Test

Dit is een popup

Vrije modemkeuze in België: hoe zit dat juist?

Vrije modemkeuze in België
Vrije modemkeuze in België. Het kan in principe al sinds 2015. Toch gaat geen enkele provider mee. Hoe komt dat en is het een goed concept?

In 2020 diende een Nederlander die klant was bij provider Ziggo een klacht in omdat hij niet zelf kon beslissen welke modem en router hij kon gebruiken. Daarop besliste de Nederlandse geschillencommissie voor telecommunicatie begin mei 2021 dat Ziggo een vrije modemkeuze moest gaan aanbieden. De commissie gebruikt daar een Europese beslissing waarbij een provider eigenaar is van de hardware daar waar het internet het huis binnengaat. Vanaf dan is de eigenaar van de woning ’baas’ over zijn netwerk. De modem is een eindpunt en daarmee ook het onderwerp van de discussie. De Nederlandse provider ging daar niet mee akkoord en ging in beroep. 

In Nederland gaan al langer stemmen op dat de breedbandsector verplicht een vrije modemkeuze moet bieden aan klanten. KPN doet het wel, waarom de rest dan niet? In de praktijk kwam daar nooit veel van, tot nu. Hoe zit dat juist met die vrije modemkeuze en is dat wel zo’n goed idee?

Vrije modemkeuze 

Wie vandaag de dag een contract afsluit bij Proximus, Orange of Telenet krijgt daar standaard een modem en router bij van de provider zelf. Als klant heb je daar ook geen keuze in en daar knelt voor een deel van de abonnees nu het schoentje. Wie graag bezig is met snellere hardware en zelf wil beslissen welke modem en router hij kan gebruiken, zal een voorstander zijn van de vrije modemkeuze. Je bepaalt en betaalt immers zelf. 

In Nederland komt de organisatie NLconnect op voor de belangen van de breedbandsector. De organisatie liet eerder al verstaan dat providers niet tegen het idee van vrije modemkeuze zijn, ze willen vooral ook wijzen op de valkuilen die met het concept gepaard gaan. De providers zien toestellen als een mediabox of modem niet als een eindapparaat, daardoor vinden zij het niet nodig om een verplichting te maken van die vrije modemkeuze. Je bent immers al ‘vrij’ om een alternatieve modem of mediabox te installeren op je netwerk.  

Ook in België is vrije modemkeuze een topic dat steeds vaker op de agenda komt te staan. Op verschillende fora lees je steeds vaker dat klanten vragen om zelf te bepalen welke modem er bij hen in huis komt. Netwerkproviders zijn nog niet meegegaan in het verhaal omdat er te veel valkuilen zijn. 

Is dat wel een goed idee? 

Daarin kan je de providers gelijk geven. Er komen namelijk heel wat risico‘s bij kijken. Zo kunnen providers als Telenet en Orange er nu voor zorgen dat hun modems up-to-date en veilig blijven. Daardoor zorgen ze er ook voor dat de netwerken veiliger zijn dan wanneer je de vrije keuze krijgt. Vanaf dan heeft de provider niets meer te zeggen over de modem en wordt het daarmee ook veel moeilijker om ervoor te zorgen dat de netwerkhardware goed beveiligd is. De klant staat immers zelf in voor het onderhoud van zijn materiaal. 

Bovendien wordt het daardoor voor veel providers ook een stuk complexer wanneer klanten problemen hebben met hun netwerk. Ze hebben zelf een bepaalde modem of router staan waar de provider zelf natuurlijk geen support op kan bieden. Natuurlijk zal niet iedereen zomaar zelf een modem gaan kiezen. Het concept is er vooral voor klanten die zelf expert zijn op het gebied van netwerkhardware en in principe niet vaak de support van hun provider zullen nodig hebben.  

En nu? 

