Hoe HarmonyOS Huawei weer op de kaart moet zetten
Het is inmiddels alweer bijna een jaar geleden dat Huawei de deuren van HarmonyOS opende in België met de lancering van de Watch 3. Het nieuwe besturingssysteem betekent letterlijk én figuurlijk een nieuw hoofdstuk voor Huawei. Ten eerste moest HarmonyOS een streep zetten onder de moeilijkheden op de consumentenmarkt waar het bedrijf sinds het ingaan van de Amerikaanse handelsban in 2019 mee kampt. Vooral in Europa deinsden consumenten terug voor het ontbreken van de vertrouwde Google-applicaties, waardoor de ooit zo succesvolle smartphonetak flinke klappen kreeg.
HarmonyOS moet daar dus een antwoord op bieden door een volledig nieuw ecosysteem te creëren waarvoor Huawei niet, of toch minder, afhankelijk is van externe factoren. Het bedrijf zit volledig zelf aan de knoppen van een ecosysteem waar ze hun hardware en software perfect op elkaar kunnen afstemmen. Waar 2021 nog een overgangsjaar mocht genoemd worden, moet 2022 het jaar van de grote comeback worden voor Huawei in de consumentenmarkt. We ontmoetten Byron Ma, Managing Director voor de consumentenafdeling van Huawei in België en Luxemburg, tijdens MWC 2022 om te spreken over de toekomst van Huawei en HarmonyOS.
Één platform voor allen
De geschiedenis van HarmonyOS gaat al een stuk verder terug dan de internationale lancering van vorig jaar. Huawei legde de eerste bouwstenen van het besturingssysteem al in 2012. In de begindagen was het vooral gericht op IoT-apparaten en tien jaar later blijft het aan die filosofie vasthouden. Dat is het grote onderscheid tussen HarmonyOS en andere mobiele besturingssystemen genre Android en iOS, legt Byron ons uit.
“HarmonyOS is niet gericht naar smartphones; we willen met het platform een uniforme ervaring creëren op alle soorten devices. De focus van HarmonyOS is al vanaf het begin ‘All for one, one for all’. Het gebrek aan uniformiteit tussen apparaten is een pijnpunt voor consumenten. Ze moeten voortdurend switchen tussen verschillende softwareplatformen die elk hun eigen interface hebben. Met HarmonyOS willen we de grenzen tussen platformen breken en een cross-platformervaring creëren die beter aansluit op de noden van consumenten”, zegt Byron.
Fitness & smart office
Het klinkt alvast mooi op papier, maar wie vandaag de dag al zijn eigen HarmonyOS-ecosysteem wil creëren, heeft daar nog niet zo veel opties voor. Maar daar zal gelukkig snel verandering in komen als het van Byron afhangt. “De consumentenmarkt is altijd zeer belangrijk geweest voor Huawei België, maar we zijn hier nog maar aan het begin van de uitbouw van HarmonyOS. We willen het ecosysteem opbouwen rond vijf productcategorieën: fitness & health, smart office, smart entertainment, smart transport en smart home.”
Huawei zal zich in 2022 voornamelijk nog focussen op die eerste twee categorieën met hun productlanceringen voor de Belgische markt. Het assortiment smartwatches en sporthorloges werd sinds vorig jaar al flink uitgebreid met onder meer de Watch 3 en de recent gelanceerde Watch GT 3-reeks, die we ook al konden reviewen. Om de naamsbekendheid van die producten te vergroten wist Huawei niemand minder dan tennislegende Kim Clijsters te strikken voor de marketingcampagnes. Met zijn smart office-productlijn maakt Huawei dan weer de professionele gebruiker warm voor HarmonyOS. Tijdens MWC 2022 lanceerden ze onder meer nieuwe MateBook-pc’s en de iMac-concurrent MateStation X.
Maar hoe zit het nu met de smartphones van Huawei? Het lijkt ondertussen alweer een eeuwigheid geleden sinds Huawei nog eens een nieuwe smartphone in België lanceerde. Ook de P50-reeks sloeg ons landje over. “Onze smartphones komen zeker terug naar België”, maakt Byron ons duidelijk. “Al richten we ons hier eerder voor op het einde van 2022. Op dit moment ligt de focus meer op het uitbreiden van onze fitness & health- en smart office-productaanbod.”
Artificiële intelligentie is de toekomst
De ontwikkeling van HarmonyOS is zeker nog lang niet ten einde. “Innovatie zit in het DNA van Huawei. We zijn volop bezig met het creëren van nieuwe scenario’s om de mogelijkheden van HarmonyOS te demonstreren. Voor mij is artificiële intelligentie de toekomst. AI zal apparaten slimmer maken waardoor ze ook beter met elkaar zullen kunnen samenwerken. De grote uitdaging zal echter worden om AI te vereenvoudigen tot een uniforme interface”, besluit Byron.
