Test

Dit is een popup

Analyse

Waarom vanaf morgen (bijna) geen Uber meer zal rijden in Brussel

Het zal vanaf morgenavond quasi onmogelijk worden om nog een Uber te bestellen in Brussel. Een oude rechtszaak keert als een boemerang terug.

Uber zit in de hoek waar de klappen vallen in ons land. Na een beslissing van het Brusselse Hof van Beroep dreigt de Amerikaanse taxi-app maar liefst 95% van zijn chauffeurs in de hoofdstad te verliezen. De beslissing veroorzaakte heel wat ophef. Boze Uber-chauffeurs voeren vandaag protestacties in de hoofdstad om hun stem te laten horen, wat gepaard gaat met de nodige verkeershinder in en rond Brussel vandaag. Maar wat is er nu precies aan de hand?  

Rechtszaak tegen UberPop

De uitspraak van de rechtsbank is eigenlijk nog een gevolg van een eerdere rechtszaak tegen Uber in 2015. Uber arriveerde voor het eerst in Brussel met hun mobiel vervoersplatform UberPop dat werkte met particuliere chauffeurs die geen officiële taxilicentie bezitten. Het Amerikaanse bedrijf werd niet bepaald met open armen onthaald. Een Brussels taxibedrijf Taxis Verts stapte naar de rechtbank omdat de manier van werken van Uber in strijd is met de regels voor taxi- en vervoersdiensten. Ze vrezen vooral dat de komst van Uber voor oneerlijke concurrentie zal zorgen. De Brusselse rechtbank geeft het taxibedrijf gelijk en legt een stakingsbevel op aan UberPop.

Uber gooit zijn organisatie volledig op de schop in Brussel en besluit om vanaf dan enkel nog te werken met chauffeurs die over een VVB-licentie bezitten. Zo’n licentie houdt in dat je een wagen met een bestuurder mag verhuren, maar het staat niet gelijk aan het statuut van een erkende taxichauffeur. Zo kon het bedrijf wel jarenlang haar diensten gewoon blijven aanbieden. Echter lijkt die oude rechtszaak Uber als een kwelgeest te blijven achtervolgen. Het Brussels Hof van Beroep oordeelt nu dat het stakingsbevel van 2015 nog steeds van kracht is.

De uitspraak houdt concreet in dat Uber vanaf vrijdagavond 18u boetes opgelegd krijgt voor elke chauffeur met een VVB-licentie die ze ritten laten uitvoeren. De Standaard schrijft dat er wel een uitzondering is voorzien voor chauffeurs die na 1 januari 2020 hun licentie hebben aangevraagd in Vlaanderen. De Vlaamse regering paste het taxidecreet aan om de diensten van Uber mogelijk te maken in Vlaanderen, sinds november 2020 is dat ook het geval. Maar slechts 5% van de chauffeurs in Brussel zou na die schifting nog overblijven. 2000 zelfstandige chauffeurs dreigen zonder inkomsten te vallen.

uber

Verouderde regelgeving

Uiteraard reageerden ze bij Uber teleurgesteld op de beslissing. In een reactie aan De Standaard hekelt woordvoerder Laurent Stils de beslissing die volgens hem gebaseerd is op ‘een verouderde regelgeving die dateert van een tijd dat we nog geen smartphones gebruikten’. Ook de gedupeerde chauffeurs tonen maar weinig begrip. “Jarenlang is het systeem gedoogd en bleven ze licenties uitdelen. Nu nu nemen ze ons alles af. Wij zijn zelfstandigen en willen dat blijven”, klinkt de duidelijke boodschap die ze vandaag laten weerklinken door de straten van Brussel.

Hoe moet het nu verder voor Uber in Brussel?

De bal ligt nu in het kamp van de Brusselse politiek. Hervormingen van het taxiplan om het gebruik van VVB-licentie ook uit te breiden in Brussel staan al jarenlang op de politieke agenda van de Brusselse regering. Minister-president Rudi Vervoort beloofde een nieuw taxiplan voor de zomer om deze situatie te vermijden, maar dat is dus niet gelukt.

De woede van Uber en zijn chauffeurs richt zich in de eerste plaats dan ook vooral tot de regering. “De regering is verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Het taxiplan ligt al zeven jaar in de schuif. Ze hadden ons dat beloofd voor de zomer, maar het is er nog altijd niet”, vertelt Fernando Redondo van het ACBL aan De Tijd. De chauffeurs dreigen met nieuwe acties tot zolang er geen oplossing uit de bus komt.

