchmark kunnen we concluderen dat je bij middelmatig gebruik (schermhelderheid op medium en halve belasting) uitkomt op de geadverteerde 12 uur batterijleven.
Dat is alles te danken aan de verbeterde architectuur en stroombeheerfuncties van Haswell, die er ook voor zorgt dat de nieuwe MacBook Air opmerkelijk snel in slaap schiet en weer wakker wordt.
Conclusie
Hoewel deze uitvoering als twee druppels water lijkt op de MacBook Air van vorig jaar, biedt dit model genoeg interne verbeteringen om het tot een van de meest felbegeerde lichte laptops van het moment te maken.
Er is dan weliswaar geen display met extreem hoge resolutie of touchfunctionaliteit, maar is er verder weinig op aan te merken.
Apples MacBook Air heeft een upgrade gekregen, en dan hebben we het niet alleen over de aanwezigheid van Intels nieuwste Core-processor van de vierde generatie (Haswell). Ook de grafische prestaties zijn verbeterd en er is ondersteuning voor 802.11ac Wifi.
Maar de meeste aandacht zal toch uitgaan naar Haswell, want deze extreem energiezuinige chipset zorgt voor de begeerde ‘hele dag werken op een laadbeurt’. Dat resulteert in een accuduur van 9 uur voor het 11-inchmodel en 12 uur voor het hier geteste 13-inchmodel (256 GB SSD à 1.329 euro).
Deze verbeteringen komen bovenop het welbekende strakke ontwerp van de MacBook Air, die voor een nieuwe standaard hebben gezorgd in bouwkwaliteit en design in het segment van ultradunne laptops.
Toonaangevend ontwerp
Sinds de komst van de eerste MacBook Air zijn heel wat concurrenten ‘beïnvloed’ door het ontwerp van de MacBook Air, waarvan de Chromebook Pixel van Google een goed voorbeeld is.
Hoewel we de voorkeur geven aan de 1,35 kg wegende Apple-laptop, zijn er een paar dingen die de Google-laptop voor heeft op zijn concurrent: een aanraakvreindelijke hogeresolutiedisplay (2.560 x 1.700 pixels, 239 ppi), waar de MacBook Air toch wat schril bij afsteekt (1.440 x 900 pixels, 128 ppi).
De MacBook Air heeft weliswaar geen aanraakscherm, maar zijn grote glazen touchpad doet veel om dat gemis goed te maken. Met zijn verschillende multitouchgestures kom je een heel eind op de Air en de touchpad is bovendien een van de meest alerte exemplaren die we hebben gebruikt.
Het keyboard met achterverlichting is erg comfortabel om op te typen. Er zijn 12 functietoetsen aanwezig boven de numerieke rij toetsen, die half zo breed zijn als de reguliere toetsen.
De MacBook Air is niet rijkelijk voorzien van poorten en toegangen, maar het heeft wel twee usb 3.0-aansluitingen, een aan weerszijden van het toestel. Aan de rechterzijde vinden we daarnaast een Thunderbolt-poort, waarmee je tot zes accessoires aan elkaar kunt koppelen die deze verbindingsstandaard ondersteunen. Daartoe behoren ook MiniDisplayPort-toestellen (en, met de juiste adapter, VGA,- DVI- en HDMI-monitoren).
Ook voor het aansluiten op een ethernetverbinding zul je een adapter nodig hebben. Apple heeft zowel Thunderbolt- als usb-adapters in de winkel en biedt ook een accessoire voor Thunderbolt naar Firewire aan.
Aan de linkerzijde vind je de uitstekende MagSafe 2-stroomnetaansluiting, die een stuk beter is dan het exemplaar op Microsofts Surface-modellen. Verder is er een dubbele microfoonopstelling, een koptelefoonaansluiting en een SD-kaartlezer, die je niet zult vinden bij het 11-inchmodel.
De 13-inch MacBook Air wordt aangedreven door een dubbelkoppige Intel Core i5-4250u met een kloksnelheid van 1,3GHz (dit kan oplopen tot 2,6 GHz in de Turbo Boost-modus).
