Test

Dit is een popup

Base geeft gratis internet weg: een gevaar voor het vrije net?

[Opinie] Wie klant bij Base is, betaalt voorlopig niet voor bepaalde diensten en spellen zoals Youtube en Pokémon Go. Leuk voor de gebruikers, minder voor Vimeo en Hearthstone.

netneutraliteit pokémon

Wie klant is bij Base, geniet de hele zomer lang van onbeperkt mobiel internet. De promotie klinkt bijzonder aantrekkelijk, zelfs wanneer je de beperkingen bekijkt. Base geeft zijn klanten immers niet echt onbeperkt internet, maar telt verbruikte bandbreedte voor bepaalde applicaties en diensten niet mee. Zo kan je naar hartenlust genieten van Youtube, Spotify en Deezer en tellen ook de megabytes die Pokémon Go opsoupeert niet tegen je limiet of budget.

Als gebruiker kan je weinig aanmerken op de actie van Base, dat zo in de kaarten speelt van de vakantiegangers in eigen land. Zij kunnen immers onbeperkt filmpjes kijken en muziek beluisteren zonder toegang tot hun vast internet. Zolang ze die filmpjes bekijken via Youtube, en de muziek beluisteren via Spotify of Deezer.

Voorrang voor specifieke diensten

Daar knelt het schoentje natuurlijk: met de promotie bevoordeelt Base bepaalde diensten boven anderen. Gebruikers worden aangemoedigd om Spotify te verkiezen boven bijvoorbeeld Google Music of de dienst van Apple. Ze kunnen Pokemon Go spelen, terwijl Hearthstone hen wel geld zal kosten. Youtube mag, Netflix en Vimeo niet. Base is trouwens niet alleen: van Orange krijg je al gratis data voor Facebook en Twitter (maar bijvoorbeeld niet Google+) en Proximus kondigde zopas aan ook zijn klanten gratis op Pokémons te laten jagen.

Treedt Base de netneutraliteit daarmee met de voeten? De provider zelf vindt van niet. “De bedoeling van de actie is om onze klanten te introduceren tot de mogelijkheden van mobiel internet”, verklaart het kersverse onderdeel van Telenet. “De actie kadert binnen een groter geheel: eerder dit jaar gaf Base ook al gratis mobiel internet tijdens de matchen van de Rode Duivels en op moederdag. Toen werden andere applicaties in de kijker gezet om onze klanten de kans te geven alle mogelijkheden van mobiel internet te ontdekken.”

Positief maar ook selectief

De insteek is natuurlijk positief, maar dat verandert niets aan het feit dat bepaalde applicaties bevoordeeld worden tegenover andere diensten en apps met dezelfde insteek. Om gebruikers kennis te laten maken met de voordelen van gratis internet, lijkt het eerlijker om bijvoorbeeld videostreaming als geheel gratis te maken versus Youtube alleen.

[related_article id=”161256″]

Base heeft als provider van mobiel internet de pet van nutsvoorziener op. Eandis, de Belgische nutsvoorziener voor elektriciteits- en gasleidingen, kan moeilijk kortingen geven op aardgas van Luminus om klanten de voordelen van aardgas te laten kennen. Essent zou niet lachen. Naar analogie is het niet fair dat Base mensen laat kennismaken met videostreaming via Youtube, zonder dezelfde korting te geven voor trafiek naar gelijkaardige diensten.

Tijdelijk niet neutraal

Base verdedigt zich door te stellen dat het om een tijdelijke actie gaat en dat alle inhoud op het net nog steeds gelijk behandeld wordt. Het is immers niet zo dat verkeer van Pokémon Go voorrang krijgt op dat van Hearthstone of Clash of Clans. “Spotify, YouTube, Deezer en Pokémon Go krijgen géén voorrang op andere applicaties”, benadrukt Base. In de praktijk krijgen ze misschien geen voorrang, maar zijn ze wel financieel voordelig. Sommige bits en bytes worden anders behandeld dan andere: sommigen zijn immers gratis en anderen niet. Base maakt dat onderscheid, en is dus in deze niet neutraal te noemen.

Een beetje neutraal bestaat niet

Bovenstaande argumenten zijn in dat opzicht verzachtende omstandigheden. De netneutraliteit wordt niet hard of moedwillig met de voeten getreden, maar een provider is neutraal of hij is dat niet. Er bestaat niet zoiets als een beetje neutraal zijn.

Base slaat met de weliswaar leuke promotie een gevaarlijke pad in. Voorlopig gaat het om een tijdelijke actie, maar de sprong naar een actie die een half jaar duurt, of eentje die hernieuwd wordt bij iedere herlading, is klein. Als gebruiker zie je misschien de nadelen niet, maar kan een ondernemer nog een nieuwe internetdienst of een nieuw spel lanceren dat concurreert met gevestigde namen, als trafiek naar sommige van die namen gratis is?

Tegen de geest, niet de letter

De promotie van Base gaat misschien niet in tegen de bestaande (zwakke) wetgeving omtrent netneutraliteit, maar je kan moeilijk betwisten dat de geest van die neutraliteit met de actie geschonden wordt. Het is eenvoudig om een oogje dicht te knijpen omdat het om een leuke promotie gaat, maar netneutraliteit is een essentieel principe voor een vrij internet zoals we dat vandaag kennen. Ook wanneer schendingen de vorm aannemen van gratis internet in de plaats van het dichtknijpen van bepaald verkeer, brokkelt het principe een beetje af. Ook dan, wanneer het misschien minder goed uit komt, is het belangrijk om tegen de schendingen in te gaan.

