7 TRENDS DIE DE TOEKOMST VAN RETAIL VOORSPELLEN
De innovatieve merken van vandaag geven ons inzicht in hoe de winkels van morgen eruitzien. Techniche snufjes en een scala aan nieuwe instore ervaringen zorgen voor een hele nieuwe winkelbelevenis. Terwijl retailers blijven zoeken naar vernieuwende manieren om hun omzet te verhogen en tegelijkertijd de klantenervaring in de winkel te verbeteren, verwacht SQLI dat de volgende zeven trends aan een opmars bezig zijn.
- Minder menselijk contact
In de toekomst lopen klanten een winkel binnen, halen ze op wat ze nodig hebben, en wandelen ze gewoon terug buiten zonder in de rij te staan bij de kassa: de Just-Walk-Out-technologie. Dat is mogelijk dankzij computer vision, deep learning algoritmes en sensor fusion – software die gegevens van verschillende sensoren combineert.
- Merchantainment
Merchantainment combineert een entertainende inhoud en productinformatie, en wint aan populariteit in de detailhandel. Deze leuke instore ervaring bestaat uit touchscreens, kiosken en andere apparaten, waarmee klanten bijvoorbeeld artikelen passen of make-up uitproberen zonder dat dit fysiek aangebracht hoeft te worden.
- Hyperpersonalisatie
Geoverovering, locatie gebaseerde advertenties die klanten naar een merk leiden, geografische barrières en virtuele barrières die een specifieke locatie blokkeren winnen aan populariteit in de toekomst. Dit, samen met instore bakens, die dienen als draadloze zenders, stellen merken in staat om klanten in real time zeer gepersonaliseerde informatie te sturen op basis van hun interesses, interacties en locatie.
- Toegankelijkheid
Bepaalde winkels transformeren ook naar ATM’s (Automated Teller Machines) – of geldautomaten. Consumenten kunnen dan op elk moment van de dag of nacht producten kopen. Aanvullend hebben ze in de toekomst ook meer controle over hoe en wanneer ze met merken omgaan.
- Smart shelves
Een van de snelst ontwikkelende technologieën, zijn smart shelves. Opslagplaatsen en winkelrekken maken gebruik van sensoren die ingebouwd zijn in de schappen of onder de rekken geplaats worden en melden wanneer de voorraad bijna op is. Deze stap in de richting van draadloos voorraadbeheer maak het mogelijk voor winkelende klanten om artikels uit deze smart shelves te scannen en meer teweten te komen over het product of te profiteren van speciale promoties.
- Li-fi tech
Dankzij Light Fidelity, kortweg li-fi tech kan elke ledlamp als internetverbinding dienstdoen. Lees: draadloos internet via licht. Retailers zetten lampen in als slimme apparaten en creëren zo een hypergeconnecteerde winkel.
- Een andere rol voor verkoopsmedewerkers
De digitale oplossingen in fysieke winkels nemen sterk toe. Dit betekent echter niet dat verkopers verdwijnen. Integendeel, hun rol wordt belangrijker dan ooit. Deze ontwikkelingen geven hen de mogelijkheid om een sterk gepersonaliseerde relatie op te bouwen met klanten en hen advies op maat te geven.
De innovatieve merken van vandaag geven ons inzicht in hoe de winkels van morgen eruitzien. Techniche snufjes en een scala aan nieuwe instore ervaringen zorgen voor een hele nieuwe winkelbelevenis. Terwijl retailers blijven zoeken naar vernieuwende manieren om hun omzet te verhogen en tegelijkertijd de klantenervaring in de winkel te verbeteren, verwacht SQLI dat de volgende zeven trends aan een opmars bezig zijn.
- Minder menselijk contact
In de toekomst lopen klanten een winkel binnen, halen ze op wat ze nodig hebben, en wandelen ze gewoon terug buiten zonder in de rij te staan bij de kassa: de Just-Walk-Out-technologie. Dat is mogelijk dankzij computer vision, deep learning algoritmes en sensor fusion – software die gegevens van verschillende sensoren combineert.
- Merchantainment
Merchantainment combineert een entertainende inhoud en productinformatie, en wint aan populariteit in de detailhandel. Deze leuke instore ervaring bestaat uit touchscreens, kiosken en andere apparaten, waarmee klanten bijvoorbeeld artikelen passen of make-up uitproberen zonder dat dit fysiek aangebracht hoeft te worden.
- Hyperpersonalisatie
Geoverovering, locatie gebaseerde advertenties die klanten naar een merk leiden, geografische barrières en virtuele barrières die een specifieke locatie blokkeren winnen aan populariteit in de toekomst. Dit, samen met instore bakens, die dienen als draadloze zenders, stellen merken in staat om klanten in real time zeer gepersonaliseerde informatie te sturen op basis van hun interesses, interacties en locatie.
- Toegankelijkheid
Bepaalde winkels transformeren ook naar ATM’s (Automated Teller Machines) – of geldautomaten. Consumenten kunnen dan op elk moment van de dag of nacht producten kopen. Aanvullend hebben ze in de toekomst ook meer controle over hoe en wanneer ze met merken omgaan.
- Smart shelves
Een van de snelst ontwikkelende technologieën, zijn smart shelves. Opslagplaatsen en winkelrekken maken gebruik van sensoren die ingebouwd zijn in de schappen of onder de rekken geplaats worden en melden wanneer de voorraad bijna op is. Deze stap in de richting van draadloos voorraadbeheer maak het mogelijk voor winkelende klanten om artikels uit deze smart shelves te scannen en meer teweten te komen over het product of te profiteren van speciale promoties.
- Li-fi tech
Dankzij Light Fidelity, kortweg li-fi tech kan elke ledlamp als internetverbinding dienstdoen. Lees: draadloos internet via licht. Retailers zetten lampen in als slimme apparaten en creëren zo een hypergeconnecteerde winkel.
- Een andere rol voor verkoopsmedewerkers
De digitale oplossingen in fysieke winkels nemen sterk toe. Dit betekent echter niet dat verkopers verdwijnen. Integendeel, hun rol wordt belangrijker dan ooit. Deze ontwikkelingen geven hen de mogelijkheid om een sterk gepersonaliseerde relatie op te bouwen met klanten en hen advies op maat te geven.