In Nederland heeft de vereniging NLconnect officieel laten weten dat hun leden niet achter het plan staan. Dat zijn T-Mobile, Eurofiber, Delta, Huawei en nog een reeks andere spelers. Allen delen ze hetzelfde idee over de vrije modemkeuze. Sommige providers zoals KPN bieden het wel al aan. Die laatste biedt daarbij ook een extra dienst aan: Tech Desk. Een formule waarbij je voor 5 euro per maand support krijgt bij het aansluiten van een eigen modem. Een oplossing waar alle providers een voorbeeld aan kunnen nemen. Op deze manier geef je klanten zelf de keuze en als ze niet genoeg kennis hebben kunnen ze betalen voor ondersteuning. Dat lijkt ons fair play. Sinds 28 januari 2022 is vrije modekeuze een feit in Nederland.

Volgt België? 

In België zijn we zover nog niet. Volgens een verordening ((EU) 2015/2120) van de Europese Unie zou dat al sinds 2015 mogelijk moeten zijn. Die verordening stelt onder andere dat vrije modemkeuze een beginsel van de netneutraliteit is. Duitsland was in 2016 dan ook het eerste Europese land waar abonnees zelf hun modem kunnen kiezen van de provider. In 2018 ging Italië ook mee en in België blijft het stil. Het is onduidelijk hoe providers in België denken over het concept. Vermoedelijk is die keuze voor het grootste deel van de abonnees ook helemaal niet belangrijk en zien providers er vooral de complexe nadelen van in. De plug & play ervaring zal er daardoor uitgaan en klanten gaan meer problemen hebben.  

De eerste stappen naar vrije modemkeuze in België zullen in 2022 wel worden gezet. Het BIPT heeft in december zijn werkprogramma voor 2022 gepubliceerd en dat omvat het plan om in het eerste kwartaal van 2022 een openbare raadpleging op te zetten omtrent het gebruik van eindgebruikersapparatuur op de diverse netwerkinfrastructuren (keuze van de modem/router/CPE).

Uit een poll die we onder de TechPulse-lezers hielden blijkt duidelijk dat de Belgische consument daar ook klaar voor is. Van de 541 deelnemers antwoordde een overtuigende meerderheid (85%) voor vrije modemkeuze te zijn. Slechts 7% was tegen, 8% antwoordde onbeslist.


Update 04/02/2022: We hebben de resultaten van een lezerspoll toegevoegd aan dit artikel.

In 2020 diende een Nederlander die klant was bij provider Ziggo een klacht in omdat hij niet zelf kon beslissen welke modem en router hij kon gebruiken. Daarop besliste de Nederlandse geschillencommissie voor telecommunicatie begin mei 2021 dat Ziggo een vrije modemkeuze moest gaan aanbieden. De commissie gebruikt daar een Europese beslissing waarbij een provider eigenaar is van de hardware daar waar het internet het huis binnengaat. Vanaf dan is de eigenaar van de woning ’baas’ over zijn netwerk. De modem is een eindpunt en daarmee ook het onderwerp van de discussie. De Nederlandse provider ging daar niet mee akkoord en ging in beroep. 

In Nederland gaan al langer stemmen op dat de breedbandsector verplicht een vrije modemkeuze moet bieden aan klanten. KPN doet het wel, waarom de rest dan niet? In de praktijk kwam daar nooit veel van, tot nu. Hoe zit dat juist met die vrije modemkeuze en is dat wel zo’n goed idee?

Vrije modemkeuze 

Wie vandaag de dag een contract afsluit bij Proximus, Orange of Telenet krijgt daar standaard een modem en router bij van de provider zelf. Als klant heb je daar ook geen keuze in en daar knelt voor een deel van de abonnees nu het schoentje. Wie graag bezig is met snellere hardware en zelf wil beslissen welke modem en router hij kan gebruiken, zal een voorstander zijn van de vrije modemkeuze. Je bepaalt en betaalt immers zelf. 

In Nederland komt de organisatie NLconnect op voor de belangen van de breedbandsector. De organisatie liet eerder al verstaan dat providers niet tegen het idee van vrije modemkeuze zijn, ze willen vooral ook wijzen op de valkuilen die met het concept gepaard gaan. De providers zien toestellen als een mediabox of modem niet als een eindapparaat, daardoor vinden zij het niet nodig om een verplichting te maken van die vrije modemkeuze. Je bent immers al ‘vrij’ om een alternatieve modem of mediabox te installeren op je netwerk.  