 


Ben jij het eens met onze redacteur of niet? Laat het ons weten via onderstaande poll of in de reacties onder dit artikel.

netneutraliteit pokémon

Wie klant is bij Base, geniet de hele zomer lang van onbeperkt mobiel internet. De promotie klinkt bijzonder aantrekkelijk, zelfs wanneer je de beperkingen bekijkt. Base geeft zijn klanten immers niet echt onbeperkt internet, maar telt verbruikte bandbreedte voor bepaalde applicaties en diensten niet mee. Zo kan je naar hartenlust genieten van Youtube, Spotify en Deezer en tellen ook de megabytes die Pokémon Go opsoupeert niet tegen je limiet of budget.

Als gebruiker kan je weinig aanmerken op de actie van Base, dat zo in de kaarten speelt van de vakantiegangers in eigen land. Zij kunnen immers onbeperkt filmpjes kijken en muziek beluisteren zonder toegang tot hun vast internet. Zolang ze die filmpjes bekijken via Youtube, en de muziek beluisteren via Spotify of Deezer.

Voorrang voor specifieke diensten

Daar knelt het schoentje natuurlijk: met de promotie bevoordeelt Base bepaalde diensten boven anderen. Gebruikers worden aangemoedigd om Spotify te verkiezen boven bijvoorbeeld Google Music of de dienst van Apple. Ze kunnen Pokemon Go spelen, terwijl Hearthstone hen wel geld zal kosten. Youtube mag, Netflix en Vimeo niet. Base is trouwens niet alleen: van Orange krijg je al gratis data voor Facebook en Twitter (maar bijvoorbeeld niet Google+) en Proximus kondigde zopas aan ook zijn klanten gratis op Pokémons te laten jagen.

Treedt Base de netneutraliteit daarmee met de voeten? De provider zelf vindt van niet. “De bedoeling van de actie is om onze klanten te introduceren tot de mogelijkheden van mobiel internet”, verklaart het kersverse onderdeel van Telenet. “De actie kadert binnen een groter geheel: eerder dit jaar gaf Base ook al gratis mobiel internet tijdens de matchen van de Rode Duivels en op moederdag. Toen werden andere applicaties in de kijker gezet om onze klanten de kans te geven alle mogelijkheden van mobiel internet te ontdekken.”

Positief maar ook selectief

De insteek is natuurlijk positief, maar dat verandert niets aan het feit dat bepaalde applicaties bevoordeeld worden tegenover andere diensten en apps met dezelfde insteek. Om gebruikers kennis te laten maken met de voordelen van gratis internet, lijkt het eerlijker om bijvoorbeeld videostreaming als geheel gratis te maken versus Youtube alleen.

[related_article id=”161256″]

Base heeft als provider van mobiel internet de pet van nutsvoorziener op. Eandis, de Belgische nutsvoorziener voor elektriciteits- en gasleidingen, kan moeilijk kortingen geven op aardgas van Luminus om klanten de voordelen van aardgas te laten kennen. Essent zou niet lachen. Naar analogie is het niet fair dat Base mensen laat kennismaken met videostreaming via Youtube, zonder dezelfde korting te geven voor trafiek naar gelijkaardige diensten.

Tijdelijk niet neutraal

Base verdedigt zich door te stellen dat het om een tijdelijke actie gaat en dat alle inhoud op het net nog steeds gelijk behandeld wordt. Het is immers niet zo dat verkeer van Pokémon Go voorrang krijgt op dat van Hearthstone of Clash of Clans. “Spotify, YouTube, Deezer en Pokémon Go krijgen géén voorrang op andere applicaties”, benadrukt Base. In de praktijk krijgen ze misschien geen voorrang, maar zijn ze wel financieel voordelig. Sommige bits en bytes worden anders behandeld dan andere: sommigen zijn immers gratis en anderen niet. Base maakt dat onderscheid, en is dus in deze niet neutraal te noemen.

Een beetje neutraal bestaat niet

Bovenstaande argumenten zijn in dat opzicht verzachtende omstandigheden. De netneutraliteit wordt niet hard of moedwillig met de voeten getreden, maar een provider is neutraal of hij is dat niet. Er bestaat niet zoiets als een beetje neutraal zijn.

Base slaat met de weliswaar leuke promotie een gevaarlijke pad in. Voorlopig gaat het om een tijdelijke actie, maar de sprong naar een actie die een half jaar duurt, of eentje die hernieuwd wordt bij iedere herlading, is klein. Als gebruiker zie je misschien de nadelen niet, maar kan een ondernemer nog een nieuwe internetdienst of een nieuw spel lanceren dat concurreert met gevestigde namen, als trafiek naar sommige van die namen gratis is?

Tegen de geest, niet de letter

De promotie van Base gaat misschien niet in tegen de bestaande (zwakke) wetgeving omtrent netneutraliteit, maar je kan moeilijk betwisten dat de geest van die neutraliteit met de actie geschonden wordt. Het is eenvoudig om een oogje dicht te knijpen omdat het om een leuke promotie gaat, maar netneutraliteit is een essentieel principe voor een vrij internet zoals we dat vandaag kennen. Ook wanneer schendingen de vorm aannemen van gratis internet in de plaats van het dichtknijpen van bepaald verkeer, brokkelt het principe een beetje af. Ook dan, wanneer het misschien minder goed uit komt, is het belangrijk om tegen de schendingen in te gaan.

 


Ben jij het eens met onze redacteur of niet? Laat het ons weten via onderstaande poll of in de reacties onder dit artikel.

basemobielnetneutraliteitontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!