Coolblue.be populairste webshop voor elektronica in België
De cijfers liegen er niet om: sinds het begin van de coronapandemie shoppen we veel vaker online. Uit de meest recente cijfers van de Consumer Index door Selligent blijkt dat ongeveer één op de drie Belgen wekelijks een product online koopt, zowel jong als oud. De e-commercerevolutie was al wel voor de pandemie ingezet, maar toch heeft het tot vorig jaar geduurd vooraleer veel Belgische consumenten de voordelen van de online retail hebben leren inzien. Maar hoe zit dat nu juist voor elektronica? Gaan we voor elektronicaproducten nog liever naar de winkel om deze eens te bekijken en te ervaren of verkiezen we dit online te kopen? En naar welke webshop surfen de online shoppers het liefst?
Om die vragen te beantwoorden, gingen we ten rade bij onze lezers via onze wekelijkse TechPoll. We bevroegen onze lezers waar zij het liefst hun elektronica kopen. 563 respondenten namen deel aan de lezerspoll. Dat leverde de volgende inzichten op.
Coolblue met afstand populairste webshop voor elektronica
De TechPulse-lezers kozen een duidelijke winnaar. De van oorsprong Nederlandse webshop Coolblue.be liet met 33% de concurrentie ver achter zich. Heugelijk nieuws voor CEO Pieter Zwart en de zijnen. Wat verklaart die populariteit van Coolblue nu juist? De webwinkel is gespecialiseerd in elektronica-artikelen en heeft een zeer ruim en divers aanbod. Uit consumentenonderzoek door AGConsult blijkt dat Coolblue zowel voor als na de aankoop een zeer goede klantervaring aanbiedt.
Achter Coolblue is de fragmentatie onder de webshops een stuk groter. Belgische consumenten lijken ook maar weinig onderscheid te maken tussen Belgische en buitenlandse webshops. De leuze ‘Ik koop Belgisch’ gaat dus niet per se op bij het aankopen van elektronica. Prijs en klantervaring zijn veel belangrijkere factoren. Met 15% deed bol.com het ook zeer aardig in onze lezerspoll. Amazon.nl wist 6% van onze respondenten te overtuigen, MediaMarkt 5%. Krëfel.be sluit de rangen met 2%. Overige grote elektronicaretailers zoals Vanden Borre, Fnac.be en Alternate voegden we samen in de categorie ‘Andere’. 20% van de respondenten kozen voor deze optie, maar hierbinnen kunnen we dus geen verder onderscheid maken tussen de webwinkels.
1 op 5 consumenten koopt elektronica in de winkel
Maar niet elke consument verkiest om alles online te kopen. Er is nog steeds een groot deel van de Belgen die, als het kan, het liefst naar de fysieke winkel gaat. Onze lezerspoll illustreert dat elektronica hierop geen uitzondering is. Ongeveer 1 op de 5 respondenten gaf aan elektronica het liefst in de winkel zelf te kopen. In de winkel kan je de producten eens bekijken en blijft het personeel toegankelijker voor advies dan via online communicatiekanalen. De fysieke retail is dus zeker nog niet dood.
De cijfers liegen er niet om: sinds het begin van de coronapandemie shoppen we veel vaker online. Uit de meest recente cijfers van de Consumer Index door Selligent blijkt dat ongeveer één op de drie Belgen wekelijks een product online koopt, zowel jong als oud. De e-commercerevolutie was al wel voor de pandemie ingezet, maar toch heeft het tot vorig jaar geduurd vooraleer veel Belgische consumenten de voordelen van de online retail hebben leren inzien. Maar hoe zit dat nu juist voor elektronica? Gaan we voor elektronicaproducten nog liever naar de winkel om deze eens te bekijken en te ervaren of verkiezen we dit online te kopen? En naar welke webshop surfen de online shoppers het liefst?
Om die vragen te beantwoorden, gingen we ten rade bij onze lezers via onze wekelijkse TechPoll. We bevroegen onze lezers waar zij het liefst hun elektronica kopen. 563 respondenten namen deel aan de lezerspoll. Dat leverde de volgende inzichten op.
Coolblue met afstand populairste webshop voor elektronica
De TechPulse-lezers kozen een duidelijke winnaar. De van oorsprong Nederlandse webshop Coolblue.be liet met 33% de concurrentie ver achter zich. Heugelijk nieuws voor CEO Pieter Zwart en de zijnen. Wat verklaart die populariteit van Coolblue nu juist? De webwinkel is gespecialiseerd in elektronica-artikelen en heeft een zeer ruim en divers aanbod. Uit consumentenonderzoek door AGConsult blijkt dat Coolblue zowel voor als na de aankoop een zeer goede klantervaring aanbiedt.
Achter Coolblue is de fragmentatie onder de webshops een stuk groter. Belgische consumenten lijken ook maar weinig onderscheid te maken tussen Belgische en buitenlandse webshops. De leuze ‘Ik koop Belgisch’ gaat dus niet per se op bij het aankopen van elektronica. Prijs en klantervaring zijn veel belangrijkere factoren. Met 15% deed bol.com het ook zeer aardig in onze lezerspoll. Amazon.nl wist 6% van onze respondenten te overtuigen, MediaMarkt 5%. Krëfel.be sluit de rangen met 2%. Overige grote elektronicaretailers zoals Vanden Borre, Fnac.be en Alternate voegden we samen in de categorie ‘Andere’. 20% van de respondenten kozen voor deze optie, maar hierbinnen kunnen we dus geen verder onderscheid maken tussen de webwinkels.
1 op 5 consumenten koopt elektronica in de winkel
Maar niet elke consument verkiest om alles online te kopen. Er is nog steeds een groot deel van de Belgen die, als het kan, het liefst naar de fysieke winkel gaat. Onze lezerspoll illustreert dat elektronica hierop geen uitzondering is. Ongeveer 1 op de 5 respondenten gaf aan elektronica het liefst in de winkel zelf te kopen. In de winkel kan je de producten eens bekijken en blijft het personeel toegankelijker voor advies dan via online communicatiekanalen. De fysieke retail is dus zeker nog niet dood.