Ook in België is vrije modemkeuze een topic dat steeds vaker op de agenda komt te staan. Op verschillende fora lees je steeds vaker dat klanten vragen om zelf te bepalen welke modem er bij hen in huis komt. Netwerkproviders zijn nog niet meegegaan in het verhaal omdat er te veel valkuilen zijn. 

Is dat wel een goed idee? 

Daarin kan je de providers gelijk geven. Er komen namelijk heel wat risico‘s bij kijken. Zo kunnen providers als Telenet en Orange er nu voor zorgen dat hun modems up-to-date en veilig blijven. Daardoor zorgen ze er ook voor dat de netwerken veiliger zijn dan wanneer je de vrije keuze krijgt. Vanaf dan heeft de provider niets meer te zeggen over de modem en wordt het daarmee ook veel moeilijker om ervoor te zorgen dat de netwerkhardware goed beveiligd is. De klant staat immers zelf in voor het onderhoud van zijn materiaal. 

Bovendien wordt het daardoor voor veel providers ook een stuk complexer wanneer klanten problemen hebben met hun netwerk. Ze hebben zelf een bepaalde modem of router staan waar de provider zelf natuurlijk geen support op kan bieden. Natuurlijk zal niet iedereen zomaar zelf een modem gaan kiezen. Het concept is er vooral voor klanten die zelf expert zijn op het gebied van netwerkhardware en in principe niet vaak de support van hun provider zullen nodig hebben.  

En nu? 

In Nederland heeft de vereniging NLconnect officieel laten weten dat hun leden niet achter het plan staan. Dat zijn T-Mobile, Eurofiber, Delta, Huawei en nog een reeks andere spelers. Allen delen ze hetzelfde idee over de vrije modemkeuze. Sommige providers zoals KPN bieden het wel al aan. Die laatste biedt daarbij ook een extra dienst aan: Tech Desk. Een formule waarbij je voor 5 euro per maand support krijgt bij het aansluiten van een eigen modem. Een oplossing waar alle providers een voorbeeld aan kunnen nemen. Op deze manier geef je klanten zelf de keuze en als ze niet genoeg kennis hebben kunnen ze betalen voor ondersteuning. Dat lijkt ons fair play. Sinds 28 januari 2022 is vrije modekeuze een feit in Nederland.

Volgt België? 

In België zijn we zover nog niet. Volgens een verordening ((EU) 2015/2120) van de Europese Unie zou dat al sinds 2015 mogelijk moeten zijn. Die verordening stelt onder andere dat vrije modemkeuze een beginsel van de netneutraliteit is. Duitsland was in 2016 dan ook het eerste Europese land waar abonnees zelf hun modem kunnen kiezen van de provider. In 2018 ging Italië ook mee en in België blijft het stil. Het is onduidelijk hoe providers in België denken over het concept. Vermoedelijk is die keuze voor het grootste deel van de abonnees ook helemaal niet belangrijk en zien providers er vooral de complexe nadelen van in. De plug & play ervaring zal er daardoor uitgaan en klanten gaan meer problemen hebben.  

De eerste stappen naar vrije modemkeuze in België zullen in 2022 wel worden gezet. Het BIPT heeft in december zijn werkprogramma voor 2022 gepubliceerd en dat omvat het plan om in het eerste kwartaal van 2022 een openbare raadpleging op te zetten omtrent het gebruik van eindgebruikersapparatuur op de diverse netwerkinfrastructuren (keuze van de modem/router/CPE).

Uit een poll die we onder de TechPulse-lezers hielden blijkt duidelijk dat de Belgische consument daar ook klaar voor is. Van de 541 deelnemers antwoordde een overtuigende meerderheid (85%) voor vrije modemkeuze te zijn. Slechts 7% was tegen, 8% antwoordde onbeslist.


Update 04/02/2022: We hebben de resultaten van een lezerspoll toegevoegd aan dit artikel.

Networkingpremiumtrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!