Test

Dit is een popup

BMAI 2019: Aiaiai, hier komt AI!

Het evenement Business Meets AI wilde aan de hand van meer dan 15 interessante keynotes en breakouts bedrijven op weg zetten naar de toekomst en AI leren omarmen.

AI begint een steeds meer aanwezige rol op te nemen in onze maatschappij. Chatbots, virtuele assistenten, gezichtsherkenning, … Zichtbaar en soms ook minder zichtbaar dringt het in alle geledingen van de maatschappij binnen. Maar wat is ‘kunstmatige intelligentie’ nu eigenlijk? Vraag maar eens aan eender welk bedrijf of ze experimenteren met AI en ze zullen je de meest spectaculaire projecten uitleggen, maar in de praktijk weten ze vaak niet hoe ze er echt waarde mee kunnen creëren.

Het evenement Business Meets AI wil daar verandering in brengen. Aan de hand van meer dan 15 interessante keynotes en breakouts willen we bedrijven op weg zetten naar de toekomst en AI leren omarmen.

Een grafisch overzicht van alle sprekers die we mochten verwelkomen tijdens BMAI.

Keynotes

Om die boodschap kracht bij te zetten, neemt editor-in-chief van Smart Business Valérie Deridder tijdens haar openingskeynote meteen heel wat clichés en doembeelden weg over AI. Er heerst nog te vaak een foute perceptie dat de integratie van AI een bedreiging vormt voor menselijk personeel. Een mentaliteitswijziging is noodzakelijk om in te zien dat AI juist nieuwe nichejobs kan creëren, en dat AI en mensen omwille van hun verschillende aard elkaar versterken als ze complementair gebruikt worden.

Nu alle misverstanden van de baan waren, was het de beurt aan Joris Vanderschick van imec. Hij bracht ons in zijn presentatie terug naar de basis en leerde ons dat om AI-initiatieven op te starten we een voortdurende afweging moeten maken tussen technologie, business en stakeholderwaarde. Robin Swinkels, data-analist bij Pipple, bouwde hierop verder en toetste de theorie aan de praktijk. Aan de hand van enkele case studies in de verschillende sectoren zoals retail en finance, toonde hij aan hoe met data-analyse een meerwaarde voor je bedrijf kan gecreëerd worden.

Er heerst nog te vaak een foute perceptie dat de integratie van AI een bedreiging vormt voor menselijk personeel. Een mentaliteitswijziging is noodzakelijk om in te zien dat AI juist nieuwe nichejobs kan creëren, en dat AI en mensen omwille van hun verschillende aard elkaar versterken als ze complementair gebruikt worden.

AI in Business

Na een eerste verfrissende pauze was het tijd om de interessante inzichten uit de eerste keynotes verder uit te diepen. De sessies werden opgedeeld in twee inhoudelijke clusters: in ‘AI for Business’ werd meer op concrete toepassingsmogelijkheden van AI gefocust, in ‘Pure AI’ keken we meer naar de technische logica van AI.

Voor AI in Business was het Thomas Michem van Locutus die de spits afbeet. Met zijn bedrijf (en met zijn presentatie) helpt hij bedrijven de juiste datastructuur te creëren waarin AI kan floreren. Daarna presenteerde Gianni Cooreman van Salesforce een leerrijke casestudy over hoe een efficiënte implementatie van AI de omzet en klanttevredenheid een zichtbare boost kan geven. Enno De Haan had het in zijn presentatie over machine learning, en hoe dit je bedrijfsprocessen een stuk flexibeler kan maken.

Het namiddagluik werd ingezet door Charles Boutens, stichter en CEO van het bedrijf uman.ai dat een AI gestuurd platform creëerde voor het uitwisselen van kostbare kennis binnen het bedrijf. Koen Denies en Tim Stuyckens legden dan weer de focus op het nemen van efficiënte financiële beslissingen met de hulp van kunstmatige technologie. Een volgende interessante casestudy vonden we in de mediasector bij De Persgroep Publishing. Maarten Deville legde uit hoe voor het streamingplatform VTM GO algoritmen worden ingezet om elke gebruiker gerichte aanbevelingen te geven wanneer die zich aanmeldt. Bart Van den Brande van Sirius Legal wierp zijn licht op AI dan weer vanuit een heel ander perspectief. We mogen namelijk niet vergeten dat de implementatie van AI ook voor heel wat wettelijke uitdagingen met betrekking tot de privacy zal zorgen.

