OPPO ambieert toppositie op de Europese smartphonemarkt
2020 was een boerenjaar voor het Chinese smartphonebedrijf OPPO, onderdeel van de BBK Electronics-groep waar ook OnePlus deel van uitmaakt. Het merk stootte door tot de top 5 smartphoneverkopers wereldwijd en in het laatste kwartaal staken ze zelfs Huawei voorbij. Toch is het bedrijf op de Europese markt nog een relatief nieuwe speler die zijn naam en reputatie nog volop aan het maken is. Maar dat doet het bedrijf niet weerhouden om grote ambities uit te spreken. Binnen enkele jaren wil OPPO een marktleider zijn in Europa, vertelt West-Europees bedrijfshoofd Maggie Hue.
OPPO arriveerde drie jaar geleden met de eerste Find X-serie in West-Europa, nadat het een jaar eerder haar smartphones al naar het oosten van het Europese continent had gebracht. Het Chinese bedrijf koos voor een stapsgewijze aanpak. Elk jaar kwam er een handvol landen bij. In 2020 was onder meer België aan de beurt met de lancering van de Find X2. Te midden van een coronapandemie die net was losgebarsten in Europa was dat geen sinecure. We spraken hierover vorig jaar al met Dirk Pauwels, Managing Director voor het Belgische hoofdkantoor. Hij legde ons uit dat de strategie luidt om zich via partnerships met telecomoperatoren en retailers sterk lokaal te verankeren.
Uitgroeien tot leider
Vandaag de dag is OPPO in 12 Europese landen actief. Het bedrijf ziet zich snel groeien: de verkoop in Europa nam op een jaar tijd toe met 200%. Het portfolio van OPPO bedraagt ook meer dan enkel smartphones. Ze brachten stapsgewijs ook hun draadloze Enco-oortjes en hun allereerste OPPO Watch naar onze contreien. Maar het plafond is nog niet bereikt. Via gerichte samenwerkingen met telecombedrijven moet OPPO over enkele jaren een marktleider in Europa kunnen worden. “We hebben voor de komende jaren een ambitieus doel vooropgesteld om een van de grootste fabrikanten in Europa te worden, en we zijn ervan overtuigd dat we al goed op weg die doelstelling te bereiken”, aldus Hue. De focus op innovatie waarrond het bedrijf de cultuur heeft opgebouwd, mag wel niet ten koste gaan van die groeiambities.
Als we kijken naar de concrete marktcijfers, dan zien we dat OPPO voorlopig rond de 1% bengelt tegenover 30% voor Samsung en Apple (cijfers: Statcounter). Er is dus nog wel veel werk aan de winkel wil de outsider de gevestigde spelers uitdagen. Minstens even belangrijk als innovatieve en kwalitatieve producten is het uitbouwen van een sterke merkidentiteit. OPPO zocht en vond belangrijke partners in de sportwereld. Het bedrijf sponsort de tennisgrandslams Roland Garros en Wimbledon, én voetbalclub FC Barcelona.
Find X3
Later deze maand stelt OPPO haar nieuwste vlaggenschipsmartphone Find X3 voor, die zal wedijveren met de Samsung Galaxy S21 en de iPhone 12. De volgende stap van de Europese veroveringstocht start officieel op 11 maart. Of OPPO met haar volgende paradepaardje ook nieuwe markten binnen en buiten Europa gaat aanboren, hebben we nog geen infomatie over gekregen.
2020 was een boerenjaar voor het Chinese smartphonebedrijf OPPO, onderdeel van de BBK Electronics-groep waar ook OnePlus deel van uitmaakt. Het merk stootte door tot de top 5 smartphoneverkopers wereldwijd en in het laatste kwartaal staken ze zelfs Huawei voorbij. Toch is het bedrijf op de Europese markt nog een relatief nieuwe speler die zijn naam en reputatie nog volop aan het maken is. Maar dat doet het bedrijf niet weerhouden om grote ambities uit te spreken. Binnen enkele jaren wil OPPO een marktleider zijn in Europa, vertelt West-Europees bedrijfshoofd Maggie Hue.
OPPO arriveerde drie jaar geleden met de eerste Find X-serie in West-Europa, nadat het een jaar eerder haar smartphones al naar het oosten van het Europese continent had gebracht. Het Chinese bedrijf koos voor een stapsgewijze aanpak. Elk jaar kwam er een handvol landen bij. In 2020 was onder meer België aan de beurt met de lancering van de Find X2. Te midden van een coronapandemie die net was losgebarsten in Europa was dat geen sinecure. We spraken hierover vorig jaar al met Dirk Pauwels, Managing Director voor het Belgische hoofdkantoor. Hij legde ons uit dat de strategie luidt om zich via partnerships met telecomoperatoren en retailers sterk lokaal te verankeren.
Uitgroeien tot leider
Vandaag de dag is OPPO in 12 Europese landen actief. Het bedrijf ziet zich snel groeien: de verkoop in Europa nam op een jaar tijd toe met 200%. Het portfolio van OPPO bedraagt ook meer dan enkel smartphones. Ze brachten stapsgewijs ook hun draadloze Enco-oortjes en hun allereerste OPPO Watch naar onze contreien. Maar het plafond is nog niet bereikt. Via gerichte samenwerkingen met telecombedrijven moet OPPO over enkele jaren een marktleider in Europa kunnen worden. “We hebben voor de komende jaren een ambitieus doel vooropgesteld om een van de grootste fabrikanten in Europa te worden, en we zijn ervan overtuigd dat we al goed op weg die doelstelling te bereiken”, aldus Hue. De focus op innovatie waarrond het bedrijf de cultuur heeft opgebouwd, mag wel niet ten koste gaan van die groeiambities.
Als we kijken naar de concrete marktcijfers, dan zien we dat OPPO voorlopig rond de 1% bengelt tegenover 30% voor Samsung en Apple (cijfers: Statcounter). Er is dus nog wel veel werk aan de winkel wil de outsider de gevestigde spelers uitdagen. Minstens even belangrijk als innovatieve en kwalitatieve producten is het uitbouwen van een sterke merkidentiteit. OPPO zocht en vond belangrijke partners in de sportwereld. Het bedrijf sponsort de tennisgrandslams Roland Garros en Wimbledon, én voetbalclub FC Barcelona.
Find X3
Later deze maand stelt OPPO haar nieuwste vlaggenschipsmartphone Find X3 voor, die zal wedijveren met de Samsung Galaxy S21 en de iPhone 12. De volgende stap van de Europese veroveringstocht start officieel op 11 maart. Of OPPO met haar volgende paradepaardje ook nieuwe markten binnen en buiten Europa gaat aanboren, hebben we nog geen infomatie over gekregen.