Test

Dit is een popup

Autoconstructeurs zijn niet klaar voor de toekomst

[Opinie] Het autosalon is alweer voorbij. We kregen een glimp op de toekomst, in al zijn internetverbonden glorie. Over één zaak bleef het echter oorverdovend stil: hoe sterk is de beveiliging van het voertuig waar je je leven aan toevertrouwt?

Het autosalon is een jaarlijkse hoogmis voor eenieder die begaan is met auto’s. Zij die toe zijn aan een nieuwe wagen vinden eveneens hun gading; nergens anders zie je zoveel verschillende wagens (en hun prijzen en specificaties) naast elkaar opgesteld staan, perfect om de vergelijking meteen te maken. Sinds kort voelen ook technologiejournalisten en –bloggers zich geroepen om eens een kijkje te gaan nemen.

Een auto is dan ook steeds meer een verbonden toestel. Boordcomputers zijn slimmer dan ooit, de integratie van slimme diensten gaat dieper dan ooit en ook jouw eigen smartphone speelt een belangrijke, centrale rol in het autorijgebeuren. Rijden met de wagen is een zaak van technologisch belang geworden.

Als ik morgen verwikkeld ben in een ongeval omdat een Tesla gehackt werd en zijn remmen gesaboteerd zijn, zal ik de schuld aan de voeten van Tesla leggen.

Eenzijdige focus

Als we BMW bijvoorbeeld mogen geloven, rijden we over ten vroegste drie jaar, en ten laatste acht jaar, allemaal in wagens waarin we niet alleen onze handen van het stuur kunnen halen en onze ogen van de weg mogen afdwalen, maar mogen we in principe ons hele brein even afzetten. Tijdens een dutje, bijvoorbeeld. In de visie van BMW rijdt een wagen rond terwijl de chauffeur met zijn rug naar de weg zit. Handig, toch?

Alle grote constructeurs hebben dergelijke grootse dromen in hun hersenkokers zitten: Audi, Mercedes, Tesla,… Helaas werd er de voorbije weken alleen ingespeeld op het creëren van een zekere “Hoera”-stemming. Het aspect van veiligheid, zowel digitaal als fysiek, bleef onaangeroerd. Geen enkele constructeur durfde het aan om zichzelf te confronteren met de gevaren van connected cars.

E-mail onderweg: vloek of zegen?

[related_article id=”211356″]

Neem nu de integratie van Office 365 in wagens van BMW. “Het is een leuk idee, zeker voor wie vaak in de auto zit, e-mails controleren terwijl je in de file staat,” stelt Kurt Berghs, productmanager bij Vasco Data Security. Meteen daarna haalt hij echter aan dat die integratie wel eens een open deur kan zijn voor hackers, indien de beveiliging niet volledig op punt staat. Maar ook daar geeft BMW geen details over te kennen.

Zullen we binnenkort dan verhalen horen over wagens die niet meer willen starten tenzij je een grote som losgeld betaalt? Er zijn zoveel wagens, met zoveel slimme mogelijkheden, dat het een gedroomd doelwit is voor ransomware. Bovendien zullen mensen veel sneller geneigd zijn om te betalen: je kan immers niet zomaar even een nieuwe wagen kopen, zoals je dat misschien wel doet met een besmette computer of een smartphone.

Naast ransomware mogen we ook schrik krijgen voor technische mankementen. In het verleden bewezen hackers al dat ze de motor vanop afstand kunnen stilleggen of de remmen kunnen blokkeren. Op dat moment ben je niet alleen een gevaar voor jezelf, maar ook voor iedereen die op dat moment naast jou rijdt.

Het is niet langer een zaak van de eigen stoep proper te houden, aangezien we weldra met al onze buren en medemensen in directe verbinding zullen staan.

Andermans leven

Net omdat je op dat moment niet alleen je eigen leven in handen hebt, ben ik het fundamenteel oneens met Berghs wanneer hij zegt dat een constructeur geld zou mogen vragen om een betere bescherming tegen malware aan te bieden. Berghs: “Zolang iemand ervoor kan kiezen om geconnecteerde opties achterwege te laten, vind ik het aanvaardbaar om security betalend te houden. Van zodra internetverbinding verplicht is, ligt dat natuurlijk anders.” Volgens mij moeten autofabrikanten daar echter nu al mee bezig zijn.

Er rijden steeds meer Tesla’s en andere volledig elektrische/slimme wagens op onze wegen. Als ik morgen verwikkeld ben in een ongeval omdat een Tesla gehackt werd en zijn remmen gesaboteerd zijn, zal ik de schuld aan de voeten van Tesla leggen. Zij zijn er dan immers niet in geslaagd om kwaadwilligen buiten te houden.

De lat hoger leggen

Het wordt daarom stilaan tijd dat constructeurs transparanter beginnen communiceren over wat ze allemaal ondernemen om hun klanten, en bij uitbreiding alle chauffeurs, veilig te houden – dat ze dat nu nog niet doen, heeft overigens niets te maken met hackers geen voer te willen geven, dat is immers sowieso al onmogelijk, dixit Berghs. Het is niet langer een zaak van de eigen stoep proper te houden, aangezien we weldra met al onze buren en medemensen in directe verbinding zullen staan. Het is tijd om ons af te vragen of constructeurs wel echt klaar zijn voor de toekomst en hen aan een hogere standaard te gaan houden.

Vooralsnog moeten we volgens Berghs en autofabrikanten nog geen grote problemen verwachten. “De voordelen van het internet zijn vooralsnog groter dan de gevaren.” Helaas zit het eerste ongeval door ransomware er aan te komen; het is een ongeschreven wet van het internet. Net als met het eerste ongeval dat veroorzaakt werd door de Autopilot van Tesla zal de hele technologiewereld dan in rep en roer staan. Gaan we daarop wachten om ons beter te (laten) beveiligen?