Pure AI

De track Pure AI ging dan vanzelfsprekend over AI an sich; de technische elementen van AI laat ons maar zeggen. De eerste break-out presentatie in die track was voor Nick Destrycker en Sam Sterckval, de mede-oprichters van Edgse. Zij hadden het over een trend die tegenwoordig heel wat furore maakt, namelijk edge AI. AI wordt steeds vaker toegepast op het toestel zelf, en niet in de cloud. Maar wat is edge AI nu precies en hoe kunnen we er de vruchten van plukken? Destrycker en Sterckval legden het ons in detail uit.

Maarten Callaert van het intussen befaamde geworden ML6 had het dan weer over de disruptieve aard van zelflerende systemen. Aan de hand van verschillende succesverhalen toonde Maarten aan hoe je grote bedrijven van die AI-golf kunnen gebruikmaken door samen te werken met echte AI-experts.

Dat chatbots een serieuze revolutie teweeg brengen in de wereld van customer service, is algemeen geweten. Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoekers zal AI tegen 2020 gebruikt worden in 88 procent van de interacties met klanten. Vandaag de dag staan we aan de vooravond van 2020, maar hebben veel organisaties nog steeds moeite met het begrijpen van termen zoals NLP en Machine Learning, en slagen ze er al helemaal niet in om effectief chatbots te integreren in hun klantendienst. Ramon Hak van Inbenta Northern Europe BV legde ons er alles over uit.

Dat chatbots een serieuze revolutie teweeg brengen in de wereld van customer service, is algemeen geweten.

Joren Verspeurt, machine learning engineer bij Radix.ai, stelde een bijzonder interessante case study voor, waarbij hij de mensenstromen in de luchthaven van Zaventem onder de loep nam. Een beter zicht op die mensenstromen zou zorgen voor sterkere operationele snelheden en blijere passagiers. Dat alles terwijl je de kosten van je operaties ook nog eens drukt! Het is dan ook niet verwonderlijk dat iedereen aan Jorens lippen hing tijdens zijn presentatie.

Kan je AI trouwens wel ter verantwoording roepen? Pablo Cogis bestudeerde de vraag van naderbij. Want aangezien zoveel bedrijven vandaag de dag vertrouwen op AI voor hun besluitvorming en procesautomatisatie, rijzen er heel wat vragen over het beheer en de verantwoordelijkheid die de modellen dragen voor de antwoorden die ze aanbieden. Wie is immers verantwoordelijk voor de resultaten die door een machine worden gegenereerd? En wat zijn de implicaties voor databeveiliging? Pablo ging in zijn presentatie geen enkele van deze moeilijke vraagstukken uit de weg.

Ken Bastiaensen van Boltzman had het over de concrete toepassing van AI-systemen in je bedrijfsprocessen, terwijl Kris Vrancken van Stratics BVBA bracht een no-nonsense verhaal over de basis van AI. Want als je iets wil opbouwen, moet de basis natuurlijk ook goed zitten uiteraard.  De afsluitende keynotes waren voor Mehdi el Hamzaoui van Datacamp en Davy Sannen, lead data scientist bij d-sides. De keynote van El Hamzaoui formuleerde een antwoord op de vraag hoe je je werknemers precies wegwijs moet maken binnen, data, AI en analytics. Sannen had het dan weer over de impact die AI kan uitoefenen op je supply chain.

Heb je dit event gemist? Geen nood. Volgend jaar organiseren we eind juni Digital Transformation Day. Ook daar zal je heel wat nieuwe inzichten kunnen verkrijgen over AI en digitale transformatie in het algemeen.