De grafische prestaties worden verzorgd door de geïntegreerde HD Graphics 5000. Je vindt 4 GB 1.600 MHz DDR3-werkgeheugen en een PCI Express solidstateschijf van 256 GB.
Opwaarderen pittig aan de prijs
Het is mogelijk om op te waarderen naar een Core i7-4650u (+150 euro), 4 GB RAM-geheugen bij te steken (+99,99 euro) en een grotere SSD-schijf toe te voegen (+300 euro). Dan heb je een renpaard op stel, waar je echter wel 1.879 euro voor moet neertellen.
Een andere noemenswaardige verbetering is de aanwezigheid van ondersteuning voor 802.11ac, de nieuwste generatie Wifi-techologie. De aanwezige Airport Extreme-module van Broadcom heeft ingebouwde ondersteuning voor Bluetooth 4.0. Omdat we ook een 2 TB Airport Time Capsule konden testen (een combinatie van een 802.11ac router en een 2 TB NAS-schijf) konden we een 5 GHz-netwerk opzetten om de 802.11ac in de praktijk te testen.
MacBook Air op de testbank
Om de rekenkracht van de CPU en GPU in ons testmodel op de proef te kunnen stellen, voerden we Maxons Cinebench 11.5-benchmark uit. We vergeleken de resultaten met een andere pas uitgekomen notebook met Haswell aan boord: de Eurocom Racer 3.0, die een 2,7 GHZ Core i7-4.800MQ-processor aan boord, inclusief Nvidia’s GeForce GTX 780M GPU.
Hoewel de MacBook Air niet in de buurt komt van de toepasselijk genaamde Racer is het ook zeker geen slak. Bovendien is de Core i7 van Eurocoms monster gebouwd voor snelheid, terwijl batterijduur de boventoon voert bij de Macbook. Een betere vergelijking is wellicht met Microsofts Surface Pro, die wordt aangedreven door een Core i5-3317U-processor van de derde generatie en Intels HD Graphics 4000 GPU.
De CPU-scores zijn identiek op 2.41 punten en de MacBook Air maakt het verschil pas duidelijk in de grafische test, waar de vernieuwde HD Graphics 5.000 GPU met 23,67 frames per seconde de Surface Pro achter zich laat met 15,63 frames per seconde.
We zetten ook de Xbench-schijftest in om de Wifi-prestaties te meten op 802.11ac, waarbij we de eerder genoemde Airport Time Capsule als ontvanger gebruikten. In een omgeving waar veel draadloze toestellen staan, maten we een gemiddelde doorgave van 200 Mbps bij transfers van 256 KB op een afstand van 25 meter. Toen we de MacBook Air op 50 meter afstand zetten, daalde de doorvoersnelheid naar 20 Mbps.
De ware kracht van Haswell
Deze verbeteringen zijn allemaal fijn, maar het batterijleven is uiteindelijk de reden waarom de nieuwe MacBook Air de winkel uitvliegt. Apple claimt 12 uur draadloos surfen met dit 13-inchmodel en we testten daarom onder verschillende werkomstandigheden via de Voltcraft VC940 Plus wattmeter.
In de verschillende scenario’s keken we hoe lang de MacBook Air het volhoudt, waarbij het woord Idle voor een licht gebruik en ingeschakelde Wifi staat, terwijl Load betekent dat we de GeekBench-benchmark draaiden. De percentages in de linker kolom staan voor de intensiteit van de helderheid van de display.
Aan de hand van deze benchmark kunnen we concluderen dat je bij middelmatig gebruik (schermhelderheid op medium en halve belasting) uitkomt op de geadverteerde 12 uur batterijleven.
Dat is alles te danken aan de verbeterde architectuur en stroombeheerfuncties van Haswell, die er ook voor zorgt dat de nieuwe MacBook Air opmerkelijk snel in slaap schiet en weer wakker wordt.
Conclusie
Hoewel deze uitvoering als twee druppels water lijkt op de MacBook Air van vorig jaar, biedt dit model genoeg interne verbeteringen om het tot een van de meest felbegeerde lichte laptops van het moment te maken.
Er is dan weliswaar geen display met extreem hoge resolutie of touchfunctionaliteit, maar is er verder weinig op aan te merken.