Het autosalon is een jaarlijkse hoogmis voor eenieder die begaan is met auto’s. Zij die toe zijn aan een nieuwe wagen vinden eveneens hun gading; nergens anders zie je zoveel verschillende wagens (en hun prijzen en specificaties) naast elkaar opgesteld staan, perfect om de vergelijking meteen te maken. Sinds kort voelen ook technologiejournalisten en –bloggers zich geroepen om eens een kijkje te gaan nemen.

Een auto is dan ook steeds meer een verbonden toestel. Boordcomputers zijn slimmer dan ooit, de integratie van slimme diensten gaat dieper dan ooit en ook jouw eigen smartphone speelt een belangrijke, centrale rol in het autorijgebeuren. Rijden met de wagen is een zaak van technologisch belang geworden.

Als ik morgen verwikkeld ben in een ongeval omdat een Tesla gehackt werd en zijn remmen gesaboteerd zijn, zal ik de schuld aan de voeten van Tesla leggen.

Eenzijdige focus

Als we BMW bijvoorbeeld mogen geloven, rijden we over ten vroegste drie jaar, en ten laatste acht jaar, allemaal in wagens waarin we niet alleen onze handen van het stuur kunnen halen en onze ogen van de weg mogen afdwalen, maar mogen we in principe ons hele brein even afzetten. Tijdens een dutje, bijvoorbeeld. In de visie van BMW rijdt een wagen rond terwijl de chauffeur met zijn rug naar de weg zit. Handig, toch?

Alle grote constructeurs hebben dergelijke grootse dromen in hun hersenkokers zitten: Audi, Mercedes, Tesla,… Helaas werd er de voorbije weken alleen ingespeeld op het creëren van een zekere “Hoera”-stemming. Het aspect van veiligheid, zowel digitaal als fysiek, bleef onaangeroerd. Geen enkele constructeur durfde het aan om zichzelf te confronteren met de gevaren van connected cars.

E-mail onderweg: vloek of zegen?

[related_article id=”211356″]

Neem nu de integratie van Office 365 in wagens van BMW. “Het is een leuk idee, zeker voor wie vaak in de auto zit, e-mails controleren terwijl je in de file staat,” stelt Kurt Berghs, productmanager bij Vasco Data Security. Meteen daarna haalt hij echter aan dat die integratie wel eens een open deur kan zijn voor hackers, indien de beveiliging niet volledig op punt staat. Maar ook daar geeft BMW geen details over te kennen.

Zullen we binnenkort dan verhalen horen over wagens die niet meer willen starten tenzij je een grote som losgeld betaalt? Er zijn zoveel wagens, met zoveel slimme mogelijkheden, dat het een gedroomd doelwit is voor ransomware. Bovendien zullen mensen veel sneller geneigd zijn om te betalen: je kan immers niet zomaar even een nieuwe wagen kopen, zoals je dat misschien wel doet met een besmette computer of een smartphone.

Naast ransomware mogen we ook schrik krijgen voor technische mankementen. In het verleden bewezen hackers al dat ze de motor vanop afstand kunnen stilleggen of de remmen kunnen blokkeren. Op dat moment ben je niet alleen een gevaar voor jezelf, maar ook voor iedereen die op dat moment naast jou rijdt.

Het is niet langer een zaak van de eigen stoep proper te houden, aangezien we weldra met al onze buren en medemensen in directe verbinding zullen staan.

Andermans leven

Net omdat je op dat moment niet alleen je eigen leven in handen hebt, ben ik het fundamenteel oneens met Berghs wanneer hij zegt dat een constructeur geld zou mogen vragen om een betere bescherming tegen malware aan te bieden. Berghs: “Zolang iemand ervoor kan kiezen om geconnecteerde opties achterwege te laten, vind ik het aanvaardbaar om security betalend te houden. Van zodra internetverbinding verplicht is, ligt dat natuurlijk anders.” Volgens mij moeten autofabrikanten daar echter nu al mee bezig zijn.

Er rijden steeds meer Tesla’s en andere volledig elektrische/slimme wagens op onze wegen. Als ik morgen verwikkeld ben in een ongeval omdat een Tesla gehackt werd en zijn remmen gesaboteerd zijn, zal ik de schuld aan de voeten van Tesla leggen. Zij zijn er dan immers niet in geslaagd om kwaadwilligen buiten te houden.

De lat hoger leggen

Het wordt daarom stilaan tijd dat constructeurs transparanter beginnen communiceren over wat ze allemaal ondernemen om hun klanten, en bij uitbreiding alle chauffeurs, veilig te houden – dat ze dat nu nog niet doen, heeft overigens niets te maken met hackers geen voer te willen geven, dat is immers sowieso al onmogelijk, dixit Berghs. Het is niet langer een zaak van de eigen stoep proper te houden, aangezien we weldra met al onze buren en medemensen in directe verbinding zullen staan. Het is tijd om ons af te vragen of constructeurs wel echt klaar zijn voor de toekomst en hen aan een hogere standaard te gaan houden.

Vooralsnog moeten we volgens Berghs en autofabrikanten nog geen grote problemen verwachten. “De voordelen van het internet zijn vooralsnog groter dan de gevaren.” Helaas zit het eerste ongeval door ransomware er aan te komen; het is een ongeschreven wet van het internet. Net als met het eerste ongeval dat veroorzaakt werd door de Autopilot van Tesla zal de hele technologiewereld dan in rep en roer staan. Gaan we daarop wachten om ons beter te (laten) beveiligen?

autosalonBeveiligingConnected Car

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!