Hoe mixed reality ons leven verandert
ABBA is misschien wel een van de meest spraakmakende popgroepen die zich, net als Elton John en de Gorillaz – waagt aan Augmented Reality (AR). In 2019 en 2020 lanceert de popgroep een ‘avatartour’, waarbij de ABBA-leden als digitale avatarversies van zichzelf gaan optreden. Het idee hierachter is volgens bandlid Björn Ulvaeus dat met deze digitale kopieën ABBA altijd op tournee kan blijven gaan. Zónder daar zelf iets voor te hoeven doen. Welkom in het nieuwe digitale tijdperk van de ‘ABBAtar’.
Nieuwe klantervaringen
AR duikt naar verwachting steeds meer op in onze dagelijkse bezigheden. De dwang die we nu hebben om iedere vijf minuten op onze smartphone te kijken, verandert op korte termijn naar AR. Stel je voor dat we niet langer een smartphone of laptop nodig hebben om online te zijn. Via een toekomstige, slimme AR-bril zijn we constant online, zonder ons daarbij van de werkelijkheid om ons heen hoeven af te sluiten, zoals dat bij VR nog wel het geval is.
Want hoe vergezocht is een toekomst waarbij we leven in een uitgebreid VR-universum, zoals in de virtuele wereld ‘OASIS’ in het boek en gelijknamige film Ready Player One? In deze film ontsnapt een tiener van zijn saaie bestaan door in te loggen op de virtuele utopie OASIS waarin hij een idyllisch alternatief leven kan leiden.
Groei van de ervaringseconomie
De opkomst van nog meer verschillende AR- en VR-tools verandert de manier waarop we consumeren. Dit leidt tot de verdere ontwikkeling van een ervarings- of belevingseconomie. In deze economie staat niet het product of de dienst centraal, maar gaat het puur om de ervaringen die het oplevert. Het stimuleert de creativiteit en focus op de consument. Een voorbeeld? Stel je voor dat wanneer jij wilt weten hoe het is om een Franse wijngaard te runnen, je deze ervaring via booking.com ook daadwerkelijk kunt ‘aanschaffen’. Het bedrijf Airbnb beweegt zich al iets meer in deze richting door real life ervaringen aan te bieden, zoals: ‘Het pakken van de beste golven’, of ‘Het zijn van een archeoloog voor een Dag’.
Met behulp van AR kunnen bedrijven hun aanbod aan producten en diensten verder uitbreiden. De autofabrikant van vandaag kan een toonaangevend game-ontwikkelaar van morgen zijn. Stel je voor dat je een Star Wars-fan bent en je tijdens de ochtendfiles je omgeving kunt transformeren tot een Star Wars-scène (dit natuurlijk alleen als het veilig is).
Of wat als je via een AR-kanaal van Game of Thrones kunt interacteren met de verschillende personages van de serie en een bezoekje kunt brengen aan de verschillende koninkrijken die in de serie voorkomen? Of als je dat te saai vindt, waag je dan in de wereld van de meeslepende series of films Stranger Things, Harry Potter of La La Land. De mogelijkheden zijn eindeloos en met de huidige vooruitgang van AR-technologie zijn deze voorbeelden allesbehalve vergezocht.
Nieuwe banen en manieren van werken
Een gevolg van deze verandering in de manier waarop we consumeren, is dat er ook nieuwe banen ontstaan. Waar een eeuw geleden componisten, metselaars en toneelschrijvers nog veelgevraagd waren, zijn nu AR-ontwikkelaars, maar ook ervaringsdeskundigen, data-overlayers en XC/UX-schrijvers hun populaire opvolgers in de 21ste eeuw. Ze helpen met het ontwerpen, schrijven, creëren, bouwen en personaliseren van een nieuwe generatie indrukwekkende verhalen en ervaringen.
Veel bedrijfsleiders voelen aan dat AR steeds belangrijker wordt in onze samenleving, maar hoe moeten zij hierop reageren? Allereerst is het belangrijk dat je processen digitaliseert. Bedrijven waarvan activiteiten nu al digitaal georiënteerd zijn met social-, mobile-, analytische-, cloud- en Internet of Things-technologieën, zijn er klaar voor om op de lange termijn veel winst te behalen met AR.
Er zijn dan ook al een aantal vooruitstrevende organisaties die met succes AR (of VR) hebben toegepast in de praktijk. Denk aan het Royal London Hospital dat VR gebruikt om de operaties van patiënten te verbeteren of de samenwerking tussen Augmedix, Inc. en Google met als doel ziekenhuizen te stimuleren AR in te zetten om de interactie tussen patiënt en zorgverlener te verbeteren. Ook in Nederland zijn er succesvolle pilots met mixed reality in de gezondheidszorg afgerond. Zo ontwikkelde UMC Utrecht in samenwerking met Info Support een mixed reality-tool voor op de afdeling Neurochirurgie, waarmee hersenoperaties beter kunnen worden uitgevoerd. Organisaties die niet op tijd aanhaken en zich niet verdiepen in de mogelijkheden van AR hebben grote kans achterop te raken en de concurrentiestrijd te verliezen.
Terwijl Björn, Benny, Agnetha en Anni-Frid van ABBA zich voorbereiden op een optreden als ABBAtar, moeten bedrijven zich realiseren dat het voor hen ook tijd is een nieuwe manier van werken en leven eigen te maken, waarin de toepassing van AR een sleutelrol heeft.