Het is inmiddels alweer bijna een jaar geleden dat Huawei de deuren van HarmonyOS opende in België met de lancering van de Watch 3. Het nieuwe besturingssysteem betekent letterlijk én figuurlijk een nieuw hoofdstuk voor Huawei. Ten eerste moest HarmonyOS een streep zetten onder de moeilijkheden op de consumentenmarkt waar het bedrijf sinds het ingaan van de Amerikaanse handelsban in 2019 mee kampt. Vooral in Europa deinsden consumenten terug voor het ontbreken van de vertrouwde Google-applicaties, waardoor de ooit zo succesvolle smartphonetak flinke klappen kreeg.
HarmonyOS moet daar dus een antwoord op bieden door een volledig nieuw ecosysteem te creëren waarvoor Huawei niet, of toch minder, afhankelijk is van externe factoren. Het bedrijf zit volledig zelf aan de knoppen van een ecosysteem waar ze hun hardware en software perfect op elkaar kunnen afstemmen. Waar 2021 nog een overgangsjaar mocht genoemd worden, moet 2022 het jaar van de grote comeback worden voor Huawei in de consumentenmarkt. We ontmoetten Byron Ma, Managing Director voor de consumentenafdeling van Huawei in België en Luxemburg, tijdens MWC 2022 om te spreken over de toekomst van Huawei en HarmonyOS.
Één platform voor allen
De geschiedenis van HarmonyOS gaat al een stuk verder terug dan de internationale lancering van vorig jaar. Huawei legde de eerste bouwstenen van het besturingssysteem al in 2012. In de begindagen was het vooral gericht op IoT-apparaten en tien jaar later blijft het aan die filosofie vasthouden. Dat is het grote onderscheid tussen HarmonyOS en andere mobiele besturingssystemen genre Android en iOS, legt Byron ons uit.
“HarmonyOS is niet gericht naar smartphones; we willen met het platform een uniforme ervaring creëren op alle soorten devices. De focus van HarmonyOS is al vanaf het begin ‘All for one, one for all’. Het gebrek aan uniformiteit tussen apparaten is een pijnpunt voor consumenten. Ze moeten voortdurend switchen tussen verschillende softwareplatformen die elk hun eigen interface hebben. Met HarmonyOS willen we de grenzen tussen platformen breken en een cross-platformervaring creëren die beter aansluit op de noden van consumenten”, zegt Byron.
Fitness & smart office
Het klinkt alvast mooi op papier, maar wie vandaag de dag al zijn eigen HarmonyOS-ecosysteem wil creëren, heeft daar nog niet zo veel opties voor. Maar daar zal gelukkig snel verandering in komen als het van Byron afhangt. “De consumentenmarkt is altijd zeer belangrijk geweest voor Huawei België, maar we zijn hier nog maar aan het begin van de uitbouw van HarmonyOS. We willen het ecosysteem opbouwen rond vijf productcategorieën: fitness & health, smart office, smart entertainment, smart transport en smart home.”
Huawei zal zich in 2022 voornamelijk nog focussen op die eerste twee categorieën met hun productlanceringen voor de Belgische markt. Het assortiment smartwatches en sporthorloges werd sinds vorig jaar al flink uitgebreid met onder meer de Watch 3 en de recent gelanceerde Watch GT 3-reeks, die we ook al konden reviewen. Om de naamsbekendheid van die producten te vergroten wist Huawei niemand minder dan tennislegende Kim Clijsters te strikken voor de marketingcampagnes. Met zijn smart office-productlijn maakt Huawei dan weer de professionele gebruiker warm voor HarmonyOS. Tijdens MWC 2022 lanceerden ze onder meer nieuwe MateBook-pc’s en de iMac-concurrent MateStation X.
Maar hoe zit het nu met de smartphones van Huawei? Het lijkt ondertussen alweer een eeuwigheid geleden sinds Huawei nog eens een nieuwe smartphone in België lanceerde. Ook de P50-reeks sloeg ons landje over. “Onze smartphones komen zeker terug naar België”, maakt Byron ons duidelijk. “Al richten we ons hier eerder voor op het einde van 2022. Op dit moment ligt de focus meer op het uitbreiden van onze fitness & health- en smart office-productaanbod.”
Artificiële intelligentie is de toekomst
De ontwikkeling van HarmonyOS is zeker nog lang niet ten einde. “Innovatie zit in het DNA van Huawei. We zijn volop bezig met het creëren van nieuwe scenario’s om de mogelijkheden van HarmonyOS te demonstreren. Voor mij is artificiële intelligentie de toekomst. AI zal apparaten slimmer maken waardoor ze ook beter met elkaar zullen kunnen samenwerken. De grote uitdaging zal echter worden om AI te vereenvoudigen tot een uniforme interface”, besluit Byron.