Test

Dit is een popup

[Partner info] Online vs offline promotie: wat is effectiever?

Als het om marketing gaat, is het dan verstandiger voor online of juist voor offline promotie te gaan? Is er een manier die je als effectiever kunt omschrijven? We gaan hier in op de voordelen van online en offline promotie en de mate van effectiviteit.

Voor de goede orde: online is promotie via internet, offline via huis-aan-huisbladen, buitenreclame, dagbladen, tijdschriften, televisie en radioreclame, tot aan het laten drukken van posters, flyers en visitekaartjes.

Offline is duurder dan online

Even een paar zaken die je moet weten om voor jezelf te kunnen bepalen wat voor jouw organisatie effectiever is. Als het om offline promotie gaat, is er vaak een hoge drempel om mee te doen en zijn de bedrijven met meer middelen tot betere promotie in staat. Offline gaat nadrukkelijk voor de massa, zonder zich op bepaalde elementen te focussen en het is bovendien niet goedkoop. De kranten bijvoorbeeld, durven nogal wat te vragen voor het plaatsen van een advertentie.

Benader eenvoudig een kleine doelgroep

Via internet focus je je meer op een individu of product en het is online eenvoudiger om kleinere groepen te benaderen. In vergelijking met offline promotie is deze vorm van promotie relatief goedkoop waardoor je al succesvol kunt zijn met een klein budget. Bovendien kan een klein bedrijf online prima concurreren met de grote jongens wanneer de juitse focus wordt gehouden.. Het is dus sterk afhankelijk van de onderneming die je hebt en welke doelgroep je wilt bereiken. Om te monitoren wat voor jou de beste manier is om aan marketing te doen, dient wel over enige analytisch vaardigheden te beschikken. Het is verstandig om allereerst een concurrentieanalyse te maken van de online markt van jouw product of dienst. Aan de hand van de conclusies is het goed om jouw product/dienst weer wat bij te schaven; ligt het bijvoorbeeld aan de prijs, de kwaliteit of de extra services waardoor de strijd op dit moment lastig gaat worden? Om het slagingspercentage van de marketingcampagne te verhogen is het verstandig om kleine doelgroepen te benaderen en bij succes uit te bouwen.

Online marketing tools

Offline marketingtools zijn er voldoende. Zo kun je brochures laten maken die antwoord geven op alle mogelijke vragen. Je kunt echter ook prima kiezen voor vlaggen en banners, vooral bij evenementen. Zorg voor opvallende vlaggen en banners én ze moeten relevante informatie bevatten. Online kun je blogs publiceren en wordt ook e-mailmarketing een steeds vaker gebruikt element. Overigens is online promotie beter te meten dan offline marketing.

 

De conclusie? Een combinatie van de twee werkt het beste. Laat ze elkaar aanvullen. Maar uiteraard is dit per organisatie verschillend en afhankelijk van de doelgroep dus doe voor je eigen situatie ook altijd nog een

 

Voor de goede orde: online is promotie via internet, offline via huis-aan-huisbladen, buitenreclame, dagbladen, tijdschriften, televisie en radioreclame, tot aan het laten drukken van posters, flyers en visitekaartjes.

Offline is duurder dan online

Even een paar zaken die je moet weten om voor jezelf te kunnen bepalen wat voor jouw organisatie effectiever is. Als het om offline promotie gaat, is er vaak een hoge drempel om mee te doen en zijn de bedrijven met meer middelen tot betere promotie in staat. Offline gaat nadrukkelijk voor de massa, zonder zich op bepaalde elementen te focussen en het is bovendien niet goedkoop. De kranten bijvoorbeeld, durven nogal wat te vragen voor het plaatsen van een advertentie.

Benader eenvoudig een kleine doelgroep

Via internet focus je je meer op een individu of product en het is online eenvoudiger om kleinere groepen te benaderen. In vergelijking met offline promotie is deze vorm van promotie relatief goedkoop waardoor je al succesvol kunt zijn met een klein budget. Bovendien kan een klein bedrijf online prima concurreren met de grote jongens wanneer de juitse focus wordt gehouden.. Het is dus sterk afhankelijk van de onderneming die je hebt en welke doelgroep je wilt bereiken. Om te monitoren wat voor jou de beste manier is om aan marketing te doen, dient wel over enige analytisch vaardigheden te beschikken. Het is verstandig om allereerst een concurrentieanalyse te maken van de online markt van jouw product of dienst. Aan de hand van de conclusies is het goed om jouw product/dienst weer wat bij te schaven; ligt het bijvoorbeeld aan de prijs, de kwaliteit of de extra services waardoor de strijd op dit moment lastig gaat worden? Om het slagingspercentage van de marketingcampagne te verhogen is het verstandig om kleine doelgroepen te benaderen en bij succes uit te bouwen.

Online marketing tools

Offline marketingtools zijn er voldoende. Zo kun je brochures laten maken die antwoord geven op alle mogelijke vragen. Je kunt echter ook prima kiezen voor vlaggen en banners, vooral bij evenementen. Zorg voor opvallende vlaggen en banners én ze moeten relevante informatie bevatten. Online kun je blogs publiceren en wordt ook e-mailmarketing een steeds vaker gebruikt element. Overigens is online promotie beter te meten dan offline marketing.

 

De conclusie? Een combinatie van de twee werkt het beste. Laat ze elkaar aanvullen. Maar uiteraard is dit per organisatie verschillend en afhankelijk van de doelgroep dus doe voor je eigen situatie ook altijd nog een

 

online marketingpromotie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!