Test

Dit is een popup

Verandering in medialandschap leidt tot populariteit alles-in-1 pakket

[Partner info] De populariteit van het alles-in-1 pakket met daarin televisie, internet en bellen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Uit een marktonderzoek van de onafhankelijke telecomretailer Phone House blijkt dat ruim 60 procent van de Nederlanders op dit moment gebruik maakt van een dergelijk alles in-1-pakket.

Naast alles-in-1 pakketten zijn ook combinatiepakketten met internet en televisie of internet en telefonie vrij populair. De combinatiepakketten hebben samen een marktaandeel van bijna 25 procent. Het percentage Nederlanders dat gebruikt maakt van aparte contracten is daardoor teruggebracht naar 13 procent.

Verreweg de meeste Nederlandse huishoudens beschikken momenteel over een internetverbinding en in de toekomst zal dit alleen nog maar verder toenemen.

Internet zorgt voor veranderingen in medialandschap

Het is de tv-providers uiteraard ook niet ontgaan dat de verschillende pakketten met internet als zoete broodjes over de toonbank gaan. Zij maken daarom steeds meer diensten via internet beschikbaar. Zo kunnen mensen die over een computer, tablet en smartphone beschikken tegenwoordig ook op deze devices live tv kijken.  Er hoeft dus niet meer om de afstandsbediening gevochten te worden. Iedereen kan op zijn eigen moment gebruik maken van hun eigen privé tv via hun smartphone of tablet.

Daarnaast bieden steeds meer tv-providers ook ‘on-demand’ content aan. Dit zijn programma’s, tv-series en films die, meestal tegen een kleine vergoeding, op elk moment kunnen worden afgespeeld. On-demand content kan bovendien op elk gewenst moment worden gepauzeerd en er is minder of zelfs geen reclame wanneer er voor het afspelen van de video’s wordt betaald.

En dat laatste zal voor de gemiddelde tv-kijker een zegen zijn. De gemiddelde tv-kijker heeft volgens een onderzoek van de Hogeschool Utrecht vrijwel geen interesse in commercials en zij zien reclameblokken dan ook vooral als noodgedwongen pauze. Deze pauze wordt vooral gebruikt om even snel wat te drinken te pakken, een kort gesprekje te houden, de laatste Whatsapp-berichtjes te lezen of online een spelletje te spelen.

 

De toekomst?

In de toekomst zullen tv-providers als gevolg van deze trend steeds meer content via internet gaan aanbieden, wat ertoe zal leiden dat er steeds meer tv zal worden gekeken via het internet. Vooral on-demand is voor consumenten erg interessant, aangezien zij daarmee zelf kunnen bepalen wat ze kijken en wanneer ze het kijken. Toch betekent dit niet direct dat de tv uit de huiskamer zal verdwijnen. De tv kan immers nog steeds voor het bekijken van on-demand materiaal worden gebruikt. Voor programmamakers die een live publiek willen aantrekken zal het echter wel betekenen dat zij iets extra’s moeten bieden, bijvoorbeeld door programma’s interactief te maken.

Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor adverteerders en reclamemakers. Zij lijken op dit gebied nog wat achter te lopen, maar ze zullen in de nabije toekomst flink aan de slag moeten om het rendement van commercials te verhogen. Interactiviteit zou ook hier een oplossing kunnen bieden. Door reclames interactiever te maken, bijvoorbeeld door het gebruik van QR-codes of speciale actiecodes die op websites gebruikt kunnen worden, kan de interesse van het digitale publiek worden gewekt en het rendement worden verhoogd.

[Partner info] De populariteit van het alles-in-1 pakket met daarin televisie, internet en bellen is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Uit een marktonderzoek van de onafhankelijke telecomretailer Phone House blijkt dat ruim 60 procent van de Nederlanders op dit moment gebruik maakt van een dergelijk alles in-1-pakket.

Naast alles-in-1 pakketten zijn ook combinatiepakketten met internet en televisie of internet en telefonie vrij populair. De combinatiepakketten hebben samen een marktaandeel van bijna 25 procent. Het percentage Nederlanders dat gebruikt maakt van aparte contracten is daardoor teruggebracht naar 13 procent.

Verreweg de meeste Nederlandse huishoudens beschikken momenteel over een internetverbinding en in de toekomst zal dit alleen nog maar verder toenemen.

Internet zorgt voor veranderingen in medialandschap

Het is de tv-providers uiteraard ook niet ontgaan dat de verschillende pakketten met internet als zoete broodjes over de toonbank gaan. Zij maken daarom steeds meer diensten via internet beschikbaar. Zo kunnen mensen die over een computer, tablet en smartphone beschikken tegenwoordig ook op deze devices live tv kijken.  Er hoeft dus niet meer om de afstandsbediening gevochten te worden. Iedereen kan op zijn eigen moment gebruik maken van hun eigen privé tv via hun smartphone of tablet.

Daarnaast bieden steeds meer tv-providers ook ‘on-demand’ content aan. Dit zijn programma’s, tv-series en films die, meestal tegen een kleine vergoeding, op elk moment kunnen worden afgespeeld. On-demand content kan bovendien op elk gewenst moment worden gepauzeerd en er is minder of zelfs geen reclame wanneer er voor het afspelen van de video’s wordt betaald.

En dat laatste zal voor de gemiddelde tv-kijker een zegen zijn. De gemiddelde tv-kijker heeft volgens een onderzoek van de Hogeschool Utrecht vrijwel geen interesse in commercials en zij zien reclameblokken dan ook vooral als noodgedwongen pauze. Deze pauze wordt vooral gebruikt om even snel wat te drinken te pakken, een kort gesprekje te houden, de laatste Whatsapp-berichtjes te lezen of online een spelletje te spelen.

 

De toekomst?

In de toekomst zullen tv-providers als gevolg van deze trend steeds meer content via internet gaan aanbieden, wat ertoe zal leiden dat er steeds meer tv zal worden gekeken via het internet. Vooral on-demand is voor consumenten erg interessant, aangezien zij daarmee zelf kunnen bepalen wat ze kijken en wanneer ze het kijken. Toch betekent dit niet direct dat de tv uit de huiskamer zal verdwijnen. De tv kan immers nog steeds voor het bekijken van on-demand materiaal worden gebruikt. Voor programmamakers die een live publiek willen aantrekken zal het echter wel betekenen dat zij iets extra’s moeten bieden, bijvoorbeeld door programma’s interactief te maken.

Ditzelfde geldt eigenlijk ook voor adverteerders en reclamemakers. Zij lijken op dit gebied nog wat achter te lopen, maar ze zullen in de nabije toekomst flink aan de slag moeten om het rendement van commercials te verhogen. Interactiviteit zou ook hier een oplossing kunnen bieden. Door reclames interactiever te maken, bijvoorbeeld door het gebruik van QR-codes of speciale actiecodes die op websites gebruikt kunnen worden, kan de interesse van het digitale publiek worden gewekt en het rendement worden verhoogd.

internetpartner infopartnerinfophone houseproviderstelefonietelevisie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!