Een welgemeende merci aan alle partners die van het evenement een succes maakte!

AI begint een steeds meer aanwezige rol op te nemen in onze maatschappij. Chatbots, virtuele assistenten, gezichtsherkenning, … Zichtbaar en soms ook minder zichtbaar dringt het in alle geledingen van de maatschappij binnen. Maar wat is ‘kunstmatige intelligentie’ nu eigenlijk? Vraag maar eens aan eender welk bedrijf of ze experimenteren met AI en ze zullen je de meest spectaculaire projecten uitleggen, maar in de praktijk weten ze vaak niet hoe ze er echt waarde mee kunnen creëren.

Het evenement Business Meets AI wil daar verandering in brengen. Aan de hand van meer dan 15 interessante keynotes en breakouts willen we bedrijven op weg zetten naar de toekomst en AI leren omarmen.

Een grafisch overzicht van alle sprekers die we mochten verwelkomen tijdens BMAI.

Keynotes

Om die boodschap kracht bij te zetten, neemt editor-in-chief van Smart Business Valérie Deridder tijdens haar openingskeynote meteen heel wat clichés en doembeelden weg over AI. Er heerst nog te vaak een foute perceptie dat de integratie van AI een bedreiging vormt voor menselijk personeel. Een mentaliteitswijziging is noodzakelijk om in te zien dat AI juist nieuwe nichejobs kan creëren, en dat AI en mensen omwille van hun verschillende aard elkaar versterken als ze complementair gebruikt worden.

Nu alle misverstanden van de baan waren, was het de beurt aan Joris Vanderschick van imec. Hij bracht ons in zijn presentatie terug naar de basis en leerde ons dat om AI-initiatieven op te starten we een voortdurende afweging moeten maken tussen technologie, business en stakeholderwaarde. Robin Swinkels, data-analist bij Pipple, bouwde hierop verder en toetste de theorie aan de praktijk. Aan de hand van enkele case studies in de verschillende sectoren zoals retail en finance, toonde hij aan hoe met data-analyse een meerwaarde voor je bedrijf kan gecreëerd worden.

Er heerst nog te vaak een foute perceptie dat de integratie van AI een bedreiging vormt voor menselijk personeel. Een mentaliteitswijziging is noodzakelijk om in te zien dat AI juist nieuwe nichejobs kan creëren, en dat AI en mensen omwille van hun verschillende aard elkaar versterken als ze complementair gebruikt worden.

AI in Business

Na een eerste verfrissende pauze was het tijd om de interessante inzichten uit de eerste keynotes verder uit te diepen. De sessies werden opgedeeld in twee inhoudelijke clusters: in ‘AI for Business’ werd meer op concrete toepassingsmogelijkheden van AI gefocust, in ‘Pure AI’ keken we meer naar de technische logica van AI.

Voor AI in Business was het Thomas Michem van Locutus die de spits afbeet. Met zijn bedrijf (en met zijn presentatie) helpt hij bedrijven de juiste datastructuur te creëren waarin AI kan floreren. Daarna presenteerde Gianni Cooreman van Salesforce een leerrijke casestudy over hoe een efficiënte implementatie van AI de omzet en klanttevredenheid een zichtbare boost kan geven. Enno De Haan had het in zijn presentatie over machine learning, en hoe dit je bedrijfsprocessen een stuk flexibeler kan maken.

Het namiddagluik werd ingezet door Charles Boutens, stichter en CEO van het bedrijf uman.ai dat een AI gestuurd platform creëerde voor het uitwisselen van kostbare kennis binnen het bedrijf. Koen Denies en Tim Stuyckens legden dan weer de focus op het nemen van efficiënte financiële beslissingen met de hulp van kunstmatige technologie. Een volgende interessante casestudy vonden we in de mediasector bij De Persgroep Publishing. Maarten Deville legde uit hoe voor het streamingplatform VTM GO algoritmen worden ingezet om elke gebruiker gerichte aanbevelingen te geven wanneer die zich aanmeldt. Bart Van den Brande van Sirius Legal wierp zijn licht op AI dan weer vanuit een heel ander perspectief. We mogen namelijk niet vergeten dat de implementatie van AI ook voor heel wat wettelijke uitdagingen met betrekking tot de privacy zal zorgen.