Robert Brown is Associate Vice President van Cognizant’s Center for the Future of Work
ABBA is misschien wel een van de meest spraakmakende popgroepen die zich, net als Elton John en de Gorillaz – waagt aan Augmented Reality (AR). In 2019 en 2020 lanceert de popgroep een ‘avatartour’, waarbij de ABBA-leden als digitale avatarversies van zichzelf gaan optreden. Het idee hierachter is volgens bandlid Björn Ulvaeus dat met deze digitale kopieën ABBA altijd op tournee kan blijven gaan. Zónder daar zelf iets voor te hoeven doen. Welkom in het nieuwe digitale tijdperk van de ‘ABBAtar’.
Nieuwe klantervaringen
AR duikt naar verwachting steeds meer op in onze dagelijkse bezigheden. De dwang die we nu hebben om iedere vijf minuten op onze smartphone te kijken, verandert op korte termijn naar AR. Stel je voor dat we niet langer een smartphone of laptop nodig hebben om online te zijn. Via een toekomstige, slimme AR-bril zijn we constant online, zonder ons daarbij van de werkelijkheid om ons heen hoeven af te sluiten, zoals dat bij VR nog wel het geval is.
Want hoe vergezocht is een toekomst waarbij we leven in een uitgebreid VR-universum, zoals in de virtuele wereld ‘OASIS’ in het boek en gelijknamige film Ready Player One? In deze film ontsnapt een tiener van zijn saaie bestaan door in te loggen op de virtuele utopie OASIS waarin hij een idyllisch alternatief leven kan leiden.
Groei van de ervaringseconomie
De opkomst van nog meer verschillende AR- en VR-tools verandert de manier waarop we consumeren. Dit leidt tot de verdere ontwikkeling van een ervarings- of belevingseconomie. In deze economie staat niet het product of de dienst centraal, maar gaat het puur om de ervaringen die het oplevert. Het stimuleert de creativiteit en focus op de consument. Een voorbeeld? Stel je voor dat wanneer jij wilt weten hoe het is om een Franse wijngaard te runnen, je deze ervaring via booking.com ook daadwerkelijk kunt ‘aanschaffen’. Het bedrijf Airbnb beweegt zich al iets meer in deze richting door real life ervaringen aan te bieden, zoals: ‘Het pakken van de beste golven’, of ‘Het zijn van een archeoloog voor een Dag’.
Met behulp van AR kunnen bedrijven hun aanbod aan producten en diensten verder uitbreiden. De autofabrikant van vandaag kan een toonaangevend game-ontwikkelaar van morgen zijn. Stel je voor dat je een Star Wars-fan bent en je tijdens de ochtendfiles je omgeving kunt transformeren tot een Star Wars-scène (dit natuurlijk alleen als het veilig is).
Of wat als je via een AR-kanaal van Game of Thrones kunt interacteren met de verschillende personages van de serie en een bezoekje kunt brengen aan de verschillende koninkrijken die in de serie voorkomen? Of als je dat te saai vindt, waag je dan in de wereld van de meeslepende series of films Stranger Things, Harry Potter of La La Land. De mogelijkheden zijn eindeloos en met de huidige vooruitgang van AR-technologie zijn deze voorbeelden allesbehalve vergezocht.
Nieuwe banen en manieren van werken
Een gevolg van deze verandering in de manier waarop we consumeren, is dat er ook nieuwe banen ontstaan. Waar een eeuw geleden componisten, metselaars en toneelschrijvers nog veelgevraagd waren, zijn nu AR-ontwikkelaars, maar ook ervaringsdeskundigen, data-overlayers en XC/UX-schrijvers hun populaire opvolgers in de 21ste eeuw. Ze helpen met het ontwerpen, schrijven, creëren, bouwen en personaliseren van een nieuwe generatie indrukwekkende verhalen en ervaringen.
Veel bedrijfsleiders voelen aan dat AR steeds belangrijker wordt in onze samenleving, maar hoe moeten zij hierop reageren? Allereerst is het belangrijk dat je processen digitaliseert. Bedrijven waarvan activiteiten nu al digitaal georiënteerd zijn met social-, mobile-, analytische-, cloud- en Internet of Things-technologieën, zijn er klaar voor om op de lange termijn veel winst te behalen met AR.
Er zijn dan ook al een aantal vooruitstrevende organisaties die met succes AR (of VR) hebben toegepast in de praktijk. Denk aan het Royal London Hospital dat VR gebruikt om de operaties van patiënten te verbeteren of de samenwerking tussen Augmedix, Inc. en Google met als doel ziekenhuizen te stimuleren AR in te zetten om de interactie tussen patiënt en zorgverlener te verbeteren. Ook in Nederland zijn er succesvolle pilots met mixed reality in de gezondheidszorg afgerond. Zo ontwikkelde UMC Utrecht in samenwerking met Info Support een mixed reality-tool voor op de afdeling Neurochirurgie, waarmee hersenoperaties beter kunnen worden uitgevoerd. Organisaties die niet op tijd aanhaken en zich niet verdiepen in de mogelijkheden van AR hebben grote kans achterop te raken en de concurrentiestrijd te verliezen.
Terwijl Björn, Benny, Agnetha en Anni-Frid van ABBA zich voorbereiden op een optreden als ABBAtar, moeten bedrijven zich realiseren dat het voor hen ook tijd is een nieuwe manier van werken en leven eigen te maken, waarin de toepassing van AR een sleutelrol heeft.
Robert Brown is Associate Vice President van Cognizant’s Center for the Future of Work