Interview met Dany De Budt (Basware): “Technologie vervangt mensen niet”
Met een pandemie achter de rug zien we stilaan de technologische impact daarvan op bedrijven. Volgens De Budt heeft dit Basware en zijn klanten vooruit gestuwd. “Wij zijn veel meer gaan inzetten op efficiëntie, wat dan ook is wat klanten van ons vragen. Zij willen weten wat het overgaan naar electronic invoicing voor hen opbrengt. Wij hebben daarom verder ingezet op AI, robotics, het integreren van API’s waarmee we ons breder en opener gaan opstellen dan vroeger. Ik denk dat dat een voortzetting is van iets waar we al jaren mee bezig waren. Waar we vroeger misschien meer overtuigingskracht nodig hadden, merken we dat de coronapandemie ons geholpen heeft. Mensen werden verplicht om technologie te omarmen. Vooral bestaande klanten zijn sneller gegaan in hun processen. Mensen wilden van hun papieren en menselijke afhankelijkheid af en dat heeft zich vertaald in grotere groei.”
“Wij hebben verder ingezet op AI, robotics, het integreren van API’s waarmee we ons breder en opener gaan opstellen dan vroeger.
Geen vervanging
“Het hele AI-verhaal wordt op het einde van de rit aangestuurd door de mensen. Mensen gaan ingezet blijven worden om de technologie te implementeren. Het vervangt mensen niet, maar wel de taken die ze uitvoeren. De taken die geautomatiseerd worden, gaan nieuwe taken met zich meebrengen. Er zal dus een verschuiving zijn, net als bij elke andere technologie van de voorbije jaren. AI gaat achter de schermen terugkomende taken uitvoeren. Er zal bij de klant nog steeds iemand moeten zijn die alles controleert. Als AI het niet kan, dan wordt het ook teruggegeven aan iemand. Technologie is een hulpmiddel, en klanten kunnen voor een deel zelf beslissen hoe ver ze daarin gaan met wat ze door AI willen laten uitvoeren, en wanneer ze het systeem vertrouwen. Ze willen dan ook de controle en mogelijkheid om in te kunnen grijpen.”
“Het hele AI-verhaal wordt op het einde van de rit aangestuurd door de mensen.”
Trends
Op vlak van nieuwe trends in het landschap denkt De Budt dat ook hun data belangrijk kan worden. “Wat ons bezighoudt is het verderzetten en uitrollen van verplichte e-facturatie. Wij zetten veel in op compliancy. E-facturatie in België is geen probleem, maar er zijn altijd klanten die iets bestellen in het buitenland, en daar komt dan een factuur uit. Klanten vragen dan natuurlijk of onze tools werken met alle relevante nationale regelgevingen. We verwerken ook enorm veel facturen in ons netwerk, en zijn actief in een honderdtal landen. Wij beschikken over veel interessante data, waar wij met analytics naar kunnen kijken. We zouden dat kunnen verzamelen en ter beschikking stellen van klanten. Een factuur heeft heel veel informatie, zoals prijzen en hoeveelheden. Hiermee kan ook een aanbod van deze data komen. De vraag is of wij dat zullen zijn.”
Wil je meer weten over Basware? Neem dan een kijkje op hun website.
Lees meer in het TechPulse Business ICT Jaarboek 2022-2023
Dit interview verscheen oorspronkelijk in het TechPulse Business ICT Jaarboek 2022-2023. Je vindt in het ICT Jaarboek onder andere:
- Smaakmakende en gedetailleerde informatie over de Belgische ICT-markt
- Resultaten van een grootschalig exclusief onderzoek naar marktverhoudingen en trends
- Diepgaande analyse en ongezouten opinie over de actualiteit
- Interviews met managers van toonaangevende Belgische ICT-bedrijven
Je kan het ICT Jaarboek hieronder gratis downloaden:
Met een pandemie achter de rug zien we stilaan de technologische impact daarvan op bedrijven. Volgens De Budt heeft dit Basware en zijn klanten vooruit gestuwd. “Wij zijn veel meer gaan inzetten op efficiëntie, wat dan ook is wat klanten van ons vragen. Zij willen weten wat het overgaan naar electronic invoicing voor hen opbrengt. Wij hebben daarom verder ingezet op AI, robotics, het integreren van API’s waarmee we ons breder en opener gaan opstellen dan vroeger. Ik denk dat dat een voortzetting is van iets waar we al jaren mee bezig waren. Waar we vroeger misschien meer overtuigingskracht nodig hadden, merken we dat de coronapandemie ons geholpen heeft. Mensen werden verplicht om technologie te omarmen. Vooral bestaande klanten zijn sneller gegaan in hun processen. Mensen wilden van hun papieren en menselijke afhankelijkheid af en dat heeft zich vertaald in grotere groei.”
“Wij hebben verder ingezet op AI, robotics, het integreren van API’s waarmee we ons breder en opener gaan opstellen dan vroeger.
Geen vervanging
“Het hele AI-verhaal wordt op het einde van de rit aangestuurd door de mensen. Mensen gaan ingezet blijven worden om de technologie te implementeren. Het vervangt mensen niet, maar wel de taken die ze uitvoeren. De taken die geautomatiseerd worden, gaan nieuwe taken met zich meebrengen. Er zal dus een verschuiving zijn, net als bij elke andere technologie van de voorbije jaren. AI gaat achter de schermen terugkomende taken uitvoeren. Er zal bij de klant nog steeds iemand moeten zijn die alles controleert. Als AI het niet kan, dan wordt het ook teruggegeven aan iemand. Technologie is een hulpmiddel, en klanten kunnen voor een deel zelf beslissen hoe ver ze daarin gaan met wat ze door AI willen laten uitvoeren, en wanneer ze het systeem vertrouwen. Ze willen dan ook de controle en mogelijkheid om in te kunnen grijpen.”
“Het hele AI-verhaal wordt op het einde van de rit aangestuurd door de mensen.”
Trends
Op vlak van nieuwe trends in het landschap denkt De Budt dat ook hun data belangrijk kan worden. “Wat ons bezighoudt is het verderzetten en uitrollen van verplichte e-facturatie. Wij zetten veel in op compliancy. E-facturatie in België is geen probleem, maar er zijn altijd klanten die iets bestellen in het buitenland, en daar komt dan een factuur uit. Klanten vragen dan natuurlijk of onze tools werken met alle relevante nationale regelgevingen. We verwerken ook enorm veel facturen in ons netwerk, en zijn actief in een honderdtal landen. Wij beschikken over veel interessante data, waar wij met analytics naar kunnen kijken. We zouden dat kunnen verzamelen en ter beschikking stellen van klanten. Een factuur heeft heel veel informatie, zoals prijzen en hoeveelheden. Hiermee kan ook een aanbod van deze data komen. De vraag is of wij dat zullen zijn.”
Wil je meer weten over Basware? Neem dan een kijkje op hun website.
Lees meer in het TechPulse Business ICT Jaarboek 2022-2023
Dit interview verscheen oorspronkelijk in het TechPulse Business ICT Jaarboek 2022-2023. Je vindt in het ICT Jaarboek onder andere:
- Smaakmakende en gedetailleerde informatie over de Belgische ICT-markt
- Resultaten van een grootschalig exclusief onderzoek naar marktverhoudingen en trends
- Diepgaande analyse en ongezouten opinie over de actualiteit
- Interviews met managers van toonaangevende Belgische ICT-bedrijven
Je kan het ICT Jaarboek hieronder gratis downloaden: