Onlineaankopen: hinken de Belgen achterop?
Het recentste Total Retail 2016-onderzoek dat PwC voerde bij 23.000 e-consumenten over de hele wereld, toont een groter voorbehoud bij de Belgen in vergelijking met de 24 andere onderzochte landen. Duizend Belgische consumenten namen deel aan de enquête.
In het onderzoek springen enkele tendensen naar voor. Het digitale koopgedrag stijgt wereldwijd jaarlijks – met China als bijna evidente koploper – terwijl dat in België eerder stagneert. Zo koopt 19,6% van de Chinese consumenten dagelijks online, terwijl dat wereldwijd maar net 7,1% is en in België amper 3%.
De mobiele telefoons worden ook steeds vaker een online koopinstrument en een betaalinstrument. Eén derde van de wereldwijd ondervraagden zegt bereid te zijn krediet op de smartphone te laden om zo aankopen te verrichten – het dubbel van de Belgen – en ook dat die smartphone het belangrijkste instrument zal worden om de aankopen te doen, meer dus dan de computer of tablet.
Gemiddeld genomen, zegt bijna de helft van de wereldwijd ondervraagden dat het gemak de voornaamste reden is om online te kopen, net iets minder halen de gunstigere prijzen aan als belangrijkste argument.
Toch blijft de “ouderwetse winkel” zijn belang behouden, want bijna de helft van de respondenten zegt producten eerst te evalueren in de winkel alvorens het online te kopen, en dat is ongeveer het dubbel van hen die dat uitsluitend via PC, tablet of smartphone doen. Derhalve blijft het voor retailers belangrijk om steeds beter geïnformeerde verkopers in de winkels te hebben, want hoewel men meer en meer online koopt, wordt de aanzet tot de aankoop toch nog het meest in de winkel gegeven.
Dat wil niet zeggen dat er voor de winkeliers niet nog digitale interactiemogelijkheden zijn weggelegd, want zo geeft 43% van de Belgische respondenten te kennen ook in de winkels zijn of haar smartphone te consulteren. Een op 5 checkt vlug de prijzen van de concurrentie, net iets minder gebruikt de smartphone om kortingsbonnen en andere promotionele acties te consulteren of op te roepen. Toch geeft 1 op 4 van de Belgische respondenten te kennen hun smartphone bewust niet te gebruiken in een winkel, onder anderen omdat ze liever persoonlijk worden geholpen.
Globaal gezien blijft het echter zo dat de gevestigde markten, waaronder België, achterop hinken qua digitaal kopgedrag ten opzichte van nieuwe markten als China, maar de trend is stijgend.
Volgens Filip Lozie, vennoot bij PwC, moet de winkelier volgens het Total Retail-onderzoek van PwC rekening houden met twee belangrijke elementen als hij de onlineconsument aan zich wil binden:
- gebruiksgemak, een eenvoudige manier om producten te zoeken en om te betalen op de mobiele of gewone website, en
- de prijs, een belangrijk element in de beslissing van de Belgische consument, onafhankelijk van zijn leeftijd of inkomen
De gewoontes van de Belgen evolueren dus zeer geleidelijk en minder snel dan elders, maar de omwenteling is ontegensprekelijk ingezet.
Deze blogpost wordt aangeboden door PwC.
Het recentste Total Retail 2016-onderzoek dat PwC voerde bij 23.000 e-consumenten over de hele wereld, toont een groter voorbehoud bij de Belgen in vergelijking met de 24 andere onderzochte landen. Duizend Belgische consumenten namen deel aan de enquête.
In het onderzoek springen enkele tendensen naar voor. Het digitale koopgedrag stijgt wereldwijd jaarlijks – met China als bijna evidente koploper – terwijl dat in België eerder stagneert. Zo koopt 19,6% van de Chinese consumenten dagelijks online, terwijl dat wereldwijd maar net 7,1% is en in België amper 3%.
De mobiele telefoons worden ook steeds vaker een online koopinstrument en een betaalinstrument. Eén derde van de wereldwijd ondervraagden zegt bereid te zijn krediet op de smartphone te laden om zo aankopen te verrichten – het dubbel van de Belgen – en ook dat die smartphone het belangrijkste instrument zal worden om de aankopen te doen, meer dus dan de computer of tablet.
Gemiddeld genomen, zegt bijna de helft van de wereldwijd ondervraagden dat het gemak de voornaamste reden is om online te kopen, net iets minder halen de gunstigere prijzen aan als belangrijkste argument.
Toch blijft de “ouderwetse winkel” zijn belang behouden, want bijna de helft van de respondenten zegt producten eerst te evalueren in de winkel alvorens het online te kopen, en dat is ongeveer het dubbel van hen die dat uitsluitend via PC, tablet of smartphone doen. Derhalve blijft het voor retailers belangrijk om steeds beter geïnformeerde verkopers in de winkels te hebben, want hoewel men meer en meer online koopt, wordt de aanzet tot de aankoop toch nog het meest in de winkel gegeven.
Dat wil niet zeggen dat er voor de winkeliers niet nog digitale interactiemogelijkheden zijn weggelegd, want zo geeft 43% van de Belgische respondenten te kennen ook in de winkels zijn of haar smartphone te consulteren. Een op 5 checkt vlug de prijzen van de concurrentie, net iets minder gebruikt de smartphone om kortingsbonnen en andere promotionele acties te consulteren of op te roepen. Toch geeft 1 op 4 van de Belgische respondenten te kennen hun smartphone bewust niet te gebruiken in een winkel, onder anderen omdat ze liever persoonlijk worden geholpen.
Globaal gezien blijft het echter zo dat de gevestigde markten, waaronder België, achterop hinken qua digitaal kopgedrag ten opzichte van nieuwe markten als China, maar de trend is stijgend.
Volgens Filip Lozie, vennoot bij PwC, moet de winkelier volgens het Total Retail-onderzoek van PwC rekening houden met twee belangrijke elementen als hij de onlineconsument aan zich wil binden:
- gebruiksgemak, een eenvoudige manier om producten te zoeken en om te betalen op de mobiele of gewone website, en
- de prijs, een belangrijk element in de beslissing van de Belgische consument, onafhankelijk van zijn leeftijd of inkomen
De gewoontes van de Belgen evolueren dus zeer geleidelijk en minder snel dan elders, maar de omwenteling is ontegensprekelijk ingezet.