Pure AI

De track Pure AI ging dan vanzelfsprekend over AI an sich; de technische elementen van AI laat ons maar zeggen. De eerste break-out presentatie in die track was voor Nick Destrycker en Sam Sterckval, de mede-oprichters van Edgse. Zij hadden het over een trend die tegenwoordig heel wat furore maakt, namelijk edge AI. AI wordt steeds vaker toegepast op het toestel zelf, en niet in de cloud. Maar wat is edge AI nu precies en hoe kunnen we er de vruchten van plukken? Destrycker en Sterckval legden het ons in detail uit.

Maarten Callaert van het intussen befaamde geworden ML6 had het dan weer over de disruptieve aard van zelflerende systemen. Aan de hand van verschillende succesverhalen toonde Maarten aan hoe je grote bedrijven van die AI-golf kunnen gebruikmaken door samen te werken met echte AI-experts.

Dat chatbots een serieuze revolutie teweeg brengen in de wereld van customer service, is algemeen geweten. Volgens verschillende wetenschappelijke onderzoekers zal AI tegen 2020 gebruikt worden in 88 procent van de interacties met klanten. Vandaag de dag staan we aan de vooravond van 2020, maar hebben veel organisaties nog steeds moeite met het begrijpen van termen zoals NLP en Machine Learning, en slagen ze er al helemaal niet in om effectief chatbots te integreren in hun klantendienst. Ramon Hak van Inbenta Northern Europe BV legde ons er alles over uit.

Dat chatbots een serieuze revolutie teweeg brengen in de wereld van customer service, is algemeen geweten.

Joren Verspeurt, machine learning engineer bij Radix.ai, stelde een bijzonder interessante case study voor, waarbij hij de mensenstromen in de luchthaven van Zaventem onder de loep nam. Een beter zicht op die mensenstromen zou zorgen voor sterkere operationele snelheden en blijere passagiers. Dat alles terwijl je de kosten van je operaties ook nog eens drukt! Het is dan ook niet verwonderlijk dat iedereen aan Jorens lippen hing tijdens zijn presentatie.

Kan je AI trouwens wel ter verantwoording roepen? Pablo Cogis bestudeerde de vraag van naderbij. Want aangezien zoveel bedrijven vandaag de dag vertrouwen op AI voor hun besluitvorming en procesautomatisatie, rijzen er heel wat vragen over het beheer en de verantwoordelijkheid die de modellen dragen voor de antwoorden die ze aanbieden. Wie is immers verantwoordelijk voor de resultaten die door een machine worden gegenereerd? En wat zijn de implicaties voor databeveiliging? Pablo ging in zijn presentatie geen enkele van deze moeilijke vraagstukken uit de weg.

Ken Bastiaensen van Boltzman had het over de concrete toepassing van AI-systemen in je bedrijfsprocessen, terwijl Kris Vrancken van Stratics BVBA bracht een no-nonsense verhaal over de basis van AI. Want als je iets wil opbouwen, moet de basis natuurlijk ook goed zitten uiteraard.  De afsluitende keynotes waren voor Mehdi el Hamzaoui van Datacamp en Davy Sannen, lead data scientist bij d-sides. De keynote van El Hamzaoui formuleerde een antwoord op de vraag hoe je je werknemers precies wegwijs moet maken binnen, data, AI en analytics. Sannen had het dan weer over de impact die AI kan uitoefenen op je supply chain.

Heb je dit event gemist? Geen nood. Volgend jaar organiseren we eind juni Digital Transformation Day. Ook daar zal je heel wat nieuwe inzichten kunnen verkrijgen over AI en digitale transformatie in het algemeen.

Een welgemeende merci aan alle partners die van het evenement een succes maakte!
aibusiness meets AIzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!