Uber zit in de hoek waar de klappen vallen in ons land. Na een beslissing van het Brusselse Hof van Beroep dreigt de Amerikaanse taxi-app maar liefst 95% van zijn chauffeurs in de hoofdstad te verliezen. De beslissing veroorzaakte heel wat ophef. Boze Uber-chauffeurs voeren vandaag protestacties in de hoofdstad om hun stem te laten horen, wat gepaard gaat met de nodige verkeershinder in en rond Brussel vandaag. Maar wat is er nu precies aan de hand?  

Rechtszaak tegen UberPop

De uitspraak van de rechtsbank is eigenlijk nog een gevolg van een eerdere rechtszaak tegen Uber in 2015. Uber arriveerde voor het eerst in Brussel met hun mobiel vervoersplatform UberPop dat werkte met particuliere chauffeurs die geen officiële taxilicentie bezitten. Het Amerikaanse bedrijf werd niet bepaald met open armen onthaald. Een Brussels taxibedrijf Taxis Verts stapte naar de rechtbank omdat de manier van werken van Uber in strijd is met de regels voor taxi- en vervoersdiensten. Ze vrezen vooral dat de komst van Uber voor oneerlijke concurrentie zal zorgen. De Brusselse rechtbank geeft het taxibedrijf gelijk en legt een stakingsbevel op aan UberPop.

Uber gooit zijn organisatie volledig op de schop in Brussel en besluit om vanaf dan enkel nog te werken met chauffeurs die over een VVB-licentie bezitten. Zo’n licentie houdt in dat je een wagen met een bestuurder mag verhuren, maar het staat niet gelijk aan het statuut van een erkende taxichauffeur. Zo kon het bedrijf wel jarenlang haar diensten gewoon blijven aanbieden. Echter lijkt die oude rechtszaak Uber als een kwelgeest te blijven achtervolgen. Het Brussels Hof van Beroep oordeelt nu dat het stakingsbevel van 2015 nog steeds van kracht is.

De uitspraak houdt concreet in dat Uber vanaf vrijdagavond 18u boetes opgelegd krijgt voor elke chauffeur met een VVB-licentie die ze ritten laten uitvoeren. De Standaard schrijft dat er wel een uitzondering is voorzien voor chauffeurs die na 1 januari 2020 hun licentie hebben aangevraagd in Vlaanderen. De Vlaamse regering paste het taxidecreet aan om de diensten van Uber mogelijk te maken in Vlaanderen, sinds november 2020 is dat ook het geval. Maar slechts 5% van de chauffeurs in Brussel zou na die schifting nog overblijven. 2000 zelfstandige chauffeurs dreigen zonder inkomsten te vallen.

uber

Verouderde regelgeving

Uiteraard reageerden ze bij Uber teleurgesteld op de beslissing. In een reactie aan De Standaard hekelt woordvoerder Laurent Stils de beslissing die volgens hem gebaseerd is op ‘een verouderde regelgeving die dateert van een tijd dat we nog geen smartphones gebruikten’. Ook de gedupeerde chauffeurs tonen maar weinig begrip. “Jarenlang is het systeem gedoogd en bleven ze licenties uitdelen. Nu nu nemen ze ons alles af. Wij zijn zelfstandigen en willen dat blijven”, klinkt de duidelijke boodschap die ze vandaag laten weerklinken door de straten van Brussel.

Hoe moet het nu verder voor Uber in Brussel?

De bal ligt nu in het kamp van de Brusselse politiek. Hervormingen van het taxiplan om het gebruik van VVB-licentie ook uit te breiden in Brussel staan al jarenlang op de politieke agenda van de Brusselse regering. Minister-president Rudi Vervoort beloofde een nieuw taxiplan voor de zomer om deze situatie te vermijden, maar dat is dus niet gelukt.

De woede van Uber en zijn chauffeurs richt zich in de eerste plaats dan ook vooral tot de regering. “De regering is verantwoordelijk voor wat er gebeurt. Het taxiplan ligt al zeven jaar in de schuif. Ze hadden ons dat beloofd voor de zomer, maar het is er nog altijd niet”, vertelt Fernando Redondo van het ACBL aan De Tijd. De chauffeurs dreigen met nieuwe acties tot zolang er geen oplossing uit de bus komt.

Connected Cartrendinguber

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!